Selvitysraportti vielä kesken, älä lainaa julkisesti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
HUOLI PUHEEKSI TAAKKA KEVEÄMMÄKSI
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumi 2010 ja Terveyden edistämistoimijoiden yhteistyöseminaari Kommenttipuheenvuoro ”Kumppanin kylijessä”
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Asunto Sivakka konsernin asunnoista. Aluksi Asiakas -Ottaa yhteyttä -Käy hyvästä harjoituksesta omien asioiden hoidossa vapautumisen jälkeen -Kertoo sitoutumisesta.
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
Sujuvaa toimintaa vapaaehtoisten ja ammattilaisten kesken
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Täyttä elämää – heikkona ja vahvana Kohtaamisen paikkoja
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Huolen puheeksiotto- koulutuksen palautteet
X:t ja Y:t toimituksissa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TYÖHAKEMUS.
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Huolen puheeksiottaminen
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
AKAtk:n arviointikokous
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Kommunikaatio parisuhteessa
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Asiakkaan rauhoittaminen
Valmentajana kehittyminen
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Haastatteluun valmistautuminen
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Suuttumuksen hallinta
Mielenterveyden Häiriöt. Vuosittain 1-2 ihmistä sadasta sairastuu mielen sairauteen. Ihmisen mieltä ei voida mitata yhtä helposti kuin verenpainetta tai.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Koti hoitoympäristönä
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Vertais-auditointi-sparraus
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Kuinka autan puhelimessa
Auttava keskustelu
Sähköinen välitysjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

9.11.2006 Selvitysraportti vielä kesken, älä lainaa julkisesti. Miten toimia kohtaamistilanteessa: työntekijän ja työyhteisön mahdollisuudet Maria Viljanen, projektipäällikkö Liika on aina liikaa – ikääntyminen ja alkoholi –hanke (2005-2008) www.tippavaara.info 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke; www.tippavaara.info

