PAIMION – SAUVON KANSANTERVEYSKUNTAYHTYMÄ STRATEGIA 2018 - 2022 VERSIO 1.0 29.05.2018 yhtymähallitus
Paimion – Sauvon kansanterveyskuntayhtymän strategia 2018-2022 Sisällysluettelo: Johdanto Nykytilan kuvaus: - Missä olemme onnistuneet? - Missä haluamme onnistua paremmin? 2. Kuntayhtymän toiminta-ajatus 3. Kuntayhtymän visio 4. Kuntayhtymän arvot 5. Strategiset päämäärät 6. Kuntastrategian toteutumisen arviointi
1. johdanto Edessäsi on ensimmäinen paimion – sauvon kansanterveyskuntayhtymän kuntastrategia. strategian laadinta on käynnistetty loppuvuodesta 2017. strategian valmistelussa on hyödynnetty Palvelujen käyttäjien, Henkilökunnan, Jäsenkuntien sekä Luottamushenkilöiden kuuleminen/osallistaminen. Kuntastrategian valmistelussa on huomioitu 1) kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen 2) palvelujen järjestäminen ja tuottaminen 3) kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet 4) omistajapolitiikka 5) henkilöstöpolitiikka 6) kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä 7) elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. Valmistelua tehtiin seuraavin kysymyksin: Mikä on Paimion-Sauvon kansanterveyskuntayhtymässä hyvin, Mitä kuntayhtymässä pitää parantaa/kehittää, Mihin on tärkeää varautua vuoteen 2020/2025 mennessä, sekä Miten strategian toteutumista seurataan/mitataan?
NYKYTILAN KUVAUS/ MISSÄ OLEMME ONNISTUNEET? Hyvät ja kattavat palvelut, JOTKA OVAT LÄHELLÄ ASUKKAITA Pitkäaikaissairauksien hoito, kansansairauksien hoito, diabeteshoito Keskittynyt perustehtävään, tukipalvelut ulkoistettu, keskitytty oleelliseen Vastaanottoaikojen pidennys Palveluiden saatavuus: ajan saa kohtuullisessa ajassa, arkipäivystys toimii Asiantunteva, asiakasystävällinen henkilökunta kautta linjan, henkilökuntaa koulutetaan, henkilöstön pysyvyys Kiinteistömassa hyvässä kunnossa Kuntayhtymän talous tasapainossa, talous hoidettu, talous sellaisessa kunnossa että palvelutasosta ei ole tarvinnut tinkiä, palvelut kustannustehokkaita Erikoislääkäripalveluita olemassa, erikoislääkärikonsultaatiot ja tutkimukset Digitaaliset palvelut, ICT, M2-IT -YHTEISTYÖ, tekstiviestimuistutukset, takaisinsoittojärjestelmä, puhelimitse saa kiinni
NYKYTILAN KUVAUS/ MISSÄ HALUAMME ONNISTUA PAREMMIN? PALVELUIDEN SAATAVUUS: pyörillä liikkuvia palveluita, palveluiden kehittäminen (Kiireiset + puolikiireiset ajat), Lapsiperheiden, lasten – ja nuorten psykiatriset palvelut; Vastaanottoajat, odotusajat Digitaalisten palveluiden kehittäminen yhdessä maakunnan kanssa: Sähköisten ajanvarausten lisääminen/kehittäminen, Nettisivujen kehittäminen TOIMINTAPROSESSIT: Hoidontarpeen arvioinnin kehittäminen enemmän ohjaavaksi, Palveluasenteen kehittäminen, Ennaltaehkäisevien palveluiden kehittäminen ”keskiössä perhe”, KustannustehokkuuDEN LISÄÄMINEN JOHTAMINEN: Johtajuuden tarkastelu, henkilöstön tasapuolinen kohtelu, Henkilökunnan mahdollisuus lisä- ja täydennyskoulutukseen, Poikkihallinnollisen hallinnon kehittäminen
2. TOIMINTA-AJATUS Paimion – Sauvon kansanterveyskuntayhtymä turvaa laadukkaat ja tarpeen mukaISET perusterveydenhuollon palvelut alueensa asukkaille.
