2.4.2017 Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2.päivä 26-27.3.2013 Kirsi Mikkola
Ohjelmassa tänään 27.3.2013 Eilinen tehtävä 2 2.4.2017 26-27.3.2013 Ohjelmassa tänään 27.3.2013 Eilinen tehtävä 2 Yrityksen e-strategia ja jakelukanavavalinnat Verkkokaupan perustamisen peruskysymykset Verkkokaupan tavoitteet ja tulokseen vaikuttavat tekijät Verkkokaupan kohderyhmät ja tuotteistus Logistiikkavirtojen hallinta verkkokaupan lainsäädäntö (b to b ja b to c) PK-yrityksen verkkokaupan sovellukset ja käyttöpalvelut Verkkokaupan asiakaspalvelu ja asiakkaan sitouttaminen Verkkokaupan markkinointi ja sähköiset jakelukanavat
Ennakkotehtävän purku Jokainen esittelee omalle ryhmälle 2 esimerkillistä sekä vaihtoehtoista asiakaspalvelu verkkokaupassa Valitkaa 3 mielestänne parasta, jotka esittelette muille
Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa 2.4.2017 26-27.3.2013 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Vanhan kansan viljelemä sanonta pitää edelleenkin paikkansa: ”Mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos” Muutoksen tuomat uudet haasteet: Uudet liiketoimintamallit Uudet verkostoitumisen mallit Uudet kehittyvät arvoketjut Uudet palveluiden ketjuttamisen mallit Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset Liiketoimintaympäristön muuttuminen pakottaa yritykset: Pohtimaan uusia toimintatapoja ja ottamaan käyttöön uusia välineitä Kustannustehokkaampaan tapaan toimia arjessa COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Väitän, että sähköisen liiketoiminnan kehittämisen pullonkauloja ja esteitä ovat mm: Tiedon puute Osaamisen puute Epäonnistumisen pelko Kustannuspelko Kommunikointiongelmat nörttien kanssa Asenneongelmat Yleisesti ottaen: Yrityksissä on tiedostettu, että jotain pitäisi tehdä, mutta ei oikein tiedetä, että mihin voisi tukeutua ja keneen tulisi ottaa yhteyttä COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Sähköinen liiketoiminta Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Sähköinen liiketoiminta Pk-yrityksissä liiketoiminnan sähköistämistä käsitellään liian paljon teknisestä näkökulmasta Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen koetaan laiteinvestointina Kyse on ennen kaikkea prosessien tunnistamisesta, järkeistämisestä ja liiketoiminnallisesta osaamisesta Sääntö 80/20 pätee edelleen Mistä siis lähteä liikkeelle? COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Sähköisen tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Sähköisen tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Ensimmäinen eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012
Toinen, kolmas ja neljäs eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012
Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Esimerkkejä Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.vuoripuro.com Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki http://www.teddytourslapland.com/catalog/etusivu.php Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, m.levi.fi , m.kittila.fi Älykkäät tarveohjautuvat automaattiset kanavaratkaisut, www.bramathemma.se Kansainvälinen verkkokauppa, www.horze.com Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella: terveyskaupat www.hyvinvoinnin.fi COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Esimerkkejä Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, www.cdon.com Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta, www.verkkokauppa.com Nettitoimisto, www.nettimatkatoimisto.fi/ Brokeri eli välittäjä, www.lomarengas.fi , www.huvila.net Aggregaatti, www.supersaver.fi Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, www.mymms.com Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Esimerkkejä Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, www.amazon.com ja www.fruugo.fi Ostosklubi www.esprit.fi Kapean sektorin verkkokauppa, esteetöntä shoppailua, http://www.sokevakasityo.fi/, www.pratsam.com/pratsam-reader-tuote.html Huutokauppa, www.huuto.net, www.fiksuhuuto.fi Portaali / Hakemisto, http://www.europages.fi/ Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, http://www.rantapallo.fi www.twitter.com/visitmaine, Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. COPYRIGHT Kirsi Mikkola
26-27.3.2013 Esimerkkejä Vanhoja markkinointi- ja myyntityövälineitä on uudistettava ja kehitettävä ja uusia markkinointi- ja myyntivälineet on otettava käyttöön Uusia liiketoimintamalleja syntyy Lahjakorttikauppa thesims2.ea.com Tallini.fi SantaGreeting Savalanche Mobi.levi.fi Myynti kohteessa!
Haasteita pk-yritykselle riittää Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Suunnitteluprosessit Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Suunnitteluprosessit www.bit.ly/eAskel Asiakassegmenteittäin e-strategia Jakelukanavittain Asiakassegmenteittäin COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Yrityksen e-strategia tarvitaan Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Yrityksen e-strategia tarvitaan E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset Tärkeitä seikkoja ovat tuottavuus, myynnin kasvu ja myyntikatteen parantuminen It-budjetti on tavallisesti 0,5-2,0% yrityksen liikevaihdosta E-budjetti taas on kenties kolmannes it-budjetista sähköisen liiketoiminnan kehitysbudjetti on tuskin puolta prosenttia liikevaihdosta!! COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Jakelukanavavalinnat
Yrityksen e-strategia tarvitaan Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Yrityksen e-strategia tarvitaan yrityksen oman ydinosaamisen määrittämiseen ja kohdistamiseen yrityksen liiketoiminnan teknologialähtöiseen suuntaamiseen oman nykyisen sekä ennen kaikkea tuleva kilpailukyvyn varmistamiseen organisaation sisäisen tietoisuuden varmistamiseen ja yhdenmukaisen ymmärryksen saamiseen siitä, mihin menestyminen nyt ja tulevaisuudessa perustuu myynnin ja markkinointiviestinnän tehostamiseen teknologian keinoin, mitkä osaltaan erottavat yrityksen muista toimittajista yrityksen profioiloitumiseen arvoverkossa, jossa yritys toimii COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Mikä on sähköinen jakelukanava? SIVU 20 Mikä on sähköinen jakelukanava? Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja
Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat SIVU 21 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia matkailuportaaleita, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva
Esimerkkejä sähköisistä näkyvyyskanavista Näkyvyyskanavat Matkailuaiheiset yhteisöt ja sosiaaliset sivustot – usein maksuttomia - http://www.bedandbreakfast.com/, www.lonelyplanet.com/europe, www.rantapallo.fi Vertailu- ja suosittelusivustot - www.tripadvisor.com (myös myyntikanava) Sosiaalinen media kaikkinensa – Facebook Kaupalliset sivustot – matkailuportaalit – mainossivustot – www.visitfinland.com, www.lovetoescape.com
Mitä ovat sähköiset myyntikanavat SIVU 23 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä (GDS) tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus
Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti SIVU 24 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut Hakurobootit OTA eli online travel agency Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 2.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.vuoripuro.com/ ja http://www.rukansalonki.fi/ ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.hotelzon.com, www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.holidaylettings.co.uk/ ) Sosiaalisen median kaupat ( www.facebook.com/kokemuskauppa, www.facebook.com/santamus ) Hakurobootit (http://www.momondo.fi )
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 2.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla!
2.4.2017 26-27.3.2013
Esimerkkejä Uusia teknologiaa tukeutuvia tuotteita syntyy 2.4.2017 26-27.3.2013 Esimerkkejä Uusia teknologiaa tukeutuvia tuotteita syntyy http://padinthecity.com/ http://www.experiencetheride.com/ http://www.liberty-guide.fr/ http://lastel.jp/ http://www.ballyfitness.com/ http://www.codeurgence.fr/systeme/m1.php?hid=176909
Globaalit jakelujärjestelmät 2.4.2017 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät Vahvasti isojen matkatoimistojen käsissä. Arean, SMT:n, Kalevan, Finnmatkojen, Finnairin ja Ready to Go:n www.saariselankeskusvaraamo.fi www.levi.fi
Globaalit jakelujärjestelmät 2.4.2017 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät Kolme pääjärjestelmää (feb 2009) Amadeus , Travelport (the merged Worldspan and Galileo systems), Sabre and Shares Yksi merkittävä alueellinen GDS, Abacus, palvelee Aasian markkinoilla ja useita alueellisia toimijoita ja yksittäisiä maita, kuten Travelsky (Kiina), Infini ja Axxess (sekä Japani) ja Topas (Etelä-Korea) Lisäksi Navitare
Globaalit jakelujärjestelmät 2.4.2017 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät Suomen hotellielinkeino käyttää varausjärjestelminään lähinnä amerikkalaisen Micros Fidelion eri versioita sekä turkulaisen Hotellinx oy:n järjestelmäratkaisuja Mainitut ohjelmistotalot tarjoavat myös itse hotellijärjestelmän (PMS) lisäksi erilaisia ratkaisuja asiakkaan omatoimiselle varaukselle internetissä Samoin järjestelmistä on mahdollista suoraan päivittää GDS-kanavia (Global Distribution System), kuten Amadeus, Sabre ja Galileo GDS järjestelmien päälle on rakennettu tällä hetkellä maailman suurimmat hotellivarausjärjestelmät kuten Expedia, Travellocity jne, jolloin komissiokäytäntö on pystytty säilyttämään
Globaalit jakelujärjestelmät Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät 1.9.2009 Kirsi Mikkola 32 COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Globaalit jakelujärjestelmät 2.4.2017 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät Ohjelmapalvelutuotanto globaaleissa jakelujärjestelmissä MEK jakelukanavaselvitys http://www.mek.fi/W5/mekfi/index.nsf/(Pages)/Jakelukanavia_kulttuurimatkailussa?opendocument&np=F
Globaalit jakelujärjestelmät 2.4.2017 26-27.3.2013 Globaalit jakelujärjestelmät Mökkivälitys pohjautuu erilaisten alue- ja matkakeskusvaraamojen operointiin Suomessa Lisäksi maassa on yksi suurempaa valtakunnallista välittäjää Lomarengas mökkivarausjärjestelmäteknologia, jota yritykset vuokraavat ja operoivat yhdessä alue- ja matkakeskusvaraamojen kanssa Tyypillisesti matkakeskuksessa on 2-3 välittäjää ja alueen mökkitarjonta on heidän hallussaan Näin vältetään monopolistinen hinnoittelu ja kilpailun kautta saavutetaan parempi palvelu ja laatutaso
Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… 2.4.2017 26-27.3.2013 Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… Mekin tuotesuositukset MEKin vientikelpoisuuden kriteerit
AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS Vienti-kelpoisuus MARKKINATESTAUS KAPASI-TEETTI SAATAVUUS LAADUN KEHITTÄMINEN SAAVUTET-TAVUUS KIELITAITO ASIAKAS-LÄHTÖI-SYYS AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS VERKOSTOITUNEISUUS VASTUULLI-SUUS TURVALLI-SUUS 2.4.2017 26-27.3.2013 Vientikriiteerit MEK
Verkkohaut Globaalisti, nopein kuittaa kahvit Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Verkkohaut Globaalisti, nopein kuittaa kahvit Maailmanlaajuisesti Internetin käyttäjiä arvioidaan olevan n, xx % maailman väestöstä Suosituimmat ulkomaalaisten tekemät verkkohaut Lomat ja matkakohteet: 61,9% Kuluttajaelektroniikka: 58,4% Matkat kuten lennot, junaliput: 56,9% Kannettavat ja pienikokoiset laitteet : 56,6% Matkapuhelin palvelut: 56,0% Tietokoneohjelmistot: 52,3% Elokuvat: 49,8% www.alexa.com ja www.newmediatrendwatch.com COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Maine ratkaisee verkkokaupan kohtalon? 2.4.2017 26-27.3.2013 Maine ratkaisee verkkokaupan kohtalon? Hyvä verkkokauppakokemus edellyttää myös perusasioiden osaamista helpot ja selkeät tuote-esittelyt hyvät kuvat turvallinen maksutapa hyvä hinta-laatu-suhde nopea toimitus tarvittaessa kotiovelle saakka Perusasiat eivät ole kilpailutekijöitä, sillä niiden avulla ei voi erottautua muita paremmaksi Mutta jos ne eivät ole kunnossa, niin asiakas ei enää palaa Maine ratkaisee verkkokaupan kohtalon