Kysely kotihoidon tiimeille ja vanhussosiaalityöntekijöille Kysely tehty keväällä 2006 Espoo, Helsinki ja Vantaa kyselyitä mennyt 155 vastauksia 62 eli varsin heikko vastausprosentti 40 %. Lisäksi palvelutaloista on palautettu noin 40 lomaketta. Yhteensä palautettu 111 lomaketta 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Yleisiä havaintoja kyselystä 79 % vastaajista sanoo, että päihteiden käyttöä kohdataan joka kuukausi tai useamman kerran kuussa sairaala kotiuttaa alkoholisteja puutteellisin ohjein. Lääkkeenantotilanteissa ongelmia. Asiakkaat juovat yleensä avoimesti, mutta osa juo myös salaa Asiakkaan rahat menevät Alkoon, laskuja ei voi maksaa, sovitut asiat ei hoidu kompurointia, ulosteita, sekavuutta, huolestuneisuutta asiakkaan turvallisuudesta omaiset ovat huolissaan ryyppykavereita usein paikalla – tai henkilöitä ”auttamassa” eri asioissa lääkkeet jää ottamatta Kaatumisia, murtumia jne aggressiivisesta tai vihamielisestä käytöksestä on aika harvoin mainintaa Vastauksista huokuu negatiivisuus, toisaalta lomake oli ongelmakeskeinen ja ohjaa siihen suuntaan. 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Mitä on seurannut? 82 % on puhunut asiakkaan kanssa 63 % on puhunut lähiverkoston kanssa ammatillista tukea työyhteisöltä ja esimieheltä hakenut 63% 37 % on ohjannut käyttämään päihdehuollon palveluita 68 % kokee keskustelun asiakkaan kanssa luontevaksi vaikeaksi kokee vain 40 % päihdetietouden lisääminen tarpeelliseksi kokee 89 % ja vain 9 % ei koe tarpeelliseksi 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Halutaan lisää tietoa päihdeongelmaisen kohtaamisesta, puheeksiotosta alkoholista ja lääkehoidosta miten paljon on velvollinen hoitamaan päihdeasiakasta miten ohjata hoitoon yhteistyötahojen yhteystiedot miten toimia alkoholiongelmaisen juovan tuttavapiirin kanssa alkaa tulla myös sekakäyttäjiä vastuukysymysten selkiyttämistä – itsemääräämisoikeus alkoholi ja dementia 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke IHMISTEN KOHTAAMISIA ”Ei ole yhtä oikeaa tapaa kohdata päihdeongelmaista, vaan ennemminkin kyse on siitä, miten erilaiset ihmiset kohtaavat erilaisten ihmisten päihdeongelmat” (Vihdin päihdestrategia) 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Projektityöntekijöiden kokemuksia Riittävä aika Joustavuus Reagointikyky Aito kuuleminen ja ennakkoluulottomuus Erilaisten vaihtoehtojen pohtimista ja toimiminen asiakkaan lähtökohdista käsin Vertaistuki Kokonaisvaltaisuus 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Päihdehoitotyön voimavarat Koulutus Parityö Moniammatillinen työryhmä, verkostoituminen Työnohjaus Oman ”päihdesuhteen” käsitteleminen Vartijat 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Työyhteisön mahdollisuudet Ongelmallisia asiakkaita ei kannata jäädä miettimään yksin; selvitettävä mistä voisi saada apua Työyhteisö sopii mikä on sallittua ja mikä ei – sovituista säännöistä on syytä pitää kiinni – päihdeongelmaiset saattavat ”vedättää” Yhteiset koulutukset – käydään hankalat caset läpi esim. a-klinikan työntekijän kanssa Asiakkaalle on annettava aikaa ja mahdollisuus – muutos tapahtuu pienin askelin. 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Ikääntyvän päihdeasiakkaan kohtaaminen Elämänhistorian, elämänpiirin ja kulttuuristen kytkentöjen huomioiminen ja kunnioittaminen Aika Aito läsnäolo helpottaa häpeää Rehellisyys ja avoimuus (H.Suhonen) Kokonaisvaltaista - palveluohjaus ASIAKASTYÖSSÄ Mieti mitä alkoholi palvelee Tuottaako jauhaminen tulosta? Etsi positiivinen piirre/voimavara työn perustaksi Tekeminen muuttaa mieltä (Jaana Venkula) 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Päihdeasiakkaan kohtaaminen (Inkinen, Partanen, Sutinen: Päihdehoitotyö) Vuorovaikutustilanteessa päihtyneen kanssa ole Ystävällisen tiukka Johdonmukainen ja kärsivällinen Selkeästi ja ymmärrettävästi puhuva Myönteistä käyttäytymistä palkitseva Vuorovaikutuksessa ei pidä Pilkata potilasta tai suhtautua alentuvasti Haastaa riitaa tai provosoitua 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

KUULUUKO SE MINULLE? Puheeksi ottaminen Puheeksi ottamisen vaikeus Kuuluuko se minun tehtäviini? Reaktioiden pelko Mitä minä sanon? Mitä tarjottavaa minulla on? Oma työtaakka lisääntyy 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke Puheeksiottaminen Mieti huolesi määrä Edellyttää pohjatyötä Kirjaa huolesi ylös Peilaa ajatuksiasi toisen työntekijän kanssa Mieti miten otat huolesi puheeksi Sanoita huolesi Mieti aika, paikka ja tila Mieti missä asioissa asiakas voi saada sinulta tukea Missä asioissa asiakas voi kokea sinut uhaksi? Ennakoi mitä tapahtuu puheeksiottotilanteessa Ilmaise huoli – Älä syyllistä! Puhu suoraan, puhu yhteistä kieltä Älä väittele Älä moralisoi, älä pura omaa pettymystäsi Muista vahvuudet! 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke

Omien tunteiden ja/asenteiden tunnistaminen Inhottava asiakas Haiseva, seksuaalisesti häiritsevä, vihainen, hoitoa vastustava, aggressiivinen jne. Aggressiivinen/häiritsevä käyttäytyminen – huomionhakuisuutta? Viihdynkö työssäni – onko kiirettä tai muita ulkoisia paineita? Oma turhautuminen Onko työnohjausta? 18.1.2007 Maria Viljanen, Liika on aina liikaa -hanke