9.11.2006 Selvitysraportti vielä kesken, älä lainaa julkisesti. Miten toimia kohtaamistilanteessa: työntekijän ja työyhteisön mahdollisuudet Maria Viljanen, projektipäällikkö Liika on aina liikaa – ikääntyminen ja alkoholi –hanke (2005-2008) www.tippavaara.info 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke; www.tippavaara.info
Kysely kotihoidon tiimeille ja vanhussosiaalityöntekijöille Kysely tehty keväällä 2006 Espoo, Helsinki ja Vantaa kyselyitä mennyt 155 vastauksia 62 eli varsin heikko vastausprosentti 40 %. Lisäksi palvelutaloista on palautettu noin 40 lomaketta. Yhteensä palautettu 111 lomaketta 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Yleisiä havaintoja kyselystä 79 % vastaajista sanoo, että päihteiden käyttöä kohdataan joka kuukausi tai useamman kerran kuussa sairaala kotiuttaa alkoholisteja puutteellisin ohjein. Lääkkeenantotilanteissa ongelmia. Asiakkaat juovat yleensä avoimesti, mutta osa juo myös salaa Asiakkaan rahat menevät Alkoon, laskuja ei voi maksaa, sovitut asiat ei hoidu kompurointia, ulosteita, sekavuutta, huolestuneisuutta asiakkaan turvallisuudesta omaiset ovat huolissaan ryyppykavereita usein paikalla – tai henkilöitä ”auttamassa” eri asioissa lääkkeet jää ottamatta Kaatumisia, murtumia jne aggressiivisesta tai vihamielisestä käytöksestä on aika harvoin mainintaa Vastauksista huokuu negatiivisuus, toisaalta lomake oli ongelmakeskeinen ja ohjaa siihen suuntaan. 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Mitä on seurannut? 82 % on puhunut asiakkaan kanssa 63 % on puhunut lähiverkoston kanssa ammatillista tukea työyhteisöltä ja esimieheltä hakenut 63% 37 % on ohjannut käyttämään päihdehuollon palveluita 68 % kokee keskustelun asiakkaan kanssa luontevaksi vaikeaksi kokee vain 40 % päihdetietouden lisääminen tarpeelliseksi kokee 89 % ja vain 9 % ei koe tarpeelliseksi 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Halutaan lisää tietoa päihdeongelmaisen kohtaamisesta, puheeksiotosta alkoholista ja lääkehoidosta miten paljon on velvollinen hoitamaan päihdeasiakasta miten ohjata hoitoon yhteistyötahojen yhteystiedot miten toimia alkoholiongelmaisen juovan tuttavapiirin kanssa alkaa tulla myös sekakäyttäjiä vastuukysymysten selkiyttämistä – itsemääräämisoikeus alkoholi ja dementia 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke IHMISTEN KOHTAAMISIA ”Ei ole yhtä oikeaa tapaa kohdata päihdeongelmaista, vaan ennemminkin kyse on siitä, miten erilaiset ihmiset kohtaavat erilaisten ihmisten päihdeongelmat” (Vihdin päihdestrategia) 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Projektityöntekijöiden kokemuksia Riittävä aika Joustavuus Reagointikyky Aito kuuleminen ja ennakkoluulottomuus Erilaisten vaihtoehtojen pohtimista ja toimiminen asiakkaan lähtökohdista käsin Vertaistuki Kokonaisvaltaisuus 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Päihdehoitotyön voimavarat Koulutus Parityö Moniammatillinen työryhmä, verkostoituminen Työnohjaus Oman ”päihdesuhteen” käsitteleminen Vartijat 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Työyhteisön mahdollisuudet Ongelmallisia asiakkaita ei kannata jäädä miettimään yksin; selvitettävä mistä voisi saada apua Työyhteisö sopii mikä on sallittua ja mikä ei – sovituista säännöistä on syytä pitää kiinni – päihdeongelmaiset saattavat ”vedättää” Yhteiset koulutukset – käydään hankalat caset läpi esim. a-klinikan työntekijän kanssa Asiakkaalle on annettava aikaa ja mahdollisuus – muutos tapahtuu pienin askelin. 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Ikääntyvän päihdeasiakkaan kohtaaminen Elämänhistorian, elämänpiirin ja kulttuuristen kytkentöjen huomioiminen ja kunnioittaminen Aika Aito läsnäolo helpottaa häpeää Rehellisyys ja avoimuus (H.Suhonen) Kokonaisvaltaista - palveluohjaus ASIAKASTYÖSSÄ Mieti mitä alkoholi palvelee Tuottaako jauhaminen tulosta? Etsi positiivinen piirre/voimavara työn perustaksi Tekeminen muuttaa mieltä (Jaana Venkula) 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Päihdeasiakkaan kohtaaminen (Inkinen, Partanen, Sutinen: Päihdehoitotyö) Vuorovaikutustilanteessa päihtyneen kanssa ole Ystävällisen tiukka Johdonmukainen ja kärsivällinen Selkeästi ja ymmärrettävästi puhuva Myönteistä käyttäytymistä palkitseva Vuorovaikutuksessa ei pidä Pilkata potilasta tai suhtautua alentuvasti Haastaa riitaa tai provosoitua 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
KUULUUKO SE MINULLE? Puheeksi ottaminen Puheeksi ottamisen vaikeus Kuuluuko se minun tehtäviini? Reaktioiden pelko Mitä minä sanon? Mitä tarjottavaa minulla on? Oma työtaakka lisääntyy 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Puheeksiottaminen Mieti huolesi määrä Edellyttää pohjatyötä Kirjaa huolesi ylös Peilaa ajatuksiasi toisen työntekijän kanssa Mieti miten otat huolesi puheeksi Sanoita huolesi Mieti aika, paikka ja tila Mieti missä asioissa asiakas voi saada sinulta tukea Missä asioissa asiakas voi kokea sinut uhaksi? Ennakoi mitä tapahtuu puheeksiottotilanteessa Ilmaise huoli – Älä syyllistä! Puhu suoraan, puhu yhteistä kieltä Älä väittele Älä moralisoi, älä pura omaa pettymystäsi Muista vahvuudet! 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke
Omien tunteiden ja/asenteiden tunnistaminen Inhottava asiakas Haiseva, seksuaalisesti häiritsevä, vihainen, hoitoa vastustava, aggressiivinen jne. Aggressiivinen/häiritsevä käyttäytyminen – huomionhakuisuutta? Viihdynkö työssäni – onko kiirettä tai muita ulkoisia paineita? Oma turhautuminen Onko työnohjausta? 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke