Opiskelijahyvinvointihanke Tarja Lipponen ToKem
TLipponen Tokem Hyvinvointi opiskelussa OpiskeluOppiminen AMK HYVINVOINTI having loving being health KOTI YMPÄRÖIVÄYMPÄRÖIVÄ YHTEISÖYHTEISÖ Oppilaitoksen olosuhteet Sosiaaliset suhteet Itsensä toteuttaminen Terveydentila Soveltaen Konu 2001 Aika
TLipponen Tokem Hyvinvointi opiskelussa •Oppilaitoksen olosuhteet -puitteet, ops, tauot, aikataulut, ryhmäkoot -ruokailu, tukipalvelut -terveydenhoito, psykologi, kuraattori -ekologinen ulottuvuus
TLipponen Tokem •Sosiaaliset suhteet - opiskeluilmapiiri, johtaminen, ihmissuhteet/vertaisryhmät -> ryhmäytyminen -opiskelijoiden keskinäiset suhteet -henkilökunnan ja opiskelijoiden väliset suhteet -oppilaitos osana ympäröivää yhteisöä
TLipponen Tokem •Itsensä toteuttaminen -opiskelun mielekkyys, luovuus, harrastukset, palautteen saaminen -ohjaus, kannustus, vaikutusmahdollisuudet -mahdollisuus opiskella omien taitojen ja kykyjensä mukaisesti
TLipponen Tokem •Terveydentila -koettu terveys, hyvä kunto -elämän ilo, tulevaisuuden suunnitelmat -psykosomaattiset oireet heijastelevat myös nuorten kohdalla mielenterveyttä
TLipponen Tokem Hyvinvointia heikentävät tekijät 1.Elämänvaihe -muutto opiskelupaikkakunnalle -muutokset ihmissuhteissa -toimeentulo
TLipponen Tokem 2. Opiskelu -vaatimukset, paineet -ohjauksen puute -opiskeluolosuhteet
TLipponen Tokem 3. Yhteiskunnalliset tekijät - yleinen epävarmuus -heikko työllisyystilanne -tukitoimien puutteet
TLipponen Tokem Hyvinvointia edistäviä tekijöitä 1.Tuki -terveyspalvelut -opinto-ohjaus -sosiaalinen verkosto: ystävyyssuhteet ja perhe
TLipponen Tokem 2. Opiskelu ja opiskeluolot -laadukas opetus, joustavat opiskelumuodot -viihtyisä ympäristö -hyvä ilmapiiri -ryhmään kuuluminen
TLipponen Tokem 3. Vapaa-aika -liikunta -harrastukset -lepo
TLipponen Tokem Hankkeen tavoitteena on kehittää: -Opiskeluprosessien sujuvuutta -Opiskeluterveydenhoitoa -Opiskelijahuoltoa -Opintojen ohjausta -Yhteistyötä eri toimijoiden kesken opiskeluhyvinvoinnin parantamiseksi -Varhaista puuttumista
TLipponen Tokem Hankkeen tuloksena ammattikorkeakouluissa on: - opiskelijoiden hyvinvointityöryhmä - ammattikorkeakoulujen opiskelijaterveydenhuolto saadaan STM:n ohjeistuksen mukaisesti toimivaksi ja opiskelijan hyvinvointia tukevaksi - ammattikorkeakouluissa on toimivat opiskeluprosesseja tukevat käytänteet ja niissä huomioidaan myös erityistukea tarvitsevat opiskelijat
TLipponen Tokem Tutkimustulosten hyödyntäminen 1.Opiskelijoiden terveyspalvelut -Palveluista tiedottaminen -Palveluiden lisääminen: hyvinvointivaje -Sisällöllinen kehittäminen koulutus -Keskitetty opiskeluterveydenhoidon malli haaveena
TLipponen Tokem 2. Terveys ja terveyskäyttäytyminen -Tupakoinnin vähentäminen ryhmät, savuton koulu ?? -Tukea painon hallintaan ryhmät -Liikuntatoiminnan lisääminen oppilaitoksessa, omaehtoinen liikkuminen, urheiluseurat ja järjestöt
TLipponen Tokem -ihmissuhde- ja itsetuntoasiat kuraattori, terveydenhoitaja, opiskelijapastori ryhmätoimintaa, MTK, NUPS -stressinhallinta kuten edellä -ergonomia toimialat/kampukset, yhteistyö fysioterapiaopiskelijoiden kanssa -päihteet varhainen puuttuminen ja hoitoonohjausmallin päivittäminen ja tiedotus opiskelijoille ja henkilökunnalle
TLipponen Tokem 3.Opiskelu ja opiskeluolot -tulokset käydään läpi yksiköittäin/kampuksittain -Kemi-Tornion AMK:ssa koulutusohjelmavastaavat ja opintojen ohjaajat ovat avainasemassa kehittämistyössä -Rovaniemen AMK:ssa koulutuspäälliköt, opinto-ohjaajat ( Tuotantoala,Palveluala) ja tutor-opettajat (Hyvinvointialalla)
TLipponen Tokem -opintojen ohjaus ja neuvonta vaatii kehittämistä ja lisäämistä, hyvät käytänteet esiin -aikuisopiskelijoiden ohjaus -opiskeluvaikeudet: tunnistaminen,varhainen puuttuminen, avunsaaminen -opiskelijatutoroinnin kehittäminen
TLipponen Tokem -opiskelijahuollon kehittäminen ammattikorkeakoulussa hyvinvointityöryhmä koko ammattikoreakouluun ja opiskelijahuoltoryhmät yksiköihin/ kampuksiin -kuraattori, psykologi -yhteistyön lisääminen opiskelijakuntien kanssa
TLipponen Tokem Lisäksi: -järjestetään henkilöstölle täydennyskoulutusta -kannustetaan opiskelijoita omaehtoiseen terveydenedistämiseen tarjoamalla terveysliikuntaa, kuntosaliharjoittelua, erilaisia liikuntaryhmiä tietoa näistä hankkeen ja opiskelijoiden nettisivuille
TLipponen Tokem -erityistukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen ja kehittäminen esteettömyyskartoitukset meneillään -yhteistyön kehittäminen ja lisääminen Ketoakku ry:n ja Camos ry:n kanssa -erilaiset teemapäivät - yhteistyö kolmannen sektorin kanssa ryhmätoimintaa, liikuntaa, järjestötoimintaa
TLipponen Tokem Tavoite -Opiskelijoiden opiskelu sujuu ja he valmistuvat työkykyisinä ammattiin -Opiskelukyky pysyy hyvänä opintojen aikana -Opiskelukyky on opiskelijan terveyden ja voimavarojen, opiskelutaitojen, opiskeluyhteisön ja opiskeluympäristön muodostama kokonaisuus
TLipponen Tokem •Oppilaitoksessa jokainen voi omilla toimillaan vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin - niin henkilökunta kuin opiskelijat itse •Tarvitaan tietojen vaihtoa ja yhdessä suunnittelua
TLipponen Tokem