Metropolian laatutyö 2011-2014 Vesa Taatila, Eeva Karjalainen, Juha Lindfors.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Karelia-amk kehittämisraportti
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Anu Portti Laatupäällikkö
Peppi-koulutus, syksy 2014 Jukka Jonninen / Strategiayksikkö.
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
Koulutuksen vuosisuunnittelu
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Toiminnan suunnittelu
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Sähköiset työpöydät, tavoitetila
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Peppi-ohjeistus työsuunnitteluun 2015 Muu henkilöstön työsuunnitelmat.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Metropolian laatutyö 2011-2014 Vesa Taatila, Eeva Karjalainen, Juha Lindfors

Metropolian laatutyö 2011-2014 Metropolia Ammattikorkeakoulun auditoinnin 2011 jälkeinen laatujärjestelmän kehittämistyö uusi organisaatio ja ohjausmalli voimaan 1.1.2014. Näiden perusteella laatujärjestelmää on päivitetty. uusi strategia voimassa 2013-2016 strategisen laatujohtamisen prosessi ja vastuut selkeytetty prosessien, palveluiden ja tietojärjestelmien kehitystyö ECTS Label 2013 Metropoliassa laatutyön tavoitteena on varmistaa strategisten ja operatiivisten tavoitteiden laadukas saavuttaminen ja toimia jatkuvan kehittämisen tukena. Metropolian laatu on kaikkien työntekijöiden vastuulla, laatujohtamisesta vastaa vararehtori. Kullakin ydin- ja palveluprosessilla on prosessin­omistaja. Ydinprosessien tavoitteet ja toiminta, tulokset ja seuranta sekä arviointi ja kehittäminen kuvataan Metropolian intranetissä Tuubissa. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 Metropolian toiminnan jatkuva kehittäminen (PDCA) Tulosten seuranta, arviointi ja kehittäminen: Raportointiportaalissa mittareita ja tuloksia voi seurata reaaliaikaisesti. Oppimis-, KIT- ja liiketoiminnan kehityksestä tehdään osavuosiraportit neljä kertaa vuodessa, muista puolivuosittain. Opiskelijapalaute (OPALA, 2.v opiskelijat, opintojaksot) ja henkilöstön palautekysely käsitellään yhtenäisesti. Tulokset ja palautteet käsitellään johtoryhmän, tulosalueiden ja yksikköjen kokouksissa sekä henkilötasolla kehityskeskusteluissa Metropolian toimintaa kehittävät toimenpideohjelmat tarkistetaan strategisen toiminnansuunnitteluprosessin yhteydessä. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 Koulutuksen laadunvarmistus Metropolian koulutusohjelmien ristiinarvioinnin pilotointi 2013 tarkastelee toimintaa pedagogisten linjausten sekä opetuksen, oppimisen ja osaamisen näkökulmista. tunnistaa ko:n vahvuudet ja hyvät käytänteet, heikkoudet ja kehittämis­kohteet. arviointikohteita 12, arviointiasteikkona puuttuva, alkava, kehittyvä, edistynyt Pilotin ja kv-benchmarking’in pohjalta Metropolia kehittää edelleen tutkinto-ohjelmille laadullisen arvioinnin menetelmiä. KV -benchmarking HTW Berlin’in kanssa KKA -hankkeessa 2012 kehitettiin korkeakoulun toiminnan ja laadunhallinnan itsearviointi­prosessia ja työkaluja. Benchmarking-kumppanina saksalainen Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin, jonka kanssa Metropolia tunnisti kehittämiskohteita ja parhaita käytänteitä. HTW Berlin ja Metropolia jatkoivat benchmarkingia vuonna 2013: kohteina opiskelijapalvelut ja koulutusohjelmien ristiinarviointi. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 Prosessien, palveluiden ja tietojärjestelmien kehittäminen Metropoliassa on kehitetty auditoinnin jälkeen tiedon saatavuutta ja reaaliaikaisuutta mm. seuraavissa tietojärjestelmä­projekteissa: Peppi - koulutuksen suunnittelijan ja opettajan työpöydät Opinto-opas ja Koulutustarjonta Pakki (opiskelijan työpöytä) Lukujärjestyskone ja Ihana mobiililaitteille Tuubi-intranetportaalin kehitys Kokonaisarkkitehtuurityö Raketti-hankkeen pilotissa 2011 alkaen: sisältää kuvaukset tavoitteista, organisoinnista ja rooleista, prosesseista ja arkkitehtuuri­dokumentaation taltioinnista. Palvelut 2016 –kehittämisprojektin kohteena oppijoille (hakija, opiskelija, alumni) tarjottavat, huomioidaan henkilökunnalle tarjottavat palvelut Projektin tavoitteina ovat: yhdenmukaiset palveluprosessit, kustannustehokkaat palvelut nykyisellä palvelutasolla, nopeuttaa asioiden käsittelyä, virtaviivaistaa sähköistämisellä palveluprosesseja, parantaa laatua sekä lisätä asiakkaiden tasavertaisuutta. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 Metropolian laatukulttuuri jokaisen metropolialaisen osallistaminen laatutyöhön Tuubi laadunvarmistuksen käyttöliittymänä avoin keskustelu opetuksen ja toiminnan laadusta. Opiskelijakunta Metka: Viestikissa-järjestelmä, KOPPI- edunvalvontapiiri, pullonkaula­kurssien selvitys. Metropolia-yhteisön laatukulttuurin kehittäminen Metropolian meininki –konseptin avulla. Metropolia kehittää ihmisten johtamista ja työyhteisökulttuurin rakentamista Hyvä johtajuus ja Työyhteisötaidot -malleillaan. Tämä kehittämistyö on saanut alkunsa työhyvinvointi- ja ilmapiirikyselyiden palautteista, kehitetty esimiesten Metropolia Akatemiassa. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

Metropolian laatutyö 2011-2014 ECTS Label ja GO Euroopan komissio myönsi 2013 Metropolialle ECTS-tunnuksen. Leima edellytti Metropolialta opetuksen tietojärjestelmien ja verkkosivujen kehittämistä, osaamis­perustaisten ECTS-vaatimukset täyttävien OPSien laatimista sekä verkkotekstien tarjoamista englannin kielellä. Metropolia kehittää ympäristövastuutaan ja toimistokäytäntöjään WWF:n Green Office- ohjeistuksen mukaisesti ja WWF on 2011-2013 myöntänyt Metropolian seitsemälle toimipisteelle Green Office -ympäristömerkin. 20.3.2014 Metropolian laatutyö 2011-2014

KIITOS! www.metropolia.fi www.facebook.com/MetropoliaAMK etunimi.sukunimi@metropolia.fi