Kansallinen palveluarkkitehtuurityö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Pilviväylä - kolme rinnakkaista prosessia Projektipäällikkö Jarkko Moilanen.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt , Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
VIRTU tulevaisuudessa Markus Rahkola VM JulkICT-toiminto.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kansallinen palveluväylä
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Kansallinen palveluarkkitehtuurityö Marjukka Ala-Harja VM JulkICT

Palveluarkkitehtuurityön päälinjat Valtiovarainministeriö asettaa Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelman ja sille poikkihallinnollisen ohjausryhmän. Työn etenemisestä raportoidaan säännöllisesti ICT 2015 –seurantaryhmälle ja talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle. JulkICT

Kansalliseen palveluarkkitehtuuriin sisältyvät 1/2 Kansallinen palveluväylä, joka toteutetaan Viron X-road ratkaisuun perustuen avoimilla rajapinnoilla ja avoimella ohjelmakoodilla, ja jonka käyttöön julkinen hallinto velvoitetaan ja jota tuetaan suunniteltavan siirtymäaikataulun puitteissa Kansallinen sähköinen tunnistusmalli, jossa valtio takaa kansalaisen sähköisen identiteetin ja jossa tunnistusvälineitä voidaan tuottaa markkinaehtoisesti Kansalliset ratkaisut yritysten, muiden organisaatioiden ja luonnollisten henkilöiden roolien ja valtuutusten hallintaan JulkICT

Kansallinen palveluväylä JulkICT

Kansallinen tunnistusratkaisu –hanke - suunnitelmat VM asettaa hankkeen ja sille ohjaus- sekä työryhmän, toimikausi 13.1.2014-31.12.2016. Hankkeen tehtävänä on: Tarkentaa hankesuunnitelma kansallisen tunnistusratkaisun toteuttamiseksi Tarkentaa kansallisen tunnistamisratkaisun toteutusmalli: selvittää ja kuvata ratkaisumallissa yksityiskohtaisesti liiketoiminta-, hallinta- ja tekniset toimintamallit sähköisen tunnistamisen, roolien, valtuuksien ja valtuutusten hallinnan sekä sähköisen allekirjoituksen osalta Selvittää ratkaisumallin vaatimien lainsäädäntömuutosten tarve ja käynnistää tarvittaessa lainsäädäntömuutosten vaatimat työryhmät Toteuttaa Kansallinen tunnistusratkaisu sekä rooli- ja valtuutuspalvelu Hankkeen tulee tuottaa alustava ratkaisukuvaus 28.2.2014 mennessä, jonka jälkeen sähköisten tunnistuspalveluiden tuottajien kanssa tehdään aiesopimus kansalliseen tunnistusratkaisuun liittymisestä.

Rooli- ja valtuus-palvelu Tunnistusportaali Sähköisen palvelun tuottaja saa yhdellä sopimuksella kaikki tunnistusvälineet ja niiden käyttäjäkunnan. Käyttäjä Tekee sopimuksen yhden tai useamman tunnistuspalvelutarjoajan kanssa. KV-yhteydet (EU STORK) Palvelut verkossa sähköinen palvelu Tunnistuspalvelu Tunnistuspalvelut sähköinen palvelu Tunnistus-portaali Tunnistusportaali luo luottamusverkoston, yksi sopimus, SSO kaikkien portaaliin liitettyjen palveluiden välillä (ts. kaikkien tunnistuspalveluiden välillä) Tunnistuspalvelu sähköinen palvelu Tunnistuspalvelu sähköinen palvelu Tunnistuspalvelu sähköinen palvelu Tunnistuspalvelu Rooli- ja valtuus-palvelu Tunnistuspalvelu

