Kuntaliitos Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo ja Yli-Ii

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
WILMAN KÄYTTÖÖNOTTO KANGASALAN KOULUISSA
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Käyttäytymisen arviointi
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
9.Lk Biologian laborointikurssi
Wilman käyttöoikeudet
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Työssäoppiminen eli TOP
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Lukion oppimäärä.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Sivistystoimialan ajankohtaiset
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Sanallinen arviointi Wilmassa
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Abiturientin ohje syksy 2017
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Wilman käyttäjätunnukset
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
Laaja-alainen arviointi
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kuntaliitokset ja koulujen lakkautukset hallinto-ohjelmien näkökulmasta

Kuntaliitos Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo ja Yli-Ii Kuntaliitos 1.1.2013 Uusi Oulu Opetuksen järjestämisvelvoite 1.8.2012 alkaen Oulun kaupungille -> oppilashallintojärjestelmät yhdistettiin kesällä 2012

Oppilasmäärät ja koulut 20.9.2012 Kunnat Oppilasmäärä Pk+lu peruskouluja lukiot erityiskoulut Haukipudas 2968+282 7 1 Kiiminki 2368+225 6 Oulu 12472+3593 33 8+1 (ailu) 2 Oulunsalo 1695+215 4 Yli-Ii 342 Yht 19845+4315 52 11+1

Oppilashallintojärjestelmät Oppilashallintojärjestelmänä Primus Työjärjestysohjelmina Kurre6, Kurre7 ja Untis Kodin- ja koulun välisen viestinnän ja poissaolojen sekä tuntikäyttäytymisen merkitsemisen välineenä käytettiin vaihtelevasti koulu ja kuntakohtaisesti Wilmaa, Helmeä, sähköpostia tai perinteistä vihkoa ja päiväkirjaa

Oulussa ja Kiimingissä peruskoulut ja lukio olivat eri multiprimuskannoissa Oulunsalossa ja Haukiputaalla peruskoulu ja lukio samoissa multiprimuskannoissa Yli-Iin koulut siirrettiin Oulun kaupungin multiprimukseen jo syksyllä 2011

Oppilashallintojärjestelmän kilpailutus kuntaliitokseen liittyen Vaikkakin liittyvien kuntien koulut käyttivät oppilashallintojärjestelmänä Primusta oli kunnilla ja oppilaitoksilla käytössä myös muiden ohjelmatoimittajien järjestelmiä eri tarpeisiin Kesällä 2011 käynnistettiin työryhmä, jonka tehtävänä oli selvittää oppilashallinto-ohjelma kilpailutus ja samalla tehtiin oppilashallinto järjestelmästä kattava vaatimusmäärittely Selvitystyön tuloksena järjestelmää ei kilpailutettu ja päätettiin, että käytössä olevalla oppilashallinto järjestelmällä jatketaan kuntaliitoksen jälkeen

Demoyhdistäminen Valmistautuminen harmonisointiin aloitettiin jo syksyllä 2011 Starsoft teki koeyhdistämisen Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon ja Oulun kannoista lokakuussa 2011

Demoyhdistämisen tuloksena saatiin tarkemmat ongelmat selville esim. Käyttäjäryhmiä päällekkäisillä oikeuksilla Opiskelijoilta puuttui opiskelijalajit Samannimisiä arvosanoja eri merkityksillä Kurssilyhenteiden ja opetussuunnitelmien eroavaisuudet Ongelmat selkeytyivät, mutta muutoin ajanpuutteen vuoksi yhdistettyä demokantaa ei ehditty tarkastella tarpeeksi Tärkein merkitys demoyhdistämisellä olikin juuri löytää kaikki hankalimmat tulossa olevat ongelmat ja pohtia niihin ratkaisuvaihtoehdot

