Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Sivistystoimiala Ohjaamoja on erilaisia Kanuuna-seminaari Jaana Lehtinen.
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Kampa-hankkeen päätösseminaari , Kansantaiteenkeskus Kaustinen Maaseudun yhteisöllisyydestä mallia hyvinvointiin JYTA-alueen Kampa-hanke alueellinen.
Ikäihmisten arjen ja palvelujen parantamiseksi
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO.
Health City – innovatiivinen palvelukorttelialue 2.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
”Liikennevalomalli”; Lasten, nuorten ja perheiden segmentointi palvelutarpeen mukaan – soveltaminen toiminnan ja talouden ohjaukseen Arto Willman, Hyvinvointipäällikkö.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
OKSAn ja VAKAn organisaatiokäsitteet tiedonkeruun näkökulmasta
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Työelämäosaajana OKM.
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
Toimintakulttuurin muutos
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta

Anneli Koistinen
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Mitä osallisuus voisi olla?
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Tervetuloa Innopajaan
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Esityksen nimi / Tekijä
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
Hankkeen tavoitteet Kehitetään ja levitetään lapsiystävällinen kunta- toimintamallia hankekunnissa Edistetään lapsen oikeuksia ja tietoperustaisuutta vahvistavaa.
(yksilöasioiden jaosto)
Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
THL:n tuki kehittämishankkeille
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
KEIJO KEIJO
Päämajasymposium Mikkeli Reijo
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Oulujoella on perhekeskus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ketterien kokeilujen puinti
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön Marjut Nurmivuori Perusopetus- ja nuorisojohtaja Oulu Kanuunan teemaseminaari 9.5.2019 Kotka

Organisaatio 1.1.2017 lähtien Sivistys- ja kulttuurilautakunta Yhteiset palvelut ALUEELLINEN TOIMINTA Sivistys- ja kulttuurijohtaja KESKITETTY TOIMINTA Pohjoinen alue Alue-päällikkö Keskinen alue Alue-päällikkö Itäinen alue Alue-päällikkö Eteläinen alue Alue-päällikkö VARHAISKASVATUSPALVELUT Varhaiskasvatusjohtaja Keskitetyt palvelut PERUSOPETUS- JA NUORISOPALVELUT Perusopetus- ja nuorisojohtaja Keskitetyt palvelut LUKIOKOULUTUS JA VAPAA SIVISTYSTYÖ Lukiojohtaja KULTTUURIPALVELUT Kulttuurijohtaja LIIKUNTAPALVELUT Liikuntajohtaja

ALUEELLISTA TOIMINTAA OHJAAVAT PERIAATTEET Monialaisen verkoston yhteiset tavoitteet ja toimijoiden uusi rooli Osallisuus, yhteisöllisyys ja alueen identiteetti Alueella luodaan asukkaiden hyvinvointia

Kehittämistyön painopisteet vuodelle 2019 PÄÄMÄÄRÄNÄ HYVINVOIVA LAPSI, NUORI, PERHE JA YHTEISÖ YHTENÄINEN KASVUN JA OPIN POLKU - toimintamallit YHTEISÖLLISYYS JA OSALLISUUS - kuntalaisvaikuttaminen ja yhteisötoiminta VÄLITTÄVÄ TOIMINTA- KULTTUURI - asukkaat osallistumassa ja vaikuttamassa - asukasillat - aluefoorumit PERHE- KESKEINEN TOIMINTA

NUORISOTYÖ MUUTOKSESSA –. Ollako vai eikö olla. Missä olla NUORISOTYÖ MUUTOKSESSA – Ollako vai eikö olla? Missä olla? Missä nuoret ovat? nuorisotyö on hajallaan ja sitä johdetaan hajautetusti nuorisotyö omana toimialueenaan haalenee ymmärrys nuorisotyöstä murenee vahva ammatillinen nuorisotyöote katoaa koulunuorisotyö – koulun siirtyminen kohti nuorisotyötä? osa nuorista kohdataan vain ongelmien kautta

Kiitos!

Alueellisen toiminnan toteutuminen, esimerkkejä vuodelta 2018 VÄLITTÄVÄ TOIMINTAKULTTUURI Varhaiskasvatus, perusopetus- ja nuorisopalvelut - yhteinen hyvinvoiva kasvuyhteisöprosessi, kasvun ja opin polku – kuvaamisen työ alkanut. Positiivisen pedagogiikan sekä vuorovaikutus-ja tunnetaitokoulutuksiin on osallistuttu, ja toimintamalleja kehitetty ja otettu käyttöön yksiköissä. Yksiköiden ja oppilashuollon välinen yhteistyö on tiivistynyt toimintakaudella toteutuneen kehittämistyön (oppilashuollon kohtaamisia) myötä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on lisääntynyt. Alueellisen toiminnan toteutuminen, esimerkkejä vuodelta 2018 HYVINVOINTITIETO Kokemuksellista hyvinvointitietoa on kerätty yksiköissä lapsilta, vanhemmilta ja henkilöstöltä, ja sitä on hyödynnetty yksikkötason kehittämisessä. Alueellisessa kehittämistyössä hyödynnetään myös muita olemassa olevaa mittaritietoa, esim. poissaolot, Lapset puheeksi – keskustelut, HYVE-tiedot, laajat terveystarkastukset, lastensuojeluilmoitusten määrä. YHTEISÖLLISYYS JA OSALLISUUS Eri ikäryhmien välinen yhteistyö on vahvistunut. Monikulttuurisille perheille on järjestetty osallisuutta lisääviä tapahtumia. Perhekeskeisiä osallisuutta lisääviä, alueiden tarpeista nousevia toimintarakenteita on vahvistettu ja kehitetty edelleen. Monenlaisia poikkitoiminnallisia alueiden tarpeisiin vastaavia toimintoja on käynnistynyt mm. alueellisia poikkitoiminnalliset vanhempainillat, kaveritunnit, yhteisölliset oppitunnit, lähirähinätoiminta, ryhmäyttämistunnit, hyvinvointiviikot, alueelliset lapsiperhefoorumit, verkostoiltapäivät, palvelukahvit. ASIAKASLÄHTÖISYYDEN VAHVISTAMINEN Päiväkoti-neuvolatoimintamalleja on vahvistettu. Lapsuus.ouka.fi – palvelun käyttö on lisääntynyt. Lapsiperheiden kokemustieto-/ palveluntarvekyselyitä toteutettu ja suunnitteilla useissa palvelukeskittymissä. Esimerkkinä Hiukkavaaran perhekeskusmalli, Kaakkurin hvk:n iltaneuvolavastaanotto KUSTANNUSVAIKUTTAVUUS Henkilö- ja tilaresurssien yhteiskäyttö on lisääntynyt, esim. päiväkoti-neuvolatoiminta, avoin varhaiskasvatus ja koululaisten IP-toiminta. Päiväkoti-ja koulutilojen ja salien yhteiskäyttö ja kuntalaiskäyttömäärä on lisääntynyt. Nuorisopalvelujen jalkautuminen kouluille esimerkiksi välituntitoimintaan ja ryhmäytymiseen on lisääntynyt.