uudet: NFC, biometria jne. 4. Tunnistusportaali tarkastaa varmenteen sulkulistalta varmenteen voimassaolon 1. Käyttäjä haluaa käyttää palvelua, johon tarvitaan vahva sähköinen tunnistaminen KV-yhteydet (EU STORK) perusmalli ? mobiili kortti Tunnistusvälineet uudet: NFC, biometria jne. 2. Valtion varmenne-palvelu Tunnistusportaali tuo näkyviin palvelussa käytettävissä olevat tunnistuspalvelut (palvelun vaatimaturvataso voi rajoittaa näitä). Tunnistus-portaali Tunnistusportaali luo luottamusverkoston, yksi sopimus, SSO kaikkien portaaliin liitettyjen palveluiden välillä (ts. kaikkien tunnistuspalveluiden välillä) sähköinen palvelu Yks. tunn. palvelu Valtion juuri-varmenne 3. Henkilö kirjautuu palveluun käyttämällään tunnistusvälineellä Yks. tunn. palvelu sähköinen palvelu Yks. tunn. palvelu 5. Tunnistusportaalin rajapinnasta tunnistussanoma palauttaa palvelulle ne tiedot, jotka käyttäjä on hyväksynyt välitettäväksi palvelulle tai joita palvelu saa käyttää (VTJ tai varmennepalvelua tarjoavan organisaation tuottama rekisteri) varmenne Mikä palvelu tarkastaa sulkulistan? Portaalin pitäisi tarkastaa sulkulista, ei pidä päästää läpi jos sulkulistalla Tunnistusvälineen liikkeellelaskija voi veloittaa tunnistusvälineen käytöstä kansalaista. 6. Käyttäjä siirtyy tunnistettuna palveluun ja palvelulle välitetään ne tiedot, jotka käyttäjä on hyväksynyt välitettäväksi

Kansalliseen palveluarkkitehtuuriin sisältyvät 2/2 Kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat yhteiset palvelukanavat ja tietosuojan takaamiseksi kansalaisten osalta omien julkisen hallinnon rekisteritietojen katselu ja tiedon välityksen hallintapalvelu Ohjelman toimeenpanon ja toteutettavien kokonaisuuksien jatkuvan ylläpidon ja valvonnan edellyttämät ohjaus- ja hallintamallit JulkICT

Kansalaisen palveluympäristö Kansallisen Suomi.fi-portaalin ja kansalaisen asiointitilin uusi ilmentymä ei enää vain keskitetysti ylläpidettävä palvelujen esittelypalvelu, vaan dynaamisesti julkishallinnon palvelutietoja ja sähköisiä palveluja (tulossa oleva palvelutietovarannon beta-versio) henkilökohtaisia rekisteritietoja ja viranomaisviestejä tilannekohtaisia tarpeita yhdistelevä ja kansalaisille personoidusti palveluja tarjoava palvelu Tarjolle jää myös tunnistautumattoman kansalaisen julkisten palvelujen esittelynäkymä

Kansalaisen palveluympäristö -> työpöytä – näkymä omiin tietoihin ja palveluihin Kansalaisen tunnistauduttua ja annettua suostumuksensa hänen omia tausta-, elämäntilanne- palvelu- ja asiakirjatietojaan tuodaan dynaamisesti esiin hallinnon rekistereistä ja tietokannoista ”Minun veroni, eläkkeeni, koulutukseni, terveyteni…” Tarjoaa proaktiivisesti käyttäjälle personoituja palveluja, tietovirtoja, viranomaisviestejä ja herätteitä Tarjoaa kansalaiselle turvallisen viestintäkanavan viranomaisten suuntaan ja viranomaiselle mahdollisuuden lähestyä kansalaista (asiointitili 2.0:” Lapsesi on tullut oppivelvollisuusikään, tässä palveluvaihtoehdot ja oheispalvelut, hae/ilmoittaudu tästä.”) Tarjoaa mahdollisuuden omien rekisteritietojen hallintaan

Rekisterit VTJ, KTJ, Vero, OPH, ETK, SoTe… TAVOITETILA! Esimerkkejä käyttötapauksista: palveluhaku (ptv) + rekisteritietopalvelu + henkilökohtaisia tiedoksiantoja, ilmoituksia, herätteitä, suosituksia… ”Veroehdotuksesi muutokset ilmoitettava kolmen päivän sisällä. Siirry tästä sähköiseen veroilmoitukseen.” ”Lapsesi oppivelvollisuus alkaa ensi syksynä. Katso koulun tiedot ja sijainti.” ”Laboratoriokokeesi 30.5. tulosten johdosta kutsumme sinut vastaanotolle. Varaa aika tästä.” ”Päätös hakemukseesi on saapunut. Lataa päätös." ”Olet aloittamassa kokopäiväisen opiskelun X:ssä. Löydät tilanteeseesi liityyvät palvelut Opiskelijan palveluoppaasta.” ”Kotikuntasi kaavoituksesta on käynnissä sähköinen kuuleminen – osallistu tästä” Omat tiedot VTJ OPH Vero ETK Muokkaa tietoja Lähetä palaute ”Asuinalueesi asuntojen hintatiedot löytyvät nyt ympäristöministeriön verkkopalvelusta! ”Tässä rekisteritiedoistasi automaattisesti koottu CV-pohja. Lisää vain oma esittely, kuva ja yhteystiedot!” Rekisterit VTJ, KTJ, Vero, OPH, ETK, SoTe…

