KILTA 2011 ‒ 2013 Kilpailukykyä ja laatua ammatilliseen koulutukseen huippuosaamisella 23.6.2014 Teija Ripattila.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Kilpailuihin valmentautuminen EuroSkills tekninen delegaatti Tapio Kattainen, Skills Finland ry.
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa” WSC kohti Calgarya huippuvalmennusjärjestelmä ja aikataulu Pekka Matikainen, projektipäällikkö Skills Finland ry.
Lajipäällikköpäivät Skills –oppisopimus ja huippuvalmennus painotekniikkalajissa.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -valmentajan tehtävänkuva Skills -valmentaja voi hakemuksensa mukaisesti toimia WorldSkills-,
INTIA VERKOSTO JA SKILLS Lajipäällikköpäivät Tapio Kattainen.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Tuomas Eerola, HAMK Skills Trainers´ Academy
W w w. h a m k. f i / s k i l l s TAITAJAKISAT VERKOSTON VOIMIN ? VÄLKKY –oppilaitosverkoston päättäjäseminaari T. Eerola.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Työpaikkakouluttajan ABC
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -lajipäällikön tehtävänkuva Kilpailulajin lajipäällikkö Toimii oman ammattialansa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Skills laivaseminaari Team Finland valmistautuu kohti Japania.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Innova Länsi-Suomen akk
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Oppisopimus/ammattitutkinto huippuvalmennuksen tukena
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Leikimielinen taitokilpailu peruskoulujen 9. luokkalaisille. WorldSkills Competition – International nuorten ammattitaidon.
EuroSkills Ammatillisen koulutuksen seminaari Seinäjoki Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Turun ammatti-instituutin kilpailutoiminta
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Taitaja2019-kilpailussa menestyneet koulutuksen järjestäjät
Esityksen transkriptio:

KILTA 2011 ‒ 2013 Kilpailukykyä ja laatua ammatilliseen koulutukseen huippuosaamisella Teija Ripattila

Laatua kaikille, omat polut huippuosaajille! •Miten vastata lahjakkaiden ja motivoituneiden nuorten tarpeisiin? •Miten saada heidät hakemaan opiskelemaan ammattiopistoihin? •Miten saada heidät viihtymään ammattioppilaitoksissa? ERIKOISTUMINEN, HUIPPUOSAAMINEN, KORKEA KOULUTUKSEN LAATU

Mitä jos eri tavalla toimiminen tulee ensin ja vasta sitten voi ajatella eri tavalla? KILTA Tavoitteena on parantaa ammatillisen koulutuksen laatua ja kilpailukykyä edistämällä opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamista sekä heidän valmiuksiaan kouluttaa huippuosaajia. Kohderyhmä:Ammatilliset opettajat, erityisopettajat sekä työpaikkaohjaajat sekä välillisesti Ammatillisten oppilaitosten ja erityisoppilaitosten henkilökunta, erityisesti rehtorit. Ammatillisen koulutuksen suunnittelijat, kehittäjät ja hallinnoijat. Yritykset ja muu työelämä Nuoret

KILTA Opettajien ja työpaikkaohjaajien työtä tuetaan Kehittämällä huippuvalmennusjärjestelmää Levittämällä sen hyviä käytäntöjä Laatimalla konkreettisia malleja ja työkaluja Välittämällä viimeisintä tutkimustietoa ja kansainvälistä benchmarkkaustietoa Vahvistamalla laajapohjaisten verkostojen toimintaa ja osaamista ja vertaisarviointia ”Lupa toimia eri tavalla” Anssi Tuulenmäki

Huippuvalmennustoimikunta Puheenjohtaja Asiamies Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry SihteeriHuippuvalmennuspäällikkö Teija Ripattila, Skills Finland ry JäsenetOpetusneuvos, Hanna Autere, Opetushallitus Toiminnanjohtaja Tuomas Eerola, Hämeen ammattikorkeakoulu / Skills Trainers´Academy Asiantuntija Marja-Terttu Tanttinen, Teknologiateollisuus ry Toiminnanjohtaja, Saija Sippola, SAKU ry Erityisasiantuntija, Inkeri Toikka, Opetusalan ammattiliitto OAJ ry Oppisopimuspäällikkö, Pentti Paananen, Keski-Pohjanmaan oppisopimustoimisto Koulutuspäällikkö Jorma Noponen, AMKE ry Ammatillinen koulutus, tulosaluejohtaja Hannu Immonen, WSI, tekninen delegaatti, Turun ammatti-instituutti Lehtori Tapio Kattainen, ES, tekninen delegaatti, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto – ATK-instituutti Lehtori Matti Kauppinen, Abilympic-koordinaattori, Ammattiopisto Luovi Asiantuntijajäsenet Toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi, Skills Finland ry Projektisihteeri Sinikka Nieminen, Skills Finland ry