Tuotteistus ja hinnoittelu 2.4.2017 26-27.3.2013 Tuotteistus ja hinnoittelu Ellei verkkokaupan valikoimassa ole asiakkaan etsimää tuotetta, asiakas useimmiten olettaa, ettei tuotetta ole tarjolla kauppiaan kivijalkakaupassakaan Jos tuotetta ei ole valikoimassa, 55 prosenttia vastanneista surffaa toiseen verkkokauppaan Vain 8 prosenttia ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. ”Yrityksen kannattaa laittaa verkkokauppaansa tarjolle koko tuotevalikoimansa, muuten yritys menettää asiakkaita myös kivijalkakaupassa” Mitä suurempi valikoima verkossa, sitä enemmän sen hallinnointi vie kauppiaalta aikaa
Suosituimmat verkkokaupat / tuote-esittelyn merkitys 2.4.2017 26-27.3.2013 Suosituimmat verkkokaupat / tuote-esittelyn merkitys 1. Hobby Hall 2. Verkkokauppa.com 3. Net Anttila 4. Ellos 5. H&M 6. Cdon.com 7. Amazon.com 8. Finnair 9. Ulkomainen verkkokauppa 10. Suomalainen kirjakauppa
Rehdin verkkokauppiaan muistilista 2.4.2017 26-27.3.2013 Rehdin verkkokauppiaan muistilista Viestitä asiakkaille toimivasi vastuullisesti Epävarmoina taloudellisina aikoina asiakkaat eivät halua ottaa ylimääräisiä riskejä, vaan asioivat mieluummin luotettavilta vaikuttavien verkkokauppojen kanssa Kuluttajavirastoon tulee runsaasti yhteydenottoja verkkokaupan ongelmista Tyypillisessä tapauksessa asiakas ei saa tilaustaan luvatussa ajassa eikä ei myöskään välttämättä saa asiaa selvitettyä verkkokaupan kanssa, koska se ei joko vastaa yhteydenottoihin tai ei kerro yhteystietojaan lainkaan
Rehdin verkkokauppiaan muistilista 2.4.2017 26-27.3.2013 Rehdin verkkokauppiaan muistilista Vastuullinen verkkokauppa antaa riittävästi tietoa paitsi itsestään, myös myymistään tuotteista Yhteystietojen pitää olla selvästi näkyvillä tai helposti löydettävissä Myytävistä tuotteista on puolestaan annettava riittävän yksityiskohtaista tietoa Asiakkaalla pitää koko ajan olla käsitys siitä, mitä hänen ostoskorissaan olevat tuotteet maksavat Myös posti- ja muut kulut on kerrottava selvästi hintatietojen yhteydessä Lopullinen hinta ei saa tulla asiakkaalle yllätyksenä vasta kassalla
Verkkokaupalle käytettävyys on elinehto 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupalle käytettävyys on elinehto Yksityiskohtaisen informaation saaminen tuotteesta Hintavertailun helppous Tuotteiden saatavuustiedot helposti saatavilla Mukavuus eli asiakkaan ei tarvitse lähteä kauppaan Myyntihenkilökunta ei aiheuta ostopainetta Ajan säästäminen Tiedon saaminen myyjäorganisaatiosta Tuote- ja asiantuntija-arvioiden saatavuus Suurimpia ostamisen estäviä syitä: Tuotetta ei löydetä Verkkokauppa on rakenteeltaan sekava ja huonosti organisoitu
Käytettävyyteen panostaminen 2.4.2017 26-27.3.2013 Käytettävyyteen panostaminen Yritysten kannalta on todettu, että verkkaupan käytettävyyden huomioon ottaminen vähentää yrityksen sivuston kehitys-, tuki- ja ylläpitokuluja Yritysten tulisi sijoittaan 10 % kehitysbudjetistaan käytettävyyteen Verkkokaupan statistiikka – Google Analytics avuksi
Ilmaisia välineitä ja hyviä oppaita 2.4.2017 26-27.3.2013 Ilmaisia välineitä ja hyviä oppaita http://www.doshdosh.com/50-web-usability-tips/ http://ecompetence.joensuu.fi/webcheck/doku.php?id=testaa_kaytettavyytta http://validator.w3.org (Link checker) http://www.arviointityokalu.fi/ - Arvioi oma verkkokauppasi www.laatuaverkkoon.fi - Lataa verkkopalvelujen laatukriteeristö http://appro.mit.jyu.fi/www/luennot/luento10/ - tässä hyviä esimerkkejä!
