Hyve 4 –kaavakkeen pilotointia work shopit 20.3, 23.3 & 13.4

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Vihdin seurakunnan ilta
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
NEUVOLAN PERHETYÖ
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Sosioemotionaalinen kehitys
Temperamentti.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Hyve 4 –kaavakkeen pilotointia work shopit 20.3, 23.3 & 13.4 Tuulikki Venninen tuulikki.venninen@helsinki.fi

Perusperiaatteita Ensimmäisen pilotointivaiheen jälkeen huhtikuussa 2012 kaavakkeen koekäyttöä laajennetaan ja otetaan rinnalle lisäkysymykset ja tuen tarpeen määrittely. Syksyllä 2012 tehdään tarvittavia muutoksia sekä kaavakkeeseen että prosessin toteuttamiseen. Vuodenvaihteessa 2012-2013 tehdään mahdollisia uusia muutoksia, joille koekäyttö on osoittanut olevan tarvetta.

Esim. A) 1. Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki Tuen tarve vuorovaikutustaidoissa: selventäisi, jos kuvattaisiin missä niistä?  Voisiko parempi paikka olla kohdassa ”Perheen esiin tuomat asiat” ? Vaikutti siltä, ettei neuvola ottanut mitään kantaa kakka- tai pissa-asiaan? Asia löytyi samasta kaavakkeesta kohdasta ”Perheen esiin tuomat asiat” ”Ulospäin suuntautuneisuus, sosiaalinen vuorovaikutus, eläväinen - Tuntee myötätuntoa, empaattinen ” Tuen tarve: - Vuorovaikutustaitojen kehittyminen Lapsella on kausia, jolloin kakka saattaa tulla housuun peräkkäisinä päivinä. Kotona "pissakausia". Neuvolan palaute: - Jää reippaasti tekemään LENE-tehtäviä. Eläväinen, sosiaalinen poika! - Kahdenkeskisessä tilanteessa hyvät vuorovaikutustaidot

Toinen esimerkki samasta aihealueesta (Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki) ”Vuorovaikutuksessa haasteena on kielen ymmärtäminen. Leikeissä lapsi tarvitsee aikuisen tukea sanallistamaan tilanteita ja tapahtumia, leikin kulkua, toiveita toisille lapsille ja toisinpäin. Väärinymmärryksiä sattuu puolin ja toisin. Kun lasta ei ymmärretä, hän saattaa turhautua ja lyödä.”  Ensin lausuttua yleisempää lausetta täydennetään ja tarkennetaan sitä seuraavien lauseiden avulla.

Esim. A) 2. Tarkkaavaisuus motivoituminen, ajattelu, muisti ja oppiminen  Kuvattu vahvuuksia monisanaisesti  Kuvattu myös, miten asiaa pyritään auttamaan. Kannanotot sopusoinnussa keskenään, puhutaan yhteisestä asiasta. Päivähoito: Vahvuudet: - Osaa kertoa ajatuksistaan - Osaa monia asioita niin halutessaan, malttaessaan - Järkeilee, muistaa asioita pitkältäkin menneestä - Oppii asioita nopeasti Tuen tarve: - Lapsi reagoi ympäristön levottomuuteen, pyritään rauhallisiin hetkiin päiväkodissa - Asioiden loppuun saattaminen, tarpeeksi lyhyitä hetkiä Neuvolan palaute: - Pääsääntöisesti LENE-tehtävät sujuvat hyvin. Hieman malttamattomuutta joidenkin tehtävien aikana, hieman joudutaan muistuttelemaan tehtävistä.

Esim. A) 3. Kielellinen kehitys: Päivähoito: Vahvuudet: - Lapsi kertoo kaikesta taitavasti, kuvailee - Kyselee paljon - Osaa keskustella, käyttää kokonaisia, eheitä lauseita. Tuen tarve: - Lapsen innostuessa puhe on epäselvää - Muutama äänne vielä kateissa. Neuvolan palaute: - Lapsella on rikas puhekieli. Puhe selkeää, muutama äännevirhe. Kertoo selkein sanoin kuvien tapahtumia. Lapsi käynyt puheterapiassa, jossa puheenkehitys arvioitu normaaliksi.  Monipuolinen kuvaus puheesta ja kielen hallinnasta  Tiedettiinkö pk:ssa puheterapiassa käynnistä? Jos, olisiko sen voinut lisätä tietoihin jo ennalta? Jos ei, hyvä että neuvola toi asian esille.

