Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys"— Esityksen transkriptio:

1 Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys
Mirjam Heikkinen, projektipäällikkö, Helsingin kaupunki Talous- ja suunnittelukeskus, Tietotekniikkaosasto Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto

2 Palvelujen saavutettavuus Helsingin kaupungin palvelukartalla:
Toimipisteen/palvelun sijainti - on Toimipisteen/palvelun yhteystiedot - on Liikenneyhteydet - on Toimipisteen esteettömyystiedot – tietojen tuottaminen aloitettu Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto

3 Miten tähän on esteettömyystiedon osalta päästy:
Lähdettiin liikkeelle 2719 esteettömyysluokittelu rivistä erinomainen tietopaketti esteettömyyden kartoituksessa esim. perusparannusten/korjausten yhteydessä raskas ja hidas ottaa suoraan toiminnan itsenäiseen käytäntöön vaikea pitää yllä ja löytää keskitettyä tiedon ylläpitäjää Kaupunginhallituksen päätös siitä, että talous- ja suunnittelukeskuksen on kuluneen vuoden aikana laadittava suunnitelma toimipisteiden esteettömyystietojen näyttämisestä kuntalaisille Tarvittiin ns. minimikriteeristö, ”minikysymyssetti”: pohjana jo tehty työ, mutta nyt lähdettiin liikkeelle siitä, että toiminnan ihmisten täytyy itse voida vastata kysymyksiin ja ymmärtämään kysymykset ilman asiantuntijan apua Työtä valmisteltiin yhteistyössä Helsinki kaikille -projektin, eri vammaisjärjestöjen, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Avence Oy:n kanssa. Palvelun teknisenä toteuttajana oli Affecto Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto

4 Mitä pilottiratkaisulla saavutetaan:
Saadaan perustietoa toimipisteiden esteettömyydestä, joka pohjautuu kaikille samanlaisiin kysymyksiin tietojen vertailukelpoisuus yhtenäinen viestintä Saadaan esteettömyysperustietoa suurelta määrältä erilaisia toimipisteitä (kartalla 3299 toimipistettä, 1403 palvelua) hyvä pohja prosessinomaiselle kehittämiselle Palvelukartta ei ole esteetön viestintäväline. Palvelukartta tukee Helsingin kaupungin periaatetta monikanavaisesta viestinnästä, jossa eri viestintäkeinot tukevat toisiaan. Se saavuttaa ne käyttäjäryhmät, jotka voivat käyttää karttakäyttöliittymää, mutta toimipisterekisteristä voidaan viedä esteettömyystietoa esim. kaupungin www-sivuille. Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto

5 Esteettömyyssovelluksen kysymysten pääkohdat
Esteettömyyssovellus käynnistyy Intra-palvelukartalta ensin haluamasi toimipiste. Toimipisteen tiedot -laatikossa on linkki ”Avaa ja täytä” esteettömyyssovellukseen. Valitsemalla linkin esteettömyyssovellus aukeaa kyseisen toimipisteen osalta). Kysymyslomakkeessa on viisi eri aihealuetta: Liikkumisesteisten autopaikat Saattoliikenne Kulkureitti sisäänkäynnille Sisäänkäynti Sisätilat Vastauksestasi riippuen saadaan tarkentavia kysymyksiä liittyen tasoeroihin, hissiin, portaisiin, esteettömään wc:hen. Kysymysten kohdalla on tarvittaessa vastaamista helpottava ohje ja kuva: Ohjeet ja kysymykset voi tulostaa tarvittaessa: Aikaa kysymysten vastaamiseen menee minuuttia. Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto

6 Palvelukartta Esteettömyys sovelluksen vastausten perusteella muodostetaan toimipisterekisterin tietokannassa esteettömyystiedosta kooste, jotka julkaistaan Palvelukartalla kunkin toimipisteen tietojen yhteydessä Esimerkki Lauseet kartalla kulkureitti sisäänkäynnille:  Mirjam Heikkinen, Taske, Tietotekniikkaosasto


Lataa ppt "Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google