Verkkokaupan mittarit 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupan mittarit Valitse mittarit Liikevaihto Myynti Kärkituotteen menestys Varasto Asiakastyytyväisyys Palautusten määrä Toimitusaika
Mittarit ja myyntitavoitteet Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Mittarit ja myyntitavoitteet Tulos Tilauksen arvo Kävijä-määrä Konversio Verkkokaupan tulos on neljän tekijän tulo Kävijämäärä Konversio Konversioprosentti tarkoittaa osuutta kävijöistä, jotka suorittavat jonkin verkkopalvelun pitäjän intresseissä olevan toiminnon esim. ostotapahtuman Keskimääräinen tilauksen arvo Keskimääräinen kate Tilauksen kate Kävijämäärä * konversio * tilauksen arvo * kate-% = tulos COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Mittarit ja myyntitavoitteet 2.4.2017 Konversioprosenttia nostamalla takoo silkkaa rahaa. 26-27.3.2013 Mittarit ja myyntitavoitteet Esimerkki 100 kävijää * 1% konversio * 10€/tilaus * 10% kate = 1€ Entä jos tuplataan kävijämäärä (tai mikä tahansa muu yksittäinen tekijä)? Tuloksesi tuplaantuu mikäli pystyt tuplaamaan minkä tahansa tekijän tehokkuuden tai tehostamaan toimintaan 20%:lla jokaisen tekijän kohdalla Jos pystyt tuplaamaan tehokkuuden jokaisen tekijän kohdalla, niin tuloksesi ei suinkaan nelinkertaistu vaan kuusitoistakertaistuu? 200 kävijää * 1% konversio * 10€/tilaus * 10% kate = 2€ Kaikki tekijät? 200 kävijää * 2% konversio * 20€/tilaus * 20% kate = 16€
Verkkokaupan kokonaiskustannukset 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupan kokonaiskustannukset Kustannuslaji Aloitusmaksut / Perusmaksu Kuukausimaksu € / kk Verkkokauppaohjelmisto Verkkokauppaohjelmiston räätälöinti Verkko-osoite Verkko-osoitteen ylläpito Verkkokauppaohjelmiston ylläpito (palvelinpalvelut) Graafinen suunnittelu Käyttöliittymäohjelmointi Verkkokauppaohjelmiston käyttökoulutus Sivuston rakentaminen Kuvamateriaalin tuottaminen Tekstimateriaalin tuottaminen Maksupalvelut (kotimaiset) Maksupalvelut (luottokunta) Logistiikkapalvelujen avausmaksut Varasto ja tilamaksut Pakkausmateriaalit Markkinointi Uusasiakashankinnat Asiantuntijatyön kustannukset Muut mahdolliset kustannukset Yhteensä Ks. Verkkokauppasuunnitelma kohta 11. Verkkokaupan kustannukset
2.4.2017 26-27.3.2013 Maksaminen Maksutavan valintaan vaikuttavat muun muassa seuraavat kysymykset: ovatko asiakkaat yrityksiä vai kuluttajia? ovatko asiakkaat kotimaisia vai ulkomaisia? mitkä ovat asiakaskunnan käyttämät maksutavat? maksutavan sujuvuus ja vaikutus koko kauppatapahtuman sujuvuuteen? maksutavan myyjälle ja ostajalle aiheuttamat kulut suhteessa tuotteen tai palvelun hintaan? luottoriski eli tapahtuuko toimitus ja maksu samanaikaisesti? ulkokaupassa valuuttariskit? turvallisuusriskit? sähköisten maksutapojen yleistymisen ennakoiminen? rahan palautuksen sujuvuus?
Maksaminen Sähköisessä maksamisessa on omia hankaluuksia 2.4.2017 26-27.3.2013 Maksaminen Sähköisessä maksamisessa on omia hankaluuksia merkittävin on asiakkaiden pidättyvyys tietojen antamisessa verkon kautta toinen merkittävä hankaluus on ollut laskutuksen ja maksamisen standardien lähes täydellinen puuttuminen Lisäksi kilpailu alalla ajaa yritykset toimimaan pienissä ryhmissä, jolloin asiakas ei voi maksaa kaikkia sähköisiä maksuja samalla tavalla tai käyttäen samaa palvelua Tämä on vastoin alkuperäistä tavoitetta, että sähköisen laskutuksen ja maksamisen pitäisi vähentää asiakkaiden työmäärää ja vaivaa kolmas merkittävä hankaluus on ollut tietoturvaan liittyvän luottamuksen puute
