Tämäkö muka mahdollista?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
{ OPPARIAIKATAULU Ville Mustonen & Kalle Tahkolahti.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
”Määrittää ihmisen yksilönä”
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
OPETTAJAN TYÖELÄMÄJAKSO
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Ops seminaari Askola.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Tämäkö muka mahdollista? VERKE Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus Tämäkö muka mahdollista? Kanuuna-verkoston kevätseminaari 3.-4.5.2012 Helsinki Jukka Orava, projektijohtaja

Miten on mahdollista: Miten on mahdollista: Saavuttaa 80% nuorista? Avata kaikille mahdollisuus kysyä? Tarjota nopeita vastauksia asiantuntijoilta ja käydä niistä keskustelua nuorten kanssa? Miten on mahdollista: Saavuttaa 80% nuorista? Avata kaikille mahdollisuus kysyä? Tarjota nopeita vastauksia asiantuntijoilta ja käydä niistä keskustelua nuorten kanssa?

Missä nuoret ovat? Miten nuoret voi saavuttaa? Miksi nuoret pitäisi saavuttaa? Mitkä nuoret tulisi saavuttaa? Missä nuoret ovat Miten nuoret voi saavuttaa? Miksi nuoret pitäisi saavuttaa?  Howard Williamson käytti Helsingin kaupungin nuorisotoimea arvioidessaan huomiota kohderyhmään – ”The worried Well” ~huolestuneet hyvinvoivat, kohdistuuko nuorisotyö tarpeeksi huono-osaisiin ja erityisryhmiin?

Nuoret ovat verkossa, siellä missä muutkin…

Suomi 9. Internetin käyttötilastossa 2011 4,6 milj. Internet käyttäjää, 88.6% 2,1 milj. Facebook käyttäjää, 40.2% (marraskuu 2011) by stanjourdan

Tilastoina (2011) YouTube sosiaalisessa mediassa tunti uutta videota joka sekunti Päivittäin katsotaan yli neljä miljardia videota. YouTubeen ladataan yhden kuukauden aikana enemmän videomateriaalia kuin mitä Yhdysvaltain kolme suurinta televisiokanavaa on tuottanut 60 vuodessa. YouTube sosiaalisessa mediassa Facebookissa katsotaan päivittäin 500 tunnin edestä YouTube-videoita ja Twitterissä jaetaan joka minuutti yli 700 YouTube-videota. Automaattisesti jaettu Twitter-viesti saa aikaan keskimäärin kuusi uutta youtube.com-vierailua. Joka minuutti julkaistaan yli 500 Twitter-viestiä, jotka sisältävät YouTube-linkin. Yli 50 %:a YouTube-videoista on arvioitu tai kommentoitu. YouTubeen ladataan 60 tuntia videota minuutissa, eli tunti videota joka sekunti. Päivittäin katsotaan yli neljä miljardia videota. Kuukaudessa yli 800 miljoonaa erillistä käyttäjää. Joka kuukausi YouTubessa katsotaan yli kolme miljardia tuntia videota. YouTubeen ladataan yhden kuukauden aikana enemmän videomateriaalia kuin mitä Yhdysvaltain kolme suurinta televisiokanavaa on tuottanut 60 vuodessa. 39 maassa 54 kielellä. Vuonna 2011 yli triljoona katselukertaa, eli lähes 140 katselukertaa maapallon jokaista asukasta kohden. YouTube sosiaalisessa mediassa Facebookissa katsotaan päivittäin 500 tunnin edestä YouTube-videoita ja Twitterissä jaetaan joka minuutti yli 700 YouTube-videota. Joka viikko 100 miljoonaa käyttäjää hyödyntää YouTuben sosiaalisia toimintoja (arviointia, jakamista, kommentointia ja muuta) Automaattisesti jaettu Twitter-viesti saa aikaan keskimäärin kuusi uutta youtube.com-vierailua. Joka minuutti julkaistaan yli 500 Twitter-viestiä, jotka sisältävät YouTube-linkin. Joka päivä tehdään miljoonia tilauksia. Tilausten avulla voit seurata kiinnostavan käyttäjän toimintaa YouTubessa – oli hän sitten kaverisi tai idolisi. Yli 50 %:a YouTube-videoista on arvioitu tai kommentoitu. Miljoonia videoita lisätään suosikkeihin joka päivä.

Sosiaalinen media - tilastoina 800 milj. Facebook tiliä 200 milj. Uutta Facebook tiliä 350 milj. mobiilikäyttäjää 225 milj. Twitter tiliä 100 milj. Aktiivista käyttäjää 250 milj. tweets per day 70 milj. WordPress blogs 555 milj. Verkkosivustoa 300 milj. Uutta verkkosivustoa Sosiaalinen media - tilastoina 800 milj. Facebook tiliä 200 milj. Uutta Facebook tiliä 350 milj. mobiilikäyttäjää 225 milj. Twitter tiliä 100 milj. Aktiivista käyttäjää 250 milj. tweets per day 70 milj. WordPress blogs 555 milj. Verkkosivustoa 300 milj. Uutta verkkosivustoa

Enemmän ja enemmän verkossa 50% Internet hauista tehdään mobiili laitteilla 2013 hakuja tehdään enemmän mobiili laitteella Yksi viidestä parista tapaa verkossa! Yksi viidestä syyttää erostaan Facebookia!  Naamakirja tarvitsee yli 30 000 palvelinta 50% Internet hauista tehdään mobiililaitteilla 2013 hakuja tehdään enemmän mobiilisti Yksi viidestä parista tapaa verkossa! Yksi viidestä syyttää erostaan Facebookia!  IRC-Galleria tavoittaa noin 50% nuorista

Tämän lauseen lukemisen aikana... Ostettiin 5 iPhonea Katsottiin yli 5000 YouTube videoa Kirjoitettiin yli 580 000 Facebook viestiä Tehtiin 50 000 Google hakua

Kaiken tämän lisäksi on n. 2000 muuta sosiaalisen median sovellutusta Joiden käytöstä ei juuri ole yleistä tietoa Sitten on kyllä vielä jotain muutakin; Esim. Iron Sky, avoimen lähdekoodin ohjemistokehitys, vastamainokset jne. Verkko on siis täynnä tavaraa, ihmisiä, palveluita, mahdollisuuksia, kysymyksiä ja vastauksia Ja me vietämme siellä yhä enemmän aikaa, vaikkakaan emme kenties aktiivisesti, vaan roikutaan bobiilisti palveluissa uutta ja ihmeellistä odottaen

Nuorisotyön tavoitteesta Nuorisotyön tarkoituksena on vaikuttaa nuorten ymmärrykseen, arvoihin, taitoihin, toimintaan ja tietoihin. Näihin pyritään vaikuttamaan sosialisaatio-, personalisaatio- ja kompensaatiotehtävien avulla sekä oppimisympäristöillä. Tavoitteena on saada pysyvä muutos oppimisen ja kasvun tuloksena. Elämän mielekkyyden löytäminen (Lähde: Nieminen, Juha 2007) Nuorisotyön tavoitteesta Nuorisotyön tarkoituksena on vaikuttaa nuorten ymmärrykseen, arvoihin, taitoihin, toimintaan ja tietoihin. Näihin pyritään vaikuttamaan sosialisaatio-, personalisaatio- ja kompensaatiotehtävien avulla. Vaikutuksen tavoitteena on saada pysyvä muutos, ulkoisesti välittömästi tapahtuvan oppimisen tai sisäisesti vähitellen tapahtuvan kasvun tuloksena. Nuorisotyön toimintaan osallistumalla oppiminen voi olla niin elämän mielekkyyden löytämistä kuin kädentaitojen oppimistakin. Verkkonuorisotyössäkin on sitten vielä ollut tarkennetut tavoitteet Netari aikaan: verkkokeskustelu, reaaliaikainen nuorisotyö verkossa, verkkonuorisotalotyö, virtuaalinen nuorisotila ja moniammatillinen verkkonuorisotyö Joita on sittemmin uudistettu Verken tavoitteilla

Verken toiminta-ajatuksena on edistää nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta verkon avulla ja verkossa. Tavoitteena on luoda, tuottaa ja kehittää verkon avulla tehtävää nuorille suunnattua työtä ja toimintaa sekä rakentaa alaan liittyvää tietoa ja osaamista yhteisöllisenä ja avoimena prosessina yhdessä nuorten ja nuorille suunnatun työn toimijoiden kanssa moniammatillisesti sekä valtakunnallisesti.  Toiminta- ja kehittämisalueita ovat: nuorille suunnattu työ ja toiminta verkossa, pelitoiminta, moniammatillinen verkkotyö ja yhteistyö sekä osaamisen kehittäminen. Toiminnan kohderyhmänä ovat nuoret ja nuorille suunnatun työn toimijat. Verken toiminta-ajatuksena on edistää nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta verkon avulla ja verkossa. Tavoitteena on luoda, tuottaa ja kehittää verkon avulla tehtävää nuorille suunnattua työtä ja toimintaa sekä rakentaa alaan liittyvää tietoa ja osaamista yhteisöllisenä ja avoimena prosessina yhdessä nuorten ja nuorille suunnatun työn toimijoiden kanssa moniammatillisesti sekä valtakunnallisesti.  Toiminta- ja kehittämisalueita ovat: nuorille suunnattu työ ja toiminta verkossa, pelitoiminta, moniammatillinen verkkotyö ja yhteistyö sekä osaamisen kehittäminen. Toiminnan kohderyhmänä ovat nuoret ja nuorille suunnatun työn toimijat.

Verken yleiset tavoitteet: Luoda, tuottaa ja kehittää yhteisöllisten tiedon rakentamisprosessien kautta verkon avulla tehtävää nuorille suunnattua työtä ja toimintaa. Rakentaa tietoa ja osaamista verkon avulla tehtävästä nuorille suunnatusta työstä ja toiminnasta sekä nuorten verkkokulttuurista. Lisää tavaraa ja sosiaalista vuorovaikutusta verkkoon yhteisöllisen oppimisen muodossa Tiedon käyttö toiminnan ja resurssien edistämiseen jne. Verke toteuttaa valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman kohdan 7. Laajan osallistumiseen ja yhteisöllisyyteen tavoitteita.

Toimintakeskus Hubi Verkessä on kehitetty uudenlaista konseptia nuorille suunnatusta toimintakeskuksesta verkossa. Ideana on ollut kokeilla ja mallintaa sitä, miten ilmiö- ja tapahtumapohjaisessa toiminnassa voidaan yhdistää verkko ja reaalimaailma, alueellisuus ja valtakunnallisuus sekä moniammatillinen verkostoitunut yhteistyö. Konseptia on kehitetty yhteistyössä Somia Reality Ltd:n kanssa. Tästä tavoiteasettelusta ja vanhojen hankkeiden päättyessä (1/2) Verkessä on kehitetty uudenlaista konseptia nuorille suunnatusta toimintakeskuksesta verkossa. Ideana on ollut kokeilla ja mallintaa sitä, miten ilmiö- ja tapahtumapohjaisessa toiminnassa voidaan yhdistää verkko ja reaalimaailma, alueellisuus ja valtakunnallisuus sekä moniammatillinen verkostoitunut yhteistyö.  Konseptia on kehitetty yhteistyössä Somia Reality Ltd:n kanssa.