Huom! Hahmotelma, ei käyttöliittymäkuva! Älykäs ja ennustava haku Iteratiivinen kehittäminen Kansalaisneuvonnan verkkokeskustelu Haku aihealueiden mukaan Kansalaisneuvonnan kysymys-vastaus tietokanta ja haku Kirjautumista edellyttävät palvelut ja omien tietojen tarkastelu perusrekistereistä 17.5.2013 Suomi.fi

Yrityksen palveluympäristö Yritys-Suomi.fi–verkkopalvelun yhteyteen rakenteilla oleva yritysten työpöytä, Oma-Yritys-Suomi –palvelu, joka kokoaa tunnistautuneelle käyttäjälle yritystä koskevat julkishallinnon palvelut ja tieto-aineistot yrityksen edustajan asiointi- ja tietotarpeiden mukaan. Asiointitili, asiakkaan ja viranomaisen välinen viestinvälityskanava, jollainen kehitetään vuosien 2014-2015 aikana kansallisena ratkaisuna myös yritysten käyttöön. Rooli- ja valtuutuspalvelu, jonka avulla varmistetaan yrityspalveluissa mm. se, onko asioivalla henkilöllä oikeus asioida yrityksen tai yhteisön puolesta. Asiakaspalvelutehtävissä toimivan virkailijan rakenteilla oleva Oma-Yritys-Suomi-työpöytä, joka uudistaa palveluprosessit ja kokoaa yhteen asiakaspalvelutyössä tarvittavan oikean ja ajankohtaisen tiedon, välineet ja työkalut. Yrityksen palveluympäristön osia on jo olemassa ja kokoavan palvelun joitakin elementtejä toteutetaan osana Sähköisen asioinnin ja demokra-tian vauhdittamisohjelman (SADE-ohjelman) toteutusta. Täydentävien elementtien suunnittelu käynnistetään vuoden 2014 alussa. JulkICT

Hallinnon yhteentoimivuuspalvelut (Virkamiehen näkymä) Julkisen hallinnon palvelutietovaranto –hankkeessa luodaan julkisen hallinnon palvelujen kuvailutiedot sisältävän tietovarannon beta-versio, joka valmistuu loppukeväästä 2014. Tarkoituksena on jakaa julkisen hallinnon palvelujen vakiomuotoiset kuvailutiedot avoimen rajapinnan kautta maksutta käytettäväksi eri palveluissa. Avoimen datan portaali on osa avoimen tiedon ohjelmaa. Projektissa toteutetaan keväällä 2014 valmistuva avoimen datan palvelu, johon julkisen hallinnon tietovarannot kuvaillaan keskitetysti ja varmistetaan kyseisten tietovarantojen mahdollisimman helppo tunnistaminen, tekninen saatavuus, saavutettavuus ja käyttöönotto. JulkICT

Hallinnon yhteentoimivuuspalvelut (Virkamiehen näkymä) Yhteentoimivuusportaali ja siitä tuotettava uusi versio kokoaa julkisen hallinnon yhteentoimivuutta edistävää suunnittelutietoa ja mahdollistaa tiedon jakamisen ja uudelleenkäytön. Yhteentoimivuusportaali on keskeinen työkalu julkisen hallinnon yhteentoimivuuden kehittämisessä. Julkisen hallinnon yhteinen metatietopalvelu, jonka kautta julkisen hallinnon tietojärjestelmien tuottajat ja kehittäjät sekä tietojärjestelmät saavat käyttöönsä yhteiset sanastot, ontologiat ja muut tarpeelliset luokitukset. Metatietopalvelu edistää tietojen tehokkaampaa hyödyntämistä, avointa ja sujuvaa saatavuutta, löytymistä ja säilymistä, tietojärjestelmien yhteentoimivuutta ja tietojärjestelmäsuunnittelun tehokkuutta. Julkisen hallinnon yhteinen asiakastietovaranto, jonka rakentamisen mahdollisuuksia tutkitaan. Kussakin palvelutilanteessa erikseen määritellyillä julkisen hallinnon toimijoilla olisi rajattu pääsy asiakastietovarannossa oleviin asiakkaan palvelutietoihin palvelutarpeen mukaan joko asiakkaiden itsensä antamien tai lainsäädännöllä määriteltyjen oikeuksien mukaisesti. JulkICT