Varsinainen yhdistäminen Varsinainen peruskoulujen primuskantojen yhdistäminen tehtiin kesäkuun 2012 lopulla Lukiot jatkoivat toimintaa kunnissa omalla primusohjelmalla kunnes yhteishakuun liittyvä lukioon ilmoittautumisaika oli päättynyt Lukioiden yhdistäminen tehtiin heinäkuussa 2012 Yhdistämisen aikana järjestelmien käytössä oli noin kahden vuorokauden käyttökatko Yhdistäminen tehtiin kesälomien aikaan, jolloin käyttäjiä järjestelmillä oli mahdollisimman vähän

Primus ohjelmien harmonisoinnissa yhtenäistettäviä tietoja Kenttäasettelut Arvosanamääritykset Päätöskoodit Kurssityypit Kurssilyhenteet Käyttäjäryhmät/oikeudet Opiskelijalajit Tuntimerkinnät ja poissaololuokitukset

Uuden Oulun perusopetuksen tuntijako Lukuvuoden 2012-2013 alusta alkaen harmonisoitiin Uuden Oulun perusopetuksen tuntijako Oulun mukaiseksi Primuksen osalta päädyttiin siihen ratkaisuun, että tehtiin Uuden Oulun yhteiset perusopetuksen kurssit, yhteisiin kursseihin määriteltiin uusi yhteinen tuntijako Yhteisistä kursseista rakennettiin koko kunnan yhteiset alaluokkien sekä yläluokkien opetussuunnitelmat Koska oppilailla tuli toteutua opetussuunnitelman mukainen koko perusopetuksen tuntimäärä otettiin uusi opetussuunnitelma oppilailla käyttöön ikäluokka kerrallaan alkaen lv 2012-2013 1. ja 7. lk oppilaista

Toinen syy miksi uudet yhteiset opetussuunnitelmat otettiin käyttöön ikäluokka kerrallaan oli sanallisen arvioinnin erilaisuus liittyvissä kunnissa Muiden kuin 1. ja 7. luokka-asteiden oppilaat jatkoivat perusopetuksen koko alaluokkien tai yläluokkien loppuun oman oppilaitoksen (kunnan) kursseilla ja opetussuunnitelmilla Näillä oppilailla oppilaitokset itse huolehtivat, että oppilaiden tuntimäärä on Uuden Oulun tuntijaon mukainen ja samalla perusopetuksen minimituntimäärä toteutuu oppilailla Lukuvuonna 2014-2015 yläluokat ovat kokonaisuudessaan ja alaluokista 1-3 lk yhteisen opsin ja kurssien käyttäjiä

Kurssityypit, kurssilyhenteet Starsoft harmonisoi kurssityypit yhdistämisen yhteydessä Kurssilyhenteiden harmonisointi jätettiin tekemättä koska päädyimme uusien yhteisten kurssien tekemiseen ja niihin siirtymiseen vaiheittain

Kenttäasettelut Otettiin kuvakaappaukset jokaisen kunnan primuksen eri rekisterien välilehdistä Käytiin lävitse etukäteen kenttiä, jotka puuttuivat asettelut koulusta ja lisättiin ne jo ennen yhdistämistä kenttäasetteluihin Silti jäi joitain kenttiä vielä piiloon, ja tämä johti joissain määrin tiedon väärinkäsityksiin jälkikäteen Esimerkiksi eräässä kunnassa opettajien tietoja oli sellaisissa kentissä, joita ei oltu huomattu ottaa esille ja tiedot jäivät opettajatietolomakkeelta pois. Onneksi Starsoftilla oli vielä mahdollisuus tarkastella yhdistettyjen kantojen varmuuskopioita Yhdistämisen jälkeen yksi kenttäasettelut koulu käytössä, muut arkistoitiin

