Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere 3.5.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintojen toteuttamisen sääntöjä
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Yhteishaku keväällä 2015.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
3. Terveystottumusten tutkiminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyä ja keskeyttämistä koskevan tiedon tuottaminen on osa läpäisyn tehostamisohjelmaa. Tietoa hyödynnetään hankkeen ohjauksessa ja seurannassa. Tarkoituksena on kehittää seurantaa siten, että määrällistä tietoa läpäisystä ja esim. keskeyttämisen syistä olisi mahdollista saada jo hankkeen aikana. Seurantatietoa hyödynnetään hankkeen kehittämistyössä ja toimenpiteiden kohdentamisessa. - läpäisyhankkeen yhteydessä toteutettava seurantatutkimus, Vehviläinen ym. (monimenetelmällinen kehittävä arviointi) - määrällinen seurantatieto (koulutuksen järjestäjien opiskelijahallintojärjestelmät) - koulutuksen läpäisyä koskevien tilastojen hyödyntäminen (Tilastokeskuksen läpäisyprosentti, tuloksellisuusrahoituksen indikaattorit) Määrällinen seuranta toteutetaan Opetushallituksessa – suunnittelu ja testaus yhteistyössä hankkeessa mukana olevien koulutuksen järjestäjien kanssa. Läpäisyn tehostamisohjelman määrällinen seuranta - tiedonkeruun tavoitteet

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tiedonkeruun toteutusta varten pyydettiin ero- ja keskeyttämislomakkeet kaikilta hankkeessa mukana olevilta oppilaitoksilta. Yhteenvetoa lomakkeista: yhteensä n. 70 erilaista eron tai keskeyttämisen syytä käytössä. Oppilaitoksilla erilaisia käytäntöjä ja kirjaamistapoja eronneista opiskelijoista. Esimerkiksi suuri hajonta eron syiden tarkkuudessa. Osalla väliaikaisesti keskeyttäneet ja eronneita varten omat lomakkeet, toisilla samassa lomakkeessa. Eroamisprosessi vaihtelee, joissakin oppilaitoksissa opiskelija kirjaa “erolomakkeeseen” eron syyn ja joissakin oppilaitoksissa lomake täytetään yhdessä tai esim. ryhmänohjaaja täyttää eron syyn ja muut tiedot käytyään keskustelun opiskelijan kanssa. Paljon vaihtelua kirjaamiskäytännöissä läsnäolosta ja poissaolosta mm. ”poissa”, ”ei läsnä”, ”ei tavoitettu” Yhtenäistä lomakkeissa: koulutuksen järjestäjät keräävät (ja tallentavat) tiedot eronneista ja väliaikaisesti keskeyttäneistä opiskelijoista ja näiden syistä. Määrittelyjen selkeyttämiseksi toteutetaan lyhyt kysely opiskelijahallintojärjestelmien pääkäyttäjille toukokuussa Kyselyssä järjestelmien käyttäjät kirjaavat erilaiset käytössä olevat luokittelut ja se mikä tieto tallennetaan opiskelijahallintojärjestelmiin. Tiedonkeruun suunnittelu

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tietojen pohjalta suunnitellaan tiedonkeruu menetelmä, siten että aineiston kokoaminen/ajojen tekeminen suoraan opiskelijahallintojärjestelmistä on mahdollista. Kootaan määrällinen seurantatieto yhden lukuvuoden aikana eronneista opiskelijoista. Määrälliset tiedot eronneista opiskelijoista (sis. taustamuuttujat) ajetaan suoraan koulutuksen järjestäjien opiskelijahallintojärjestelmistä. Läpäisyhankkeen tiedonkeruu toteutetaan siten, että hankkeessa ei oteta omia ero- tai keskeyttämislomakkeita käyttöön. Aineiston keruu tehdään kertaluontoisesti joko kesällä tai syksyllä Tieto toimitetaan sähköisesti eteenpäin Opetushallitukseen, jossa aineisto kootaan, luokitellaan ja analysoidaan. Ei kerätä missään vaiheessa henkilötietoihin perustuvaa aineistoa. Ehdotus määrällisestä seurannasta

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeessa mukana olevissa oppilaitoksissa ei oteta käyttöön yhtenäistä luokittelua esimerkiksi eron syistä tiedonkeruuta varten. Tarvittavan tietosisällön suunnittelu ja lomakkeen testaus touko-kesäkuussa 2012 Yhtenäinen ohjeistus ja perehdytys tietojen toimittamiseen järjestelmien pääkäyttäjille. Lomakkeen esittely/perehdytys tietojen toimittamiseen Seurantatietojen kokoamisen yhteydessä määritellään käsitteet keskeyttämisen problematiikkaan liittyen. (eronnut, peruuttanut, keskeyttänyt jne.) Näitä käytetään jatkossa läpäisyn tehostamisohjelman tiedonkeruussa ja raportoinnissa. Yhtenäinen laajempaan aineistoon perustuva eron/keskeyttämisen syiden luokittelu mahdollista ottaa käyttöön hankkeessa. Tiedonkeruun toteuttaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Eronneita opiskelijoita koskeva tietosisältö/taustamuuttujat (alustava suunnitelma, perustuu Winhasta ajettuihin tietoihin) opintojen aloituspäivä ero- ja/tai keskeyttämispäivä eron ja/tai keskeyttämisen syy pohjakoulutus hojks peruste syntymäpäivä perustutkinto koulutus (sisältää esim. nuoristoasteen ammatillinen peruskoulutus, maahanmuuttajien valmistava koulutus, ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus/STARTTI)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Saadaan selville eronneiden (ja mahd. keskeyttäneiden) määrälliset tiedot kattavasti hankkeessa mukana olevissa oppilaitoksissa eri puolella Suomea. Yhtenäinen aineisto, josta mahdollista tuottaa tietoa eronneista opiskelijoista taustatietoihin peilaten. Missä vaiheessa keskeytetään opinnot? Missä tutkinnossa keskeytetään eniten/vähiten? Minkälaisia eroja eri alueilla on? Onko iällä merkitystä? Kehittämistoimien ja resurssien kohdentaminen Koulutuksen järjestäjille mahdollista tehdä tulosyhteenvetoja ja vertailuja oppilaitoksen ja kansallisen tiedon välisistä eroista. HUOM. Määrälliset tiedot eronneista opiskelijoista ja eron syistä on vain yksi osa seurantaa. Tarkoituksena on selvittää keskeyttämisen taustoja ja negatiivisten kehien muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä (mm. haastattelut, opiskelijakysely ja mahdollinen keskeyttämiskysely). Mitä tiedolla tehdään? Miksi tietoa kerätään?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Määrällinen seuranta ja läpäisyn tutkimus Hankkeessa mukana olevat oppilaitokset OPISKELIJA Opiskelijakysely (N=kaikki?) Huolivaiheen kysely? (N=pilotoidaan kiinnostuneiden kanssa) Keskeyttämiskysely (N=pilotoidaan kiinnostuneiden kanssa) Määrällinen tutkimusieto keskeyttäneistä - seurannan toteuttaminen Haastattelut Projektipäällikkökysely/ marraskuu SEURANTA JA TILASTOT Sidosryhmäkysely/ marraskuu