Hinnoittelun perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KONEIDEN JA KALUSTON HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Advertisements

Oikean hinnan määritteleminen
Arvonlisävero kirjanpidossa
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
BUDJETOINTI Tarja Huovinen kouluttaja
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
Sinikka Hiidenmaa KHT Mikkelin Tilitoimisto Oy
Esimerkki 1, s. 75 (74) € talletettiin pankkiin vuodeksi Korko 3,55 %
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Budjetointi.
Asiakkuudet luovalla alalla
MK-Alennusten vaikutus – toimii Excelissä
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Perusarvon laskeminen ja prosenttilausekkeet
Prosenttiarvon laskeminen
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Arvonlisävero budjetoinnissa
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Lasku lapsensaannista Sami Napari (ETLA) Perhe ja ura tasa-arvosuunnittelun.
IS-LM -malli crash course
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
TEHTÄVÄRAKENTEIDEN MUUTOS PALKKOJEN JA TUOTTAVUUDEN KASVUN LÄHTEENÄ Mika Maliranta (ETLA)
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Konetyöalojen työllisyys 2005 ja suhdannenäkymät 2006 maarakennus metsänparannus puunkorjuu turve puuenergia.
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Chairborne Oy -Yritysten arviointi sijoituskohteina
Tasapainoon vaikuttavia tekijöitä
Annuiteetti- eli tasaerälaina
ESIMERKKI KANNATTAVUUSLASKELMASTA:
1 Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi Investointilaskelma Case: Mobiilijärjestelmän hankinta yhdistyvään kotihoitoon TIIVISTELMÄ Petri.
Liikeidean esittelyohje
KUSTANNUSLASKENTA KULJETUSYRITYKSEN PÄÄTÖKSENTEOSSA JA TOIMINNAN SEURAAMISESSA Patrick Ståhl AL
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Prosenttilaskut-opetusohjelma -verrannolla laskeminen sopii hyvin laskentatoimen matematiikkaan - tässä esitetty kaikki mahdolliset prosenttilaskut -
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Yleiskatsaus sähköoptioiden hinnoitteluun
19 Yritys tavoittelee voittoa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
Arvio maan hallituksen 8. 9
Likviditeettiriskit.
Löydä tie tuloksellisuuteen oikean hinnoittelun avulla Hinnoitteluvalmennus yrityksille Timo Toivanen oivalluttaja, yrittäjä, yritysvalmentaja, toimitusjohtaja.
Arvonlisävero Välillinen vero
Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke
Budjetointi.
Sisäinen laskentatoimi
Markkinoinnin perusteet
Esityksen transkriptio:

Hinnoittelun perusteet Jarmo Lauronen Ouluseutu Yrityspalvelut 044-7031307 jarmo.lauronen@ouka.fi

Hinnoittelun perusteet Myyntihintaan vaikuttavat tekijät Yleisimmät hinnoittelumenetelmät Toimialakohtaiset erot hinnoittelussa Hinnoittelun vaikutus katteeseen Case ateljee

Myyntihintaan vaikuttavat tekijät Tavoitteena asettaa hinta siten, että yritys saavuttaa taloudelliset ja muut tavoitteensa ja menestyy kilpailussa muita tuottajia vastaan. Tuotteen myyntihinta riippuu kysynnän suuruudesta ja markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista eli tarjonnasta. Jos määrällinen tarjonta on niukkaa, on hinnoittelu vapaata, eikä tuotteen ominaisuuksilla ole suurta merkitystä. Tarjonnan lisääntyessä kysyntä kohdistuu tuotteeseen, jossa asiakas hyötyy hinta huomioiden eniten.

Myyntihintaan vaikuttavat tekijät – kysyntä ja tarjonta Alfred Marshall: The Principles of Economics. Kysyntä (D) ja tarjonta (S) kuvaa, kuinka hinta (P) ja tuotannon määrä (Q) muuttuvat kun käyrät siirtyvät. Tasapaino määräytyy kysynnän ja tarjonnan kohdatessa. Kuvassa kysyntä lisääntyy, jolloin hinta ja tuotannon määrä nousevat.

