Dispositiivin käsite ja sen tulkinnat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Jumalan kanssa.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Aineen rakenteen standardimalli
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ARJEN HISTORIA HI08.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautteen olemuksesta
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Valittu kansa – Israel vai me?
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Mereologia ja sen soveltaminen
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Runo tekstitaidon kokeessa
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
Haastatteluun valmistautuminen
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Biopolitiikan ulottuvuudet; terminologinen jaottelu
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mitä historia on?.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Analyysissä huomioitavaa
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Selittäminen ja tieteenalojen erot
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Topic modeling sosiologin työkaluna
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Antiikki ja varhainen filosofia
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tieteellinen kirjoittaminen
3 Minuudessa on kaksi puolta
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Persoonallisuus-teoriat
Esityksen transkriptio:

Dispositiivin käsite ja sen tulkinnat Michel Foucault ja diskurssianalyysi S1/Tutkimuksen teoria ja tutkimustraditio Sari Östman 16.4.2008 http://smostm.wordpress.com

Luennon rakenne 1. Dispositiivi Foucault’lla (Seksuaalisuuden historia, 1999, erityisesti 59-95) I Panos II Menetelmä III Alue IV Vaiheistus 2. Dispositiivin hyödyntäminen muilla tutkijoilla 3. Dispositiivin mahdollisuudet 4. Esimerkkitekstejä, keskustelua

Mistä puhutaan? Dispositiivi: Foucault’n nimitys kehittämälleen verkostomaisen vallan teorialle Vallan ja tiedon kietoutuminen yhteen Sijoittuu Foucault’n “sosiaalihistoriallisiin” kausiin (katso esim. Matti Peltonen) Nimetään ja määritellään Seksuaalisuuden historian ensimmäisessä osassa Tiedontahto (1976)

I Panos (motiivi) Repressiivisen valtakäsityksen virheellisyys Juridis-diskursiivinen valtakäsitys on antienerginen Naamioituvan vallan paljastaminen Mekanismi vai jopa organismi? Sukupuolen “teknologia”: elävä ja muuttuva suhteessa elävään ja muuttuvaan valtaan Uudenlainen valtateoria suhteessa uuteen historiallisen tulkinnan verkostoon

II Menetelmä Uusi analyysi → uudet vallan termit Valta toimii tietyn alueen sisällä Valta on voimasuhteita Valta järjestää ja uudelleen järjestää Valta on strateginen tila, paikallinen ja epävakaa Valta tuottaa itse itseään

II Menetelmä Viisi väitettä vallasta: Valtaa käytetään lukemattomista pisteistä käsin. Valtasuhteet toimivat muiden yhteiskunnallisten suhteiden sisällä. Valta tulee alhaalta. Valtasuhteet ovat sekä intentionaalisia että ei-subjektiivisia. Missä valta, siellä vastarinta.

II Menetelmä Mitkä valtasuhteet vaikuttavat tietyssä diskurssissa tiettynä hetkenä? Kuinka valtasuhteet ja diskurssit toimivat suhteessa toisiinsa? Kuinka valtasuhteiden käyttäminen muokkaa niiden peliä? Miten valtasuhteet liittyvät toisiinsa näyttääkseen myöhemmin yhtenäiseltä politiikalta?

II Menetelmä Neljä alustavaa dispositiivin “sääntöä”: Immanenttisuussääntö. Jatkuvien muunnelmien sääntö. Kaksoisehdollistumisen sääntö. Diskurssin taktisen moniarvon sääntö.

II Menetelmä Pyrkiminen pois dikotomioista Dispositiivi on diskurssien valtaa Uudessa valtakäsityksessä on asetettava Lain tilalle päämäärä Kiellon tilalle taktinen tehokkuus ja Yksinvaltiuden tilalle voimasuhteiden kenttä

III Alue IV Vaiheistus Alue: tutkimuskohde tai -kenttä Foucault’lla seksuaalisuus, sen käsite Liittodispositiivista seksuaalisuuden dispositiiviin Nautinnon dispositiivi? Vaiheistus: kohteen kehitys kronologisesti Juuret keskiajan kristinuskossa Tiedontahtojien vaihtuminen: papistosta tieteeseen 1600-luvun negatiivinen seksuaalisuus 1900-luvun suunnanmuutos

Dispositiivi Foucault’n muussa tuotannossa Yritykset määritellä verkostomaista valtaa Puhe dispositiivista haastatteluissa ja artikkeleissa Usein määritellään (kronologisesti) vallangenealogiseen kauteen kuuluvaksi