Toimintakeskus Hubi Toimintakeskus Hubi, joka toimii yhteisönä IRC-Galleriassa. Hubissa kuka tahansa voi järjestää nuorille suunnattua toimintaa, kuten tapahtumia, teemailtoja tai vaikkapa harrastekerhoja. Toiminnassa voidaan hyödyntää monenlaisia vuorovaikutuksen välineitä, kuten chattia, keskustelufoorumia, pelejä, kyselyitä, erilaisia media formaatteja kuten ääntä, kuvaa ja videota sekä reaaliaikaista ääni- tai kuvalähetystä eli streamausta. (2/2) Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintakeskus Hubi, joka toimii yhteisönä IRC-Galleriassa. Hubissa kuka tahansa voi järjestää nuorille suunnattua toimintaa, kuten tapahtumia, teemailtoja tai vaikkapa harrastekerhoja. Toiminnassa voidaan hyödyntää monenlaisia vuorovaikutuksen välineitä, kuten chattia, keskustelufoorumia, pelejä, kyselyitä, erilaisia media formaatteja kuten ääntä, kuvaa ja videota sekä reaaliaikaista ääni- tai kuvalähetystä eli streamausta.

Hubin käyttöä tukemaan on tehty tukimateriaalia, ohjeita ja oppaita Hubin käyttöä tukemaan on tehty tukimateriaalia, ohjeita ja oppaita. Tähän mennessä on valmistunut ohjeet video sreamaukseen ja Hubin käyttöönotto-ohjeet. Tulossa ovat moniammatillisen yhteistyön ohjeistus ja yhteystiedot, tapahtumakalenteri, yhteistyö- ja asiantuntijaverkosto, ohjeita ja neuvoja mediamateriaalin tuotantoon ja jakeluun, tekijänoikeusasioita jne. Kaikkia kumppaneita rohkaistaan materiaalien valmistukseen ja jatkokehittämiseen.

Toimintakeskus Hubin lanseeraus Helmikuussa (21. - 25.2.2012) Helsingin Suvilahden voimala-alueella järjestetyn nuorille suunnatun Reaktori-tapahtuman yhteydessä. Tapahtuman yhteydessä tehtiin myös Hubin esittelyvideo ja kaikki koulutukset taltioitiin oppimateriaaliksi. Lisäksi tehtiin joukko oppaita ja ohjeita. Nuoria koulutettiin mm. videotaltiointiin ja haastatteluihin Ammattilaisia streamaukseen ja tapahtuman viemiseen verkkoon. Toimintakeskus Hubin lanseeraus Tapahtui helmikuun lopussa (21. - 25.2.2012) Helsingin Suvilahden voimala-alueella järjestetyn nuorille suunnatun Reaktori-tapahtuman yhteydessä. Tapahtuman yhteydessä tehtiin myös Hubin esittelyvideo ja kaikki koulutukset taltioitiin oppimateriaaliksi. Lisäksi tehtiin joukko oppaita ja ohjeita. Nuoria koulutettiin mm. videotaltiointiin ja haastatteluihin Ammattilaisia streamaukseen ja tapahtuman viemiseen verkkoon.

Reaktori 2012: Hacklab 3D tulostin esittely (2:40)

Hubin toimii Toiminnan kehittämisympäristönä  dokumentointi, yhteisöllisen tiedon rakentelu verkkomateriaaleilla Koulutuskeskuksena ja itseopiskelun areenana Verkostoitumisen ja asiantuntijuuden paikkana Nuorten ja ammattilaisten tapahtumapohjainen kohtauspaikka, monialaisen ja moniammatillisen areenana Nuorilla mahdollisuus osallistua toimintaan kaikilla tasoilla, hankkia tarvittavaa osaamista ja kokemuksia sekä vaikuttaa sisältöihin, yhteistyöhön, tavoitteisiin ja toimintamuotoihin. Tukee Verken muita toimintoja Hubin toimii Toiminnan kehittämisympäristönä  dokumentointi, yhteisöllisen tiedon rakentelu verkkomateriaaleilla Koulutuskeskuksena ja itseopiskelun areenana Verkostoitumisen ja asiantuntijuuden paikkana Nuorten ja ammattilaisten tapahtumapohjainen kohtauspaikka, monialaisen ja moniammatillisen areenana Nuorilla mahdollisuus osallistua toimintaan kaikilla tasoilla, hankkia tarvittava osaaminen ja kokemusta sekä vaikuttaa sisältöihin ja toimintamuotoihin. Tapahtumapohjainen toiminta Nuoret tuottaa toisille nuorille Rakentavat ja kehittävät tarvittavia taitoja Nuoret voivat tuoda esille omaa tekemistä, teemoja, kysymyksiä, ongelmia, tapahtumia Ammattilaisille mahdollisuus verkostoitua, tehdä yhteistyötä, jakaa asiantuntijuutta – tarjota nuorille tietoa, keskustelua, osallistumista, vaikuttamista Hubi on verkelle toiminnan kehittämisen ympäristö > vuorovaikutusta, dialogia, reflektointia, taltiointia, tuotantoa, verkostoitumista  nuorille mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista, ottaa uusia rooleja, vaikuttaa, osallistua, tuottaa, keskustella  itseopiskelumateriaalit, koulutusta, vertaistukea, neuvontaa, opastusta  ammattilaisille vastaavat mahdollisuudet kehittää omaa osaamista, yhteistyötä toisten ammattilaisten kanssa, yhteistyötä nuorten kanssa,

Reaktori Hubissa lukuina Videoita katsottu yhteensä 8688 kertaa 2.5.2012 mennessä, luku ei pidä sisällään kaikkia Reaktorissa streamattua materiaalia. Reaktori materiaalin kanssa yhteisluku on noin 12 000 katselukertaa.  materiaalit odottavat koostamista yhteen yhteisöllisen tiedon kuvaukseksi. Jo nyt on hyödytty suuresti toimintatavasta. Videoita katsottu yhteensä 8688 kertaa 2.5.2012 mennessä, luku ei pidä sisällään kaikkia Reaktorissa streamattua materiaalia. Reaktori materiaalin kanssa yhteisluku on noin 12 000 katselukertaa.  materiaalit odottavat koostamista yhteen yhteisöllisen tiedon kuvaukseksi. Jo nyt on hyödytty suuresti toimintatavasta.