Myyntihintaan vaikuttavat tekijät Kilpailijoiden hinnat Omakustannusarvo Omien tuotantokustannusten tuntemus avainasemassa Teollisuudessa ja rakentamisessa tiedontarve korostuu, sillä ns. kypsillä toimialoilla laatuerot ovat niin vähäiset, että hinta ja maksuehdot ratkaisevat kaupan. Kaupan toimialalla hinnoittelussa on runsaammin pelivaraa markkinoinnin ja mielikuvan ansiosta. Omakustannusarvoon on lisättävä voitto, mikäli halutaan toimia kannattavasti pitkällä tähtäimellä. Hintajousto eli hintaherkkyys Halua ostaa silloin, kun tuotteen hinta muuttuu, kutsutaan hintajoustoksi. Joustava kysyntä: Esim. myynti laskee prosentuaalisesti enemmän kuin mitä hintaa nostetaan ja päinvastoin. Asiakkaat ovat hintatietoisia. Neutraali kysyntä: Hinta ja myynti kulkevat käsi kädessä. Joustamaton kysyntä: Myynti laskee prosentuaalisesti vähemmän kuin mitä hintaa nostetaan. Asiakkaat ovat huonosti hintatietoisia.

Yleisimmät hinnoittelumenetelmät Myyntikatehinnoittelu Esim. Ainekustannus 50 € ja myyntikate 40 %. Alviton myyntihinta = (50 € / (100-40)) * 100 = 83,33 € ARVOLISÄVEROTON MYYNTIHINTA = ( ainekustannus, € : ( 100 – myyntikate-%)) x 100

Yleisimmät hinnoittelumenetelmät Palkkakatekerroinhinnottelu Palkkakate ilmoittaa toiminnan katteen muuttuvien kustannusten ja tarvittavien työtuntien jälkeen Myyntituotot -Alv ______________________________ Liikevaihto - Muuttuvat kulut ______________________________ Myyntikate - Henkilöstökulut ______________________________ Palkkakate -Kiinteät kulut yhteensä _____________________________ Käyttökate Palkkakatehinnoittelukerroin = 100 : ( 100 – palkkakate -%) Arvolisäveroton myyntihinta = hinnoittelukerroin x ainekustannus, €

Yleisimmät hinnoittelumenetelmät Vakiokatehinnoittelu Vakiokatehinnoittelussa määritetään tietylle tuoteryhmän kaikille tuotteille vakiokate, joka lisätään sisäänostohintaan. Vakiokatehinnoittelua käytetään mm. viinipullojen hinnoittelussa.

Yleisimmät hinnoittelumenetelmät Markkinalähtöinen hinnoittelu Markkinalähtöisessä hinnoittelussa ruokatuotteen /-palvelun hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hinnoittelussa voidaan tähdätä kilpailijoiden hintojen ylä- tai alapuolelle riippuen siitä, millaisen mielikuvan yritys/ palvelun tuottaja haluaa luoda omasta toiminnastaan markkinoilla.

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot Eri toimialoilla hinnoittelutavat poikkeavat toisistaan merkittävästi. Vähittäis- ja tukkukaupassa kustannusrakenteesta suurimman osan muodostavat myyntiä varten hankitut tuotteet, kun taas palvelualoilla suurin kuluerä on henkilöstön palkat. Teollisessa tuotannossa puolestaan määräävä kustannus voi olla esim. työstökoneen hankintahinta.

