Uusi asetus koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon Mikä muuttui?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
Perhesosiaalityö Kokkolassa
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Mika Niemelä Riikka Helin
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
Lastensuojelu nuoren tukena
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
AKAtk:n arviointikokous
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen.
Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Uusi asetus koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon Mikä muuttui? Marke Hietanen-Peltola Ylilääkäri, THL 3.4.2017 Oulu 220312/ MHP

Esityksen sisältö Lainsäädäntö Kouluterveydenhuollon tehtävät Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaohjelma Kouluterveydenhuolto Terveystarkastukset Laajat terveystarkastukset Ajankohdat Mikä on laaja? Perheen hyvinvointi Kokonaisarvio lapsen tilanteesta Moniammatillisuus tarkastuksissa Luokka- ja koulukohtaiset yhteenvedot Opiskeluterveydenhuolto Kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastukset 3.4.2017 Oulu 220312 / MHP

Terveydenhuoltolaki 16§, Kouluterveydenhuolto Järjestämisvelvoite kunnille ”alueellaan sijaitsevien perusopetusta antavien oppilaitosten oppilaille” Palveluja järjestettäessä toimittava yhteistyössä vanhempien sekä muun oppilashuolto- ja opetushenkilöstön ja muiden tarvittavien tahojen kanssa Kouluterveydenhuolto on osa perusopetuslain mukaisia oppilashuollon palveluja. Kunnan perusterveydenhuollosta vastaava viranomaisen on osallistuttava opetussuunnitelman laatimisien, siltä osin kuin se koskee oppilashuoltoa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä. Oulu 220312 / MHP

Kouluterveydenhuoltoon sisältyy Kouluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta 3 vuoden välein Vuosiluokittain oppilaan kasvun ja kehityksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin seuraaminen ja edistäminen Oppilaan vanhempien ja huoltajien kasvatustyön tukeminen Oppilaan suun terveydenhuolto, johon sisältyvät suun terveystarkastukset vähintään kolme kertaa ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti Oppilaan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen ja tukeminen sekä pitkäaikaisesti sairaan lapsen omahoidon tukeminen yhteistyössä muiden oppilashuollon toimijoiden kanssa sekä tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen Oppilaan terveydentilan toteamista varten tarpeelliset erikoistutkimukset Oulu220312 / MHP

Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 Entinen 380/2009, voimaan 1.7.2009 Uusittiin terveydenhuoltolain myötä, voimaan 1.5.2011. Antaa tarkempia sisällöllisiä ohjeita kouluterveydenhuoltoon, erityisesti terveystarkastuksiin Velvoittaa kansanterveystyöstä vastaavan viranomaisen hyväksymään toimintaohjelman kouluterveydenhuollolle. Laadittava yhteistyössä sosiaali- ja sivistystoimen kanssa. Moniammatillisuus, yhteistyö ja kehitysympäristöt vahvasti esillä. Oulu 220312 / MHP

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaohjelma Yhteinen tai erilliset Tarkistetaan valtuustokausittain Voidaan liittää osaksi lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa Kansanterveystyöstä vastaava viranomainen hyväksyy Laaditaan yhteistyössä sosiaali- ja opetustoimen kanssa Sisältö: Vastuuhenkilöt ja henkilöstövoimavarat Toiminnan ja menettelytapojen yleinen kuvaus Työntekijöiden keskinäinen työnjako terveyskeskuksessa Moniammatilliset toimintamallit ja hoitoketjut Seurannan ja arvioinnin apuväline Oulu 220312 / MHP

Määräaikaiset terveystarkastukset kouluterveydenhuollossa Terveystarkastus 1. lk 2.lk 3. lk 4. lk 5. lk 6. lk 7. lk 8. lk 9. lk Laaja terveystarkastus x Terveydenhoitajan tarkastus osa laajaa terv.tark. osa laajaa terv.tark. Lääkärintarkastus Suun terveystarkastus Lähde: STM julkaisuja 2009:20

Laajan terveystarkastuksen kriteerit Ainakin yksi vanhempi osallistuu Käsitellään lapsen, vanhempien ja koko perheen hyvinvointia Sekä terveydenhoitaja että lääkäri tapaavat oppilaan 3.4.2017 Kotka 230212 / MHP

Laajat terveystarkastukset Hyvin laaja kokonaisarvio lapsen tilanteesta Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi Koti, koulu ja vapaa-aika Vanhempien terveys ja hyvinvointi Perheen hyvinvoinnin selvittely Suojaavien tekijöiden etsiminen ja niiden tukeminen Oulu 220312 / MHP

