Vanhemmat ja kasvattajat tukena mediamaailmassa ” Miten puhua koululaisille vaikeista asioista kuten sodista ja konflikteista?”. Elina Ruddock.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Tietopaketti Big Datasta
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Jumalan kanssa.
Vihdin seurakunnan ilta
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Teksti, taito ja tavoite
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Verkonkäytön ongelmat
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Naisen ainoa vika.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Työrauha ja haastavat tilanteet
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Kommunikaatio parisuhteessa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Terveyden määritelmät
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tavoitteet ja arviointi
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Vanhemmat ja kasvattajat tukena mediamaailmassa ” Miten puhua koululaisille vaikeista asioista kuten sodista ja konflikteista?”. Elina Ruddock

Mediakasvatuskeskus Metka ry  Perustettu 1958  Toimintaa lapsille ja nuorille sekä heidän kanssaan toimiville aikuisille  Julkaisutoimintaa (mediakasvatus kirjallisuutta, Peili –lehti)  Työpajatoimintaa lapsille ja nuorille  Opettajakoulutusta  Vanhempaintapahtumia 

Kuka minä olen Elina Ruddock, mediapedagogi  Tutkinto media-, elokuva-, ja kulttuuriopinnoista John Moores yliopistosta Liverpoolista  Pedagoginen tutkinto  Kouluttaja ja freelance-toimittaja

Esityksen runko •Mediamaisema / mediakulttuuri •Mediakasvatus, digitaalinen kuvakulttuuri •Lapset ja media •Kriittinen medialukutaito •Miten puhua koululaiselle sodasta •Turvallinen median käyttö

 Miten mediamaisema on muuttunut sinun elämäsi aikana?  Miten konflikteista ja sodista uutisoitiin ennen?  Millaisia haasteita nykypäivän media asettaa kasvattajille?

Mediakulttuuri •Todellisuus, jossa elämme ja havainnoimme maailmaa median välityksellä •Mediakulttuurinen arki koululaisen kanssa •Oppimista •Viihtymistä •Sosiaalista kanssakäymistä •Neuvottelua median käytöstä •Tärkeää on muistaa ja muistuttaa, että media ei ole sama kuin meitä ympäröivä todellisuus. Se on ikkuna todellisuuteen. Edes uutiset eivät välitä kokonaista kuvaa todellisuudesta, vaan version siitä. Nämä versiot vaikuttavat vahvasti maailmankuvaamme.

Mediakasvatus

•Mediakasvatus: - harjaannuttaa median aktiiviseksi kohtuukäyttäjäksi - kannustaa omiin tulkintoihin ja mielipiteiden vaihtoon - toimii rokotteena median riskejä vastaan - lisää mediasta saatua iloa ja mielihyvää. (

Mediakasvatus •Enää ei riitä, että lapsi oppii lukemaan. Toki lukemaan opettelu yhä edelleen on perusedellytys laajempien medialukutaitojen kehittymiselle, mutta on myös hyvä tiedostaa, että lukutaidon oppiminen on vasta alku sillä haastavalla koulutiellä, jossa lapsesta kasvaa erilaisia medioita kriittisesti ja analyyttisesti lukeva nuori aikuinen.

Kriittinen medialukutaito George Lucas Director Digitaalinen kuvakulttuuri George Lucas Director

Lapset ja media  YK:n lapsen oikeuksien sopimus (Lapsen oikeuksien sopimus laadittiin vuonna 1989 siitä lähtökohdasta, että lapsen ihmisoikeuksissa tulee kyetä painottamaan erityistä hoivaa ja huolenpitoa, jota aikuiset eivät tarvitse.)  Aikuisella vastuu lasten mediankäytöstä  Kuvat ja lööpit ovat esillä julkisilla paikoilla ja niitä on mahdotonta välttää

Kriittinen medialukutaito •Meillä ei ole valmiina kriittistä medialukutaitoa, se on opittavissa oleva taito. •Kun omaamme kriittisen medialukutaidon, osaamme analysoida, millaisia arvoja mediateksti välittää. •Ymmärrämme myös, ettei mikään mediateksti välitä meille todellisuutta vaan konstruktion todellisuudesta (tämä pätee myös uutisiin ja sanomalehtiin).

Kriittinen medialukutaito •Ymmärrämme, että mediatekstit vaikuttavat meihin. Tämä pätee myös fiktiivisiin mediateksteihin. •Opimme käyttämään ja myös halutessamme tuottamaan mediaa aktiivisina mediatekstin lukijoina. •Löydämme tarvitsemme tiedot ja mediatekstit ja osaamme luokitella niitä. •Mahdollistaa median positiiviset vaikutukset ja estää negatiivisia.

