TUUNAA TYÖNHAKUSI Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
Päivitä työnhakutaitosi
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Mikä minua kiinnostaa? Valitsemista helpottavia kysymyksiä?
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tuunaa työnhakusi - hae harjoitteluun
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TYÖHAKEMUS.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Haastatteluun valmistautuminen
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Jarkko Muhonen TeamProg
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Kulttuurienvälinen viestintä
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Volitioprosessi, tahdon!
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

TUUNAA TYÖNHAKUSI 25.03.2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Päivän ohjelma 12.30-13.45 Oma osaaminen ja ura-ajattelu 13.45-14.00 Tauko 14.00-15.30 Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Materiaali peräisin mm. käytän hyväkseni OTP:n materiaalia Sakari Jussi-Pekka, Kaisa Karhu, Seija Kiiskilä, Anita Perttunen, Anita Pirilä, Sari Vähäkangas ainakin  myös muilta, ne mainitaan kohdallaan Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oma osaaminen megatrendit vs. osaaminen akateeminen osaaminen adaptiivinen asiantuntijuus miten oivaltaa oma osaamisensa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Megatrendit Tulevaan kehitykseen vaikuttavia yleisiä suuria kehitysaaltoja Top ten (Mannermaa, 2000) Verkostoituminen Reaaliaikaisuus Tuotannon ja työn logistiikka Teknologian kehitys Globalisoituminen Ekologinen kilpailukyky Työn murros Verkkopalvelujen kasvu EU:n itälaajeneminen Väestön ja työvoiman ikääntyminen Euroopassa kymmenen vuotta vanha, joo… Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ruohotie (2005) muokannut Tynjälän 2003 taulukon perusteella MUUTTUVA TYÖELÄMÄ, MEGATRENDEJÄ ASIANTUNTIJAVALMIUDET - TAIDOT Tieto- viestintä- ja automaatio, automaatiotekniikan kehitys Tietokoneen ja –verkkojen käyttötaidot, medialukutaito, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisutaidot Globalisaatio Kielitaito, kulttuuriosaaminen, suvaitsevaisuus, eettisyys, sopeutuvuus Jatkuva muutos, kompleksisuus, epävarmuus Oppimistaidot, itsesäätelytaidot, reflektiivisyys, joustavuus, proaktiivisuus, aloitteellisuus, yrittäjyys, monialaisuus, rajanylitystaidot, kyky sietää paineita ja epävarmuutta Verkostoituminen, tiimityö projektit Yhteistyötaidot, kommunikaatiotaidot, esiintymistaito Symbolianalyyttinen työ Korkean asteen ajattelu, innovatiivisuus, visiointikyky Rutiinipalvelut Luotettavuus, täsmällisyys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ajankohtaista työelämässä ilmiöiden monimutkaistuminen ja nopeat muutokset työnkuvan muutos: monialaisia osaajia ja erikoisasiantuntijoita parhaan asiantuntemuksen löytäminen ja yhdistäminen paikallinen, alueellinen ja globaali yhteistyö formaalit ja informaalit oppimisen tilanteet yhdistyvät tieto ei sijaitse päässä – se on sosiaalisesti hajautettua teknologian ja tietoyhteisöjen avulla yksilö voi ylittää itsensä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Osaaminen työelämässä YDINOSAAMINEN Erityispätevyydet, tiedot, valmiudet, työprosessien hallinta TOIMIALAN JA TOIMINTAYMPÄRISTÖN OSAAMINEN VÄLINEOSAAMINEN Työelämän yleiset taidot Moniammatillinen soveltaminen Sosiaaliset taidot OMA TYÖMINÄ Yksilölliset ominaisuudet Käsitys itsestä, ammatti-identiteetti Muutosvalmis Kognitiivinen toiminta Sosiaalinen toimintakyky Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Akateeminen osaaminen (Eriksson & Mikkonen, 2003) Oman tieteenalan hallinta ja osaaminen Oppimistyylien tuntemus Kyky kehittää itseä oppijana Oman oppimisen arviointitaito Kyky