Osaava Oulu - opettajien osaamista työhyvinvointia edistävä hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
TJS-TUKI Koulutustilaisuudet Opintokerhot. TJS-tuki TJS-tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää taloudellista tukea ohjattuun oppimiseen, esim.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Taloudellinen tuki liittojen ja yhdistysten koulutuksiin
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Opetustoimi osana Jyväskylää
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Osaava Oulu - opettajien osaamista työhyvinvointia edistävä hanke ja työhyvinvointia edistävä hanke Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo, Yli-Ii

Mistä on kysymys? Olemassa olevien mallien ja rakenteiden hyödyntäminen Mistä on kysymys? Tarve- kartoitukset Pysyvät rakenteet hankkeen jälkeen Uusien mallien luominen

Miten hanke etenee? Uusien mallien rakentaminen Olemassa olevan hyödyntäminen Alkukartoitukset ja selvitykset Lähtötilanne selvitykset zef, webropol, tilastot Havaitseminen tiedottaminen markkinointi organisointi Uuden luominen yhdistäminen kehittäminen, laajentaminen uudet käytännöt

Erilaisia koulutusten järjestämistapoja Lähiopetus Etäopetus Keskitetyt massakoulutukset Alueelliset koulutukset Yksikkökohtaiset koulutukset Yksilökohtaiset koulutukset TVT:n hyödyntäminen kirjekurssit yms. On-line (esim. AC) Podcast Voidaan järjestää myös keskitettyinä, alueellisina, yksikkö- ja yksilökohtaisina koulutuksina Voidaan järjestää ajasta ja paikasta riippumattomasti

Haasteita ja vaatimuksia Kuntien maapinta-alat 1.1.2010 olivat yhteensä 3 029 km2. Kuka liikkuu helpommin? Kouluttaja vai koulutettavat? Suuret etäisyydet Tarve järjestää koulutusta uudella tavalla TVT –avusteinen koulutus osana ratkaisua

Plussaa ja miinusta Kouluttaja jalkautuu alueelle + face to face –vuorovaikutus + koulutukseen osallistumiskynnys matala - suhteellisen pieni vaikuttavuus Plussaa ja miinusta Etäopetus TVT:n avulla + mahdollista järjestää ajasta ja paikasta riippumatta + koulutus mahdollista pilkkoa ja osittaa - oppijan tekniset valmiudet ja tuen tarve Keskitetty koulutus + suuri vaikuttavuus + helpoin järjestää - syntyykö todellista oivallusta ja osaamisen kasvua?

Keinot ja motivointi Kuinka ihmiset saadaan osallistumaan? Todellinen tarve -> aito motivaatio -> tiedottaminen ja markkinointi Keinot ja motivointi Monimuotoiset ratkaisut Kaikki keinot käyttöön -> eri koulutusmallien ja muotojen yhdisteleminen Tee oppimisesta hauskaa Koulutuksiin osallistumisen tulee olla hauskaa ja helppoa -> opettajilla on jo täysi työpäivä takana -> mielenvirkistystä!!!

Hankkeen tarjoamia ratkaisuja Koulutus-, seminaari- yms. järjestelykustannukset Hanke resursoi mm. seuraaviin toimintoihin Luennoitsija- ja kouluttajapalkkiot Markkinointi, tiedottaminen ja koordinoiminen Järjestelmäkustannukset hankkeen aikana

Esimerkkejä Kulttuuri- ja taideaineet Vertaismentorointi Koulutusteknologia Rehtorien TVT Kielet Eläke-ikää lähestyvien koulutus Oulunsalo Oulu Haukipudas Yli-Ii Kiiminki

Lisää esimerkkejä Kulttuuri ja taideaineiden täydennyskoulutus Uuden Oulun alueelle muodostetaan yhteinen kulttuuriopettajien sekä taito- ja taideaineiden opettajien verkosto YhteinenKOPS Yhteinen tapa ja malli täydennyskouluttaa Hankkeen avulla tuetaan rakenteiden luomista – rahoituksen jälkeen pysyvät toimintatavat ja -mallit