Julkisen hallinnon yhteentoimivuuspalvelut - rakenteilla Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia Markkinat ja innovaatiot Hallinnon sisäisen tehokkuus Palvelujen käyttäjät Viranomaiset Kansalaiset Yritykset Yhteisöt Tutkijat EU:n käyttäjä . . . Palvelujen käyttökohteet Sähköisten asiointipalvelujen kehittäminen Tiedon analysointi, tulkinta j a laadunhallinta Tiedon jalostus, yhdistely ja harmonisointi Sovellusten kehittäminen Uuden liiketoiminnan innovointi Julkishallinnon KA:n kehittäminen Tietojen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuu-den edistäminen Julkishallinnon toiminnan yhdenmukainen ja tietoturvallinen kehittäminen . . . ”Yhteentoimivuus- palvelut” Palvelutietovaranto Julkisten palvelujen kuvailutietorekisteri Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon avoimen tiedon hakemisto Yhteentoimivuus.fi Yhteentoimivuuden noudattamisen sekä edistämisen suunnittelu-, tuki- ja ohjemateriaalin julkaisualusta ”Yhteentoimivuuspalvelut” kattaa alkuvaiheessa kolme tietopalvelukokonaisuutta Palvelutietojen metatiedot (julkishallinnon tuottamien palvelujen metatiedot pääosin JHS 183-mukaisesti) Avoimen datan metatiedot (julkishallinnon tarjoaman avoimen datan metatiedot datakatalogina) Yhteentoimivuuden edistämisen materiaalit sekä niiden metatiedot (materiaalit ovat käytännössä word-, excel jne. –dokumentteja (”yhteentoimivuuden komponentteja”)) Palvelukokonaisuus toteutetaan yhtenäisellä teknisellä alustalla CKAN -tiedonhallintajärjestelmä (open source) Metatietojen tallennuspalvelut Metatietojen hakemistopalvelut (katalogit) Metatietojen automaattinen sisäänluku (harvestointi) DRUPAL -sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä (open source): Käyttöliittymäpalvelut Palvelukokonaisuuden käyttäjinä ovat Pääosin suomalaiset yritykset, viranomaiset, kansalaiset jne. Mutta joiltain osain myös EU:n kansalaiset, viranomaiset jne. osa avoimen datan metatiedoista harvestoidaan EU:n avoimen datan portaaliin (puplicdata.eu) osa yhteentoimivuuden komponenteista on mahdollista julkaista EU:n yhteentoimivusportaalissa (joinup.eu) Materiaali + Metatieto Metatieto Metatieto Tiedon tuottajat Julkisten palvelujen tuottajat/ järjestäjät Avoimen datan tarjoajat Julkisen hallinnon yhteentoimivuuden edistäjät Kunnat Valtion virastot Välillinen hallinto Julkis-hallinto Alueelliset toimijat … KA:n toteuttajat Juhta …

Kansallinen palveluarkkitehtuuri (hankevaihe) Projekti- taso Ohjelma- Hanke- Johtaminen Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Palveluväylä Arkkitehtuurin suunnittelu Komponenttien ja toimintamallien suunnittelu Komponenttien ja toimintamallien toteuttaminen Käyttöönotto/väylän käyttöön siirtyminen Tietoturva ja varautuminen Hallinnan organisointi Lainsäädäntö Ketterät hankinnat Henkilön tunnistus Rooli- ja valtuutuspalvelu Tavoitettavuustiedon hallintapalvelu Kansalaisen näkymä Yrityksen näkymä Viranomaisen näkymä Toimeenpanon hallinta Ohry Tuki

Palveluarkkitehtuurityön päälinjat Kokonaisuus toteutetaan valtiovarainministeriön ohjauksessa viipymättä ja kustannustehokkaasti Viron yhteistyömahdollisuudet täysimääräisesti hyödyntäen sekä tietosuoja- ja tietoturvanäkökohdat huomioiden. Kansalaisten omien tietojen katselu- ja hallinnointipalvelun mahdollistamiseksi kansallisten perustietovarantojen tiedot liitetään heti ensi vaiheessa palveluväylään. JulkICT

