Tupakkatutkimus Samu Heinonen 2B.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tupakoinnin aloittaminen
Advertisements

Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Sama keho ja sama pää koko elämän
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Pikkupoika kysyi isältään...
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Tupakka ja ympäristö.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Mukavaa ja terveellistä elämää?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Seudullinen Info ryhmä ja Tervein Mielin Länsi-Pohjassa.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Riippuvuus tupakoinnista
Tupakointi ja sen vaikutukset
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Kehittämishanke/ Nuorten päihteisiin puuttuminen / Suunterveydenhuolto vuotiailta hml/shg kysyy tupakoinnista - mittarin käyttö: tupakoinnin määrä.
AKAtk:n arviointikokous
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Riippuvuus tupakoinnista
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Pikkupoika kysyi isältään...
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
4. VERENKIERTO- JA HENGITYSELIMISTÖ
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Tupakointi ja seksi.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Tupakka Suomessa ja maailmalla
Riippuvuus tupakoinnista
Tupakan vaikutukset hyvinvointiin
Sosiaalinen syrjäytyminen
Lukioikäisten nuorten alkoholin- käyttötottumukset
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
Seurakuntavaalit 2010: miten äänestettiin ja miksi Onnistuiko ensimmäinen kerta? Cafe Agricola 13/ Helsinki Harri Palmu, Kirkon tutkimuskeskus.
Päihdeilmiö-rastirata Vastaukset. Rasti 1. Totta vai tarua päihteistä 1. Yli 90 % tupakoivista aikuisista on aloittanut tupakoinnin alaikäisenä. Totta.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
HURTIG Tupakointi on turhaa. Kertaus 1. Mistä riippuvuuden vieroitusoireet johtuvat? 2. Mitä tarkoittaa sosiaalinen riippuvuus? 3. Kerro jokin.
Tupakoinnin haitat Siiri K, Ulpu & Harri. Yleisön aktivointi Mene oman mielipiteesi mukaan sen seinän luo, missä vastaustasi vastaava kirjain on. Kirjahyllyn.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tupakan uho ja tuho    .
Tupakan haittavaikutukset
Keskustelua nikotiinituotteista
Tupakka tuhoaa ja tappaa
Päihteet Minna, elias ja kalle.
Keskustelua nikotiinituotteista
ånni-projektin oppitunnit 5.-6.luokkalaisille syksy 2014/ pilotointi
Tupakoinnin puheeksiottamisella ja lopettamisen tuella on merkitystä niin terveyteen kuin talouteenkin. Mitu-hanke auttaa terveydenhuollon ammattilaisia.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
18. TUPAKOINTI VAARANTAA TERVEYDEN
PÄIHDEILMIÖ-RASTIRATA Tehtäväkortit
Esityksen transkriptio:

Tupakkatutkimus Samu Heinonen 2B

Johdanto Tupakointi tarkoittaa kuivatuista nikotiinipitoisista lehdistä valmistettujen tupakkatuotteiden käyttämistä niitä polttamalla ja savua hengittämällä. Maailmanlaajuisesti noin miljardi ihmistä tupakoi. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim teki vuonna 2001 tutkimuksen, jossa selvisi, että suomalaisista 16-vuotiaista nuorista lähes kolmannes tupakoi päivittäin ja vielä useammat tupakoivat satunnaisesti. Anna-Ester Liimatainen-Lambergin tutkimuksessa vuonna 1999 hän vertaili tupakointia ja terveyskasvatusta ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa vuodesta 1987 vuoteen 1998. Tutkimuksesta kävi ilmi, että oppilaitosten välillä ilmeni huomattavia eroja opiskelijoiden tupakoinnissa; lukioiden pojat tupakoivat vähiten (13.5%) ja ammattioppilaitostentytöt (46.5%) eniten. Halusimme tutkia tupakointia ammattiopiston ja lukion välillä, koska olimme huomanneet valtavia eroja tupakointitottumuksissa koulujen välillä. Halusimme päivittää tietoa ja selvittää onko asiassa tapahtunut muutoksia edellisiin tutkimustuloksiin verrattuna. Tutkimuskysymyksemme siis on ammattikoulun ja lukion tupakankäyttö sekä niiden vertailu ja ajatuksen yleensäkin tupakoinnista. Hypoteesimme on, että ammattikoulun ja lukion välillä on suuria eroja tupakan käytössä.

Tupakan haitat Erään arvion mukaan joka toinen koko aikuisikänsä tupakoinut kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin, joista yleisimpiä ovat syövät, sydänsairaudet sekä krooniset keuhkosairaudet. Tupakan haitallisimman kemikaalit ovat: NIKOTIINI – se aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden eikä sinänsä aiheuta tupakointiin liittyviä vaaroja. TERVA – koostuu kemiallisista yhdisteistä jotka ärsyttävät keuhkoputkia. Seurauksena yskää. HÄKÄ – se on palamisen seurauksena syntyvä kaasu. Hapensaanti huononee mistä seuraa suorituskyvyn heikkeneminen, pääkipu ja väsymys.

tiivistelmä Teimme tupakoinnista tutkimuksen jossa vertailimme ammattikoulun ja lukion tupakointia, olimme ennestään huomannut eroja niiden välillä ja halusimme saada siitä luotettavaa tulosta siitä. Teimme tutkimuksen kyselylomakkeilla sekä teimme myös yhden kyselyn tupakkaa polttavalle kastellin lukiolaiselle, jossa saimme tietää syitä tupakan polttamiseen tarkemmin. Tutkimuksissa selvisi että ammattikoulussa tupakointi on selkeästi yleisempää kuin lukiossa. Nuuskan käyttö oli yhtä yleistä molemmissa oppilaitoksissa. Johtopäätöksemme oli, että ammattikoululaisten yleisempään tupakointiin voi vaikuttaa se että heidän useimmat ystävätkin polttavat. Lukiossa taas tupakointia jotkut saattavat katsoa ”pahalla”.

