Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä 5.3.2014 Petteri Piipponen
Keskolla on 2 000 kauppaa kahdeksassa maassa Yhteensä noin 56 miljoonaa kuluttajaa Ruokakauppa Suomi, Venäjä Käyttötavarakauppa Suomi, Viro, Latvia, Venäjä Rautakauppa Suomi, Ruotsi, Norja, Baltia, Venäjä, Valko-Venäjä Auto- ja konekauppa Suomi, Baltia 82 % 5 % 2 % 1 % 4 % 1 % 3 % 1 % Prosenttia Keskon liikevaihdosta
Varsinais-Suomen palveluverkosto 79 K-ruokakauppaa myynti 2013: 468 milj. € 9 K-rauta, Rautia ja K-maatalouskauppaa myynti 2013: 141 milj. € 28 käyttötavarakauppaa myynti 2013: 129 milj. € K-ryhmä työllistää 2500 työntekijää Varsinais-Suomessa (1.1.2014 tilanne) 5.3.2014
Asiakaslähtöiset liiketoimintamallit Tavaran ja palvelun- toimittajat Kauppiasyrittäjien vähittäiskauppa Kuluttaja-asiakkaat Kauppakonseptit ja toimintamallit Hankinta-, logistiikka-, IT- ja markkinointi- palvelut Kauppaketjujen johto Kauppapaikat Kauppiasresurssit Tukiprosessit Keskon oma vähittäiskauppa Ammattiasiakas- kauppa (B2B)
Tuotteen tie -kartta kertoo tuotteen reitin Tuotteen alkuperä ja koko tuotantoketjun työolot kiinnostavat asiakkaita. http://www.kesko.fi/static/tuotteentie/ Kesko yritysesittely 2013
Motivoivaa työtä asiakkaiden arvostamien tuotteiden ja palveluiden parissa Kesko ja K-kaupat työllistävät yhteensä noin 45 000 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä Keskossa työskentelee noin 19 000 henkilöä, joista noin puolet ulkomailla Monipuoliset kehittymis- ja etenemismahdollisuudet tehtäväkierto kotimaassa ja ulkomailla, vaihtoehtona myös K-kauppiasura sisäiset ja ulkoiset valmennusohjelmat Nuorisotakuu K-ryhmässä http://www.kesko.fi/fi/Tyopaikat/Nuorisotakuu/ K-trainee-ohjelma on houkutteleva kanava K-ryhmään http://www.kesko.fi/k-trainee/
Sähköinen asiointi
Asiakas valitsee – monikanavaisuus tarjoaa mahdollisuuksia Tarjoukset ja kupongit Kesko on brändien talo. Ei yhtä mallia sähköiseen liiketoimintaan ja asiointipolkuun, vaan jokaisen ketjun pitää löytää oman liiketoimintansa mukaan ratkaisut, jotka ovat relevantteja omille kohderyhmilleen. Analytiikan hyödyntäminen. Tiedolla johtaminen. www.plussa.com
NRF 2014 painopisteitä: Kanavariippumattomasta asiakaskokemuksesta (omnichannel) puhutaan paljon mutta se toteutuu harvalla Lähiruoka, luomu ja torit: keskiluokka tai ylempi keskiluokka Joka päivä halpa hinta: vaatimattomien lähiöiden hypermarketit Vahva brändi voi olla aito kilpailuetu läpinäkyvässä markkinassa Kivijalkakaupan vastaisku kilpailussa verkkokauppaa vastaan Kokemuksen jakaminen sosiaalisessa mediassa Asiakaskokemuksen mittaaminen tavoitteena Big data – periaatteesta ovat kaikki kiinnostuneet
Perinteinen kauppa vastaan verkkokauppa? Suurin osa vähittäiskaupan volyymeistä tulee kivijalkakaupoista ja ihmiset haluavat käydä kaupoissa Fyysisen kaupan etu? Tilaus verkosta nouto kaupasta Valikoiman laajentaminen verkon avulla – tilaus kaupasta toimitus kotiin Vahva ja luotettava brändi Tutuin tapa toimia Läheisyys ja nopeus Asiakaskokemus ja -palvelu Sähköisten välineiden hyödyntäminen Verkon etu? Hintakilpailukyky Valikoiman laajuus Vaivattomuus
Mikä on myymälän / paikallisuuden kilpailuetu? Tutkimuksen mukaan kilpailuetua on nopein tapa saada tarve tyydytettyä ja henkilökunnan apu
Keskon verkkokaupat K-ruokakauppa.fi Kilpailukykyiset hinnat Relevantti tuotevalikoima Erinomainen asiointikokemus K-ruokakauppa.fi Monikanavai-suuden hyödyntäminen Tehokas logistiikka
Kiitos ja tervetuloa kaupoille!