Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Advertisements

Polku hyvinvointiin Eduskunnassa
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Miten Mikkelin ammattikorkeakoululla menee?. Esityksen sisältö MAMKin suoriutumisen historiaa Vuosi 2010 toiminnan ja talouden tulosten valossa Vuoden.
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Autismi- ja Aspergerliitto ry Autismi- ja Aspergerliitto ry edistää ja valvoo autismin kirjon henkilöiden ja heidän perheidensä yleisiä yhteiskunnallisia.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Suomen YK-liiton toimintastrategia hallitukselle
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Kehitysvammaisten henkilöiden palkkatyöllistyminen ja osallisuuden toteutuminen työ- ja päivätoiminnassa. Vaalijala
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opetustoimi osana Jyväskylää
Hyvinvointia työstä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lukutaito ja syrjäytyminen
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
KEIJO KEIJO
A2-kieli-info.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Huom! Tämä ensimmäinen dia kannattaa aina poistaa 
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Allergia- ja Astmaliitto
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Toiminnanjohtaja, VTM Pauliina Lampinen 24.3.2019 Tampere

Lyhyesti Perustettu 130 vuotta sitten edistämään vammaisten lasten ja nuorten koulutusta ja työllistymistä Tänään asiantuntija- ja kehittäjä sekä asumispalvelun tuottaja vammaisille opiskelijoille Mikonkadulla kehittämisyksikkö Lauttasaaren opiskelija-asunnot, HOASin kanssa N.30 työntekijää ’Siellä missä muutkin’ https://www.vamlas.fi/tiedotamme/

TAVOITE 24 on järjestöjen yhteistyöverkosto, joka on saanut nimensä YK:n vammaissopimuksen artiklasta 24. Mukana ovat ADHD-liitto, FDUV, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Kehitysvammaliitto, Autismi- ja Aspergerliitto, Me osalliset – Vi delaktiga sekä Vamlas – Vammaisten lasten ja nuorten Tukisäätiö.

Onko inkluusiosta puhuminen vain suomalainen ilmiö? Kansainvälisiä sopimuksia ja poliitikoita mm. Salamancan sopimus (Unesco 1994) YK:n Lasten oikeuksien sopimus (1989, Suomessa 1991) YK:n sopimus vammaisten ihmisten oikeuksista (2006, Suomessa 2016) Eurooppa 2020 Strategia Euroopan unionin vammaispoliittinen strategia 2010-2020 Direktiivi 2000/78/EC: Equal treatment in employment and occupation EU:n 2020 strategia tähtää inkluusioon ja mahdollisuuksien tasa-arvoon, tavoitteena: Talous: Työllisyysaste 75% (20-65v.) Köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen vähentäminen 20 miljoonalla henkilöllä Koulun keskeyttämisen vähentäminen alle 10 %iin

Miksi koulutus ja työ ovat tärkeitä myös vammaiselle henkilölle? Vammaisia henkilöitä noin 5 % (250 000) väestöstä , vaikeavamm. noin 1 % Työllisyysaste 2002 rekisteriaineiston perusteella 3,2 % - 17 % henkilöistä, jotka saaneet 100% invalidivähennystä (25-64v.) Muun väestön työllisyysaste vastaavana aikana 75,6% Koulutustaso selkeästi valtaväestöä heikompi Vammaisten tulotaso 2002 keskimäärin 15 000 euroa, muiden työikäisten (25-64 v.) 24 000 euroa vuodessa. Ero on sittemmin kasvanut. TVL 104 §:ssä. Säännöksen mukaan luonnollisen henkilön puhtaasta ansiotulosta kunnallisverotuksessa vähennetään invalidivähennyksenä 440 euroa, jos hänellä on sairaudesta, viasta tai vammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haitta-aste esitetyn selvityksen mukaan on 100 prosenttia. Jos prosenttimäärä on pienempi, mutta vähintään 30 prosenttia, on vähennys prosenttimäärän osoittama osuus 440 eurosta. Lähde: Linnakangas et al. 2006 Uuden alussa vai umpikujassa, 2006, STAKES tutkimuksia

Vammaisten oppilaiden osallisuus koulutusjärjestelmässä nyt – Miksi? Varhaiskasvatus Esi- ja perusopetus Toinen aste Työelämä Erityis-työelämä?? Vammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille tarjotaan tukea heidän omalla polullaan. Iän myötä erityistä tukea tarvitsevien lasten polku erkaantuu muiden polusta. Siirtymät toiselle aseteelle ja työllistyminen toteutuvat heikommin kuin muilla; tukeen satsaaminen ei ole tuottanut toivottua tulosta. Työelämään siirtyminen vaatii paljon työtä ja erillisiä toimia.

Siirtymien onnistuminen Koulutuksen keskeyttää Lukio 4 % Ammatillinen koulutus 10,5 %, mutta erityisopiskelijoista 18% AMK 9% YO 6% Erityisammattioppilaitoksista valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen 1-6 v. kuluttua valmistumisesta 64 % työssä, näistä 24 % suojatyössä ja 40 % integroituina tavallisella työpaikalla, mutta ei välttämättä palkkasuhteessa (Mänty, 2000) Järjestelmä ei tule vammaisten nuorten työllistymistä https://www.youtube.com/watch?v=_zdKk87RNHE

Opettajien näkemys Lähde: OAJ: Oppimisen tukipilarit 2017

Kaikille sopiva koulu https://www.youtube.com/watch?v=_zdKk87RNHE Osallistava opetus Jokaiselle tarvitsemansa tuki oppimiseen Monimuoitoisuuden johtaminen Hyvinvointia koko yhteisölle Yhteinen tavoite Yhteiset resurssit, jotka tukevat arjessa kaikkia erityisryhmiä Tuki jalkautuu koko kouluyhteisöön Eri ammattilaisten saumaton yhteistyö koulun sisällä Kohtuulliset mukautukset (apuvälineet ja laitteet, tietotekniikka ja sopivat ohjelmistot) tilajärjestelyt (kuten luokan sijainti ja koko) Erityis- ja pienryhmät edelleen tarvittaessa. Tukevat kaikkia oppilaita oppimisessa. 25.4.2019

Miksi monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus on tärkeää koulussa? Lasten ja nuorten tulee kasvaa koulun kautta työelämään, jossa heiltä edellytetään taitoa tulla toimeen vaihtelevissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Lapsilla on oikeus kasvaa ja oppia osallisuuteen, ei syrjään. Työelämässä monimuotoisuus on jo arkea Monimuotoisissa työyhteisöissä voidaan paremmin ja jaksetaan pidempään ollaan motivoituneempia opitaan ja kehitetään innovatiivisemmin 25.4.2019

Vammaisilla ihmisillä on oikeus ja kykyjä https://www.youtube.com/watch?v=IocLkk3aYlk KIITOS MIELENKIINNOSTA!

Tukiresurssien jakautuminen opetuksessa Pitkittyneet siirtymät Väliinputoaminen Tuen saanti epäselvää Normaalit siirtymät 2. asteelle Ei tuen tarvetta Jonkin verran tuen tarvetta Erityisen tuen tarve Erityiset siirtymät Erityiset testit Pärjäävät opettajat ja oppilaat Ei tarvetta tukeen kuin satunnaisesti Tuen tarpeen kasvaessa ’siirretään’ asia pois ’tavallisilta’ opettajilta erityisasiantuntijoille. Tuki ei ole riittävää, kuormittaa opettajia ja vanhempia sekä lapsia Paine suurempaan tukeen kasvaa Erityisen tuen päätös Paljon tukea, osaamista ja järjestelyjä 25.4.2019