YHTEISVOIMIN ELÄMÄÄN EVÄITÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPO-hanke Hankeseminaari
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Kauhajoen kaupungin ohjauksen toimintasuunnitelma.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TET =Työelämään tutustuminen
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Joustava perusopetus eli JOPO
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Alakoulusta yläkouluun
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TET =Työelämään tutustuminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Laaja-alainen arviointi
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

YHTEISVOIMIN ELÄMÄÄN EVÄITÄ Oppilaanohjaus Kauhajoen yhtenäiskoulun KAUHAJOEN KOULUKESKUS yleis- ja erityisopetuksen 1-9 vuosiluokkien ohjauksen toimintasuunnitelma YHTEISVOIMIN ELÄMÄÄN EVÄITÄ

Henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen ohjaus OPPILAANOHJAUKSEN TAVOITEALUEET Henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen ohjaus Oppimisen ja opiskelun ohjaus Uravalinnan ohjaus HOLISTINEN (kokonaisvaltainen) OHJAUSMALLI (Wattsia ja van Esbroeckia mukaillen) Vanhempien tuki Tehostettu ja erityinen tuki Oppilashuollon tuki Oppilaanohjauksen yleinen tuki Kuntoutuksellinen tuki Jatko-opintoihin tukeminen Kasvun ja kehityksen tukeminen Opiskelun ohjaus Uravalinnan ohjaus OPPILAS

MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ Hyvä oppilaanohjaus edellyttää koulun joustavaa sisäistä yhteistoimintaa hyvää yhteistoimintaa koulun ja ympäröivän yhteiskunnan välillä riittävää yhteistyötä huoltajien ja koulun välillä

MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖVERKOSTO OPPILAANOHJAUKSESSA Työvoimahallinto Työ- ja elinkeinoelämä Toisen asteen oppilaitokset PERUSOPETUKSEN TOIMIJAT: Rehtori, apulaisrehtori erityisluokanopettaja/luokanohjaaja Laaja-alainen erityisopettaja oppilaanohjaaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori,vanhemmat/huoltajat, aineenopettaja, luokanopettaja tukioppilas, koulunkäynnin ohjaaja Lähikoulut Nuorisotoimi Terveydenhuolto Sosiaalitoimi

YLEIS- JA ERITYISOPETUKSEN OHJAUKSEN TEHTÄVÄT VASTUUALUEITTAIN

ERITYISOPETUKSEN REHTORI Suunnittelee oppilaanohjauksen toteutusta yhdessä oppilaanohjaajan kanssa. Valmistelee erityisopetuksen siirtopäätökset, sivistysjohtaja päättää. Seuraa ja arvioi kouluyhteisön toimivuutta. Pyrkii yhdessä henkilökunnan kanssa luomaan hyvän työskentelyilmapiirin. Selvittää työrauhaongelmia. Toimii tukena kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pitää yhteyttä kunnan muihin viranomaisiin. Pitää yhteyttä muihin kouluihin. Toimii oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana. Vastaa siirtymävaiheista 6. luokalta 7. luokalle sekä peruskoulusta toiselle asteelle yhdessä oppilaanohjaajan kanssa. Vastaa oppilaiden valinnaisaineiden tarjoamisesta toteutumisesta yhdessä oppilaanohjaajan kanssa (yläkoulu).

YLEISOPETUKSEN REHTORI Suunnittelee oppilaanohjauksen toteutusta yhdessä oppilaanohjaajan kanssa. Valmistelee erityisopetuksen rehtorin kanssa erityisopetuksen siirtopäätökset, sivistysjohtaja päättää. Seuraa ja arvioi kouluyhteisön toimivuutta. Pyrkii yhdessä henkilökunnan kanssa luomaan hyvän työskentelyilmapiirin. Selvittää työrauhaongelmia. Toimii tukena kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pitää yhteyttä kunnan muihin viranomaisiin. Pitää yhteyttä muihin kouluihin. Pitää yhteyttä muihin koulun sidosryhmiin (nuorisotyö, poliisi, jne.) Toimii oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana. Vastaa siirtymävaiheista 6.luokalta 7. luokalle sekä peruskoulusta toiselle asteelle yhdessä oppilaanohjaajan kanssa. Vastaa oppilaiden valinnaisaineiden tarjoamisesta/toteutumisesta yhdessä oppilaanohjaajan kanssa (yläkoulu).

