TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TERVEYDENHUOLTOLAKI JA HOITOTYÖ
Advertisements

Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Kuntamarkkinat Helsinki
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävät
Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Yhteinen laki perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Perusturvalautakunta liite nro 5
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELURAKENNEUUDISTUS O-PL Palvelurakenneuudistuksen.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Terveyden edistäminen
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Tieteellinen tutkimus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Asiakaslähtöisyys yhteisen sote-kehittämisen lähtökohtana
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuksen lähtökohdat
Hyvä käytäntö - Hyvinvoinnin palvelukartta
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
HY HUS Helsingin yliopisto – HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
Hallitusneuvos Päivi Salo
Esityksen transkriptio:

TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9 TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27.9.2012 Pirjo Sorsa hallintolakimies HYKS-sairaanhoitoalue

TERVEYDENHUOLTOLAKI terveydenhuollon yleislaki voimaan 1.5.2011, eräitä poikkeuksia samassa laissa kansanterveyslaki ja erikoissairaanhoitolaki vanhat lait jäivät osin vielä voimaan

TERVEYDENHUOLTOLAKI Lain tarkoitus (2 §) edistää ja ylläpitää väestön terveyttä ja hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä sekä sosiaalista turvallisuutta toteuttaa väestön tarvitsemien palvelujen yhdenvertaista saatavuutta, laatua ja potilasturvallisuutta vahvistaa terveydenhuollon palvelujen asiakaskeskeisyyttä vahvistaa perusterveydenhuollon toimintaedellytyksiä ja parantaa terveydenhuollon toimijoiden, kunnan eri toimialojen välistä sekä muiden toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisessä, saumaton yhteistyö, kustannusten hillitseminen

Uudistukset ovat tarpeen, koska Peruspalvelut ovat heikentyneet ja väestön terveyserot ovat kasvaneet. Palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelee kunnittain; tasa-arvo ei toteudu. Palvelujen rahoitusvaikeudet vain kasvavat, kun väestö ikääntyy ja työikäisten määrä vähenee. Kunnat kilpailevat työvoimasta. Kuntatyöntekijät eläköityvät ja uudet nuorisoikäluokat eivät riitä täyttämään työvoimatarvetta. (lähde:STM)/Palvelurakenneuudistus osana kuntauudistusta)

TERVEYDENHUOLTOLAKI terveydenhuollon yhteistyö ja alueelliset palvelut sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö (32 §) perusterveyden ja erikoissairaanhoidon yhteistyö (33 §) terveydenhuollon järjestämissuunnitelma (34 §) terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen alueellisesti (36 §) terveyskeskusten kehittäminen (37 §) terveydenhuollon alueellinen varautuminen (38 §) ensihoitopalvelun järjestäminen (39 §) päivystystoiminnan järjestäminen erikoissairaanhoidon järjestämissopimus (43 §)

TERVEYDENHUOLLON JÄRJESTÄMISSUUNNITELMA (34 §) valtuustokausittain samaan sairaanhoitopiiriin kuuluvien kuntien, yhteistoiminta-alueiden ja ktt-kuntayhtymien on laadittava terveydenhuollon järjestämissuunnitelma sovittava kuntien yhteistyöstä, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteista ja vastuutahoista, palvelujen järjestämisestä, päivystys-, kuvantamis- ym palveluista ja yhteistyöstä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalihuollon, lääkehuollon ja muiden toimijoiden kesken monitahoinen toimijakunta

ERITYISVASTUUALUEEN (ERVA) TEHTÄVÄT (42 §) erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien on järjestettävä yhteistyössä alueensa erikoissairaanhoito sairaanhoitopiirin kuntayhtymän, jonka hallinnassa on yliopistollinen sairaala, on järjestettävä erityistason sairaanhoito erikoissairaanhoitolain 9 §:ssä tarkoitetulla vastuualueellaan tutkimus ja opetus

ERITYISVASTUUALUEEN (ERVA) TEHTÄVÄT (42 §) erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien on yhteistyössä huolehdittava samaan erityisvastuualueeseen kuuluvien kuntien ja sairaanhoitopiirien tarvitsemasta ohjauksesta ja neuvonnasta erikoissairaanhoidon antamisessa, terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksessa sekä tieteellisen tutkimuksen ja kehittämisen järjestämisestä erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien on yhteistyössä suunniteltava ja sovitettava yhteen alueensa erikoissairaanhoidon palvelujen tuotanto, lääkinnällinen kuntoutus, tietojärjestelmäratkaisut

ERIKOISSAIRAANHOIDON JÄRJESTÄMISSOPIMUS (43 §) erikoissairaanhoidon yhteen sovittamiseksi erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien kuntayhtymien on tehtävä erikoissairaanhoidon järjestämissopimus valtuustokausittain sovittava erityisvastuualueeseen kuuluvien shp:n työnjakosta, toiminnan yhteensovittamisesta, uusien menetelmien käyttöönoton periaatteista valmisteilla toteutumista arvioitava vuosittain yhteistyössä alueen kuntien ja sh-piirien kanssa, tarvittaessa muutoksia jos kunnat eivät pääse sopimukseen erikoissairaanhoidon järjestämisestä tai sopimus ei täytä 2 momentin edellytyksiä, VN voi määrätä sopimuksen sisällöstä

ETUJA JA HYÖTYJÄ liikkuvuus ja joustavuus lisääntyvät potilaalla valinnanvapaus oman kuntansa alueella valita terveyskeskus perusterveydenhoidon palvelut oleskelu- tai asuinkunnasta perusterveydenhuollon osaaminen ja arvostus paranee erikoissairaanhoito keskittyy vain vaativimpien sairauksien hoitoon sitä kautta toiminta ja kustannustehokkuus paranevat ?

ESILLÄ OLLET SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON JÄRJESTÄMISMALLIT integraatiomalli; sosiaalihuolto, perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito Välimäen malli; 20 vahvaa kuntaa Erva –malli (dekaanit) 5 yliopiston sairaalan ympärille muodostunut alue = luoda yhteistyörakenne perus- ja erikoistason sekä erityistason sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuudistuksesta = tavoitteena palvella laadukkaasti koko alueen asukkaita järkevällä kustannusrakenteella

TAVOITE Vahva integraatio perusterveydenhuolto erikoissairaanhoito sosiaalihuolto = sosiaali- ja terveydenhuolto/SOTE

Kysymyksiä mikä on lopullinen malli ? Miten palvelut järjestetään, rahoitetaan ja tuotetaan jatkossa ? aikataulu: ehdotus ennen kunnallisvaaleja HUS?

MITEN HYKSin toiminta-alue muodostaa vahvan metropolialueen: Helsinki, Espoo, Vantaa + kuumakunnat Helsinki kannattaa vahvaa HUSia alueen ja yhteistyön tiivistäminen logistiikka tärkeä tekijä yliopiston läsnäolo HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén kutsuttu varsinaiseksi jäseneksi järjestämismalli-työryhmään, jolta odotetaan tuloksia syyskuun aikana

HYKS-lautakunta antoi 28.8.2012 kokouksessa seuraavan julkilausuman: HYKS-lautakunta pitää pitää toiminnallisista ja taloudellisista syistä tärkeänä HYKS-sairaanhoitoalueen yhtenäisyyden säilyttämistä osana HUS-konsernia.

MINKÄ KUITENKIN TIEDÄMME? Hallinnon asiantuntijoilta ja juristeilta eivät jakossakaan työt lopu ;) Kiitos!