Yleisimmät maksutavat 2.4.2017 26-27.3.2013 Yleisimmät maksutavat Lasku Postiennakko Myyjälle maksettava ennakkomaksu Jälkivaatimus Käteiskauppa Sekki Verkkotilisiirrot - kotimaiset verkkomaksut Luottokortti Ulkomaiset Luottokunnan palvelut Lisää maksutavoista Opas maksutapoihin
Kotimaiset verkkomaksut 2.4.2017 26-27.3.2013 Kotimaiset verkkomaksut Pankkien palvelumaksut 2010, Suomen yrittäjät tutkimus Verkkomaksupainikkeen hinnoitteluperiaatteet ovat samat kaikissa pankeissa Verkkomaksupainikkeeseen liittyy käyttöönottomaksut tai vastaavat, jotka vaihtelevat 50-170 euroon Sampo-pankki on alkanut veloittaa verkkomaksupainikkeen käyttöönotosta 170 euroa, kun aiemmin painikkeen käyttöönottomaksua ei ole ollut Verkkomaksupainike Nordea 17 euroa/kk, 35 senttiä/kpl OP-Pohjola 10 euroa/kk, 34 senttiä/kpl Sampo 10 euroa/kk, 35 senttiä/kpl Aktia 15 euroa/kk, 34 senttiä/kpl Handelsbanken 10 euroa/kk, 10 senttiä/kpl Ålandsbanken 10 euroa/kk, 34 senttiä/kpl Suupohjan Osuuspankki 15 euroa/kk, 30 senttiä/kpl
Luottokortit Visa Master Card Visa Electron Visa Debit 2.4.2017 26-27.3.2013 Luottokortit Visa Master Card Visa Electron Visa Debit Debit Visa Electron Eu-maiden kortit 1,05 % 0,55% Muut ulkomaalaiset kortit 1,15 % 1,15% Luottokunta perii palkkiot maksujen arvosta Avausmaksu 50 € - 85€ Hinnat ovat vuosimaksuja Ohje sopimuksen tekoon http://www.luottokunta.fi/fi/etamyynti/sopimus/
2.4.2017 26-27.3.2013 Vaihtoehdot Sopimukset kunkin pankin kanssa tai Suomen verkkomaksut , checkout.fi tai maksuturva.fi kanssa Raha on kuitenkin hyvä saada etukäteen Palautusprosessi on kuvattava etukäteen
Logistiikka: Varasto ja toimitusprosessi 2.4.2017 26-27.3.2013 Logistiikka: Varasto ja toimitusprosessi Esimerkki: Ultimathule, Deliporo, Mandragora, Laplandhotels
§Laki § Verkkokauppiaan muistilista 2.4.2017 26-27.3.2013 §Laki § Verkkokauppiaan muistilista Keskeiset lait Kuluttajakaupassa kotimaassa Kuluttajansuojalaki(1978/38) 14 päivän palautusoikeus Henkilötietolaki (1999/523) rekisteriselosta Yritysten välisessä kaupankäynnissä on syytä sopia aina erikseen sovellettavasta lainsäädännöstä Lainsäätäjä on ryhtynyt ripeästi luomaan sähköistä kaupankäyntiä tukevaa ja sen esteitä poistavaa lainsäädäntöä Verkkokaupan tekee lainsäädännön näkökulmasta ongelmalliseksi myös se, että verkossa välitettävien hyödykkeiden kaupan valvonta on käytännössä mahdotonta
Valmismatkalaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941079 2.4.2017 26-27.3.2013 Valmismatkalaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941079 http://www.tem.fi/index.phtml?s=2370 Valita valmismatkan puutteista – ohjeet – Kuluttajavirasto
Valmismatkalaki Valmismatkalaki muuttui 1.7.2009 alkaen 2.4.2017 26-27.3.2013 Valmismatkalaki Valmismatkalaki muuttui 1.7.2009 alkaen Suurin osa valmismatkoja tarjoavista yrityksistä käyttää yleisiä valmismatkaehtoja Yleiset valmismatkaehdot kokoavat lakia yksityiskohtaisemmat pelisäännöt, ja joissain kysymyksissä ne myös tarjoavat lakia paremman suojan kuluttajalle Valmismatkalaki eivätkä yleiset valmismatkaehdot koske omatoimisesti verkosta koottuja paketteja
2.4.2017 26-27.3.2013 Valmismatkalaki Valmismatkapaketin muodostuminen ei riipu myyntikanavasta eli siitä, ostetaanko matka Internetistä, puhelimitse vai matkatoimiston tiskiltä Jos matkakokonaisuudelle ilmoitetaan yhdistetty hinta, se on aina valmismatka Kuluttajien toivotaan hakevatn jatkossa entistä enemmän valmismatkan tarjoamaa suojaa, jota erillisiä palveluja ostamalla ei saa