OPPILAANOHJAAJA /yleinen tuki Pääpaino on yleisessä tuessa, tarvittaessa käytetään tehostetun ja erityisen tuen toimia Päävastuu oppilaanohjauksen järjestämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta Vastaa oppilaanohjauksen toteutumisesta 7-9 vuosiluokille Vastaa ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta Vastaa oppilaiden työelämään tutustumisjaksoista (TET) Ohjaa oppilaiden valinnaisaineiden valintaa sekä järjestää tiedotusiltoja aiheesta oppilaiden huoltajille Osallistuu oppilashuoltoryhmän työskentelyyn Järjestää 6. vuosiluokille tiedotusta tulevasta yläkoulusta Osallistuu tiedon siirtoon 2.asteelle yhteistyössä erityisopettajien kanssa Tekee yhteistyötä ympäröivän työ- ja elinkeinoelämän, etsivän nuorisotyön, työvoimahallinnon, ym. sidosryhmien kanssa Vastaa yhteishausta toiselle asteelle, tarvittaessa yhteistyössä huoltajien kanssa Pitää yhteyttä 2.asteen oppilaitoksiin ( tutustumiset, tiedotusillat vanhemmille/oppilaille) Huolehtii yhteishaun jälkeisestä jälkiohjauksesta

OPPILAANOHJAAJA/tehostettu ja erityinen tuki Päävastuu oppilaanohjauksen järjestämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta Vastaa ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta Osallistuu tarvittaessa erityisluokanopettajan kanssa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön uravalintaa suunniteltaessa. Ohjaa oppilaiden valinnaisaineiden valintaa yhdessä erityisluokanopettajan ja erityisopetuksen rehtorin sekä muiden oppilaanohjaajien kanssa Vastaa oppilaanohjauksen toteutumisesta 7-9 vuosiluokille (erityisopetus/yhteiskoulun pienryhmät) Osallistuu oppilashuoltoryhmän työskentelyyn (erityisopetus/yhteiskoulun pienryhmät 7-9 vuosiluokat) Huolehtii tiedonsiirrosta 2. asteelle erityisluokanopettajan kanssa (Siirto-HOJKS) Koordinoi koulutuskokeilu- sekä tutustumisjaksoja 2.asteelle Pitää yhteyttä 2.asteen oppilaitoksiin Tekee yhteistyötä ympäröivän työ- ja elinkeinoelämän, etsivän nuorisotyön, sosiaalitoimen, ym. sidosryhmien kanssa Vastaa erityisluokanopettajan/luokanopettajien (erityisopetus/yhteiskoulun pienryhmät) kanssa oppilaiden työelämään tutustumisesta (TET) Pitää yhteyttä työvoimahallintoon (mm. ammatinvalinnan testit) Vastaa yhteishaun toteutumisesta sekä jälkiohjauksesta yhteistyössä opettajien ja huoltajien kanssa Vastaa tarvittaessa oppilaiden opiskelun seurannasta 2.asteella ja työelämään sijoittumisen seurannasta koulutuksen jälkeen (myös Jopo ja yhtenäiskoulun pienluokat)

ERITYISLUOKANOPETTAJA Ohjaa koulun tapoihin ja käytänteisiin Pitää yhteyttä huoltajiin Järjestää luokkansa vanhempainillat Seuraa oppilaiden opintojen edistymistä ja tarvittaessa käynnistää tukitoimet ongelmien ratkaisemiseksi Seuraa luokkansa poissaoloja ja myöhästymisiä Huolehtii luokkansa oppilaiden opetuksen yksilöllistämisistä yhdessä rehtorin kanssa oppilaan edellytysten ja tehtyjen suunnitelmien mukaan Laatii henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) yhdessä aineenopettajien, vanhempien sekä muiden ammatti- ihmisten kanssa Tukee oppilasta opiskelussa, tekee aloitteen tukiopetuksen antamisesta Antaa tukiopetusta Tekee yhteistyötä ympäröivän työ- ja elinkeinoelämän kanssa Osallistuu oppilaanohjauksen suunnitteluun Toimii oppilashuoltoryhmässä, kun omien oppilaiden asioita käsitellään