Tieto leviää verkoston kautta Henkilö julkaisee uutta sisältöä verkostolleen (esim. kuva tai video) Tieto leviää verkoston kautta Henkilö julkaisee uutta sisältöä verkostolleen (esim. kuva tai video) Jokainen käyttäjä suodattaa ja arvioi sisältöä Mitä useampi kaveri välittää saman sisällön, sitä parempi se todennäköisesti on. Mitä useampi linkittää saman sisällön tai tykkää samasta sisällöstä, sitä suositummaksi se nousee ns. sosiaalisissa hakukoneissa. Jokainen käyttäjä suodattaa ja arvioi sisältöä Mitä useampi kaveri välittää saman sisällön, sitä parempi se todennäköisesti on. Mitä useampi linkittää saman sisällön tai tykkää samasta sisällöstä, sitä suositummaksi se nousee ns. sosiaalisissa hakukoneissa.

Hubin kautta toiminta, materiaalit, keskustelut ja ajatukset linkittyvät sosiaaliseen mediaan. Aineisto kiinnittyy Hubin tapahtuman kautta toisiinsa. Näin Hubin tapahtumasta ja siitä kertovasta dokumentista tulee ilmiötä kuvaava keskus, johon oikein toteutettuna kaikkien osasten pitäisi viitata, esim. tapahtuman nimen avulla.

Kerhokeskus koulutyön tuki ry – järjestää mm Kerhokeskus koulutyön tuki ry – järjestää mm. tiedekasvatukseen liittyvää toimintaa nuorille  Tiedekasvatukselle on kerhoja ja harrastustoimintaa mutta laaja yhteisöllisyys puuttuu, toiminta on sirpaleista ja laajempi yhteys nuoriin puuttuu. Tämän lisäksi tiedekasvatusta pidetään haasteellisena vaikka aihe nuoria kiinnostaa > tapahtumiin hakeutuu enemmän nuoria kuin mukaan mahtuu. Tavoitteena on laajentaa tietoa ja mielenkiintoa tiedettä ja sen tekemistä kohtaan. -- Ottivat yhteyttä Verkeen ja löydettiin yhteinen tie toiminnan ja yhteistyön edistämiseen Tavoitteena on mm. Miten tavoittaa nuoria ja tarjota yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä Miten tukea nuorten verkostoitumista tiedekasvatuksen maailmassa Miten nuoret saadaan kiinnostumaan tieteestä Miten ne nuoret joilla on jo osaamista saadaan mukaan Ja miten voidaan tukea ja kehittää toimintaa niin että tieteen ammattilaisia syntyy jatkossakin (http://www.kerhokeskus.fi/)

Yhteistyön kohteena on Miljoonan euron arvoisen Millennium –teknologiapalkinnon ympärille rakentuvat nuorille suunnatut tapahtumat. Millennium –teknologiapalkinto on joka toinen vuosi jaettava suomalainen tunnustus elämän laatua parantavalle ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaiselle teknologiselle innovaatiolle.

Timeline Tool Kit 2 Lokuu, ma-ti-ke-to Millenium Youth Camp Tiedekasvatusta ja suomen tiedemaailmaan tutustumista ulkomaalaisille nuorille. Suomalaiset nuoret keräävät aineistoa ja valmistavat sisältöä 13. kesäkuuta Millenium palkintojen jako ja palkintoluennot. Luennot ja esitelmät taltioidaan verkkoon. Millenium palkinnot Lokakuu, pe Keskustelu- ja tiedetapahtuma Heurekassa, Verke stremaa tapahtuman verkkoon ja kerhokeskus järjestää tapahtuman Hubissa. Hubin tiedeviikko Timeline Tool Kit 2 Millenium Youth Forum 9.-16.6.2012 Lokakuu, ma-ti-ke-to Tiede nuoret tuottavat Hubissa toimintaa koko viikon, 1 h/ilta, materiaaleja leiriltä, kilpailuja, keskustelua, verkostoitumista ja yhteisöllisyyttä. Palkintojakoviikolle sijoittuu Millenium Youth Camp tapahtuma joka on suunnattu ulkomaalaisille nuorille ja myöhemmin lokakuussa suomalaisille nuorille järjestettävä Millenium Youth Forum - tapahtuma Tapahtumien ja toiminnan tavoitteena avata tiedekasvatusta ja tapahtumia laajemmalle yleisölle, suuremmalle nuorisojoukolle ajasta ja paikasta riippumatta. Miten avata tapahtumia laajemmalle yleisölle. Laajentaa tätä kautta tietoa ja mielenkiintoa tiedettä ja sen tekemistä ja harrastamista kohtaan. Millenium Youth Camp järjestetään 9.-16.kesäkuuta, mukana 2 suomalaista (1600/30) – useimmat nuoret eivät pääse osallisiksi tapahtumasta, keskusteluista ja ajatustenvaihdosta. Suomalisnuoret tuottavat leiristä sisältöä sekä Millenium Youth Forumipäivään että Hubin tiedeviikolle. materiaalia ja keskustelua videoita ja muuta materiaalia  Hubin tiedeviikko sisältäisi ma-ti-ke-to, noin yhden tunnin chatin joka päivä linkittyen Camp viikolla tuotettuihin teemoihin, materiaaleihin ja sisältöihin. Mm. Päivän paras kysymys, joka palkitaan. Kerhokeskus hankkii palkinnot. Tuottaa ja toteuttaa sisällöt. Chatit tallennetaan jne. Parhaat kysymykset voidaan nostaa varsinaiseen Millenium Youth Forumin perjantain päätapahtumaan palkintoehdokkaiden vastattavaksi. Millenium Youth Forum on yläasteen oppilaille, lukiolaisille sekä ensimmäisen vuoden korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille suunnattu keskustelu- ja tiedetapahtuma. Tapahtumassa voit kysyä mitä haluat tieteen, tekniikan ja tutkimuksen maailmasta, kuunnella luentoa sekä tutustua Millenium -teknologiapalkinnon voittajaan. MY Forum järjestetään tiedekeskus Heurekassa palkitut tiedemiehet voivat chatätä ja vastata nuorten esittämiin kysymyksiin.