2.4.2017 26-27.3.2013 Valmismatkalaki Lakimuutoksen myötä valmismatkaehtoja on nyt laajennettu mm. koskemaan kaikkia yli kaksi vuorokautta kestäviä matkoja ja vaihto-oppilasmatkoja Lisäksi matkanjärjestäjälle on tullut uusia velvollisuuksia kertoa kuluttajille turvallisuus- ja terveysriskeistä, konkurssitilanteissa turvaavan vakuuden olemassaolosta ja matkavakuutuksen hankinnasta www.valmismatkalaki.fi
Verkkokaupan viikkokello 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupan viikkokello
Ohjelmistoja matkailutoimialalle 2.4.2017 26-27.3.2013 Ohjelmistoja matkailutoimialalle www.comgate.fi - Winres, Intress www.tietotalo.fi – InfoGate, InfoBooking / Lomarengas www.codegem.fi – Travius www.Lemonsoft.fi - LemonSoft www.sportum.fi – Travelnet www.dataprisma.fi – Kongressi www.wafsolutions.fi www.sofokus.fi www.livebookings.fi/ - Table Management www.bookatable.com www.lyyti.fi – Lyyti www.amadeus.fi – Amadeus Solutions www.hotellinx.fi - Hotellinx www.micros.com – Micros Fidelio
Ohjelmistoja matkailutoimialalle 2.4.2017 26-27.3.2013 Ohjelmistoja matkailutoimialalle http://www.rezgo.com/ http://www.travelbooster.com/ http://www.dynamic.viator.com http://www.travelize.com www.liiketoiminta.info/verkkokauppa Tutustu myös http://web2.travelscream.com/
Osto-osaaminen summa summarum 2.4.2017 26-27.3.2013 Osto-osaaminen summa summarum Useita vaihtoehtoja mutta, Varmista hakukoneystävällisyys Varmista räätälöitävyys ja laajentamismahdollisuus Mitä on räätälöinti? Riittävän kattavat käyttöpalvelut Verkkokauppaohjelmiston käyttökoulutus Varmista riittävä tuki ohjelmiston käyttöön Vertaistuki on tärkeä Valmistele ja hallitse kilpailutusprosessi
Aloita liiketoiminnan sähköistäminen vaiheittain 2.4.2017 26-27.3.2013 TAVOITE 2015 esim.: Tietotekniikka yritykseni menestystekijänä Osaava henkilöstö Tyytyväiset asiakkaat (ka 4) Toimivat tuotteet ja palvelut Hyvä kate 10 % myynnistä verkkokaupasta Aloita liiketoiminnan sähköistäminen vaiheittain Osto- ja alihankintaverkoston prosessien sähköistäminen Verkkokaupan perustaminen Talous- ja asiakkuuden hallinnan tehostaminen ja sähköistäminen Henkilöstön koulutus ja osaamisen vahvistaminen E-liiketoimintasuunnitelma ja tavoiteasetanta 66
Ei näin 2.4.2017 26-27.3.2013 Osta tietotekniikkaa ja sovelluksia Rakennuta ja julkaise verkkokauppa Odota asiakkaita Odota asiakkaita Odota asiakkaita Mieti mitä olisi voinut tehdä toisin? 67
Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Tutkimus Akateeminen Yritys Opiskelijat Aluekehittäjät COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Kansallinen sähköisen liiketoiminnan tutkimus 2.4.2017 26-27.3.2013 Kansallinen sähköisen liiketoiminnan tutkimus Sähköisen kaupankäynnin tutkimus on sekä Suomessa että maailmalla ollut viime aikoina nopeasti kehittyvä ala Suomessa lähes jokaisesta tiedekorkeakoulusta löytyy sähköisen kaupankäynnin tutkimusta ECF.fi Tieke ry Tekes Sitra Tilastokeskus TNS-Gallup
Kansainvälinen sähköisen liiketoiminnan tutkimus 2.4.2017 26-27.3.2013 Kansainvälinen sähköisen liiketoiminnan tutkimus Kansainvälisesti elektronisen kaupankäynnin tutkimus on levinnyt myös laajalle vaikkakin myös siellä paras osaaminen on keskittynyt tiettyihin tutkimuslaitoksiin Forrester Research Morgan & Stanley Killen & Associates www.ifitt.org/ http://europa.eu/rapid/searchAction.do Eri toimialojen kuten esim. matkailun tutkimustuloksia esittää ja ylläpitää Euroopan matkailuviranomaisten liitto European Tourism Commission, lisätietoja: www.etcnewmedia.com http://www.pbol.org/ http://www.reportlinker.com/report/search/keywords/%22E-commerce%22/mode/public?gclid=CLmNkfaPx6ACFcMsDgodLAr5aQ