LAAJA-ALAINEN ERITYISOPETTAJA 1-6 vuosiluokat Seuraa kaikkien oppilaiden edistymistä yhteistyössä oppilaan opettajan/opettajien kanssa Toimii opettajan työparina oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaisesti toimenpiteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa Osallistuu kolmiportaisen tukimallin toteuttamiseen Opettaa joustavin opetusjärjestelyin (yksilöopetuksessa, pienryhmissä, samanaikaisopetuksessa) yksilöllisin menetelmin/materiaalein Toimii oppilashuoltoryhmässä Konsultaatio (esim. opettajat, vanhemmat, kuraattori, sosiaalitoimi, neuvolat ja terapeutit) Moniammatillinen yhteistyö

LAAJA-ALAINEN ERITYISOPETTAJA 7-9 vuosiluokat Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa on osa-aikaista erityisopetusta oppilaille, jotka opiskelevat pääsääntöisesti omissa yleisopetuksen luokissaan, mutta joilla on lieviä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia. Osa-aikainen erityisopetus voi olla samanaikaisopetusta, pienryhmäopetusta tai yksilöopetusta. Erityisopetukseen osallistuva oppilas opiskelee samaa kurssia, samaan aikaan kuin oma luokka, ellei toisin sovita. Laaja-alaiseen erityisopetukseen ei tarvita hallinnollista päätöstä, vaan siihen osallistuminen on koulun sisäinen opetusjärjestely. Ratkaisusta pyritään neuvottelemaan huoltajien kanssa. Tavoitteena on tukea yleisopetuksessa opiskelevaa oppilasta. Toimii yhteistyössä opettajien ja koulun muun henkilökunnan kanssa Selvittää ja kartoittaa oppilaan tuen tarpeita laaja-alaisesti Huolehtii tiedonsiirroista nivelvaiheissa Osallistuu aktiivisesti oppilashuoltoryhmiin Vastaa oman koulun laaja-alaisen erityisopetuksen toteuttamisesta Antaa konsultaatiota koulun henkilökunnalle Pitää yhteyttä huoltajiin Osallistuu erityisopetuksen päätösten valmisteluun Osallistuu tarvittaessa HOJKS- ja oppimissuunnitelmaneuvotteluihin Laatii HOJKS:it yhteistyössä aineenopettajan ja huoltajien kanssa Ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja kirjoittaa lausuntoja oppilaan tilanteesta eri tahoille

LUOKANOPETTAJA - Ohjaa koulun tapoihin ja käytänteisiin - Pitää yhteyttä huoltajiin - Järjestää luokkansa vanhempainillat - Seuraa oppilaiden opintojen edistymistä ja tarvittaessa käynnistää tukitoimet ongelmien ratkaisemiseksi - Seuraa luokkansa poissaoloja ja myöhästymisiä - Huolehtii luokkansa oppilaiden opetuksen yksilöllistämisistä oppilaan edellytysten mukaan, yhteistyössä erityisopettajan kanssa - Tukee oppilasta opiskelussa, tekee aloitteen tukiopetuksen antamisesta - Antaa tukiopetusta ja ohjaa tarvittaessa erityisopettajalle - Tekee yhteistyötä ympäröivän työ- ja elinkeinoelämän kanssa - Osallistuu oppilaanohjauksen suunnitteluun sekä toteuttaa ohjausta - Toimii oppilashuoltoryhmässä, kun omien oppilaiden asioita käsitellään

AINEENOPETTAJA Ohjaa opiskelun ja opiskelutaitojen kehittymistä omassa oppiaineessaan (aineen opiskelu, tavoitteet, arviointi, aineen merkitys, opiskelutaidot) Seuraa oppilaan kehittymistä omassa oppiaineessaan ja tarvittaessa antaa tukiopetusta sekä lisätehtäviä Pitää yllä yhteistyötä huoltajien kanssa omaan oppiaineeseensa liittyen (mm. palaute, 4-varoitukset) Järjestää kahdenkeskisiä kasvatuskeskusteluja oppilaan kanssa aina kun siihen on tarvetta Selvittää oppilaan ja opettajan erimielisyyksiä yhteistyössä huoltajien kanssa Tiedottaa luokanohjaajaa sekä oppilashuoltohenkilöstöä aineenopetuksesta, mikäli oppilaalle on kertynyt poissaoloja ja/tai opiskelun tulokset ovat odottamattomasti notkahtaneet