Ja vielä lisää esimerkkejä Vertaismentorointi Tarvelähtöisten vertaismentorointiryhmien luominen: erityisopettajat aineenopettajat luokanopettajat rehtorit eläkeikää lähestyvät koulukohtaiset aluekohtaiset yhdistyvät koulut jne. Hanke koordinoi, organisoi ja rahoittaa koulutuskustannuksia Vertaismentorikoulutuksen saaneiden opettajien hyödyntäminen

Esimerkit jatkuvat Koulutusteknologia Kolmen tasoista koulutusta tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä opetustyössä: aloittelija peruskäyttäjä erityisosaaja Monimuotoiset ratkaisut: keskitetty koulutus etäopetus ”vierihoito”

Rehtoreiden tvt- koulutus TVT koulun johtamisen välineenä ja pedagogisen kulttuurin kehittäjänä: Oulun yliopiston täydennyskoulutus (KOTU) Tvt:n rooli koulun pedagogisessa kehittämisessä 4 op Osallistujamäärä: 20 Kohderyhmä: Oppilaitosten ja sivistystoimen johtotehtävissä toimivat henkilöt Keskeiset sisällöt: Mitä TVT voi mahdollistaa koulussa, skenaarioita ja uutta pedagogiikkaa Pedagoginen johtaminen ja työyhteisön kehittäminen Oppilaitoksen hallinnolliset prosessit ja niiden kehittäminen sidosryhmäyhteistyö hankintaprosessit Toteutustapa: Case-työskentely, verkko-opiskelu, lähitapaamiset. Rehtori TVT -osaajana workshop 6 op Verkkoviestinnän pelisäännöt ja ominaispiirteet Oppimisympäristöt Sosiaalisen median sovellukset Tiedon yhteisöllinen tuottaminen Tietoverkon resurssit ja palvelut Mobiilisovellukset, etäyhteydet Verkkokokousjärjestelmät Toteutustapa: 6 lähiopetuspäivää (voidaan toteuttaa myös useampana lyhyenä tapaamisena). Kokeilua ja perehtymistä paikalliseen (koulun, kunnan) toimintaympäristöön Hanke organisoi ja rahoittaa osin koulutusta

Esimerkkejä... Kielet Oulunsalo Oulu Haukipudas Yli-Ii Kiiminki Adope Connect: etäyhteyden käyttö kielten opetuksessa

Esimerkkejä vielä kerran Eläkeikää lähestyvien ja tuntiopettajien koulutus Yli 55– vuotiaille ja tuntiopettajille suunnatut koulutukset Aiheita 1. Työssä jaksaminen ja hyvinvointi 1.1. työnohjaus (vertaismentorointi) 1.2. eläkkeelle siirtyminen/motivoituminen täysipainoiseen työskentelyyn 1.3. vuorovaikutustaidot 2. Osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen 2.1. TVT- taitojen kehittäminen 2.2. muun osaamisen kehittäminen

Osaamisen hallinnan ja kehittämisen välineitä Koulutusportaali http://terva.edu.ouka.fi/koulutuskalenteri2/

Osaamisen hallinnan ja kehittämisen välineitä Osaamispankki Yhteinen palvelualusta, joka sisältää seuraavat toiminnallisuudet: Keskitetty henkilötieto- ja cv-pankki Henkilötietojen raportointi verkosto-, organisaatio- ja yksilötasolla Osaamiskartoitukset Kehityskeskustelut ja kehittymissuunnittelu Täydennyskoulutusten hallinta

Osaamisen hallinnan ja kehittämisen välineitä Etäyhteys – esimerkkinä Adope Connect Kyseessä kahden tai useamman henkilön online-tapaaminen henkilökohtaisen tietokoneen ja internet-yhteyden välityksellä. Samanaikaisen ääni- ja videoyhteyden ohella voidaan hyödyntää yhteisiä muistiinpanoja, yhteistä piirtoalustaa ja jaettuja sovelluksia. Näitä voidaan käyttää presentaatioihin, opetukseen tai yhteisten dokumenttien työstämiseen. Yksinkertaisimmillaan verkkoneuvottelu tapahtuu tavallista internet-selainta, webbikameraa ja kuulokemikrofonia käyttäen.

Kiitos! Yhteystietoni Juhani (Jussi) Jarva Projektipäällikkö Osaava Oulu- hanke Oulun opetustoimi etunimi.sukunimi@ouka.fi puhelin 050-374 7949 Kiitos!