Palveluarkkitehtuurityön päälinjat Kehitettävä kokonaisuus on osa tietoyhteiskunnan välttämätöntä infrastruktuuria ja siten keskitetysti rahoitettu. Palveluiden ylläpidon keskitetty rahoitus voidaan osoittaa tiedonhallinnan kehittämisestä vastaavalle virastolle. Kehittämisvaiheen investointimenoiksi on laskettu 120 milj. JulkICT

Palveluarkkitehtuurityön päälinjat Valtiovarainministeriön johdolla valmistellaan talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle 1.2.2014 mennessä ehdotus Kansallisen palveluarkkitehtuurin toimeenpanovastuiden organisoinnista Väestörekisterikeskukseen perustettavaan, valtiovarainministeriön ohjauksessa toimivaan, operatiiviseen yksikköön. Valtiovarainministeriön ohjaustehtäviin ja toimeenpanosta vastaavan viraston käyttöön kiinnitetään alkuvaiheessa 15 henkilötyövuoden suuruinen työpanos. JulkICT

Palveluarkkitehtuurityön päälinjat Valmistellaan valtiovarainministeriön johdolla yhteistyössä ainakin LVM:n, MMM:n, OKM:n sekä TEM:n kanssa ehdotus toimialat ylittävien kansalliseen tiedonhallintaan sekä ICT:n ja tiedon hyödyntämiseen liittyvien toimeenpanotason tehtävien ja palvelujen sekä niiden rahoituksen, ohjauksen ja hoitamisen organisoinnista valtiovarainministeriön ohjauksessa toimivaan yhteen toimivaltaiseen viranomaiseen. Ehdotus tuodaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätettäväksi viimeistään toukokuussa 2014, jolloin päätös viraston perustamisesta voidaan tehdä osana hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanoa. JulkICT

Selkeät tietohallinnon rakenteet - tietovirasto JulkICT

Tietoviraston tehtäviä Viraston ydinvastuualueena olisivat toimialat ylittävien kansalliseen tiedonhallintaan sekä ICT:n ja tiedon hyödyntämiseen liittyvät virastotason toimeenpanovastuut valtiovarainministeriön JulkICT-toiminnon ohjauksessa. Keskeiset vastuualueet ovat seuraavat: Kansallisen palveluarkkitehtuurin kehittäminen, omistajuus ja valvonta Kansallisen ICT-strategian ja tietopoliittisten tavoitteiden toimeenpano valtiovarainministeriön ohjauksessa Kansallisen yhteentoimivuuden edellyttämien standardien ja spesifikaatioiden laatiminen Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen, ylläpito, hallinnon ohjeistaminen ja toimeenpanon ohjaus/valvonta JulkICT

Tietoviraston tehtäviä Yhteisten sähköisten palvelujen (esim. omat rekisteritiedot -palvelu, sähköinen tunnistaminen, asiointitili, Suomi.fi) omistajuus ja kehittäjävastuu Yhteisten toimialariippumattomien palvelujen omistajuus ja tilaaminen TORI-palvelukeskukselta ja mahdollisesti muilta palvelukeskuksilta (kuntien osalta) Valtion ICT-hankesalkun operatiivinen hallinta ja hankkeiden tekninen ja toiminnallinen arviointi Julkisen tiedon tehokkaan tuotannon ja hyödynnettävyyden varmistaminen Julkisen hallinnon kannalta olennainen tietoturvan tilannekuva ja valvonta TUVE:n operatiivinen ohjaus ja valvonta Tietojohtamiseen liittyvä yleinen osaamisen kehittäminen ja koulutusten koordinointi ICT-kehittämisen ja yhteisten palvelujen käyttöönoton tuki Projektipäällikköpalvelut (esim. ketterät menetelmät) ICT-hankintojen tuki ja nopeuttaminen, esikaupalliset hankinnat, JulkICT lab Kuntien kehittämiskeskus kuntien yhteisten palvelujen osalta tarkemmin suunniteltavin osin Merkittävien sektorit ylittävien ICT-kehittämishankkeiden vetovastuu JulkICT