KOULUNKÄYNTIOHJAAJA Toimii oppilaan opiskelun tukena sekä tukee hänen opiskelutaitojensa kehittymistä Tukee oppilaan oman toiminnan ohjautuvuuden kehittymistä (keskittyminen, tarkkaavaisuus, oppimisvaikeudet ym. tuen tarve) Toteuttaa yhteistyössä opettajan kanssa oppiaineiden erityttämistä Toteuttaa opettajan kanssa tulevien oppituntien järjestelyjä oppilaiden yksilöllisen tarpeen mukaan

KOULUNKÄYNTIOHJAAJA/YHDYSOHJAAJA tehostettu tuki/erityinen tuki Sopii koulutuskokeiluja, tutustumisia sekä huolehtii niiden toteutumista toiselle asteelle yhteistyössä oppilaanohjaajan kanssa Tukee oppilaita TET-jaksojen sopimisessa, huolehtii kuljetuksesta sekä on TET-jaksoilla mukana tarvittaessa Tekee toisen asteen oppilaitoksiin yhteistyötä oppilaanohjaajan kanssa Toimii koulunkäyntiohjaajana tarvittaessa Antaa 9. vuosiluokan oppilaille yksilöohjausta (mm. ammatillista matematiikka tutuksi) Haastattelee oppilaanohjaajan kanssa erityisopetuksen 7-8 vuosiluokkien oppilaita.

KOULUKURAATTORI Kuraattori tukee oppilasta ja hänen perhettään koulunkäyntiin ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Koulukuraattorin työ on ns. muutostyötä jonka tavoitteena on yksilön, ryhmän ja koko kouluyhteisön muutosprosessit sosiaalityön keinoin.   Koulukuraattoripalveluita on määritelty perusopetus-, lastensuojelu- ja kansanterveyslaissa. Koulukuraattorin työ koostuu pääasiassa kahdenkeskisistä tukikeskusteluista ja sosiaalisista selvityksistä oppilaan ja hänen verkostonsa kanssa. Keskustelun aiheina voi olla esimerkiksi käyttäytyminen, sosiaaliset suhteet, ristiriitatilanteet kotona, koulussa tai vapaa-ajalla sekä tunne-elämä. Tarvittaessa kuraattori on yhteydessä kotiin, oppilashuoltoryhmään, lastensuojeluun tmv. ja tekee heidän kanssaan yhteistyötä. Ongelmia pyritään ennaltaehkäisemään ja jo syntyneisiin ongelmiin puututaan mahdollisimman varhain. Koulukuraattorin kanssa käytävät keskustelut ovat luottamuksellisia lapsen edun mukaisesti.   Kuraattori voi tarvittaessa pitää koko luokalle tai ryhmälle tunteja, työmenetelminä voi mm. olla ryhmäyttäminen, erilaiset teemat, kyselyt ja ryhmän havainnointi. ryhmäytykset kotikäynnit ohjaaminen koulun omiin ja ulkopuolisiin palveluihin sosiaalisten lausuntojen ja lähetteiden tekeminen vanhemmuuden tukeminen kriisityö lasten- ja nuorta tukevien verkostojen aktivointi päivittäiset opettajien ja koulun henkilöstön kanssa käydyt konsultaatio keskustelut tiedottaminen asiakaskäyntien seuranta hyvinvointia tukevien toimintakulttuurin luominen seutu- ja valtakunnallinen työ oppilashuoltoryhmät koulun ulkopuoliset työryhmät (esim. NuKuTe) nivelvaiheen oppilashuoltotyö

TERVEYDENHOITAJA Seuraa oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä Tekee määräaikaistarkastukset ja seulontatutkimukset; ohjaa jatkotutkimuksiin Ohjaa terveellisiin elämäntapoihin, tukee seksuaaliterveyttä ja antaa päihdevalistusta Osallistuu ammatinvalintaan liittyvään terveysneuvontaan. On oppilaiden tukena erilaisissa kriisitilanteissa (elämänkriisit, traumat, menetykset, muutokset perhesuhteissa ym.) On omalta osaltaan mukana pitkäaikaissairaiden ja vaikeavammaisten lasten ja nuorten kuntoutus- ja hoitorenkaassa Antaa ensiapuluontoista sairaanhoitoa. Osallistuu oppilashuoltoryhmän työskentelyyn ja on koulun kriisiryhmän jäsen  