Miten puhua koululaiselle sodasta ja konfliktista?

Miten puhua koululaiselle sodasta? •Suurin osa yli neljä -vuotiaista tunnistaa sota konseptin. He ovat kuulleet puhuttavan siitä tai nähneet siitä kuvia mediassa. •Yritä varautua hankaliin kysymyksiin esim. “Miksi maailmassa on sotaa?”.”Mitä tapahtuu, jos Suomi joutuu sotaan?”.”Joudunko minä lähtemään sotaan?”.

Miten puhua koululaiselle sodasta? •Anna lapsen / nuoren puhua ensin ja johtaa keskustelua. Kysy häneltä, mitä hän tietää sodasta ja uutisista. Kun annat hänen johtaa keskustelua, voit antaa tietoa ja korjata mahdollisia väärinymmärryksiä. •Kysy kysymyksiä esim. Mitä pelkäät? Mikä ahdistaa sinua eniten sodassa? Miltä sinusta tuntuu kun näet kuvia sodasta? Kysymykset auttavat abstraktien tuntemusten ymmärtämisessä ja käsittelyssä.

Miten puhua koululaiselle sodasta? •Vaikka koululainen ei haluaisi puhua sodasta tai konflikteista, se ei tarkoita sitä ettei hän ajattele asiaa. •Lapsi / nuori ei välttämättä ilmaise itseään suorassa keskustelussa, välillä on parempi tehdä asioita yhdessä. Yhdessä tekemisen ohessa voi avautua mahdollisuus keskusteluun vaikeistakin asioista.

Miten puhua koululaiselle sodasta? •Älä anna kerralla liikaa informaatiota tai laajoja historian luentoja. Joskus yksinkertainen konkreettinen selitys on paras. •Kuuntele ja opi lapsilta / nuorilta. Heidän kysymyksensä voivat antaa sinulle uuden näkökannan hankalaan asiaan. Uskalla olla välillä tietämätön – meillä ei ole vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Ole turvallinen esimerkki siitä, että aikuisetkaan eivät tiedä kaikkia vastauksia (Talking with Children about War, Ceridian Corporation.)

Kun media tuottaa ahdistusta •Aikuisen on tärkeää huomata koululaisen ahdistus ja ottaa pelko puheeksi •Uutisia pelästynyttä koululaista auttaa eniten se, että hänet otetaan vakavasti ja että asian voi jakaa tutun ihmisen kanssa (Riitta Martsola ja Minna Mäkelä- Rönnholm kirjassa Lapsilta kielletty) •Mediakasvatus on yksinkertaisimmillaan koululaisen ja aikuisen välistä keskustelua mediasisällöistä

Turvallinen median käyttö

Koululainen ja media •Jokainen koululainen on yksilö, oma persoonallisuus •mediakokemukset ovat yksilöllisiä -> kasvattajan huomioitava ohjatessaan koululaista mediapolulla •Pienen koululaisen kyky ymmärtää median moninaisuutta ja tulkita sen sisältöjä on vielä rajallinen •vrt. Median käytön tekniset taidot •Kognitiiviset taidot ja tunne-elämän kehitys eivät vastaa toisiaan •Sosiaaliset suhteet tärkeitä

Aikuinen •Aikuisella on vastuu koululaisen hyvinvoinnista •Tiedosta koululaisen kehitysvaihe ja herkkyys •Tiedosta koululaisen mediatodellisuus •Koululainen tarvitsee aikuisen tukea, ohjausta, rajoja •Yhdessä tekeminen tärkeää •Kotien ”mediakontrollin” keinot •Median parissa vietettävän ajan määrä •Mediavälineiden sijoittelu •Sisältö

Yhdessä median parissa –Yhteiset keskustelut –Luetaan yhdessä kirjoja, lehtiä, katsotaan elokuvia, katsotaan yhdessä kuvia. –Puhutaan näiden esitysten sisällöistä, jaetaan mielipiteitä. –Leikki, heittäytyminen yhteiseen leikkiin. –Valokuvaaminen kameralla tai kuvaaminen videokameralla yhdessä. –Piirtäkää, maalatkaa nähdyn ja koetun pohjalta. –Perheen omat nettisivut, blogeja –Anna koulusidrmettaa sinua teknisesti, näin pääset perille hänen mediamaailmaansa ja voit tukea kriittistä medialukutaitoa.

All of us who professionally use the mass media are the shapers of society. We can vulgarise that society. We can brutalize it. Or we can help lift it onto a higher level. William Bernbach

Kiitos!