Lapsen/oppilaan kasvu, kehitys ja hyvinvointi terveystottumukset nukkuminen ravintottumukset liikunta alkoholi, tupakka ja muut päihteet ruutuaika suun terveyteen liittyvät tottumukset seksuaaliterveys , seksuaalisuus tapaturmien ehkäisy hygienia terveydentila ja kehitys terveydentila ja oma kokemus terveydentilasta kasvu ja kehitys sairaudet, aiemmat ja nykyiset ja aikaisemmat hoitotahot lääkitykset oireet allergiat fyysinen toimintakyky tapaturmat, koulutapaturmat esimerkkejä koulu vahvuudet oppiminen tuen tarve ja tukitoimet poissaolot sosiaaliset suhteet/taidot koulukiusaaminen ammatinvalinta (8lk) koti ja vapaa-aika lepo ja vapaa-ajan viettotavat ihmissuhteet, sosiaaliset taidot harrastukset sosiaalinen media päivähoitotiedot/iltapäivähoito (1lk) mahdollinen työssä käynti (8lk) Oulu 220312 / MHP

Laajassa terveystarkastuksessa tehtäviä tutkimuksia Esimerkkejä tutkimukset yleisvaikutelma; kontaktikyky, käyttäytyminen mieliala suhde vanhempaan tutkimustilanteessa pituus ja paino verenpaine, pulssi näkö; kauko-, lähi- ja värinäkö tukirangan asento ja rakenne sydämen ja keuhkojen kuuntelu korvat ja nielu imusolmukkeet, kilpirauhanen iho vatsan tunnustelu puberteettikehitys ja genitaalit neurologinen tutkimus tarv äännevirheet (1lk) oireisiin ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä tutkiminen   Oulu 220312 / MHP

Perheen terveys ja hyvinvointi Teemoina perhetilanteen muutokset perheen ja lähisuvun sairaudet terveystottumukset: ravinto, liikunta, lepo, uni, harrastukset päihteiden käyttö tupakointi väkivalta lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus vahvuudet ja voimavarat tukiverkosto taloudellinen tilanne Oulu 220312 / MHP

Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen Oppilaan ja perheen tuen tarve on tunnistettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tarpeenmukainen tuki järjestettävä viiveettä Erityisen tuen tarve on selvitettävä, jos oppilaassa, perheessä tai ympäristössä on tekijöistä, jotka voivat vaarantaa tervettä kasvua ja kehitystä. Lapsen sairaus, myös oppimisongelmat Lapseen kohdistunut väkivalta, perushoivan puutteet, puutteet perheen keskinäisessä vuorovaikutuksessa Toistuvat tapaturmat Vanhempien vakavat sairaudet; mielenterveysongelmat, päihteiden käyttö, väkivalta Perheen toimeentuloon ja elinoloihin liittyvät ongelmat

Yhteistyöstä laajassa terveystarkastuksessa ”Terveystarkastukset ja terveysneuvonta järjestetään tarpeen mukaan moniammatillisesti” ”Huoltajan kirjallisella suostumuksella laajaan terveystarkastukseen sisältyy opettajan arvio oppilaan selviytymisestä ja hyvinvoinnista koulussa. Arviossa on oltava tiedot , jotka ovat tarpeellisia terveyden tai sairaanhoidon tai tuen tarpeen arvioimiseksi sekä niiden järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.”

Laajan tarkastuksen päätelmät Tehdään kokonaisarvio lapsen ja perheen terveydestä ja hyvinvoinnista - yhdessä lapsen ja perheen kanssa Annetaan terveysneuvontaa kohdennetusti Erityistä tukea tarvittaessa laaditaan terveys- ja hyvinvointisuunnitelma, johon kuvataan yhdessä sovitut toimenpiteet, työnjako ja seuranta Tavallisimpia tukimuotoja ovat kouluterveydenhuollon lisäkäynnit ja oppilashuollon yhteistyön aloittaminen Myös vanhempia saatetaan tuen piiriin Oulu 220312 / MHP

Terveystarkastuksista pois jäävät (5§) Tuen tarve tulee selvittää Neuvolassa Kouluterveydenhuollossa Opiskeluterveydenhuollossa Miten? Ottamalla yhteyttä perheeseen Kotikäynti Yhteistyötahoilta Oulu 220312 / MHP

Luokka- ja koulukohtaiset yhteenvedot ”Laajoista terveystarkastuksista tehtyä yhteenvetoa on käytettävä arvioitaessa oppilashuollon yhteistyönä luokka- ja kouluyhteisön tilaa ja mahdollisten lisätoimenpiteiden tarvetta. Yhteenveto ei saa sisältää henkilötietoja” Käytännöt vasta muotoutumassa. Auttaa suuntaamaan oppilashuollon ehkäisevää työtä oikein Mitä tietoja on hyvä kerätä ja mitä tiedolla tehdään? Koulun oppilashuollon yhteinen tehtävä. Oulu 220312 / MHP

Kouluilla on kerätty seuraavia tietoja Aamupalan syöminen Unen määrä; riittävasti – liian vähän Tupakointi, tupakkakokeilut Päihteiden käyttö, kokeilut Paino; ali-normaali-yli Huoli mielialasta Tapaturmien ja koulutapaturmien määrä Huoli oppilaan fyysisestä tilanteesta Huoli oppilaan perhetilanteesta Kiusaaminen koulussa Kouluviihtyvyys; Onko kiva tulla kouluun? Pidätkö opettajastasi? Kouluruokailuun liittyvät kysymykset Työrauha luokassa Koulutyön ja kotitehtävien kuormittavuus Oulu 220312 / MHP

Terveydenhuoltolaki 17§, Opiskeluterveydenhuolto Kunnan perusterveydenhuollon on järjestettävä palvelut alueella olevien oppilaitosten opiskelijoille kotipaikasta riippumatta Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskeluterveydenhuolto voidaan järjestää myös muulla valvontaviranomaisen hyväksymällä tavalla Myös työharjoittelun aikainen terveydenhuolto kuuluu opiskeluterveydenhuoltoon 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Opiskeluterveydenhuoltoon sisältyy Oppilaitoksen opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta kolmen vuoden välein Opiskelijoiden terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seuraaminen ja edistäminen, johon sisältyvät lukion ja ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille kaksi määräaikaista terveystarkastusta ja kaikille opiskelijoille terveystarkastukset yksilöllisen tarpeen mukaan Terveyden ja sairaanhoitopalvelujen järjestäminen opiskelijoille, mielenterveys – ja päihdetyö, seksuaaliterveyden edistaminen ja suun terveydenhuolto mukaan lukien Opiskelijoiden erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen sekä opiskelijoiden tukeminen ja tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen Oulu 220312 / MHP

Opiskeluterveydenhuolto asetuksessa Toisella asteella terveydenhoitajan ja lääkärintarkastukset Korkea-asteella terveyskysely ja terveydenhoitajan tarkastus tarvittaessa ”Opiskelijoiden terveyttä edistävän ja sairauksia ehkäisevän toiminnan sekä terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen on muodostettava yhtenäinen kokonaisuus, jonka on edistettävä opiskelijan terveyttä, hyvinvointia ja opiskelukykyä” Oulu 220312 / MHP

(vähintään kerran opiskeluaikana) Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien terveystarkastukset Terveystarkastus 1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi Terveyshaastattelulomake tai terveyskysely x Terveydenhoitajan tarkastus Lääkärin tarkastus * (x) Suun terveystarkastus (vähintään kerran opiskeluaikana) *) ensimmäisenä tai toisena opiskeluvuonna lääkärintarkastus, ellei lääkärintarkastusta ole tehty opiskelijaksi hyväksymisen yhteydessä. Lääkärintarkastus tulee kuitenkin aina järjestää ensimmäisenä opiskeluvuonna opiskelijalle, joka on erityisopetuksessa tai jonka terveydentilan ja opiskelukyvyn selvittäminen on tarpeellinen opiskelualan tai tulevan ammatin vuoksi. Oulu 220312 / MHP

Kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastukset Vähintään joka kolmas vuosi Moniammatillista toimintaa; terveystarkastaja, opettajien työterveyshuolto, työsuojelu, oppilaiden/opiskelijoiden edustajat ym Koulu- ja opiskeluterveydenhuollolla velvoite tarkastuksiin ja todettujen puutteiden seurantaan Käytänteet sovitaan kunnassa ja kirjataan toimintaohjelmaan Arvioitava myös koulun ilmapiiriä, kiusaamista, koulutyön kuormittavuutta, koulutyön järjestelyjä, ruokailua ym (vrt oppilaiden ja opiskelijoiden ”työterveyshuolto”) 220312 / MHP

Uusi asetus – Mikä muuttui? Riippuu siitä miten palvelut oli järjestetty aikaisemmin…. Aikaisemmat suositukset ja ohjeet hyvin samansuuntaisia asetuksen sisällön kanssa 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Ohjeita ja oppaita Laajat terveystarkastukset – ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolan sekä kouluterveydenhuollon toimijoille, THL , tulossa 2012 aikana Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Opas 14. THL 2011. Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. STM julkaisuja 2009:20. www.stm.fi/julkaisut Opiskeluterveydenhuollon opas. STM julkaisuja 2006:12 Kouluterveydenhuollon laatusuositus, STM Oppaita 2004:48 Kouluterveydenhuolto 2002. Opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. Oppaita 51. Helsinki: Stakes Kouluterveyskysely: http://info.stakes.fi/kouluterveyskysely/FI/index.htm Oulu220312 / MHP

Koululääkäriverkosto THL koordinoi Aloittanut keväällä 2011 Tervetuloa mukaan! Seuraava kokoontuminen 13.4.2012 Mukaan verkostoon pääsee ilmoittautumalla s-postitse: marke.hietanen-peltola@thl.fi 3.4.2017 Esityksen nimi / Tekijä

Valtakunnallinen verkkopalvelu Kasvun kumppanit Lasten hyvinvointia vahvistamassa www.thl.fi/kasvunkumppanit kasvunkumppanit@thl.fi