NUORISOTYÖNTEKIJÄ - Ohjaa oppilaiden kasvua ja kehitystä heidän vapaa-ajallaan. Osallistuu oppilashuoltoryhmän kokouksiin tarvittaessa. - Järjestää pienryhmätoimintaa tarvittaessa sekä tarjoaa apua harrastusmahdollisuuksien löytymiseen. - Toteuttaa yksilötyötä (tukee yksittäisen nuoren vapaa-ajanviettoa ja koulujaksamista ym.). - Toteuttaa koulupäivystystä, jolloin nuorisotyöntekijä on nuorten saatavilla koulun käytävillä (erikseen sovitut ajankohdat). - Osallistuu ja toteuttaa koululuokkien ryhmäytymistä tarvittaessa.

OPPILASHUOLTORYHMÄ - Kokoontuu kerran viikossa tai säännöllisesti kunkin koulun tarpeet huomioiden. Ryhmään kuuluvat rehtori (pj.), koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, erityisopettajat, oppilaanohjaaja, apulaisrehtori ja tarvittaessa muita asiantuntijoita. Usein myös luokan avustava henkilökunta on paikalla. Tavoitteena on oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen yhteistyössä huoltajien kanssa.

YLEIS- JA ERITYISOPETUKSEN 1-6 VUOSILUOKKIEN OHJAUS

LUOKANOPETTAJA JA ERITYISLUOKANOPETTAJA VASTAAVAT OHJAUKSESTA 1. OHJAA NIIN OPPILAITA KUIN VANHEMPIAKIN Anna reissuvihkojen kautta työskentelyohjeita kotitehtävien tekemiseen Anna puhelinkeskusteluin ohjausta vanhemmille ristiriitatilanteiden selvittelyyn kotona Käy läpi erilaisia malleja ristiriitatilanteiden selvittelyyn kahden kesken ja luokkatilanteissa. Työkaluina esimerkiksi Vastuun portaat tai Kids skills Auta vanhempia näkemään oman lapsensa edistymistä lyhyellä ajanjaksolla antamalla viikkopalautteita koteihin, positiivinen palaute vahvistaa Rohkaise vanhempia ottamaan yhteyttä perheneuvolaan jos on haasteellisia vuorovaikutustilanteita lapsensa kanssa Anna vinkkejä vanhemmille nukkumaanmenoaikojen sopimisesta Anna ohjausta oppilaille omien tunteidensa tunnistamiseen tunnetunneilla Vie oppilaat tutustumaan mahdollisiin jatkokoulutuspaikkoihin ja siellä räätälöi erityisoppilaille hänen kykyjensä mukainen koulutuskokonaisuus yhdessä oppilaanohjaajan kanssa

2.OPISKELUTAITOJEN OPETTAMISESTA Anna ohjeita säännölliseen läksyjenlukutekniikkaan SSMK= silmäile, syvenny, muistele ja kertaa Konkretisoi opiskelua kuvien avulla, visualisoimalla Anna konkreettisia malleja teoreettisten aineiden opiskeluun Harjoituta tarpeeksi kauan eri oppiaineiden vaatimia perustaitoja kertaamalla Ohjaa itsetuntemuskeskustelujen kautta oppilasta uskomaan itseensä oppijana kannustamalla Auta jokaista oppilasta löytämään hänen oman tapansa opiskella Vaihtele opettamistyylejäsi jos haluat oppilaiden oppivan löytämään oman tapansa oppia Käytä tukisanalistoja, alleviivauksia ja ajatuskarttoja erilaisten oppijoiden apuna Opeta opiskelijoita liittämään opiskeltava asia omiin kokemuksiinsa

3. OHJAA OPPILAITASI TUNNISTAMAAN OMIA VAHVUUKSIAAN Anna myönteistä palautetta aina kun on aihetta Ohjaa oppilaita tarkkailemaan työskentelyä pari- ja ryhmätöissä Seuraa tarkasti oppilaiden työskentelyä ja anna välitöntä palautetta joko kahden kesken tai positiiviset asiat koko luokan kanssa Kysele oppilaiden henkilökohtaisia vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita Ohjaa näkemään se mitä on tähän mennessä opittu ja sen lisäksi muistuta jatkuvan harjoittelun ja kertaamisen tärkeyttä Oppilaanohjaajan/opettajan aito kiinnostuminen oppilaisiinsa vaikuttaa positiivisesti koko luokan oppimisilmapiirin luomiseen Kannusta oppilaita itsenäisiin ratkaisumalleihin niin oman käytöksen kuin opiskelun suhteen Opeta oppilaita ottamaan itse vastuuta omista tekemisistään