luovuuteen Muutosvalmius Kulttuurien tuntemus Kansainvälisyys Yhteistyötaidot Vuorovaikutustaidot Kielitaito Tieto- ja viestintätekniset taidot Tiedonhankinta, käsittely, raportointi Kyky toimia alan asiantuntijana Tutkimus- ja ammattietiikan taju Kyky arvioida tietoa kriittisesti ja soveltaa tietoa käytäntöön Tieteellisen ajattelun periaatteiden omaksuminen Kyky ja rohkeus oivaltaa oman alan ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä kysymyksiä ja tutkimusongelmia Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mitä ominaisuuksia työnantajat arvostavat työntekijöissä? Kommunikaatiotaitoja Kielitaitoa Luovuutta, luovaa ajattelua Kykyä motivoida ja inspiroida muita Analyyttisiä taitoja Kykyä ja halua oppia uutta Ajankäytön joustavuutta, valmiutta työskennellä pitkiäkin päiviä Kykyä kuunnella ja ymmärtää toisten mielipiteitä Kykyä toteuttaa ideoita, saada asiat tapahtumaan Avoimuutta eri kulttuureille Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Asiantuntijuus Rutiiniekspertit Menestyksellinen suoriutuminen tutuissa ympäristöissä ja tilanteissa Tehtävien samankaltaisuus Ei tapahdu asiantuntijuuden ja työn kehittymistä Adaptiiviset ekspertit Menestyksellinen suoriutuminen muuttuvissa olosuhteissa Ongelmanratkaisua uudenlaisissa tilanteissa Kehittävä ote työhön Ks. Hatano G., & Inagaki, K. (1992). Desituating cognition through the construction of conceptual knowledge. In P. Light & G. Butterworth (Eds.), Context and Cognition: Ways of knowing and learning. (pp. 115-133). New York: Harvester. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Adaptiivinen asiantuntijuus Adaptiivisuus kuvaa henkilön taitoa toimia joustavasti ongelmanratkaisutilanteissa sekä kykyä oppia ongelmanratkaisun kautta Valmiutta oppia uusissa oppimistilanteissa ja konteksteissa Merkityksellistä on Olla kiinnostunut uusista tilanteista, tehtävistä ja ongelmista Avoimuus uuden oppimiselle Pyrkimys käyttää tehokkaasti hyödyksi avautuvat oppimistilanteet suuntautumalla erityisesti uuden tiedon käsittelyyn Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oman osaamisen oivaltaminen Mieti hetki… esimerkkinä joku tapaus kaverin kanssa kotona... mietintätehtävänä oma osaaminen vs. jokin meneillään oleva kurssi Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oma osaaminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura-ajattelu ura, mikä se on urasuunnittelu, mikä se on ura-ankkurit Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura ? Perinteinen urakäsitys Uusi urakäsitys ura on ylenemistä hierarkiassa organisaatio tarjoaa etenemisreitin ylennys lisää tehtävien laajuutta, vastuullisuutta ja palkkioita mahdollisuudet vastuuseen, haasteisiin, vaikutusvaltaan, koulutukseen ja palkitsemiseen sidoksissa yrityksen hierarkiaan verkottuminen organisaation sisällä Uusi urakäsitys ura muotoutuu tehtävästä toiseen siirtymällä eri työn-antajien palveluksessa asiantuntija suunnittelee oman urapolkunsa urapolku määrittelee etenemisen mahdollisuus haasteisiin, vastuuseen, vaikutusvaltaan ja palkitsemiseen sidoksissa urapolkuun verkottuminen asiantuntijuusalueen ja toimialan sisällä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urakäyttäytyminen, uramuutos osaamisen kasvua, taitojen ja asiantuntemuksen lisääntymistä, vuorovaikutuksen kehittymistä Urakäyttäytyminen yksilön omaa toimintaa uramuutostilanteessa Uramuutos Tehtävien muuttuminen Aseman muuttuminen Työpaikan vaihtuminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Urakäyttäytyminen ~ omaan uraan ja ammatillisiin tavoitteisiin liittyvä toiminta Lähteenmäki (1995) Sisäisiksi vetotekijät: arvot, yksilön omat merkitykset, kokemukset Sosiaaliset painetekijät: kulttuurista ja lähiympäristöstä nousevia; sukupuolirooliin, ammattiin