Työn tulevaisuus - ilmiö Loppukaronkka 3.12.2009 Hannu Linturi 03.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Otavan Opiston 2-vuotinen täydennyskoulutus opetusalan henkilöstölle Maria Suoraniemi, Minna Vähämäki, Otavan Opisto.
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Pikkupoika kysyi isältään...
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Pelillisyys opetu sessa
CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opinnäytetyöprosessi
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus verkossa Ohjausryhmä
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa •Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton Manner-Suomessa toimiville yksityishammas- lääkärijäsenille.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
ERILAISIA TYÖSUHTEITA JA TYÖNTEON MUOTOJA
Uusi Väylä Ammattiin.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
ABIN LOPPUSUORA Vanhempainilta ABIN LOPPUSUORA Preliminäärit Rehtorin ja opon infot Kaikki pakolliset kurssit oltava suoritettuna Tutkintomaksut.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Uusien johtokuntien koulutus Kilterin koulu Kirsi Kolu.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
 Ilmoittautuminen uusintakuulusteluun wilmassa ”Tentit”-osiossa  Uusintapäivät: ja klo alkaen. Uusintakokeesi sijoitetaan.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Pikkupoika kysyi isältään...
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Aloitusseminaarin ohje
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Markku Lang Pasi Kurttila. Markku Lang Pasi Kurttila.
OP1.2. Vko 14. Korkeakouluopintoja ja ammattiopiston vaihtojaksoja – miksipä ei? (löytyy wilma->tiedote tai peda.net->opinto-ohjaus tai Keski-Suomen.
Oma polkuni työelämään
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Esityksen transkriptio:

Työn tulevaisuus - ilmiö Loppukaronkka Hannu Linturi

•”Nyt olen vihdoin päässyt ns. kunnolla vauhtiin tämän tutkimustyön kanssa. Tämän illan aikana olen tutkinut Internetin avulla pätkätöitä. Tähän mennessä on selvinnyt mm., että Suomi on tässä asiassa erilainen kuin muut EU-maat keskimäärin. Suomessa pätkätyöntekijöistä joka kolmas nainen on suorittanut korkeakoulututkinnon, kun taas muissa EU-maissa prosentti on 26. Muissa maissa pätkätyöläisiksi ovat profiloituneet enemmänkin huonosti koulutetut.” •Kia Pasi

•” Etätyö on oikeaa työtä - ei epätyötä; se on joustavasti määrittyvä työnteon muoto. Etätyöhön liittyy ainakin kolme elementtiä: ajallinen jousto, jousto työn tekopaikassa ja tekniset välineet. Työtä tehdään työnantajan laatimien selkeiden pelisääntöjen mukaan, siellä missä satutaan olemaan. •Etätyötä voi tehdä useassa tarkoituksenmukaisessa paikassa, tarkoituksenmukaiseen aikaan ja tarkoitukseen parhaiten soveltuvin varusteluin. E-työ, virtuaalityö ovat etätyön synonyymejä. •Muotoja on nykyään runsaasti: voi olla kokoaikaista tai osittaista etätyöskentelyä tai täydentävää etätyöskentelyä. Etätyön ei ole tarkoitus olla yli- tai lisätyötä, jota tehdään kotona varsinaisen työpäivän päätteeksi. Etätyö on työn uudelleen organisointia.” •Foorumi

*** = sopii etätyöhän, ** = sopii osaksi, * = ei sovi etätyöhön YHDESSÄ, TIIMISSÄ (ONLINE LÄSNÄOLO) LOUNAAN VALMISTUS, CONNECT PRO- LÄHETYS, LUKION OPETUKSEN JÄRJESTÄMINEN, … (etätyösoveltuvuus *) PAJATAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN, ILMIÖPROJEKTI, … (etätyösoveltuvuus **) YKSIN, ITSE (OFFLINE LÄSNÄOLO) KURSSIARVIOINTI, PERINTEINEN LUOKKAOPETUS, VIDEON EDITOINTI, OHJELMISTON TESTAUS … (etätyösoveltuvuus **) SUUNNITELMAT, OPETUSSUUNNITELMAT, KURSSISISÄLLÖT, RAPORTIT, SELVITYKSET, TUTKIMUKSET, … (etätyösoveltuvuus ***) TYO TOISTUVA, VAKIINTUNUTKERTALUONTEINEN, UUDISTAVA

*** = sopii etätyöhän, ** = sopii osaksi, * = ei sovi etätyöhön YHDESSÄ, TIIMISSÄ RATKAISUTIIMIN TYÖ (etätyösoveltuvuus **) PAJATYÖ (etätyösoveltuvuus *) YKSIN, ITSE OPPIMATERIAALIN TUOTTAMINEN (etätyösoveltuvuus ***) NETTILUKION ARVIOINTI, ILMIÖPROJEKTIN OHJAUS (etätyösoveltuvuus ***) TYO ITSEOHJAUTUVA (OFFLINE) ASIAKAS/OPISKELIJAOHJAUTUVA (ONLINE)

• Työssä - Koulussa.pptx 109K View as HTML Download View as HTMLDownload • Anitan ajatuksia.docx 13K View as HTML Download View as HTMLDownload • Haastattelu vko 46.docx 21K View as HTML Download View as HTMLDownload • Kyselyvastaukset.docx 15K View as HTML Download View as HTMLDownload • Työssä - Koulussa.docx 35K View as HTML Download View as HTMLDownload

•”Lisään tänne yhteistyön merkeissä ikkunan Viikin viitosten elämään. Teemme tämän jakson merkeissä kaupungin, jolle luomme budjetin ja sen avulla infran. Siitä lähtee kaupungin rakentaminen kaikkine lieveilmiöineen. Liitän tänne myöhemmin linkin nettilehteemme ja blogiin. Mauri Laakso” •Foorumi tohinathttp://ilmiopohjaisuus.ning.com/group/tulevaisuudenty /forum/topics/viikin- tohinat

© Niina Hänninen

• 9. Suoritukset ja hyväksilukemiset (Minna Vähämäki) –Ohjaus –Aineet –Kurssit • 10. Koko projekti (Hannu Linturi) –tavoitteet: ulkopuolinen kumppani ja asiantuntija, yhteispeli erilaisten opiskelijoiden kanssa, vapaa sivistystyö, projektinhallinta –projektisaalis hyvä mutta pirstoutunut, yhteisönmuodostus jäi kesken –mihin kerätään saalis? omaan keskustelufoorumiin ? omaan ilmiöblogiin (ks. Pajasivusto

• 11. Parannuskohteita ja -ehdotuksia –ennakointi: operaatio käyntiin aikaisemmin –rekrytointi: (1) yhteisökumppani mukaan suunnittelemaan, (2) nettilukio mukaan hivuttamalla ja sitkeydellä ajan kanssa, (3) muut oppilaitokset? –tiedotuksen rinnalla vakioelementeiksi tulevaisuus (Anita Rubin) ja projektinhallinta (Tommi Issakainen) –viitteelliset hyväksilukemiset (1- ja 2-kategorian kurssit) mukaan tiedotukseen: potentiaalisten kurssien esittäminen –kommentoinnin ja hyvän kierrätys • 12. Ilmiömamman tuumailut (Taru Kekkonen)