Esim. A) 4. Motoriset taidot ja omatoimisuus Päivähoito: Vahvuudet: - Lapsi on motorisesti taitava, hyppii (myös yhdellä jalalla), kiipeää, juoksee) Osaa pukea ja riisua halutessaan - Käyttää haarukkaa ja veistä syödessä Tuen tarve: Pukemiseen/riisumiseen liittyvä "haluaminen" - Kynäotteen kehittyminen Neuvolan palaute: - Nyt pientä haparointia yhdellä jalalla seisomisessa sekä varpailla kävelyssä, mutten karkea/ja hienomotoriset taidot hyvät. Kynäote vielä vaihtelee, tätä harjoittelevat kotona. Yksilöity selkeästi Tarkoittaako, ettei halua pukea tai riisua itse vai ettei halua tulla pukemistilanteeseen? Neuvola oli ottanut kynäotteen esille ja kertoi äidin kanssa tehdystä sopimuksesta.

Esim. A) 5. Perheen esiin tuomat asiat, mitkä vaikuttavat lapsen kasvuun ja kehitykseen Neuvolassa keskusteltu pissa/- sekä kakkavahingoista. Annetaan asian kehittyä ajan kanssa, pääsääntöisesti wc- käynnit kuitenkin sujuvat ongelmitta. Lapsella on kausia, jolloin kakka saattaa tulla housuun peräkkäisinä päivinä. Kotona "pissakausia".

Tuen tarve vähäinen 1 Ei tuen tarvetta 0 Tuen tarve suuri 2 TUEN TARPEEN numeraalinen arviointi antamaan kokonaiskuvaa sanallisesta kuvauksesta Ei tuen tarvetta 0 Tuen tarve vähäinen 1 Tuen tarve suuri 2

Hyvinvoinnin jaottelu Allardt, 1993 Having (omistaminen): ympäristön olosuhteet (melu, ilmanlaatu, oppimisymp., ryhmäkoko, terveydenhuolto, ruoka, aikataulut….) Loving (rakastaminen): Ihmisten väliset suhteet ja liittyminen Being (oleminen): Arvostuksen kokeminen, vaikutusmahdollisuudet, pystyvyys

LISÄKYSYMYKSET Hoitopaikka arvio: Päiväkoti tarjoaa lapselle kehityksellisesti suotuisan toimintaympäristön (esim. tilat, melu, tarvikkeet)? (1-5) Päiväkodin päivärytmi (esim. aikataulut)on lapselle sopiva (1-5)   Lapsi on kokenut kiusaamista omassa ryhmässään (1-5) Lapsella on omassa ryhmässään kavereita/ystäviä (1-5) Oman ryhmän aikuiset luottavat (sopivassa määrin) lapsen osaamiseen ja kykyihin (1-5) Lapsi pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan häntä itseään koskeviin asioihin (esim. pyytämään lisäaikaa leikille, neuvottelemalla ulos lähtemisestä, ehdottamalla yhteistä tekemistä, pyytämällä lupaa jättäytyä pois toiminnasta( 1-5)

LISÄKYSYMYKSET Vanhemmat täyttävät Päiväkoti tarjoaa lapselle kehityksellisesti suotuisan toimintaympäristön (esim. tilat, melu, tarvikkeet)? (1-5) Päiväkotiryhmän päivärytmi (esim. aikataulut) on lapselle sopiva (1-5) Lapsella on omassa ryhmässään kavereita/ystäviä (1-5) Lapsi on kokenut kiusaamista omassa ryhmässään (1-5) Oman ryhmän aikuiset luottavat (sopivassa määrin) lapsen osaamiseen ja kykyihin (1-5) Lapsi pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan häntä itseään koskeviin asioihin (esim. pyytämään lisäaikaa leikille, neuvottelemalla ulos lähtemisestä, ehdottamalla yhteistä tekemistä, pyytämällä lupaa jättäytyä pois toiminnasta ( 1-5) Yleiskysymys: Miten lapsenne tämän hetkistä hyvinvointia voitaisiin edistää päivähoitoryhmässä?

LISÄKYSYMYKSET: Lapsi vastaa vanhemman haastattelemana Mikä on parasta tekemistä päiväkodissa? Mikä on kurjaa? Ketkä ovat sinun kavereitasi päiväkodissa? Kiusataanko jotain lasta sinun ryhmässäsi? Missä asioissa sinua on kiitetty päiväkodissa? Missä asioissa sinua on jouduttu kieltämään tai komentamaan päiväkodissa? Mistä asioista sinä saat päättää päiväkodissa? Mistä asioista aikuiset päättävät päiväkodissa?

Käytännön toteutus 1a. Vanhemmille jaetaan ennen vasukeskustelua Hyve 4-kaavake sekä heitä ja lasta koskevat lisäkysymykset, joihin liittyy myös tuen tarpeen arviointi. (Samoin lyhyt tiedote siitä, että lisäkysymykset koskevat kehittämishanketta.) 1b. Tiimi tai vanhemman kanssa keskusteleva työntekijä täyttävät omalta kohdaltaan Hyve4- kaavaketta ja siihen liittyvät lisäkysymykset tuen tarpeen arviointeineen.

Toteutus jatkuu… 2. Vasu-keskustelussa käydään läpi Hyve 4 – kaavake ja muokataan se neuvolaan lähetettävään muotoon yhdessä vanhemman / vanhempien kanssa. Myös molempien tahojen täyttämät lisäkysymyskaavakkeet ja siihen liittyvät tuen arvioinnit lähetetään neuvolaan (vain parikkineuvoloihin), jos vanhemmat ovat allekirjoittaneet lisäkysymyslomakkeessa olevan luvan.

Toteutus jatkuu Neuvolakäynnillä keskustellaan kokonaisuudesta ja terveydenhoitaja ja/tai lääkäri kirjoittavat palautteen päiväkotiin. Palautteeseen tutustutaan päiväkodissa ja sen pohjalta tehdään mahdollisia muutoksia. HUOM! Tämän kierroksen jälkeen päiväkodin keskustelun käynyt henkilö siirtää kaikki tiedot e-lomakkeelle (lapsen nimi poistetaan).

Ryhmätyö: Pohtikaa pienryhmissä miten lasta koskevan HYVE-kaavakkeen täyttäminen hyödyttää yhteistyötä vanhempien, hoitopaikan ja neuvolan välillä. Informatiivisuus, esimerkit Vahvuudet  tuen tarve 45 minuuttia porinapoppoissa  yhteinen purku

Ryhmätöiden purku Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki Tarkkaavaisuus motivoituminen, ajattelu, muisti ja oppiminen Kielellinen kehitys Motoriset taidot ja omatoimisuus Perheen esiin tuomat asiat, jotka vaikuttavat lapsen kasvuun ja kehitykseen

Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki Vahvuudet: Hyvät käytöstavat, ei hakeudu riitatilanteisiin (on oppinut sosiaalisia taitoja veljien kautta; kun tulee riita, osaa lähteä pois ja tulla sanomaan aikuiselle rehellisesti), hyvä kaveri (pärjää kaikkien kanssa, pystyy pääsääntöisesti leikkimään kaikkien kanssa omassa ryhmässä: vararyhmässä on arka, hakeutuu tutun lapsen seuraan), rehellinen, Tuen tarve: Johdateltavissa ja oman mielipiteen julkituominen on haasteellista. Seuraa välillä sivusta, antaa muiden touhuta enemmän kuin itse osallistuu. Ei ota johtajan roolia. Pieni ryhmä sopii lapselle. Vaikea jäädä aamulla hoitopaikkaan.