ja asemaan liittyviä roolikäsityksiä Persoonallisuustekijät: persoonallisuuspiirteet, itseohjautuvuus, itsetunto, minäkäsitys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urasuunnittelu ? Liisa: Anteeksi, voitteko neuvoa minulle tien? Irvikissa: Minne olet menossa? Liisa: En tiedä. Irvikissa: Sitten mikä tahansa tie vie perille. Lewis Carroll: Liisan seikkailut ihmemaassa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mitä haluat työltä - tulevaisuudelta? Haasteita Luovuutta Tiedettä Käsillä tekemistä Yhteiskunnallista panosta Turvattua toimeentuloa Vapaa-aikaa Perhe-elämää ... Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Uran suunnittelu Tulevan työn ja sen suhteuttaminen muuhun elämään on helpompaa, jos olet pohtinut omia arvojasi omia odotuksiasi omia toiveitasi omia haaveitasi omia ominaisuuksiasi omaa osaamistasi Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mitä urasuunnittelu on? jatkuva, muuttuva prosessi osaamisen tunnistamista itsearviointia, persoonallisuuden tarkastelua arvojen ja kiinnostusten tarkastelua mahdollisuuksien etsimistä vaihtoehtojen ideointia realististen vaihtoehtojen tarkastelua päätöksien tekemistä kovaa työtä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urasuunnittelun tavoitteet itsetuntemuksen lisääminen omien kiinnostusten ja tavoitteiden selkiytyminen päämääräsuuntautuneisuus, motivointi oman osaamisen hahmottaminen opinto- ja urasuunnitelman jäsentäminen työnhakutaitojen lisääminen  työllistymisen tukeminen  oman ammattialan löytyminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura-ankkurit Ura-ankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee (magneetit) (Schein, 1978 alkaen) Johtajuus Ammatillisuus Itsenäisyys Luovuus Turvallisuus Palveluhaluisuus Haasteiden hakeminen Elämän kokonaistasapainon etsiminen Schein, Edgar H. 1990. Career Anchors (discovering your real values). Uraankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee Johtajuus (general managerial competence) Tämän ankkurin vetämä ihminen haluaa organisoida toisten työtä. Jotkut pitävät johtamisesta vallan ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi. Jotkut taas haluavat esimiestyöhön ihmissuhdetaitojensa vuoksi. Ammatillisuus (technical/functional competence) Ammatillinen ankkuri tuo tyydytystä tekemisen ja osaamisen kautta, eikä niinkään aseman kautta. Tätä ankkuria kutsutaankin käsityöläistai insinööriankkuriksi. Itsenäisyys (autonomy/independence) Tämä ankkuri on tyypillinen asiantuntijatehtävissä työskenteleville. He haluavat tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti. Luovuus (enterpreneurial creativity) Luovuusankkuri houkuttelee ihmisiä itsenäisiksi yrittäjiksi ja keksijöiksi. Kokonaisten projektien suunnittelu ja vetäminen voi olla palkitsevaa. Joillekin on tärkeää jättää jälkeensä myös jotain näkyvää. Turvallisuus (security/stability) Tämä ankkuri saattaa vaikuttaa jo koulutuksen valintaan. Työ on lähinnä toimeentulon hankkimista, eikä siinä haluta ottaa haasteita tai suuria riskejä. Turvallisuusorientoitunut haluaa työn, josta pääsee irti työpaikan oven sulkemisen jälkeen. Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Tämä ankkuri tulee esille muiden auttamisena ja haluna tehdä hyvää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. Tätä ankkuria löytyy keskimääräistä enemmän yleishyödyllisistä järjestöistä. Työstä voi tehdä mielekkään myös se, että pääsee tukemaan ja auttamaan työtovereitaan. Haasteiden hakeminen (pure challenge) Tämä ankkuri on osittain tullut johtajuusankkurin tilalle. "Itsensä toteuttamisesta" on tullut statusta arvostetumpi asia yhteiskunnassa. Monet haasteiden etsijät ovat urallaan erittäin liikkuvia. Kun yksi työ on opittu, siirrytään kokonaan erilaisiin tehtäviin. Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Tämän ankkurin valitsevan elämässä tilaa pitää olla myös perheelle ja yksityiselämälle työn lisäksi. Työn antoisuus on tärkeää, mutta sisältö voi olla melkein mitä tahansa. eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura-ankkurit Ura-ankkurit eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Schein, Edgar H. 1990. Career Anchors (discovering your real values). Uraankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee Johtajuus (general managerial competence) Tämän ankkurin vetämä ihminen haluaa organisoida toisten työtä. Jotkut pitävät johtamisesta vallan ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi. Jotkut taas haluavat esimiestyöhön ihmissuhdetaitojensa vuoksi. Ammatillisuus (technical/functional competence) Ammatillinen ankkuri tuo tyydytystä tekemisen ja osaamisen kautta, eikä niinkään aseman kautta. Tätä ankkuria kutsutaankin käsityöläistai insinööriankkuriksi. Itsenäisyys (autonomy/independence) Tämä ankkuri on tyypillinen asiantuntijatehtävissä työskenteleville. He haluavat tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti. Luovuus (enterpreneurial creativity) Luovuusankkuri houkuttelee ihmisiä itsenäisiksi yrittäjiksi ja keksijöiksi. Kokonaisten projektien suunnittelu ja vetäminen voi olla palkitsevaa. Joillekin on tärkeää jättää jälkeensä myös jotain näkyvää. Turvallisuus (security/stability) Tämä ankkuri saattaa vaikuttaa jo koulutuksen valintaan. Työ on lähinnä toimeentulon hankkimista, eikä siinä haluta ottaa haasteita tai suuria riskejä. Turvallisuusorientoitunut haluaa työn, josta pääsee irti työpaikan oven sulkemisen jälkeen. Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Tämä ankkuri tulee esille muiden auttamisena ja haluna tehdä hyvää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. Tätä ankkuria löytyy keskimääräistä enemmän yleishyödyllisistä järjestöistä. Työstä voi tehdä mielekkään myös se, että pääsee tukemaan ja auttamaan työtovereitaan. Haasteiden hakeminen (pure challenge) Tämä ankkuri on osittain tullut johtajuusankkurin tilalle. "Itsensä toteuttamisesta" on tullut statusta arvostetumpi asia yhteiskunnassa. Monet haasteiden etsijät ovat urallaan erittäin liikkuvia. Kun yksi työ on opittu, siirrytään kokonaan erilaisiin tehtäviin. Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Tämän ankkurin valitsevan elämässä tilaa pitää olla myös perheelle ja yksityiselämälle työn lisäksi. Työn antoisuus on tärkeää, mutta sisältö voi olla melkein mitä tahansa. eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Suunnitelman päivitys URASUUNNITTELU Lähtötilanne perhe, ihmissuhteet, opiskelu, työkokemus, tavoitteet Itsetuntemus osaaminen, persoonallisuus, arvot, kiinnostuksen kohteet, resurssit, terveys Työelämätietous ammattikuvat, toimialat, osaamisvaatimukset Tiedon käsittely Toimintasuunnitelma tavoitteiden täsmentäminen välitavoitteiden asettaminen konkreettinen suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi mitä taitoja ja kokemusta tarvitsen, miten ne hankin ja millä aikataululla päivitys!!! Suunnitelman päivitys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