Mitä tehdään? 1.Valmennetaan ja kehitetään valmennusjärjestelmää •Valmennettavien määrä perusvalmennuksessa min 10 – 12/laji •Valmennus yhteistyössä yritysten kanssa •Valmennussuunnitelmat, raportointi •Tutkintojen suorittaminen, näyttötutkinnot (ECVET-kokeilu) •Testataan huippuvalmennuksen tutkinnon osaa •Luodaan valmennuksen laatujärjestelmä •Valmennuksen integrointi: WSC, EuroSkills, Abilympics, huippuosaajat Learning by Doing

Anna systemaattisesti sattumalle tilaisuus auttaa. Mitä tehdään ? 2.Lisätään mukana olevien yritysten määrää ja vahvistetaan sitoutumista •Kysely yrityksille •Yhteistyö OKM:n huippuosaajien oppisopimusverkoston kanssa •Yhteistyö teknologiateollisuuden kanssa (kone- ja metallituoteteollisuuden vetovoimahanke) •”Tuotekortit” yritysten käyttöön

Mitä tehdään? 3. Valmennuksen integrointi oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien toimintaan •Excellence in Skills II – opintomatka rehtoreille 3. – , kumppanina UKSkills •Uusi opetusmenetelmä – malli oppilaitoskilpailuille •Valmennus perusopetukseen, tutkinnon sisälle •Yhteistyö oppisverkoston kanssa •Levitetään hyviä käytäntöjä - Kilpailijasta valmentajaksi/opettajaksi – esimerkkejä urapoluista - Lajikohtaiset tuotekortit valmennuksen hyödyistä ja hyödyntämisestä - Mallit ja hyvät käytännöt valmennuksen hyödyntämisestä oppilaitosten laatujärjestelmien ja imagon parantamisessa - Toimintamalli opettajien työelämäosaamisen edistämiseksi kansainvälisen työelämäjakson avulla - Abilympic-valmentajien päiväkirjat Syty ja sytytä

Mitä tehdään? 4. Vahvistetaan kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja •Huippuvalmennuspäivät - lajipäälliköt, valmentajat, ekspertit, työpaikkaohjaajat, oppisopimuskouluttajat •Opettajien kansainväliset työelämäjaksot •Huippuvalmennusyksikkö – oppisopimuskoulutuksen järjestäjä - yhteistyö Haasta prosessi.

Inspiroi visio Huippuosaajien oppisopimusverkosto Tavoitteena Edistää oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen välistä yhteistyötä Luoda malli oppilaitosten ja yritysten välille huippuosaajien kouluttamiseksi oppisopimuskoulutuksella Luoda malli valmennusyksikön ja oppisopimuskoulutuksen väliselle yhteistyölle Kehittää malleja ja käytäntöjä nuorten ohjaamiseksi huippuosaajan opintopoluille Toimia tutorina muille oppisopimuskoulutuksen järjestäjille 5 yksikköä eri puolilta maata, kytkentä valmennusyksiköihin: - Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä - Oulun seudun koulutuskuntayhtymä - Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä - Päijät-Hämeen koulutuskuntayhtymä - Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä

Kehitettävät uudet tuotteet: Tuote 1. Kilpailijasta valmentajaksi / opettajaksi jatkaneiden urapolkuja ja menestystarinoita. Tuote 2. Jokaisesta valmennuksessa mukana olevasta alasta tuotekortti, jonka avulla tehdään tunnetuksi valmennuksen hyviä käytäntöjä ja siitä saatavia hyötyjä. Kysely yrityksille. Mukaan myös opettajien työelämäjaksoilla kerättyjä parhaita ulkomaisia käytäntöjä. Tuote 3. Malleja ja hyviä käytäntöjä siitä, miten huippuvalmennusta on hyödynnetty oppilaitosten laatujärjestelmien ja imagon parantamisessa. Tuote 4. Hankkeen vaikuttavuusselvitys Tuote 5. Uusi opetusmenetelmämalli ”oppilaitoskilpailulle”, jonka tavoitteena hyödyntää valmennusta ja kilpailuja normaalissa opetuksessa. Malli luodaan 2 pilotin pohjalta. Tuote 6. Tuotetaan toimintamalli opettajien työelämäosaamisen edistämiseksi kv-työelämäjaksojen avulla. Tuote 7. Opetusmateriaaliksi ammatilliseen erityisopetukseen Abilympics-valmentajien päiväkirjoja.