Tarkkaavaisuus, motivoituminen, ajattelu, muisti ja oppiminen Vahvuudet: Innokas pelaamaan pelejä, muistaa ja oppii säännöt. Hyvä kertomaan omat ajatuksensa, hyvä mielikuvitus, joka näkyy esim. roolileikeissä ja tarinoiden kertomissa. Tuen tarpeet: Häiriintyy helposti ulkoisista ärsykkeistä (esim. toiset riehuu/ lautapeli häiriintyy toisten leikkiäänistä), unohtaa tekemisen (esim. pukeutuminen/ lapsi unohtaa keskittyä peliin) Rauhallinen tila ja aikuisen läsnäolo auttavat keskittymisessä ja tekemisen loppuun saattamisessa. Lapsi keskittyy elokuvissa, mutta yhden jännitys/nauru tarttuu, lapsi unohtaa seurata esitystä ja keskittyy kaveriin.

Kielellinen kehitys Vahvuudet: Tuo asioita esille. Uskaltaa tuoda asiat esille ja hyvä muisti (esim. muistaa mitä viikonloppuna on tehnyt / oppii uusia lauluja ja loruja helposti). Jaksaa keskittyä kirjojen kuunteluun. Tuen tarve: Puhe epäselvää. R, s, k, ng – äänteet puuttuvat. Innostuessa puhe epäselvää ( jää tankkaamaan sanoja). Annetaan lapsen rauhassa kertoa asiansa, rohkaistaan puhumaan.

Motoriset taidot ja omatoimisuus Vahvuudet: Ei hienomotoriikassa ongelmia (taitava piirtämään, kynäote, käyttää haarukkaa ja veistä, leikkaa saksilla). Tuen tarve: Karkeamotoriikassa (arkuus): portaissa ei uskalla kulkea vuoroaskelin, alas tulee takaperin. Kompastelee ja kaatuilee. Hyppii jäykästi. Metsässä liikkuminen vaikeaa. Arka kiipeilemään. Tarjotaan monipuolista liikuntaa, portaita alas tullessa aikuinen taluttaa, jätetään rattaat pois myös kotona. Rohkaistaan lasta liikkumaan erilaisissa maastoissa ja välineissä

Esimerkkejä lisää koskien kaavakkeiden täyttämistä

Esimerkki antaisi tartuntapintaa. Mitä jäljittelee tai matkii Esimerkki antaisi tartuntapintaa. Mitä jäljittelee tai matkii? Millaisten asioiden kautta kokeilee, miten reagoidaan (aikuinen vai lapsi?) Mitä sääntöjä osaa noudattaa ja missä on erityisen tarkka? Vahvuudet: - Lapsi jäljittelee ja matkii, kokeilee miten siihen reagoidaan …Lapsi osaa noudattaa sääntöjä, korjaa myös kavereita

Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki Neuvola ei reagoi mitenkään ruoka-asiaan? Vasta viimeiseen kohtaan laitettu: -Äidin kanssa keskustelimme erityisesti E:n ruokailuun liittyvistä asioista - siitä miten ruokavalion saisi monipuolisemmaksi. Äiti kokee helpompana E:tä ajatellen valmistaa ruokaa, jota E varmasti syö. Sekä kotona että päiväkodissa E:llä on ennakkoluuloja syömisen kanssa. Hän on pieniruokainen ja usein ei muuta kuin maista ruokaa varsinkin jos ruoka on uutta ja sen rakenne väärää. Päiväkodissa on sovittu, että yhden kerran maistetaan. Syömättä oleminen vaikuttaa E:n mielialaan sekä myös vatsan toimintaan. Neuvola:Vastaanotolla reipas, luontevasti vuorovaikutuksessa.

Tuotu esille myös, millaisessa ”statuksessa” on kavereiden kanssa. Aktiivinen liikkuja. Rohkea ja reipas leikkikaveri. Pidetty leikkikaveri. Autot kiinnostavat kovin. Roolileikkejä alkanut tulla enemmän. Iloinen ja kokeilunhaluinen. Aina valmis kokeilemaan uusia asioita. Huumorintajuinen. Harjoitellaan pitkäkestoisempaa leikkimistä ja mahdollistetaan leikin jatkuminen esim. seuraavana päivänä. Vahva oma mieli. Tuotu esille myös, millaisessa ”statuksessa” on kavereiden kanssa.   Kuvattu, miten asioita tuetaan Miten vahva oma mieli tulee ilmi ja mitä se vaikuttaa muihin?