menetelmät Jotta saisimme luotettavimman tutkimustuloksen, päädyimme kyselytutkimukseen. Teimme kyselylomakkeet joissa kysyimme tutkittavan tupakkatottumuksista. Sekä haastattelimme yhtä tupakoitsijaa lukiosta. Tulostimme 100 kyselylomaketta, 50 lukioon ja 50 ammattikouluun Tulokset saatuamme aloimme tarkastella niitä ja kirjata informaatiota ylös. Kastellin lukiossa vastaajat olivat 16-18 vuotiaita, kaukovainiolla ikähaarukka oli suurempi, 16 ikävuodesta 37 vuoteen asti. Pääosa kaukovainiolaisista oli kuitenkin alle 20 vuotiaita.

Kyselylomake Kuinka vanha olet? ________ Tyttö [ ] Poika [ ] Tupakoitko? Kyllä [ ] En [ ] Kuinka paljon? Satunnaisesti [ ] Säännöllisesti [ ] Kännissä [ ]   Milloin maistoit tupakkaa ensimmäisen kerran? _________________________________________________________________ Tupakoitko enemmän koulussa vai vapaa-ajalla? Koulussa [ ] Vapaa-ajalla [ ] Yhtä paljon [ ] Häiriinnytkö passiivisesta tupakoinnista? Kyllä [ ] En [ ] Tupakoidaanko kaveripiirissäsi? Kuinka paljon? ________________________________________________________________ Miten koulussasi suhtaudutaan tupakointiin? Käytätkö nuuskaa? Kyllä [ ] En [ ]

Tulokset Taulukoista huomaamme, että tupakointi on yleisempää ammattikoulussa. Amislaisista tytöistä puolet polttaa, kun taas lukiolaisista polttajia on kahdeksan 20:stä. Poikien kohdalla ero on suurempi, kun amislaisista reilusti yli puolet polttaa, mutta lukiolaisista pojista vain viisi 30:stä. Lisäksi amislaiset ovat huomattavasti aktiivisempia tupakoitsijoita, kun jopa 26 tupakoi säännöllisesti. Lukiolaiset tupakoivat lähinnä alkoholin vaikutuksen alaisena. Vain 2 ilmoitti tupakoivansa säännöllisesti, mutta kännissä tupakoivien määrä oli 12

Tuloksien selityksiä Taulukko kuvaa lukiolaisten ja amislaisten ensimmäistä tupakanmaistamista. Amislaiset ovat maistaneet tasaisemmin, huippukohta kuitenkin 13-14 vuoden iässä, jonka ilmoitti 10 opiskelijaa. 11 amislaista ilmoitti, ettei ole maistanut tupakkaa ikinä. Lukiolaiset ovat maistaneet myöhemmin tupakkaa, 13-16 vuotiaina. 17 lukiolaista ei ole maistanut tupakkaa ikinä. Vain pieni osa amislaisista häiriintyy passiivisesta tupakoinnista. Lukiolaisista häiriintyvien osuus on suurempi, noin 1/3 osa. Nuuskaamisessa lukion ja amiksen välillä ei ole merkittäviä eroja Amislaisista suurin osa polttaa yhtä paljon sekä koulussa että vapaa-ajalla. Lukiolaisista suurin osa polttaa vapaa-ajalla. Sekä lukiossa että amiksessa koulussa suhtaudutaan tupakointiin melko välinpitämättömästi. Lukiolaisten kaveripiirissä poltetaan selvästi vähemmän kuin amislaisten. Haastateltavamme henkilö oli sitä mieltä että on oma asia polttaako vai ei. Hänen päällimmäinen syy tupakointiin on sosiaaliset syyt ja hänen mielestä on mukavaa käydä välitunneilla ystävien kanssa polttamassa tupakkapaikalla. Siitä on muodotunut hänelle jo tapa mitä on vaikea lopettaa.

pohdinta Omia tuloksiamme verrattua Anna-Ester Liimatainen-Lambergin ja Aikakauskirja Duodecomin saamiin tuloksiin, saimme samankaltaisia tuloksia. Duodecom selvitti, että lähes kolmannes nuori tupakoi päivittäin. Meidän tutkimuksessa amis ja lukio yhteenlaskettuna antaa samansuuntaisen tuloksen. Aiemmat tulokset ovat kuitenkin vain 10 vuotta vanhoja, uskomme ettö seuraavan 10 vuoden aikana tupakointi saattaa vähentyä tiukkenevien tupakkalakien myötä. Tulokset ovat samankaltaisia, koska tupakointi on ikivanha tapa ja pahe nuorten keskuudessa. Mielestämme suurin syy siihen, miksi amiksessa tupakoidaan niin paljon enemmän johtuu ”kulttuurieroista”. Kun 9. luokkalainen siirtyy amikseen, aloittamisen kynnys on selvästi matalampi kuin lukioon siirtyessä. Kun suurin osa luokkakavereista polttaa, kaipaa varmasti itsekin välitunneille tekemistä. Meidän koulun kohdalla vaikuttaa toki myös urheilulukion status. Mutta tupakka korvataan Kastellin lukiossa nuuskalla. Huolestusta herättää tilasto ensikosketuksesta tupakkaan. Yksikin 5-6 vuotiaana maistanut on mielestämme liikaa. Tuskin kuitenkaan moni amislainen tiesi 10 vuotta sitten maistaessaan tupakkaa, että peruskoulun jälkeen siirtyy amikseen, joten vanhemmilla saattaa olla varmasti suuri osa tässä tilastossa.