Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Hammaslääkärin kliinisen jatkokoulutuksen rakenteiden vahvistaminen.
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektinhallinta it. lut
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Sähköiset yo-kirjotukset
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka

Open Source Courseware –hanke  Vuonna 2002 alkanut SVY:n verkostohanke (TTY, TAY, OY)  Vuoden 2003 alussa mukana: TTY, TAY, OY, TY, HY, TKK, (JAMK), ja uusia osallistujia otetaan edelleen  Hanketta koordinoi TTY sekä kaikkien yliopistojen edustajista koostuva johtoryhmä  Tavoitteena toimintamalli, joka vakiintuu osaksi yliopistojen normaaleja toimintoja

OSCun toiminta  Lähtökohtina ohjelmistotekniikan yliopisto- opetuksen ongelmat  Tavoitteena kehittää ohjelmistotekniikan opetusta yliopistojen yhteistyön avulla  Tietämyksen jakaminen yliopistojen välillä, toimintatapoina  yhteinen kurssimateriaalipankki  hajautettu kurssien toteutusmalli  Tavoitteena perusopetuksen ongelmien helpottaminen, ei erityinen verkko-opiskelu

Kurssimateriaalipankki  Varsinaisten opetusmateriaalien lisäksi tallennetaan ohjeita materiaalien käytöstä, opetusohjeita ja esimerkkejä  Materiaalien yhteyteen tallennetaan myös raportteja ja palautetta kursseista  Materiaaleihin liitetään metadatakuvauksia  Kurssimateriaalit ovat yhteisesti hyödynnettävissä GNU:n Free Documentation License:n mukaisilla ehdoilla

Hajautettujen kurssien toteutus  Hajautetussa mallissa muut yliopistot voivat liittyä yhden yliopiston järjestämälle kurssille  Vastuuyliopisto huolehtii kurssin vetämisestä, luennoista sekä kurssimateriaalin tuottamisesta  Jokaisessa yhteistyöyliopistossa vastuuhenkilö, joka huolehtii kurssin paikallisesta toteutuksesta, harjoituksista, opiskelijoiden ohjauksesta jne.  Kurssihenkilökunta pitää viikoittain yhteisiä palavereita kurssikokonaisuuden yhtenäisyyden säilyttämiseksi

OSCu vuosina  Vuonna 2002 toteutettiin 4 kurssia (TTY 2, TAY 1, OY 1)  Opiskelijoita hlöä/kurssi, yhteensä 525  Vuonna 2003 toteutetaan 5 kurssia (TTY 2, TAY 2, OY 1)  Jatkuva toiminnan seuranta ja palautteen kerääminen sekä opiskelijoilta että opetushenkilökunnalta  Koordinointitehtävissä Kirsti Ala-Mutka & Sanna Räisänen  Kehityksessä aktiivisesti mukana hankkeen johtoryhmä sekä kurssien opetushenkilökunta

Kokemuksia vuodesta 2002  Kurssit saatiin vietyä läpi eli malli osoittautui toimivaksi käytännössä  Opiskelija- ja opetushenkilökuntapalautteessa on puollettu hankkeen ideaa, kritiikkiä lähinnä luentojen teknisistä häiriöistä  Kurssimateriaaleja on arkistoitu kaikilta kursseilta  Materiaalien laadun parantamiseen täytyy kiinnittää huomiota

Kokemuksia vuodesta 2002  Vastuuopettajan aika ei välttämättä riitä kurssimateriaalien huolelliseen dokumentointiin  Kurssihenkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen hankkeeseen vaihtelevaa  Ohjauksen ja opetuksen laatu eri oppilaitoksissa voi vaihdella yhden kurssin sisällä  Huolellinen valmistelu ja yhteydenpito kursseilla parantaa opetuksen ja opiskelun laatua

Kehityksen painopisteet  Opetusjärjestelyjen sovittaminen erilaisten yliopistojen kesken  Opetuksen sujuvuuden ja laadun hallinta kaikissa kurssille osallistuvissa yliopistoissa  Kurssimateriaalien ja toteutuksen arkistoinnin ohjeistaminen kattavaksi muttei liian työlääksi

Kehityksen painopisteet  Kurssihenkilökunnan tehtävänkuvien selkeyttäminen ja jakaminen  Toimintatapojen huolellinen dokumentointi  Kurssihenkilökunnan motivointi ja koulutus tarvittaviin toimintatapoihin

Hankkeessa seuraavaksi  Hajautettujen kurssien toimintatapojen vakiinnuttaminen ja selkeyttäminen  keväällä 2003 mallikurssi, jolla toteutetaan ja arvioidaan kaikkia toimintaohjeita huolellisesti  Materiaalipankin tekninen toteutus  Koordinointi- ja organisointivastuiden selkeyttäminen yliopistoille  Uusien osapuolten toimintaan mukaan ottaminen  Jatkuva toiminnan seuraaminen ja kehittäminen

Kysymyksiä? Palautetta? Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja: Kirsti Ala-Mutka Sanna Räisänen Tampereen teknillinen yliopisto Ohjelmistotekniikan laitos