Saavuttaako toiminta asetetut tavoitteet?

Sosialisaatiofunktio toteutuu Nuoret linkittävät omaa kulttuuriaan muuhun yhteiskuntaan ja rakentavat omaa roolia lähiyhteisössä. Hyväksi todettujen arvojen, roolien, käyttäytymistapojen ja toimintamallien dialogia sukupolvien välillä. Vaikuttamisen ja osallistumisen menetelmien ja prosessien oppiminen ja uudistaminen. Sosialisaatiofunktio toteutuu Nuoret linkittävät omaa kulttuuriaan muuhun yhteiskuntaan ja rakentavat omaa roolia lähiyhteisössä. Hyväksi todettujen arvojen, roolien, käyttäytymistapojen ja toimintamallien dialogia sukupolvien välillä. Vaikuttamisen ja osallistumisen menetelmien ja prosessien oppiminen ja uudistaminen. (Orava 2012)

Personalisaatiofunktion toteutuu Nuorten kehittymistä tuetaan Tarjoaa positiivisia tilaa kasvulle ja oppimiselle Nuorten tarpeiden kuuleminen ja kunnioitus Mahdollisuus tutustua ja hakeutua itseään kiinnostaviin toimintoihin. Toimintaan osallistumalla nuorten on mahdollista rakentaa myönteistä minäkuvaa omia ja muiden taitoja kehittäen. Personalisaatiofunktion toteutuu Nuorten kehittymistä tuetaan arvostamalla nuorten yksilöllisyyttä, omaleimaisuutta ja ainutlaatuisuutta (tunnistaminen, tukeminen ja tunnustaminen). Tarjoaa positiivisia tilaisuuksia nuoren kasvulle ja innostaville oppimiskokemuksille. Vapaaehtoisuus, avoimuus ja avarakatseisuus (nuorten tarpeiden kuuleminen ja kunnioitus). Mahdollisuus tutustua ja hakeutua itseään kiinnostaviin toimintoihin. Toimintaan osallistumalla nuorten on mahdollista rakentaa myönteistä minäkuvaa omia ja muiden taitoja kehittäen.

Kompensaatiotehtävä Aktiivinen, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö Tuetaan ja rakennetaan yhteistyötä ja toimintaa nuoren tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja henkilökohtaisen elämänhallintaan liittyvien ongelmien poistamiseksi. Esiin pääsevät myös heikommassa asemassa olevat ja erityisryhmien nuoret. Matalan kynnyksen palveluohjaus Valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö Kompensaatiotehtävä Aktiivinen, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ongelmien ratkaisemiseksi Tuetaan ja rakennetaan yhteistyötä ja toimintaa nuoren tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja henkilökohtaisen elämänhallintaan liittyvien ongelmien poistamiseksi. Esiin pääsevät myös heikommassa asemassa olevat ja erityisryhmien nuoret. Matalan kynnyksen palveluohjaus Valtakunnallinen yhteistyö (Orava 2012)

Resursointi- ja allokointitehtävät Lisäämällä tietoa, toiminnasta ja toiminnan merkityksestä ja niiden vaikutuksista yksilöiden ja yhteiskunnan eri osa-alueille, pyritään vaikuttamaan yhteiskunnan nuorille osoittamiin voimavaroihin ja niiden suuntaamiseen. Pyritään vaikuttamaan, millä tavalla nuoret nähdään, ymmärretään ja huomioidaan päätöksenteossa, resurssien jaossa ja niiden ohjautumisessa eri elämänalueille. Resursointi- ja allokointitehtävät Lisäämällä tietoa toiminnan merkityksestä ja vaikutuksista yksilöiden ja yhteiskunnan eri osa-alueille pyritään vaikuttamaan yhteiskunnan nuorille osoittamiin voimavaroihin ja niiden suuntaamiseen. Pyritään vaikuttamaan, millä tavalla nuoret nähdään, ymmärretään ja huomioidaan päätöksenteossa, resurssien jaossa ja niiden ohjautumisessa eri elämänalueille.