Arvosanamääritykset Arvosana H –kirjain oli toisilla kunnilla merkityksessä hylätty ja toisilla hyväksytty Arvosana S oli joko suoritettu, hyväksytty, hyväksytysti suoritettu tai sanallinen arvio Arvosana A oli merkityksissä aloittanut, arviointikeskustelu, sanallinen arvio Arvosanojen muutos on haasteellista koska olemassa olevaa arviointia ei saa muuttaa eikä siten arvosanan merkitystä voi muuttaa Harmonisoitiin siten, että kaikilla H – hyväksytty ja h –hylätty Arvosanan nimeä voi kuitenkin muuttaa jos arvosanan merkitys ei muutu

Sanallisen arvioinnin asteikko Sanallisen arvioinnin asteikko oli kaikista hankalin koska esimerkiksi numero 1 tarkoitti kaikilla neljällä kunnalla eri asiaa (hyvin, välttävästi, erittäin hyvin ja tarvitset lisäharjoitusta) Päädyttiin siihen, että sanallisen arvioinnin arvosanoja ei harmonisoida, vaan jokainen jatkaa ikäluokan loppuun kunnan omalla olemassa olevalla arviointimallilla

Uuden tuntijaon, yhteisen opsin myötä tehtiin uusi sanallinen arviointiasteikko, joka otettiin käyttöön luokka-asteittain samassa tahdissa uuden yhteisen opsin kanssa Tällä hetkellä Oulussa on käytössä Uusi yhteinen Uuden Oulun sanallinen arviointimalli 1-2 luokilla sekä kuntakohtaiset sanallisen arvioinnin asteikot ja mallit, jotka ovat nyt tänä lukuvuonna käytössä vielä 3-4 luokilla 5. ja 6. luokkien oppilaille siirryttiin antamaan kaikille numeroarviointi myös käytöksessä Tähän ratkaisuun päädyttiin koska olisi ollut liian työlästä ja ennen kaikkea riskialtista lähteä harmonisoimaan kaikki sanallisen arvioinnin aiheet ja arvosanat.

Esimerkiksi Asteikko 1 2 3 4 Tarvitset lisäharjoitusta Olet edistynyt Olet edistynyt hyvin Olet edistynyt erinomaisesti Erittäin hyvin Hyvin Tyydyttävästi Tarvitset ohjausta Välttävästi Erinomaisesti

Todistukset Kuntakohtaisten arviointiasteikkojen mukana kuljettaminen aiheuttaa sen, että edelleen ylläpidetään kuntakohtaisia todistuspohjia Toinen vaihtoehto olisi ollut että olisi kerralla siirrytty kaikki yhteisten kurssien ja opsien käyttäjiksi ja samalla vaihdettu yhteiseen arviointimalliin 1-4 luokilla Tällöin oppilaiden aikaisempia arviointeja ei olisi siirretty kursseille vaan ne olisi jätetty roikkumaan ns. ”hännäksi” Kentällä nyt käytössä oleva toimintamalli on toivotumpi

Päätöskoodit Käytiin lävitse että virastonpäätöskoodeissa ja koulun päätöskoodeissa oli vain tarvittavat päätöskoodit loput arkistoitiin Opiskelijalajit Opiskelijalajit yhtenäistettiin ja varmistettiin että jokaisella oppilaalla opiskelijalaji

Käyttäjäryhmät ja käyttäjäoikeudet Peruskouluissa luokanopettajille ei tehdä enää Primustunnuksia, opettajat ohjattiin käyttämään Wilmaa Yhdistämisen jälkeen lähes kaikki opettajien Primus tunnukset poistettiin Opettajaryhmät, ketkä edelleen peruskoulussa käyttävät osin Primusta ovat erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja Wilma yhdysopettajat (opettajia ketkä ovat huoltajien ensikäden tuki Wilma ongelmissa) Lukiossa Primus tunnuksia on opettajilla edelleen tarpeen mukaisesti