Verkkokaupan tulevaisuus 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupan tulevaisuus ELÄMYKSELLISYYS TEHOKKUUS KOKONAIS-VALTAINEN PALVELU HENKILÖ-KOHTAISUUS KÄYTETTÄVYYS HINTA YKSILÖLLISYYS
Verkkokaupan tulevaisuus 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokaupan tulevaisuus Verkkokaupassa ennustetaan tulevaisuudessa olevan kaksi pääteemaa tehokkuus ja elämyksellisyys Tuotteistuksessa tulee kiinnittää erityistä huomiota kohderyhmälähtöiseen tuotteistukseen ja tuotteiden elämyksellistämiseen Tulevaisuuden turisti haluaa osallistua Suoramyynti ja itsepalvelu lisääntyvät kuluttajien keskuudessa. "Kauppa lähtee tänään Googlesta”
Kirjallisuutta sähköisestä liiketoiminnasta Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Kirjallisuutta sähköisestä liiketoiminnasta Awad, E.M. (2007), Electronic Commerce. From Vision to Fulfillment (3rd ed.), NJ: Pearson Prentice-Hall. Laudon, K.C. & Traver, C.G. (2008), E-Commerce. Business.technology.society (4th ed.), NJ: Pearson Prentice-Hall. Salmenkivi, S. & Nyman, N. (2008), Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, Helsinki: Talentum. Turban, E., King, D., McKay, J., Marshall, P., Lee, J., & Viehland, D. (2008), Electronic Commerce 2008. A Managerial Perspective, NJ: Pearson Prentice-Hall. Turban, Efraim, King, David, & Lang, Judy (2009) Introduction to Electronic Commerce, 2nd ed, Pearson COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Kirjallisuutta internet-markkinoinninnista Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Kirjallisuutta internet-markkinoinninnista Janal D. S. (1995), Online Marketing Handbook Wind J. & Mahajan V. (2001), Digital Marketing Sweeney, S., MacLellan, A. & Dorey, E. (2006). 3G Marketing on the Internet, Seventh Edition: Third Generation Internet Marketing Strategies for Online Success, Gulf Breeze: Maximum Press Gay, R., Charlesworth, A. & Esen, R. (2007) Online marketing : a customer-led approach, Oxford: Oxford University Press Gay, R., Charlesworth, A., & Esen, R. (2007), Online Marketing. A Customer-led Approach, NY: Oxford University Press. Smith. P. & Chaffey D. (2008), Emarketing Excellence (Emarketing Essentials), 3rd edition, Elsevier Karjaluoto, H. (2010), Digitaalinen markkinointiviestintä. Esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. WSOYpro/Docendo. COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 26-27.3.2013 Muuta kirjallisuutta Kotler P. (1997), Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control Rope T. (1995), Markkinointiosaaminen Vuokko P. (1996), Markkinointiviestintä Middleton V. T. C. & Clarke J. R. (2001), Marketing in Travel and Tourism Petrovits N (1973), Puhumme informaatiosta Anderson C. (2006), The Long Tail - Why Future of Business is Selling Less of More Swarbrooke J & Horner S. (2007), Consumer Behaviour in Tourism Strauss, Judy & Raymond Frost (2009) E-Marketing, 5th ed, Pearson Egger. R. & Buhalis, D. (2008). eTourism. Case studies Management & Marketing issues, Oxford: Butterworth Heinemann. Smith, P., 1999, Stategic Marketing Communications, 2nd Revised ed., Kogan Page tai joku muu Paul Russelin SOSTAC-mallin esittelevä kirja Inhokki: Buhalis D. (2002) eTourism: Information technology for strategic tourism management COPYRIGHT Kirsi Mikkola
Verkkokauppahakemistoja 2.4.2017 26-27.3.2013 Verkkokauppahakemistoja Bechmarkkaa Googleta www.shop24.fi http://www.clovershop.com/references_fi.php http://valmiskauppa.fi/referenssit/ http://wosbee.com/shops www.kaupat.com www.fruugo.fi
2.4.2017 Kiitos ja palaute! 26-27.3.2013