Muutoksia oppimisympäristön rakenteellisissa tekijöissä Kohderyhmät vaihtelevat (kehitystaso, erityistarpeet, tausta ja kokemukset) Sosiaalimuoto vaihtelee (vuorovaikutuskokonaisuus, joissa nuori kohdataan, ohjataan ja tuetaan ) Organisointimuoto vaihtelee (pysyvä- ja projektimuotoiset) Tilat ja paikat muuttuvat (fyysinen toimintaympäristö) Muutoksia oppimisympäristön rakenteellisissa tekijöissä Kohderyhmät vaihtelevat (kehitystaso, erityistarpeet, tausta ja kokemukset) nuorison alakulttuurit, järjestöt, harrastajat jne. Sosiaalimuoto vaihtelee (vuorovaikutuskokonaisuus, joissa nuori kohdataan, ohjataan ja tuetaan ) asian omistajat vaihtuvat nuorista ammattilaisiin, asiantuntijoihin jne. Organisointimuoto vaihtelee (pysyvä- ja projektimuotoiset) lyhytkestoiset kohtaavat pitkät prosessit Tilat ja paikat muuttuvat (fyysinen toimintaympäristö) fyysinen tapahtuma eri paikoissa, virtuaalinen eri paikoissa, eri paikoissa yhtäaikaa

Nuorisotyö ja verkossa nuorille suunnattu työ kehittyvät monipuolisesti ja moniulotteisesti

Miten on mahdollista: Saavuttaa 80% nuorista? Avata kaikille mahdollisuus kysyä? Tarjota nopeita vastauksia asiantuntijoilta ja käydä niistä keskustelua nuorten kanssa?  yhteistyöllä, verkostoitumalla, hyödyntämällä teknologiaa ja tukemalla nuorten omaa toimintaa Miten on mahdollista: Saavuttaa 80% nuorista? Avata kaikille mahdollisuus kysyä? Tarjota nopeita vastauksia asiantuntijoilta ja käydä niistä keskustelua nuorten kanssa?  yhteistyöllä, verkostoitumalla, hyödyntämällä teknologiaa ja tukemalla nuorten omaa toimintaa

Hubin tapahtumakalenteri 21.-25.2.2012 Reaktori-viikko (Helsingin nuorisoasiainkeskus) 26.03.2012    Nuorten parlamentti -chat (Kerhokeskus) 05.05.2012    Valtakunnallinen nuorisotalojen välinen NHL12-liiga playoff 16.06.2012    Hyvinkään HypeCon (Hyvinkään kaupungin nuorisopalvelut) 1.-5.10.2012    Tiedeviikko (Kerhokeskus, Millenium Youth Forum)

Verke’s blog: verke. wordpress. com facebook. com/verkeorg twitter Verke’s blog: verke.wordpress.com facebook.com/verkeorg twitter.com/verkeorg slideshare.com/verkeorg flickr.com/photos/verkeorg bambuser.com/channel/verkeorg Youtube.com/user/verkeorg Uutiskirje: verke.org MailChimp http://irc-galleria.net/community/3397684-hubi Tässä vielä lopuksi yhteistietoja Verkossa verkon tavalla eli muistakaa fanittaa naamakirjassa, twiitata ja meitähän voi sitten jatkossa seurata mm. bambuserin kautta live-streamia tai nauhotettuja koulutuksia ja muita mielenkiintoisia tapahtumia. Kiitoksia! www.verke.org info@verke.org +358 9 310 89067, PL 5000, 00099 City of Helsinki (Hietaniemenkatu 9B) Finland

Kiitos! Jukka Orava +358 40 551 6475, +358 9 310 78018 jukka.orava@verke.org jukka.orava@hel.fi

verke.org +358 9 310 89067 info@verke.org PL 5000, 00099 Helsingin kaupunki (Hietaniemenkatu 9B) Verken blogi osoitteessa: verke.wordpress.com facebook.com/verkeorg twitter.com/verkeorg slideshare.com/verkeorg flickr.com/photos/verkeorg bambuser.com/channel/verkeorg Tässä vielä lopuksi yhteistietoja Verkossa verkon tavalla eli muistakaa fanittaa naamakirjassa, twiitata ja meitähän voi sitten jatkossa seurata mm. bambuserin kautta live-streamia tai nauhotettuja koulutuksia ja muita mielenkiintoisia tapahtumia. Kiitoksia!

Pelastakaa Lapset Netarin -aikataulu Kuntakumppaneita haetaan 15.5. asti Sopimukset syksyn toimijoiden kanssa 15.6. mennessä Koulutuksellinen tapaaminen elokuun loppu Palvelut nuorille aukeaa syyskuussa 2012 Mahdollisesti 2 + 2 ympäristöä Verke vastaa kehittämistoiminnasta Verke vastaa kehittämistoiminnasta (koulutus, verkosto, arviointi yms.)

Tällä hetkellä Verkessä toimivat Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut (Vespa) –hanke NoRa (No Racism) –hanke Verkkoterkkari-hanke Tällä hetkellä verkessä toimii ja toimintaansa kehittää joukko hankkeita ja kehitysprojekteja - näihin toimintoihin ja toimijoihin pääsette lähemmin tutustumaan kahvitauolla Etsivä nuorisotyö verkossa –hanke Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut (Vespa) –hanke Moam - moniammatillisen verkkonuorisotyön hanke Netari (nuorisotalo netissä) Rasisminvastainen NoRa (No Racism) –hanke Nuorisotiedotus Kompassi Pelitalo Toisen asteen yhteys (psykologien ja kuraattorien lisäpalvelu Helsingin kaupungin toisen asteen opiskelijoille) Verkkoterkkari-hanke