Eikö vielä neuvolan palautetta? Tuen tarve: Vanhemmat kuvaavat ujoksi kohdatessaan vieraita ihmisiä. Uusissa tilanteissa piiloutuu äidin selän taakse. Päiväkodissa uudet tilanteet ja ihmiset hämmentävät lasta. Päiväkodissa usein kieltäytyy tilanteista, joissa kokee epävarmuutta. Tarvitsee tukea vuorovaikutus- ja leikkitaidoissa. Vuorovaikutteinen kommunikointi vähäistä. Ei tee itse aloitteita toisia lapsia kohtaan, eikä yleensä lähde mukaan toisten lasten aloitteisiin. Välillä seurailee toisten puuhia sivummalta. Myös vanhemmat ovat huomanneet, että esim. puistossa ei ota kontaktia toisiin lapsiin. Vuorovaikutus ja kontaktinotto aikuisiin on kehittynyt syksyn aikana, mutta se on paljon vielä kiinni lapsen omasta halusta olla vuorovaikutuksessa. Leikkii aina yksin ja leikki usein samaa autolla ajelua. Tuen tarve lienee selvinnyt, tuen määrän arvioiminen voisi konkretisoida tilannetta ja auttaa jatkossa.   Eikö vielä neuvolan palautetta?

Konkreettista kuvausta Hän on varovainen ja pelokas osallistumaan uusiin tilanteisiin. Hän ei vielä pysty erottamaan toden ja kuvitellun rajaa. Hän kokee kuvittelemansa tai toisten lasten kertomat kuvitteelliset asiat todeksi. Hän osittaa luovaa mielikuvitusta keksiessään pelon aiheita. On herkkä koville äänille. Päiväkodissa rohkaisemme häntä osallistumaan uusiin tilanteisiin kannustamalla, olemalla mukana hänen vierellään. . Nla: Keskusteltu vanhempien kanssa J:n pelokkuudesta mikä ei tule täällä esille. Halutessaan voivat ottaa yhteyttä neuvolapsykologiin. Neuvolan palaute päivähoidolle (th/lääkäri) Yhteistyökykyinen poika. Jää mielellään hoitajan kanssa kahdestaan tekemään 4-v tarkastukseen liittyviä asioita. Konkreettista kuvausta Kuvattu, miten pk:ssa tuetaan. Neuvola tuo hyvin esille, että huoli otettu esille neuvolassa ja kerrottu mahdollisuudesta tukeen.

Tarkkaavaisuus motivoituminen, ajattelu, muisti ja oppiminen vahvuudet: Lapsi on kiinnostunut ympärillään tapahtuvista asioista. Pohtii ja miettii asioita, jääden omiin ajatuksiin. Tämä näkyy erilasina kysymyksinä; mitä jokin asia tarkoittaa. Lapsella on halu oppia ja motivaatio tehdä itse asioita. Hän tulee mielellään mukaan yhteiseen toimintaan. Tuen tarve: arjen tilanteissa, kuten siirtymä- ja pukemistilanteissa lapsi tarvitsee aikuisen läsnäoloa; tukea ja ohjausta pysähtyäkseen ja keskittyäkseen olennaiseen. Sanallisten toimintaohjeiden tukena päiväkodissa on käytössä kuvat, esimerkiksi lepohetkellä on lapsen sängyn vieressä nukkumis-ja hiljaisuusmerkit, jotka selvästi auttavat lasta rauhoittumaan. neuvolan palaute: lapsi jaksaa hyvin keskittyä tehtäviin. Joihinkin tehtäviin tarvitsi selkeitä ohjeita. Päiväkodissa käytettävät kuvat ovat hyvä tukimuoto. Keskusteltu äidin kanssa siirtymätilanteista, eivät koe tätä ongelmana. Tarvittaessa voivat kuitenkin ottaa yhteyttä neuvolapsykologiin. Kaikki yleismaininnat tarkennettu konkreettisesti. Kuvattu, miten pk:ssa tuetaan. Neuvolan palaute huomioi päiväkodin lähetetekstin ja kertoi asioista keskustellun äidin kanssa. Samoin kertoivat antaneensa mahdollisuuden yhteydenottoon psykologiin.