Dispositiivi Foucault’n muussa tuotannossa Liittyy Foucault’n sosiaalihistoriallisiin jaksoihin F. jaotteli tuotantonsa tutkimusotteen mukaan Tieteenhistoriallinen kokeilu + sen korjausyritys M. Peltosen sosiaalihistoriallisemmaksi kutsuma ote

Dispositiivi Foucault’n muussa tuotannossa Jo Asioiden järjestyksessä (1966) Foucault… ”pyrkii selvittämään, millä perusteella tieto ja teoria mahdollistuivat; millaisessa järjestyksen tilassa tieto rakentui; minkä historiallisen a priorin perusteella ja minkä positiviteetin osana ideat saattoivat ilmaantua, tieteet tulla luoduiksi, kokemus heijastetuksi filosofioissa, rationaliteetit muodostetuiksi, ehkä vain hajotakseen ja pian sen jälkeen kadotakseen.” - Sari Husa: Foucault’lainen metodi. -http://www.netn.fi/395/netn_395_husa.html.

(Seksuaalisuuden historia, 73.) Dispositiivin ydin “Olennaista on se, mitkä välittömimmät ja paikallisimmat valtasuhteet ovat kyseessä siinä sukupuolta koskevassa diskurssityypissä ja totuuden esiinkiskomisessa, joka ilmaantuu tietyssä täsmällisesti määritellyssä historiallisessa tilanteessa ja paikassa (esimerkiksi lapsen ruumiin tai naisen sukupuolisuuden tai syntyvyyden säännöstelyn menetelmien ympärillä).” (Seksuaalisuuden historia, 73.)

“Olennaista on se, mitkä välittömimmät ja paikallisimmat valtasuhteet ovat kyseessä siinä diskurssityypissä ja totuuden esiinkiskomisessa, joka ilmaantuu tietyssä täsmällisesti määritellyssä historiallisessa tilanteessa ja paikassa.”

Dispositiivi muussa tutkimuksessa Sosiologia, politiikka, naistutkimus, kasvatustiede… Lääketiede, erityisesti psykiatria … … … Pitäisi ehkä kysyä, ketkä eivät käytä Foucault’a? Kun tutkitaan vallankäyttöä missä tahansa ilmentymässään, hyödynnetään Micheliä Onko aina relevanttia; onko aina hyödynnetty järkevästi?

Dispositiivi muussa tutkimuksessa Vaikea käsite, aktiivinen unohtaminen (M. Peltonen) Sosiologit ja Foucault-muotti (esim. Ilpo Helén 1997) Biovallan ja dispositiivin rinnastaminen Biovalta korostaa subjektiasemia, dispositiivi taas..? Sosiologeilla vallan korostaminen verkostomaisuuden sijaan tietty ylhäältä alas-asetelma, vaikka muistavatkin painottaa, että foucault’lainen valta ei ole repressoivaa, juridista

Dispositiivin moninaiset mahdollisuudet Dispositiivi käsittelee tiedon ja vallan välistä suhdetta Käytön ja vastarinnan häilyvät, yhtäaikaiset pisteet ja hetket Jatkuvasti muuttuvat valta-asetelmat Ei vain subjektit, vaan myös objektit – kokonaisuus! Toisiinsa kytkeytyvät käytännöt Millaisia ovat ne prosessit, joissa tuotetaan tietoa?

Dispositiivin moninaiset mahdollisuudet F:n tuotantoa ehdotetaan jaettavaksi kronologisesti: Tiedonarkeologinen + diskurssianalyysi Vallangenealoginen + dispositiivi (biovalta) -ajattelu Kuitenkin… Diskurssit ilmentävät dispositiiveja Onko siis diskurssien tutkimus dispositiivien tutkimusta ja vice versa? Riippuu siitä, millä kysymyksillä lähestytään; jos fokuksessa muuttuvat, elävät valtasuhteet, onneksi olkoon – se on dispositiivi ;-)

Keskustelua, kiitos… Miten voisin hyödyntää dispositiivi-ajattelua omassa aiheessani? (Muistakaa, että kyseessä on näkökulma, ajattelutapa – ei sellaisenaan hyödynnettävä metodi tai teoria)

Tekstit Hanna Järvinen: Vallan empiriaa Kai Alhanen: Käytännöt ja ajattelu M. F:n filosofiassa, luku 3.1 Ilpo Helén: Äidin elämän politiikka, s. 15-25