Tällä hetkellä Verkessä tapahtuu Netari jatkaa brändinä ja verkkonuorisotalokonseptina yhteistyössä Pelastakaa Lapset Ry:n kanssa. Verke keskittyy toiminnan kehittämiseen (yhteistyö, osaaminen, arviointi, koulutus yms.). Nuorisotiedotus Kompassi uudistuu, Pulmakulma uudistuu, Ansiokurssi uudistuu ja Duunisauma kehittyy Pelitoimintaa mallinnetaan, Pelitalokonseptia kirjoitetaan, Valtakunnallinen pelitoiminta on käynnistynyt (NHL 2012 peliliiga), Pelikahvilajärjestelmä kuvataan, Pelinkehitys GameDev jatkuu, BetaTestaus kehittyy kulttuurisen nuorisotyön suuntaan, kesätoimintaa, Vapaaehtoistoimintaa kehitetään, Henkilöstökoulutusta, kouluyhteistyötä jne. Ruudin moderaattori aloittaa vielä ennen kesää Tällä hetkellä verkessä toimii ja toimintaansa kehittää joukko hankkeita ja kehitysprojekteja - näihin toimintoihin ja toimijoihin pääsette lähemmin tutustumaan kahvitauolla Etsivä nuorisotyö verkossa –hanke Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut (Vespa) –hanke Moam - moniammatillisen verkkonuorisotyön hanke Netari (nuorisotalo netissä) Rasisminvastainen NoRa (No Racism) –hanke Nuorisotiedotus Kompassi Pelitalo Toisen asteen yhteys (psykologien ja kuraattorien lisäpalvelu Helsingin kaupungin toisen asteen opiskelijoille) Verkkoterkkari-hanke

Nuorisotyön neljä tehtävää Sosialisaatiofunktio Personalisaatiofunktio Kompensaatiotehtävä resursointi- ja allokointifunktiot Nuorisotyön neljä tehtävää Sosialisaatiofunktio Nuorten liittäminen kulttuuriin, yhteiskunnan ja lähiyhteisön jäseneksi. Kulttuurissa ja yhteiskunnassa hyväksi todettujen arvojen, roolien, käyttäytymistapojen ja toimintamallien siirtämistä uudelle sukupolvelle. Sosialisaatioon sisältyy myös sellaisten tietojen, taitojen, arvojen ja asenteiden välittämistä, jotka mahdollistavat nuorten osallistumisen yhteisöjen ja yhteiskunnan kehittämiseen ja uudistamiseen. Personalisaatiofunktio Nuoren kehittymisen tukemista omaksi itsekseen. Nuorta ohjataan kehittymään itsenäiseksi sekä omat tarpeet ja pyrkimykset tuntevaksi yksilöksi. Tämän tehtävän toteutuminen, edellyttää nuorisotyöltä toiminnassa mukana olevan nuoren yksilöllisyyden, omaleimaisuuden ja ainutlaatuisuuden tunnistamista, tukemista sekä tunnustamista. Nuorisotyö pystyy tarjoamaan positiivisia tilaisuuksia nuoren kasvulle, innostaville oppimiskokemuksille sekä kehittämään jokaisessa nuoressa olevia henkilökohtaisia mahdollisuuksia. Nuoret ovat mukana toiminnassa vapaaehtoisesti, jolloin lähtökohdaltaan siihen sisältyy nuoren tarpeiden kuuleminen ja kunnioitus. Nuorisotyön toiminnassa nuoren on mahdollista hakeutua itseään kiinnostaviin toimintoihin. Toimintaan osallistumalla nuoren on mahdollista rakentaa myönteistä minäkuvaa omia taitoja kehittäen. Kompensaatiotehtävä Kompensaatiotehtävä pitää sisällään nuoren sosialisaatiossa ja personalisaatiossa esille tulleiden puutteiden ja vaikeuksien korjaamisen sekä tasoittamisen. Nuorisotyöllä ohjataan ja autetaan nuorta, jolla on ongelmia oman persoonallisen mahdollisuuden toteuttamisessa tai yhteiskuntaan liittymisessä. Nuorisotyöllä voidaan korjata nuoren tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja henkilökohtaisen elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Toiminta nuorisotyössä voidaan kohdentaa heikommassa asemassa oleviin ja erityisryhmien nuoriin. Nuorisotyössä tehdään erityisnuorisotyötä resurssien ja taitojen puitteissa. Erityisnuori, joka tarvitsee sellaista tukea ja ohjausta, jota nuorisotyö ei voi tarjota, työtä voidaan tehdä yhdessä muiden tahojen kanssa.  monialainen ja moniammatillinen yhteistyö Resursointi- ja allokointitehtävät Resursointi- ja allokointitehtävät nuorisotyössä tulevat esille yhteiskunnan nuorille osoittamiin voimavaroihin eli resursseihin ja niiden suuntaamiseen eli allokointiin vaikuttaminen. Tätä tehtävää on pyritty toteuttamaan nuorisopolitiikan avulla. Nuorisopolitiikan avulla pyritään vaikuttamaan, millä tavalla nuoret huomioidaan yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa, resurssien jaossa ja niiden ohjautumisessa eri elämänalueille. Elämänalueilla tarkoitetaan tässä yhteydessä esimerkiksi koulutusta, asumista sekä työelämää. Lähde: Nieminen, Juha 2007. Vastavoiman hahmo-nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisym-päristöt ja eetos. Teoksessa: Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna(toim.)2007. Nuorisotutkimusver-kosto/ nuorisotutkimusseura. Julkaisu 76. s.21 – 43.