4. OHJAA OPPILAITASI ITSETUNTEMUKSEEN JA ERILAISTEN ONGELMARATKAISUMALLIEN OPPIMISEEN Ohjaa käyttämään erilaisia ongelmanratkaisumalleja eli anna tilaa oppilaiden omille ratkaisumalleille tyrmäämättä niitä ilman oppilaiden perusteluja Anna suoria ohjeita malleista mistä oppilas hyötyy ja mistä on haittaa Anna jokaisen oppilaan harjoitella itsearvioinnin avulla onnistumistaan päivän tai viikon lopuksi (toimii samalla muistiharjoituksena) Harjoittele kahden kesken tai koko luokan kanssa analysoimalla tapahtunutta Pidä arviointikeskustelut yhdessä vanhempien ja oppilaan kanssa syksyisin Ohjaa pelien ja leikkien kautta harjoittelemaan erilaisia ratkaisumalleja samaan tilanteeseen Opeta ensin erilaisia ratkaisumalleja ja sitten käytännössä sovella harjoituksilla Käytä kyselytekniikkaa ongelmatilanteiden selvittelyssä varsinkin ylemmillä luokilla, aiemmat kokemukset auttavat Ohjaa näkemään syy- seuraussuhteita eri tilanteisiin

5-6 VUOSILUOKKIEN OPPILAANOHJAUKSEN PAINOPISTEALUEET - Kirjasto, sanoma- ja aikakauslehdet tiedonlähteenä. - Radio, netti ja televisio tiedon välittäjänä, koulu- tv. Kehitetään tiedonhankinnan valmiuksia: nettiketti, tieto- ja lähdesuoja, käyttäjätunnus ja salasana. - Tutustutaan huoltajien, oman kylän tai lähialueen yrityksiinn/työpaikkoihin. - Tutustuminen koulujen työntekijöiden työtehtäviin. - Päätöksenteon ja valintojen harjoittelu. Koulutuksen, työnteon ja ammattien arvostaminen. (Kauhajoen kunnan opetussuunnitelma). 5. vuosiluokkien opiskelutaitojen tukeminen (mm. SSMK-tekniikka).

NIVELVAIHE 6.vuosiluokalta yläkouluun 6.luokan kevät Kirje tulevalle luokanohjaajalle Yläkoulun opot/tukioppilaat vierailevat 6. luokilla - opiskelu/valinnaisuus - ryhmien muodostaminen - oppilaan oikeudet/velvollisuudet - sukupuoliroolit esim. valinnaisten painotus - kouluyhteisön roolit - asianmukainen pukeutuminen - koulun henkilökunta - koulun säännöt ja käytänteet Perusryhmät (uudet 7. luokat) - luokanohjaaja - tukioppilaat - vanhempainilta: tiedotus ryhmistä - siirtopalaverit alakouluilla: rehtorit, luokanopettajat, erityisopettaja, kuraattori ja pienryhmäsiirtojen osalta lisäksi oppilaanohjaaja 7. luokan syksy Ohjattu ryhmäytyminen – Majaniemi-toiminta

7-9 VUOSILUOKKIEN OPPILAANOHJAUKSEN PAINOPISTEALUEET tehostettu ja erityinen tuki 7. luokka 8. luokka 9. luokka SYKSY - Työelämän säännöt, tavoitteet ja käytännöt. HOJKS- palaveri, vanhemmat mukana. Tutustumiset ryhmänä paikkakunnan työpaikkoihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Tutustuminen lähiverkoston ammatteihin (perhe, sukulaiset, tuttavat). HOJKS- palaveri, vanhemmat mukana. Valinnaiset oppiaineet. TET- jakso Koulutuskokeilut tarpeen mukaan. Valinnaiset oppiaineet. Ammatinvalinnan testit työvoimatoimistossa. Moniammatilliset yhteistyöryhmät tarvittaessa ammatinvalintaa helpottamaan. KEVÄT - Suunnitelman tarkistusta. - TET- jakso. Mahdolliset koulutuskokeilut. HOJKS päivitys, vanhemmat tarvittaessa mukana. Suunnitelman tarkistus. TET- jakso. Koulutuskokeilut. Yhteishaku: ammatinvalinta- psykologi, vanhemmat, opettaja/opo, oppilas mukana. Koulutuskokeilut tarvittaessa. TET-jakso HOJKS palaveri, SIIRTOHOJKS.

Opokurssi 1 ”Minä ja mahdollisuuteni” OPPILAANOHJAUKSEN SISÄLLÖT Opokurssi 1 ”Minä ja mahdollisuuteni” 7.lk 1.jakso Tutustuminen; kouluyhteisöni ja yhteisöni pelisäännöt Arviointi; käyttäytyminen ja työskentely -> Suoritusmerkintä (S) oppilaanohjauksessa; kriteerit Opiskelutaidot; kartoitus (opiskelutaidon testi) Opiskelutaidot; tulokset ja eri kategorioiden sisältö (käytännön esimerkit) (s.26-27 tehtävät) Opiskelutaidot; oppiminen ja unohtaminen (muisti ja unohtaminen) Opiskelutaidot; ajankäyttö, asenteet, odotukset Opetussuunnitelma Luokkayhteisön pelisäännöt, roolit Tiedon hankkiminen, tietoturva, Wilman käyttö Ryhmätyöskentely Työelämään tutustuminen, tavoitteet ja käytännöt Opiskelutaidot; tilanteen kartoitus ja oppimistulosten arviointi

7.lk 3. jakso Työelämään tutustuminen, palaute Itsetuntemus, itsetunto Valinnaisaineet; esittely Valinnaisaineet; koevalinta Valinnaisaineet; valinta 8. luokkaa varten Vastuun portaat Kiusaaminen, KiVa-tiimi, tukioppilastoiminta Ihmissuhteet ja nuoruusikä Opiskelun ja koulutuksen merkitys Arviointi, itsearviointi 8. lk 2. jakso Suomen koulutusjärjestelmä; koulutuksen merkitys Toisen asteen koulutusvaihtoehdot Suomen elinkeinorakenne Itsetuntemus, itsetunto- Humanistinen ja kasvatusala Kulttuuriala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Luonnontieteiden ala Tekniikan ja liikenteen ala Luonnonvara- ja ympäristöala Sosiaali- ja terveys- ja liikunta-ala

Opokurssi 2 ”Haaveista todeksi” 8. lk 3. jakso Valinnaisaineet: esittely ja valintojen merkitys Valinnaisaineet; koevalinta Valinnaisaineet; valinta 9. luokkaa varten Matkailu- ravitsemis- ja talousala Ammatinvalinnan ohjelma Kuljetuksen ja liikenteen koulutus Työelämään tutustuminen; tavoitteet, pelisäännöt ja työn hakeminen Työelämään tutustuminen; työsuojelu Työelämään tutustuminen; toteutus Työelämään tutustuminen; raportointi ja palaute Suojelualan koulutus Oppimistulosten arviointi 9lk 1. jakso Itsetuntemus ja ammatillinen kehitys Suomen koulutusjärjestelmä; kertaus Oppilaitosvierailu; maatalousoppilaitos Oppilaitosvierailu; kauppaoppilaitos Oppilaitosvierailu; ammattioppilaitos Oppilaitosvierailu; evankelinen opisto; perusopetuksen lisäopetus Työelämään tutustuminen; tavoitteet ja pelisäännöt Työelämään tutustuminen; toteutus Työelämään tutustuminen; raportointi ja palaute Päätöksentekoprosessi: kohti yhteisvalintaa Oppilaitosvierailu; sedu Ammatinvalinnan ohjelma (AVO)

9 lk 2. jakso Arviointi Yhteisvalinta: demo Lukio-opinnot Oppilaitosvierailu; lukio Yhteishaun koevalinta Kahden tutkinnon suorittaminen Työ- ja elinkeinotoimistoon tutustuminen Lukion ainevalinnat/ opintojen rahoitus Oppisopimuskoulutus ja muut koulutusmahdollisuudet Yhteisvalinta Päättöarviointi ja arvosanojen korottaminen Jälkiohjaus