Kun peruskoulun opettajilta (muilta kuin opinto-ohjaajilta ja erityisopettajilta) poistettiin Primus tunnukset tehtiin samalla linjaus perusopetuksen opettajien Wilman käytön laajentamiseksi Yhdistämisen jälkeen peruskoulun opettajien laajat oikeudet Wilmassa poistettiin Lukioiden opettajien Wilman laajat oikeudet on saatu poistettua nyt myöhemmin, mutta asia eteni myönteiseen suuntaan pikkuhiljaa Käyttäjäoikeuksien karsiminen on joskus vaikea tehtävä koska tällöin rajoitetaan käyttäjän toimintaa järjestelmässä

Käyttäjäoikeuksien läpikäyminen Eri kunnissa on ollut omia käytäntöjä käyttäjäoikeuksien antamisessa eri käyttäjäryhmille Useassa tapauksessa oli totuttu siihen, että kaikki näkee kaikki Oulussa lukioiden opiskelijoilla mahdollisuus valita kursseja kaikista kunnan lukioista, joten yksi opiskelija voi olla usean eri lukion opiskelija Jos opettajalla on oikeus Wilmassa nähdä kaikkien opiskelijoiden tiedot näkee hän tällöin myös opiskelijan tiedot joka suorittaa kyseisessä lukiossa yhden kurssin mutta ei ole varsinaisesti lukion opiskelija Opettaja saa nähdä vain niiden oppilaiden /opiskelijoiden tiedot ketä hän opettaa

Peruskoulun Primuksesta poistettiin kouluilta oikeus antaa Primuksen käyttäjätunnuksia Hallinnon primusoikeuksista poistettiin oikeus nähdä kaikki kentät. Oikeudet opiskelija ja opettajarekistereihin annetaan kenttäkohtaisesti Tämä on työlästä mutta tietoturvallisempaa kuin sallia kaikki oikeudet Koulut itse antavat henkilökunnan Wilma tunnukset, siihen heillä on yhtenevät ohjeet mitä oikeuksia kenellekin ammattiryhmälle annetaan Oikeuksien oikeellisuus tarkistetaan aika-ajoin pääkäyttäjien toimesta

Tuntimerkintöjen ja poissaolojen luokitukset Yhdistämisen jälkeen etenkin tuntimerkintöjen luokitus -rekisteri paisui erittäin kirjavaksi Rekisterit käytiin lävitse ja otettiin käyttöön luokitukset, jotka soveltuvat kunnan kaikille kouluille, koulukohtaisia luokituksia ei sallita Erittäin paljon luokituksia arkistoitiin, jotta tuntimerkintöjen luokitus olisi selkeä

Koulujen yhdistämiset ja lakkautukset Kunnissa yhdistetyt koulut olivat Primuksessa vielä omina erillisinä yksikköinä Harmonisointia ennen tai sen yhteydessä ei lähdetty tekemään ylimääräistä työtä näiden koulujen osalta vaan koulut jatkoivat erillisinä Primuksessa Oppilaitosten yhdistäminen primuksessa tehtiin pääosin vasta seuraavana kesänä

Muuta Uudet Wilma osoitteet tiedotetaan hyvissä ajoin kuntiin vanhemmille, jotta kirjautuminen onnistuu kun koulu alkaa Varmistetaan, että yhdistyneiden kuntien hallinto pääsee kirjautumaan yhdistettyyn primukseen eri verkkoratkaisut tähän Oulussa oli alussa VDI jonka kautta yhdistetyt kunnat käyttivät kaikkia hallinto-ohjelmia, nyt ei enää käytössä Pitkin lukuvuotta 2012-2013 löytyi useita tuplaoppilaskortteja, sama oppilas oli vähintään kahden eri oppilaitoksen oppilas

Projektisuunnitelma harmonisoinnista, suunnitelmalla johdon hyväksyntä ja seuranta pääkäyttäjä tehtävien laajentaminen koskemaan koko uutta kuntaa Yhteisessä järjestelmässä toimitaan yhteisillä toimintamalleilla, kaikilla samat ohjeet ja säännöt Koulutus Käyttäjien kuuleminen