Tapahtumapohjainen toiminta Nuoret tuottavat sisältöä toisille nuorille Rakentavat ja kehittävät tarvittavia taitoja ja osaamista Nuoret voivat tuoda esille omaa tekemistä, teemoja, kysymyksiä, ongelmia, tapahtumia Ammattilaisille mahdollisuus verkostoitua, tehdä yhteistyötä, jakaa asiantuntijuutta – tarjota nuorille tietoa, keskustelua, osallistumista, vaikuttamista Sisällöntuotanto ei tärkeä Verkelle Verke käyttää Hubia edistämään nuorten hyvinvointia  nuorille mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista, ottaa uusia rooleja, vaikuttaa, osallistua, tuottaa, keskustella  itseopiskelumateriaalit, koulutusta, vertaistukea, neuvontaa, opastusta  ammattilaisille vastaavat mahdollisuudet kehittää omaa osaamista, yhteistyötä toisten ammattilaisten kanssa, yhteistyötä nuorten kanssa, Tapahtumapohjainen toiminta Nuoret tuottaa toisille nuorille Rakentavat ja kehittävät tarvittavia taitoja Nuoret voivat tuoda esille omaa tekemistä, teemoja, kysymyksiä, ongelmia, tapahtumia Ammattilaisille mahdollisuus verkostoitua, tehdä yhteistyötä, jakaa asiantuntijuutta – tarjota nuorille tietoa, keskustelua, osallistumista, vaikuttamista Hubi on verkelle toiminnan kehittämisen ympäristö > vuorovaikutusta, dialogia, reflektointia, taltiointia, tuotantoa, verkostoitumista  nuorille mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista, ottaa uusia rooleja, vaikuttaa, osallistua, tuottaa, keskustella  itseopiskelumateriaalit, koulutusta, vertaistukea, neuvontaa, opastusta  ammattilaisille vastaavat mahdollisuudet kehittää omaa osaamista, yhteistyötä toisten ammattilaisten kanssa, yhteistyötä nuorten kanssa,

Miksi tehdä ja toimia verkossa tiedemiehet ovat olleet innoissaan nuorten kysymyksisät ja nuoret todella innoissaan tiedemaailman tähdistä. Tutki – kokeile – kehitä Facebookissa pieni mutta aktiivinen nuorten yhteisö Suurin osa tiedeviikon tapahtumista tapahtuu nuorten vapaa-ajalla, mahdollistetaan nuorten laajempi osallistuminen. Vapaaehtoisuus, kyselyt ja mahdollisuus tutustua omaehtoisesti. Kouluaikana tavoitetaan nuoret koulun kautta ja usein opettajan välityksellä Aitoa vuorovaikutusta nuorten ja asiantuntijoiden välillä (tietyllä tavalla paluuta Internetin vanhoihin hyviin aikoihin kun kenelle tahansa saattoi lähettää s-postia) Kun nuoret toimivat moderaattoreina on vuorovaikutus vertaistoimintaa vaikkakin moderoivat nuoret ovat asiaan vihkiytyneitä, lahjakkaita ja erittäin motivoituneita myös kertomaan toiminnasta ja sisällöistä toisille nuorille. ammattilaisten verkostoituminen Millenium palkittujen sopimukseen on kirjoitettu osallistuminen Heurekan tapahtumaan ja mm. osallistumiseen nuorten kanssa kommunikointiin ja vuorovaikutukseen. Huiput voisivat Hubin blogin kautta kertoa esim. omasta kiinnostuksestaan tieteeseen ja siitä miten he kiinnoistuivat tieteestä ja tieteen tekemisestä. Lyhyet esittelyt blogissa, mitä tekevät ja tutkivat, mistä kiinnostus saanut alkunsa jne. Tapahtuma Heurekassa: Virallinen ohjelma klo 13.00-14.00, 2 Suomalaista alojen huippua esittelevät n. tunnin palkittavia innovaatioita. Tähän voidaan linkittää viikon aikana Hubissa esille nousseita ajatuksia, kysymyksiä. 14-16 nuorille suunnattuja työpajoja (linkki), koululaisryhmiä jne. 17.30 pääpalkintojen nuoria puhutteleva esittely, keskusteluosuus n. 1h – sekä suorassa lähetyksessä että ennakolta nostettuihin kysymyksiin. Miksi tehdä ja toimia verkossa Luma sanomat, Luma-tiedemessut 2012 (olisi myös mahdollisuus linkittää päällekkäsiä tai peräkkäisiä tapahtumia Yhteistyöstä keskustellaan vielä mm. Stadi-tv, Somia Dynamoid Verke tuottaa Heurekan streamauksen > kiinnostuneita myös jatkossa yhteistyöstä

facebook. com/verkeorg twitter. com/verkeorg slideshare facebook.com/verkeorg twitter.com/verkeorg slideshare.com/verkeorg flickr.com/photos/verkeorg bambuser.com/channel/verkeorg Youtube.com/user/verkeorg Tässä vielä lopuksi yhteistietoja Verkossa verkon tavalla eli muistakaa fanittaa naamakirjassa, twiitata ja meitähän voi sitten jatkossa seurata mm. bambuserin kautta live-streamia tai nauhotettuja koulutuksia ja muita mielenkiintoisia tapahtumia. Kiitoksia!

Oppimisympäristön rakenteelliset tekijät Kohderyhmä (kehitystaso, erityistarpeet, tausta ja kokemukset) Sosiaalimuoto (vuorovaikutuskokonaisuus, joissa nuori kohdataan, ohjataan ja tuetaan ) Organisointimuoto (pysyvä- ja projektimuotoiset) Tila (fyysinen toimintaympäristö) Oppimisympäristön rakenteelliset tekijät Kohderyhmä (kehitystaso, erityistarpeet, tausta ja kokemukset) Sosiaalimuoto (vuorovaikutuskokonaisuus, joissa nuori kohdataan, ohjataan ja tuetaan ) Organisointimuoto (pysyvä- ja projektimuotoiset) Tila (fyysinen toimintaympäristö) et tekijät (Lähde: Nieminen, Juha 2007)