3. VISIO PAIMION – SAUVON KANSANTERVEYSKUNTAYHTYMÄ ON luotettava ja KILPAILUKYKYINEN TERVEYSPALVELUIDEN TUOTTAJA
4. ARVOT INHIMILLISYYS – kohtelemme asiakkaita tasa-arvoisesti ja yksilöllisesti LÄHEISYYS – olemme lähellä asiakkaita ja tunnemme asiakkaamme ASIANTUNTIJUUS – osaamisemme on korkeatasoista kehitysmyönteisyys – toimimme kehityksen kärjessä
5. STRATEGISET päämäärät Ennalta ehkäisevä työ Hoitoon pääsyn helpottaminen Digitaalisten palveluiden kehittäminen Taloudellinen tehokkuus Henkilöstön vahvistaminen
ENNALTA EHKÄISEVÄ TYÖ TUEMME KUNTALAISIA HUOLEHTIMAAN aktiivisesti OMASTA HYVINVOINNISTAAN Toimimme moniammatillisesti asiakkaan hyväksi Olemme sitoutuneet jäsenkuntiemme hyvinvointisuunnitelmien tavoitteisiin Turvaamme varhaisen vaiheen palvelut elämän eri vaiheissa HUOMIOIMME POTILAAN KOKONAISVALTAISESTI
Hoitoon pääsyn helpottaminen Kuuntelemme kuntalaisia ja kehitämme palveluitamme kuntalaisten tarpeiden mukaisesti – olemme lähellä asiakasta KEHITÄMME PALVELUPROSESSEJAMME SITEN, ETTÄ KUNTALAINEN PÄÄSEE PALVELUUN oikea- aikaisesti ja kohtuullisessa ajassa PALVELUMME OVAT KILPAILUKYKYISET MAAKUNNAllisesti valMISTAUDUMME SOTE-UUDISTUKSEEN KEHITTÄMÄLLÄ OMAA TOIMINTAAMME
Digitaalisten palveluiden kehittäminen Olemme edelläkävijöitä sähköisten palveluiden käyttöönotossa PARANNAMME ASIAKASPALVELUA LISÄÄMÄLLÄ SÄHKÖISIÄ PALVELUITA, JOLLOIN ASIAKKAAT VOIVAT ASIOIDA HALUAMANAAN AIKANA MEILLÄ ON KÄYTÖSSÄ innovATIIVISIA DIGITAALISIA PALVELUITA, joilla tuEMME ASIAKKAIDEMME ITSEOHJAUTUVUUTTA - chat, ITSEHOITO-OHJEET, VIRTUAALISAIRAALA YM. - Asiakkaiden OHJAUS JA palveluiden MARKKINOINTI
Taloudellinen tehokkuus Tuotamme JÄSENKUNNILLEmme palveluita taloudellisesti Jäsenkuntiemme maksuosuudet eivät kasva kohtuuttomasti HUOLEHDIMME, ETTÄ MEILLÄ ON terveet ja TARKOITUKSENMUKAISET TOIMITILAT KÄYTÖSSÄMME Sote-uudistuksen toteutuessa kansanterveyskuntayhtymän purkaminen toteutetaan hallitusti
Henkilöstön vahvistaminen Kannustamme ammattilaisten osaamisen kehittämiseen Työilmapiirimme tukee työntekijöiden työhyvinvointia Meillä on hyvä me-henki Onnistumme rekrytoinneissa, olemme haluttu työnantaja Johtaminen perustuu tietoon
6. KUNTASTRATEGIAN TOTEUTUMISEN ARVIOINTI kuntayhtymän talousarvio ja –suunnitelma sekä käyttösuunnitelmat laaditaan strategian mukaisesti Strategian linjausten toteutumista arvioidaan tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen yhteydessä