KILTA:n tavoitteet tarkemmin: Projektiin mukaan tulevien yritysten lukumäärä henkilöstömäärän mukaan: HenkilöstömääräYrityksiä, kpl alle 5 henkilöä henkilöä henkilöä henkilöä henkilöä henkilöä henkilöä5 500 henkilöä tai yli5 Yhteensä106

Mitä tehtiin v. 2011? -Lajikohtaiset kartoitukset, lajipäällikkökysely ja henkilökohtaiset haastattelut -Mietittiin yrityskysely yhdessä Teknologiateollisuuden kanssa, tarkoituksena tehdä lajikohtaiset kortit yrityksille -arvioitiin valmennuksen toteutumista ja koottiin palaute kv-kilpailuista -Huippuvalmennusyksikköhaku v , sopimuksiin lajikohtaiset tehtävät

Mitä tehdään 2012? -EuroSkills-valmennuksen käynnistäminen, Huippuvalmennuksen tutkinnon osan testaaminen -Palautejärjestelmän suunnittelu, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin käynnistäminen -Huippuvalmennuspäivät helmi- ja syyskuussa ( ) -8 opettajan ulkomaanjakso (valmennuksen integroiminen tutkintoihin) -tuote 1. Kilpailijasta valmentajaksi /opettajaksi aloitus -tuote 2. yrityskysely ja lajikohtaisten korttien kokoaminen (ensin pilotit) -tuote 3. kootaan hyviä käytäntöjä huippuvalmennuksen hyödyntämisestä oppilaitosten laatujärjestelmien ja imagon parantamisessa -tuote 7. kootaan Abilymbics-valmentajien päiväkirjat opetusmateriaaliksi -World Skills-valmennuksen käynnistäminen

Mitä tehdään 2013? -Huippuvalmennuspäivät helmi- ja syyskuussa -World Skills-valmennuksen jatkaminen, Huippuvalmennuksen tutkinnonosan testaaminen -tuote 5. EKAMOn ja JAOn kanssa oppilaitoskilpailut, mallinnus -toteutetaan 6 opettajan ulkomaan työelämäjaksot -tuote 6. tuotetaan toimintamalli opettajien työelämäosaamisen edistämiseksi kansainvälisen jakson avulla -tuote 1. Kilpailijasta valmentajaksi /opettajaksi valmis -tuote 2. loppujen lajikohtaisten korttien kokoaminen -tuote 4. hankkeen vaikuttavuusselvitys, erityisenä painopisteenä yritysyhteistyö - hankkeen levitysseminaari

Terveiset OPH:lta Tapaaminen Opetushallituksen Mikko Hytösen kanssa •yritysyhteistyön kasvattaminen ja vakiinnuttaminen on hankkeen yksi ydinasia. Yritykset tulee saada toimintaan mukaan. •valmennustoiminta tulisi saada oppilaitosten arkeen, esim selkeän opintokokonaisuuden kanssa. Jatkossa siihen ei ole erillistä rahoitus. • yhä useamman nuoren saaminen mukaan projektiin olisi tärkeää. Valmennusringit laajemmiksi. Ja esim nuorten valmennettavien ja työelämän yhteinen foorumi. Jokaisella mahdollisuus yrittää parhaansa.

sopimukset ja tuki -maksettava tuki v riippuu lajikohtaisista tehtävistä, niiden määrästä, laajuudesta -tuen maksun edellytys on, että kaikki tehtävät on tehty ja tavoitteisiin päästy (lajipäällikön tehtävän kuva ja lajikohtaiset tehtävät, valmentajien osallisuus lajikohtaisten tehtävien toteuttamiseksi) Yksilöllinen opintopolkumalli, joka tukee lahjakkuuksia

Lajikohtaisia tehtäviä •Yrityskyselyn tekeminen Skills Finland ry:n ohjeiden mukaisesti, min 5 yritystä / vuosi (kaikki alat) •Oppilaitoskilpailumallin suunnittelu, kokeilu ja mallintaminen (EKAMO, JAO, Suomen Liikemiesten kauppaopisto) •Yritysyhteistyön lisääminen ja vakiinnuttaminen, hyvien käytänteiden mallintaminen •Yhteistyö huippuvalmennusyksikön ja oppisopimuskoulutuksen järjestäjän kanssa (PKKY, Luksia, OSAO, Salpaus, Ylä-Savon ammattiopisto) •Valmennuksen integrointi osaksi perusopetusta ja sen mallintaminen (kaikki alat) •Opetusmateriaaliksi ammatilliseen erityisopetukseen Abilympics-valmentajien päiväkirjoja ”Taste of Competition”

Ja lopuksi eväitä arkityöhön Haasta prosessi Inspiroiva visio Tee toiminta mahdolliseksi Mallinna tie Rohkaise sydäntä Hit Mr eli kaverijohtamisen filosofia