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot - Kauppa Kauppa pitää sisällään sekä vähittäis- että tukkukaupan. Nämä ostavat valmiita tavaroita, jotka sitten myydään sellaisinaan eteenpäin. Kaupassa ainoita välittömiä kustannuksia ovat tavarakustannukset. Hinnan muodostumista kauppaliikkeessä esittää seuraava kuvio:

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot - Kauppa Vaarana hinnoitella katetta alhaalta ylöspäin eikä ylhäältä alaspäin, niin kuin pitäisi. Jos välittömät kustannukset (ALV 0%) ovat 50 € ja tavoiteltu myyntikate 35%, niin myyntihinta on: 100 x 50 € 5000 € / 65 = 76,92 € 100 – 35 Tarkistus: 76,92 € * 0,65 = 50 € Käytännössä myyntikate vielä putoaa laskelmista, sillä hinnasta voidaan antaa alennusta, tuotteesta tulee reklamaatioita ja hävikkiä (myymälävarkaudet, tuotteen rikkoontuminen tai likaantuminen). Kaupan toimialasta riippuen kate vaihtelee 15 % (autokauppa) 60 %:iin (muotivaatteet).

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot - Teollisuusyritykset Teollisuusyrityksen tuotehinnoittelu on selkeästi vaikeampaa kuin kaupan alalla, vaikka sielläkin käytetään usein myyntikateperusteista hinnoittelua. Ongelman tuottaa todellisen omakustannushinnan määrittäminen. Hinnoittelussa on osattava ottaa huomioon välittömien kustannusten lisäksi seuraavat tekijät, jotka kohottavat tehtävän tuotteen hintaa välillisesti. Niiden kustannukset on sijoitettava tuotteen myyntihintaan. Ns. yleiskustannuksia ovat esim: Hallintokulut Toimitilojen kunnossapito Lämmitys ja sähkökulut Suunnittelun ja myynnin kustannus jne. Kustannukset on siis ”vyörytettävä” tuotteiden hintoihin. Oleellista on myös tietää, kuinka kauan tuotteen tekemiseen menee aikaa.

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot - Teollisuusyritykset

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot - Palveluyritykset Yleisimmin palveluyrityksen hinnoittelu perustuu työntekijän työhön käyttämään aikaan ja työntekijälle maksettavaan palkkaan. Lisäksi veloitushinnassa otetaan huomioon työn sesonkiluontoisuus ja toiminnan käyttöaste.

Hinnoittelun vaikutus katteeseen Hinnoittelulla on ratkaiseva merkitys liiketoiminnan kannattavuuteen. On lyhytnäköistä ajatella, että hintojen alentaminen parantaisi kannattavuutta, vaikka myynti lisääntyisikin. Taloudellisesti olisi kaikkein järkevintä pyrkiä löytämään korkein mahdollinen hintataso, joka yhdistettynä sopivaan työmäärään tuottaa parhaimman kokonaistuloksen.

Alennusten vaikutus katteeseen ja myyntimäärätarpeeseen Alennukset vaikuttavat erittäin tuhoisasti katteeseen. Jo muutaman prosentin hinnan lasku vaati paljon lisämyyntiä menetettyjen kate-eurojen takaisinsaamiseksi. 100 * 20 = 2000 vs. 133 * 15 = 1995

Hinnankorotuksen vaikutus katteeseen ja myyntimäärätarpeeseen Hinnan korotuksella on lähes yhtä nopea vaikutus tuloksen kehittymiseen, kuin edellisessä kohdassa mainitulla hinnanalennuksella oli tuloksen heikkenemiseen. Kuinka paljon myynti saa pienentyä kate-eurojen pysyessä samana?

Case: Yhden henkilön ateljee – hinnan muodostuminen Laskutettavan työajan selvittäminen Palkkatason asettaminen Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Vieraan pääoman kustannukset Poistojen huomioiminen Voittotavoite

Case ateljee - lähtötilanne Yhtiömuoto Tmi Oma palkkatavoite 2000€/kk Vierasta pääomaa 15 000€, korko 5% ja takaisinmaksuaika 3v. Ateljeen vuokra 400€/kk Myyntikate 80% Koneet ja laitteet sekä kalusto 5000€ Ei ulkopuolisia työntekijöitä