Opiskelijahyvinvointihanke 2.1.2005-31.12.2006 20.2.06 Tarja Lipponen ToKem.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Terveys- ja luonnontieteiden ryhmä, Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto Terveystieteiden tutkintorakenne ja avoin yliopisto-opetus
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010 ja Terveyden edistämistoimijoiden yhteistyöseminaari Kehittämisjohtaja Saija Niemelä-Pentti Oulun.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Hurtig TE1 Mielenterveys voimavarana. Mielenterveys voimavarana Mielenterveyttä tukee: toimivat ihmissuhteet perheeseen ja ystäviin mahdollisuus.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
ME-hengen kehittäminen
Toimiala 3 Merkonomi ja datonomi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Ohjauspalvelut Tredussa
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Opiskeluhuollon palvelut
Kohtaamotoiminta 2. aste
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Esityksen transkriptio:

Opiskelijahyvinvointihanke Tarja Lipponen ToKem

TLipponen Tokem Hyvinvointi opiskelussa OpiskeluOppiminen AMK HYVINVOINTI having loving being health KOTI YMPÄRÖIVÄYMPÄRÖIVÄ YHTEISÖYHTEISÖ Oppilaitoksen olosuhteet Sosiaaliset suhteet Itsensä toteuttaminen Terveydentila Soveltaen Konu 2001 Aika

TLipponen Tokem Hyvinvointi opiskelussa •Oppilaitoksen olosuhteet -puitteet, ops, tauot, aikataulut, ryhmäkoot -ruokailu, tukipalvelut -terveydenhoito, psykologi, kuraattori -ekologinen ulottuvuus

TLipponen Tokem •Sosiaaliset suhteet - opiskeluilmapiiri, johtaminen, ihmissuhteet/vertaisryhmät -> ryhmäytyminen -opiskelijoiden keskinäiset suhteet -henkilökunnan ja opiskelijoiden väliset suhteet -oppilaitos osana ympäröivää yhteisöä

TLipponen Tokem •Itsensä toteuttaminen -opiskelun mielekkyys, luovuus, harrastukset, palautteen saaminen -ohjaus, kannustus, vaikutusmahdollisuudet -mahdollisuus opiskella omien taitojen ja kykyjensä mukaisesti

TLipponen Tokem •Terveydentila -koettu terveys, hyvä kunto -elämän ilo, tulevaisuuden suunnitelmat -psykosomaattiset oireet  heijastelevat myös nuorten kohdalla mielenterveyttä

TLipponen Tokem Hyvinvointia heikentävät tekijät 1.Elämänvaihe -muutto opiskelupaikkakunnalle -muutokset ihmissuhteissa -toimeentulo

TLipponen Tokem 2. Opiskelu -vaatimukset, paineet -ohjauksen puute -opiskeluolosuhteet

TLipponen Tokem 3. Yhteiskunnalliset tekijät - yleinen epävarmuus -heikko työllisyystilanne -tukitoimien puutteet

TLipponen Tokem Hyvinvointia edistäviä tekijöitä 1.Tuki -terveyspalvelut -opinto-ohjaus -sosiaalinen verkosto: ystävyyssuhteet ja perhe

TLipponen Tokem 2. Opiskelu ja opiskeluolot -laadukas opetus, joustavat opiskelumuodot -viihtyisä ympäristö -hyvä ilmapiiri -ryhmään kuuluminen

TLipponen Tokem 3. Vapaa-aika -liikunta -harrastukset -lepo

TLipponen Tokem Hankkeen tavoitteena on kehittää: -Opiskeluprosessien sujuvuutta -Opiskeluterveydenhoitoa -Opiskelijahuoltoa -Opintojen ohjausta -Yhteistyötä eri toimijoiden kesken opiskeluhyvinvoinnin parantamiseksi -Varhaista puuttumista

TLipponen Tokem Hankkeen tuloksena ammattikorkeakouluissa on: - opiskelijoiden hyvinvointityöryhmä - ammattikorkeakoulujen opiskelijaterveydenhuolto saadaan STM:n ohjeistuksen mukaisesti toimivaksi ja opiskelijan hyvinvointia tukevaksi - ammattikorkeakouluissa on toimivat opiskeluprosesseja tukevat käytänteet ja niissä huomioidaan myös erityistukea tarvitsevat opiskelijat

TLipponen Tokem Tutkimustulosten hyödyntäminen 1.Opiskelijoiden terveyspalvelut -Palveluista tiedottaminen -Palveluiden lisääminen: hyvinvointivaje -Sisällöllinen kehittäminen  koulutus -Keskitetty opiskeluterveydenhoidon malli haaveena

TLipponen Tokem 2. Terveys ja terveyskäyttäytyminen -Tupakoinnin vähentäminen  ryhmät, savuton koulu ?? -Tukea painon hallintaan  ryhmät -Liikuntatoiminnan lisääminen  oppilaitoksessa, omaehtoinen liikkuminen, urheiluseurat ja järjestöt

TLipponen Tokem -ihmissuhde- ja itsetuntoasiat  kuraattori, terveydenhoitaja, opiskelijapastori ryhmätoimintaa, MTK, NUPS -stressinhallinta  kuten edellä -ergonomia  toimialat/kampukset, yhteistyö fysioterapiaopiskelijoiden kanssa -päihteet  varhainen puuttuminen ja hoitoonohjausmallin päivittäminen ja tiedotus opiskelijoille ja henkilökunnalle

TLipponen Tokem 3.Opiskelu ja opiskeluolot -tulokset käydään läpi yksiköittäin/kampuksittain -Kemi-Tornion AMK:ssa koulutusohjelmavastaavat ja opintojen ohjaajat ovat avainasemassa kehittämistyössä -Rovaniemen AMK:ssa koulutuspäälliköt, opinto-ohjaajat ( Tuotantoala,Palveluala) ja tutor-opettajat (Hyvinvointialalla)

TLipponen Tokem -opintojen ohjaus ja neuvonta  vaatii kehittämistä ja lisäämistä, hyvät käytänteet esiin -aikuisopiskelijoiden ohjaus -opiskeluvaikeudet: tunnistaminen,varhainen puuttuminen, avunsaaminen -opiskelijatutoroinnin kehittäminen

TLipponen Tokem -opiskelijahuollon kehittäminen ammattikorkeakoulussa  hyvinvointityöryhmä koko ammattikoreakouluun ja opiskelijahuoltoryhmät yksiköihin/ kampuksiin -kuraattori, psykologi -yhteistyön lisääminen opiskelijakuntien kanssa

TLipponen Tokem Lisäksi: -järjestetään henkilöstölle täydennyskoulutusta -kannustetaan opiskelijoita omaehtoiseen terveydenedistämiseen tarjoamalla terveysliikuntaa, kuntosaliharjoittelua, erilaisia liikuntaryhmiä  tietoa näistä hankkeen ja opiskelijoiden nettisivuille

TLipponen Tokem -erityistukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen ja kehittäminen  esteettömyyskartoitukset meneillään -yhteistyön kehittäminen ja lisääminen Ketoakku ry:n ja Camos ry:n kanssa -erilaiset teemapäivät - yhteistyö kolmannen sektorin kanssa  ryhmätoimintaa, liikuntaa, järjestötoimintaa

TLipponen Tokem Tavoite -Opiskelijoiden opiskelu sujuu ja he valmistuvat työkykyisinä ammattiin -Opiskelukyky pysyy hyvänä opintojen aikana -Opiskelukyky on opiskelijan terveyden ja voimavarojen, opiskelutaitojen, opiskeluyhteisön ja opiskeluympäristön muodostama kokonaisuus

TLipponen Tokem •Oppilaitoksessa jokainen voi omilla toimillaan vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin - niin henkilökunta kuin opiskelijat itse •Tarvitaan tietojen vaihtoa ja yhdessä suunnittelua

TLipponen Tokem