limnologia kalatalous luonnonsuojelu Koti- ja turkiseläinhoito Mahdollisuudet/ Kiinnostavat vaihtoehdot riistanhoito biotekniikka Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Toivomani tulevaisuus... Tehtävä kokeiltavaksi: http://www.avosto.net/a-ura/harjoitus/peavy/peavy11.pdf Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Päivän ohjelma 12.30-13.45 Oma osaaminen ja ura-ajattelu 13.45-14.00 Tauko 14.00-15.30 Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat = viestintää cv, hakemus, portfolio, nettipersoona Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Työnhaku on viestintää Työnhaun viestintä Tyyli, ulkoasu Kertoo hakijan asenteesta ja motiivista Koskee sekä työnhaun asiakirjoja että käyttäytymistä ja pukeutumista haastattelutilanteessa Sisältö Hakijan perehtyneisyys, asiantuntijuus Oikeat asiat herättävät oikean kiinnostuksen Työnantaja saa päätöksenteon tueksi haluamaansa tietoa Luettavuus ja jäsentäminen helpottavat oikean tiedon löytymistä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Yhteydenotto työnantajiin Työnhaun viestintä SOITA – KIRJOITA – SOITA Tee lista Sinua kiinnostavista työnantajista. Valitse itsellesi sopivin ajankohta ja lähestymistapa. Valmistele: Mieti valmiiksi mitä haluaisit/osaat tehdä! Hakemukset joko paperi- tai nettiversiona. Hymyile ennekuin soitat. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oman osaamisen julkituonti - ansioluettelo, CV oma koulutus työkokemus vanhempainvapaat! harrastukset lista, saa avata ks. malli Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oman osaamisen julkituonti - portfolio jos ansioluettelo on liian virallinen ja suppea ja haluaisit kertoa itsestäsi enemmän se on mahdollista portfolio oma osaamisprofiili itsekehukansio Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mikä on portfolio 1/2 merkityksellinen kokoelma töitä, näytteitä, tuotteita, kokemuksia ja pohdintoja valittu tietyn tavoitteen saavuttamiseksi osoittavat ponnisteluasi, edistymistäsi ja saavutuksiasi. kantavana ajatuksena on omien töiden kerääminen, valitseminen ja pohtiminen  ainutkertainen, kertoo tekijästään voi olla kokoelma, tuotos, väline, keino, menetelmä, prosessi… Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mikä on portfolio 2/2 Porfolio= portare ”kantaa”+ folia ”lehti” suom. esim. ansiokansio, kasvunkansio tai oppimissalkku oman osaamisen dokumentointia ja itsearviointia tarkoituksena on osoittaa tekijänsä henkilökohtainen osaaminen ja asiantuntijuus. edustaa monipuolisesti esim. opiskelijan osaamista, opintotuotoksia ja kiinnostuksen kohteita vahvuuksien ja osaamisen lisäksi portfoliossa myös kehittämishaasteet ja –tavoitteet (Missä haluan kehittyä, mitä haluan oppia…) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Portfolion muodot 1. Perusportfolio 2. Näyteportfolio 3. Arviointiportfolio 4. Kasvun ja oppimisen prosessiportfolio PORTFOLION TAVOITE ja TARKOITUS RATKAISEVAT SEN MUODON käyttötarkoitus ohjaa portfolion prosessin sisältöä ja rakennetta Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen 37

Digitaalinen portfolio: nettiportfolio Digitaalinen portfolio eroaa ns. perinteisestä portfoliosta ainoastaan toteutusmenetelmiltään. Digitaalinen portfolio on elektronisessa muodossa oleva kokoelma tekijänsä töistä ja toimintaa kuvaavista dokumenteista. Voi olla vuorovaikutteinen - esim. blogi Voi sisältää tekstin lisäksi ääntä, kuvaa, videoita, animaatioita ym. elementtejä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Kuinka päästä alkuun oman portfolion kanssa? motivaatio on päätekijä. Jokaisen tulisi olla henkilökohtaisesti sitoutunut prosessiin mieti, mikä rooli on palautteella ja arvioinnilla ja varmista, että näistä keskustellaan osallistujien kesken LÄHDE: PORTFOLIO-OPAS (http://www.peda.net/veraja/jyu/ac/all/portfolio/pofoopas/ ) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Työnhaun viestintää - hakemus ks. malli Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Työnantajan näkökulma Työnantaja haluaa tietää tavoitteesi: miksi haet? Työnantaja haluaa tietää, mitä hän hyötyy sinusta Työnantaja haluaa varmistaa motivaatiosi ja halusi sitoutua tuloksen tekoon Linkitä omat kykysi työnantajan tarpeisiin ja odotuksiin. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Tee itsestäsi kiinnostava Tuo esille ainutlaatuisuutesi. Se miten paneudut työnhakuun, viestii työnantajille, miten sinä suhtaudut heihin (virheettömyys, asettelu, ulkoasu ..) Valitse muoto, joka selkeästi tuo esille vahvuutesi - ei historiaasi. Tee TAVOITTEESTASI työnhakusi keskeinen elementti. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Valmistautuessasi mieti.. Ketkä ovat kilpailijoitasi – millaisia ovat mahdolliset muut hakijat? Miten sinä erotut heistä? Millainen on tuleva tehtävänkuvasi? kuvittele tyypillinen työpäiväsi oma roolisi, keitä ovat asiakkaasi, kenelle ja miten raportoit, työn aikataulutus, mitä menetelmiä tulet käyttämään, kansainväliset kontaktit,..jne. mitä kokemusta/osaamista sinulla on näihin mitä haluat tietää lisää Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Työnhakulomakkeet verkossa Lomakkeen voi täyttää tiettyä avointa tehtävää varten tai jättää avoimena hakemuksena Täytä lomake huolellisesti - sähköinen lomake saattaa tuntua näennäisesti helpolta ja nopealta täyttää – varaa aikaa! Mieti, mitä kirjoitat ja valmistele etukäteen. Perinteinen CV on myös sähköisen työnhaun perusta Persoonallisuus näkyviin - hyödynnä lomakkeen avoimet kentät Käytä kokonaisia lauseita, älä käytä lyhenteitä Tulosta lomake itsellesi. Internet perustuu ASCII-koodien käyttöön – ei muotoiluja useinkaan käytössä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Hakemus sähköpostitse Noudata työantajan toivetta hakemuksen toimittamistavasta (näkyy työpaikkailmoituksessa). Tee saatekirjeestä (sähköpostiviestistä) mielenkiintoinen. Tarkista, kieltääkö vastaanottaja liitetiedostot. Jos työnantaja kieltää liitetiedostot, tulee hakemus lähettää itse sähköpostiviestissä. Käytä yleisimpiä fontteja ilman monimutkaisia asetteluja. Varmista viestin perille meno. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Kun kirjoitat Yleisiä virheitä: Jäsennä! Älä kopioi! Työnhaun viestintä Jäsennä! Älä kopioi! Älä vähättele tai kaunistele!   Ole rehellinen, mutta älä ole tyhmä! Yleisiä virheitä: Epäselvät, vaillinaiset ja laiskat hakemukset Romaanin kirjoittelu Kielteisyys ja pessimismi Yhteystietojen puute tai vailinaisuus Työnantajan näkökulma unohtunut Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Jäsennä Työnhaun viestintä HAKEMUS Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Oma nettipersoona on ”toinen CV”? ”Uudenlainen CV” on oma nettipersoona mieti, mitä sinusta löytyy Facebookissa, Twitterissä, MySpacessa, YouTubessa… entä mitä kirjoitat blogissasi…? ”Työnantajan parjaaminen Facebookissa on johtanut ainakin yhden PAMin edustaman työntekijän irtisanomiseen[…]” (Taloussanomat 27.10.09) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Lähteet mm. Eriksson I. & Mikkonen J. (Toim.) 2003. Tuella ja taidolla. Opiskelun ohjaus yliopistossa. Helsinki: Edita. Jalava L. 2006. Urasuunnitelma. Helsingin yliopisto, Suomalais-ugrilaisen laitoksen työelämäkurssi. Leskelä J. 2005. Mentorointi aikuisopiskelijan ammatillisen kehittymisen tukena. Acta Universitatis Tamperensis; 1090. Tampere University Press, Tampere. Mannermaa Mika. (Toim.) 2000. Tulevaisuuden haltuunotto. PK-yritysten ennakoinnin käsikirja. ESR-julkaisut 77/00. Edita, Helsinki. Ruohotie P. 2005. Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili. Schein E. H. 1978. Matching individual and organizational needs. Reading, Massachusetts. Tynjälä P. 2003. Ammatillinen asiantuntijuus ja sen kehittäminen tietoyhteiskunnassa. Teoksessa J. Kirjonen (toim.) Tietotyö ja ammattitaito – Knowledge work and occupational competence (toinen täydennetty painos). Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, 85-108. ja erinäinen liuta portfolio-oppaita paperilla ja verkossa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen