Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen

2 Terveyttä ja hyvinvointia tarkastellaan: 4v* 6v* 4. lk 2. lk 8. lk** 6. lk 5v 1. lk 3. lk* 7. lk5. lk*9. lk Määräaikaistarkistus Laajempia toimenpiteitä * SDQ ** SDQ syksyllä 2016

3 SDQ- (Strength and difficulties) Saatekirje koteihin: allekirjoittajana koulu/päiväkoti, neuvola/kouluterveydenhuolto ja oppilashuolto viikolla 43, Kyselyjen yhteenvedot ilman nimiä luokan hyvinvointipalaveriin (tulosten tulkinta), jossa mukana opettaja, erityisopettaja, kuraattori/psykologi ja kouluterveydenhoitaja (lyhyt, 15-20 min/luokka), koululla oppilashuollosta vastaava varaa ajankohdat 16.11. alkaen Oppilaat, kenestä herää uusi huoli; kolmikanta keskustelu – opettaja, huoltaja, oppilashuolto/kouluterveydenhoitaja Sovitaan toimenpiteet ja vastuut sekä seuranta Muiden osalta lyhyt hyvinvointikeskustelu osana arviointikeskustelua – painopiste vahvuuksissa

4 SDQ- Strenght and difficulties 4 ja 6-vuotiaat sekä 3-luokkalaiset; opettaja ja huoltaja täyttävät, lapsella oma erillinen kysely (oma kokemus hyvinvoinnista) 5. opettaja, huoltaja ja oppilas täyttävät lomakkeet

5 SDQ - aikataulut: 4-vuotiaat: syksy 2015 6-vuotiaat: syksy 2015 osittain, 2016 kaikki 3.luokka: lokakuun loppu 5.luokka: lokakuun loppu 8.luokka: syksy 2016

6 Luokkatasoiset yhteenvedot laajojen terveystarkastusten yhteydessä Jokaisen terveystarkastuksen jälkeen terveydenhoitaja kokoaa koontilomakkeeseen luokkatasoiseen yhteenvetoon seurattavaksi sovittuja asioita Luokkatason yhteenvedon käsittely oppilashuoltoryhmässä (yhteisöllinen oppilashuolto) ja sen hyödyntäminen oppilashuoltosuunnitelman laatimisessa Luokkatasoisesta yhteenvedosta tiedottaminen opettajille, oppilaille ja vanhemmille ja nuorisotoimelle sekä sen hyödyntäminen luokka/koulu/aluekohtaisessa työssä Toimenpiteet, kirjaukset ja seuranta

7 Luokkakohtainen yhteenveto alakoulu Aamupala Liikunta, suosituksen mukainen Uni; riittävää-ei Media-aika kohtuullisesti? Kokee tulevansa kiusatuksi: kyllä –ei Luokan ilmapiiri ja työrauha: hyvä – huono Yksinäisyys: koulussa-vapaa-ajalla Toivoisi harrastusta koulupäivän jälkeen: kyllä –ei Vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea kasvatukseen liittyvissä asioissa: kyllä – ei Vanhemmat ovat tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön: kyllä ei

8 Luokkakohtainen yhteenveto yläkoulu Huoltaja tyytyväinen yhteistyöhön koulun kanssa? Kyllä – ei Oppilaan tyytyväisyys luokan ilmapiiriin ja työrauhaan: arvosanat Kaverisuhdepulma: koulussa – vapaa-ajalla Kiusaaminen: koulussa- vapaa-ajalla Ruokailu: säännöllinen – epäsäännöllinen Liikunta: 1,5 tuntia päivittäin: kyllä - ei Uni, suosituksen mukainen: kyllä – ei ”Ruutuaika”: tuntia/päivä/viikonloppu Alakuloisuus, mielialan lasku: kyllä – ei Tupakointi tai nuuska: ei – joskus – päivittäin Päihteiden käyttö: kyllä- ei - kokeillut

9 Lomakkeet löytyvät Lomakkeet neuvolatyöhön löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit- fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon Esitietolomakkeet kouluterveydenhuollon laajoihin terveystarkastuksiin löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit- fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_koulu_ja_opiskeluterveydenhu oltoon#Esitietolomakkeet SDQ-käyttöohje ja lomakkeet löytyvät: http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/opetustoimi/hyvinvoin tioppiminen/arviointimenetelma

10 Mitä tavoitellaan? Hyvinvointioppimista Hyvää ja joustavaa yhteistyötä, perusluottamusta, vuorovaikutuksellista hyvinvointia ja oppimista edistävää TOIMINTAKULTTUURIA arjessa Henkilöt lähekkäin – nopeus, joustavuus, liikkuvuus Dokumentointi Resurssien oikea-aikaista ja oikeaa kohdentumista – pois päällekkäisyyksistä, tiedon merkityksellisyyttä

11 Yleistä laajoista terveystarkastuksista Kaikkien osalta pituus, paino, ryhti, verenpaine, näkö ja kuulo Täytettävät lomakkeet tällä hetkellä paperisia, menevät tarkastuksen jälkeen silppuriin – tavoitteena sähköiset lomakkeet Lähisuhdeväkivalta seula vl. 1.,5. ja 8 lk Käytössä AUDIT –alkoholin käytön arviointikysely vanhemmille SDQ Aikaa tarkastuksiin 1 h silloin, kun lapsi yksin ja 1,5 h, kun vanhemmat mukana Keskeistä on se, että vanhemmat tietävät mihin ovat tulossa

12 Yleistä määrävuositarkastuksista Vuosiluokilla 2, 3, 4, 6, 7 ja 9 Pituus, paino, ryhti, ihon kunto ja kuulumiset Suun terveydenhuolto: 3 ja 5-vuotiaat, vuosiluokat 1, 3, 5 ja 8

13 Varhaiskasvatus 4-vuotiaat (kaksi kuukautta ennen- kaksi kuukautta jälkeen) Päiväkodissa VASU-keskustelu (vanhemmat, henkilökunnan edustus, lapsi SDQ, keskustelu tiimissä, yhteenvetosivu neuvolaan; tiedonsiirtolupaja kopio yhteenvedosta neuvolaan Neuvolassa: laaja terveystarkastus; kasvu, LENE- menetelmä (neurologinen kasvu), SDQ-huolet, koko perheen hyvinvointi 5-vuotiaat; määräaikaistarkastus, seurattavat asiat

14 Varhaiskasvatus 6-vuotiaat (eskarit) Varhaiskasvatus-perusopetus, nivelvaihe – REITTIKARTTA (sis.oppilashuollon osuuden); esun kulku kouluun, päivitetään toukokuussa SDQ Neuvola: tarkastus kaikille, yhteenveto neuvolaiästä kouluterveydenhuoltoon, kuuluu terveyskertomukseen – SDQ-huolet Oppilashuolto alkaa – rakenne yksilölliseen ja yhteisölliseen oppilashuoltoon, oppilashuoltokertomus Vasu-kansio mukaan kotiin, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma kopioidaan kouluun rehtorille toimitettavaksi

15 Kouluun - vuosiluokat 1-9 1.luokat, kouluterveydenhoitajan tarkastus kesä-elokuussa, lääkärin tarkastus keväällä pääsääntöisesti (vanhempien esitietolomake) 5.lk, ajankohdat vaihtelee, oppilaan ja vanhempien esitietolomakkeet 8-luokat, alkaa kesällä: oppilaan ja vanhempien lomake, fyysisen kunnon tarkastus – liikunnan opettajat tekevät, MOVE

16 Huomioita: Yhteistyö lasten- ja nuorten psykiatria, ylilääkäri Kirsi Mustonen – yhteinen näkemys kehittämisestä, heiltä myös koulutuksellista tukea kouluterveydenhuoltoon Yhteistyö yliopiston kanssa OKL ja psykologian laitos Hyvinvointiverkostoon mukaan myös varhaiskasvatuksen edustajat Kyselyistä painopiste toimintaan, hyvinvoinnin oppimiseen ja edistämiseen kouluyhteisössä yksilöissä ja koko kouluyhteisöissä Koulutusta hyvinvoiva lapsi ja kouluyhteisö, yhdessä varhaiskasvatus ja perusopetus OPS Kehittämisryhmä jatkaa työtä konkreettien ikätasoisten toimintamallien kehittämiseksi

17 Konkretiaa 30.10-8.11. kysely huoltajille Kysely auki opettajille ja oppilaille 26.10.-8.11.oppilaille ja opettajille, tulokset opettajilla 15.11. Kirjepohja myös opettajille, joka lähtee koteihin – pyydetäänkö vastaus, kun huoltaja on vastannut kyselyyn. Paperiversiot – muut kielet


Lataa ppt "Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google