Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Move! -fyysisen toimintakyvyn mittaristo
Advertisements

MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Vestibulaarinen aistijärjestelmä Tiedostamaton tunne kehon asennosta: tasapaino ja liike liikkuminen ilman, että kaadumme kävely pyöräily jopa istuminen.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
9. KUNTOA KANNATTAA KEHITTÄÄ TERVEYSTIETO 7. Pohdi : Mitä hyötyä on koululiikunnasta?
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tietokanta (database) on kokoelma tietoja, jotka liittyvät tavalla tai toisella toisiinsa (esim. henkilö -> auto -> katsastus aika -> …) Tietokannan (relaatiomalli)
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
1. Monimuotoinen terveys
Fyysinen kunto ja suorituskyky
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
12§ Vuosityöajan lyhentäminen
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kpl 7.
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Tehneet Helmi, Emmi ja Krista  8M
TE3 HYVINVOINTITEKNOLOGIA
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Kenguru-kilpailu.
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Monialainen yhteispalvelu
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sisältöalueet esiopetuksessa
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
3-05 Liikunta.
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sääri- ja reisiamputaatiot
Ryhmänohjaajien palaveri
Move! -fyysisen toimintakyvyn mittaristo
Vapaa aika, ulkoiset uhat ja muut esiin tulleet asiat
Viestinnän työkalupakki
VÄHÄN LIIKKUVIEN AKTIVOINTI
A2-kieli-info.
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Työkykyä edistävä toiminta
Minun hyvinvointi Eva Rönkkö
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä yms. Ajatuksena on, että oppilaat saavat tietoa, hyvän käsityksen tulevista mittauksista ja aikaa esittää kysymyksiä. luokanopettaja Nelli Helminen

Mitä oppilaat saattavat kysyä? Miksi tytöt saa tehdä etunojapunnerrukset polvet maassa? Paljonko on ”täydet” missäkin mittauksessa? (aika, määrä) Riittääkö, jos kädet hipaisee toisiinsa olkapäiden liikkuvuusmittauksessa? Pitääkö 5-loikassa jäädä alastuloasentoon (pysähtyä)?

MOVE! 5. ja 8.-luokkalaisille

Pohdittavaa Liikutko päivittäin vähintään yhden tunnin? Istutko usein yli kaksi tuntia putkeen? Oletko ruudun ääressä alle kaksi tuntia päivässä? Jokaisen pitäisi liikkua päivittäin 1-2 tuntia. Yli kaksi tuntia kestäviä istumajaksoja tulisi välttää. Päivittäinen ruutuaika saisi olla enintään kaksi tuntia.

Kouluikäisen fyysiset tehtävät arkielämässä Kouluikäisen arkipäivän fyysisiksi tehtäviksi määriteltiin: koulumatkan kulkeminen omin lihasvoimin (kävelyä tai pyöräilyä vähintään 5 km) koulu- ja harrastusvälineiden nostaminen ja kantaminen omin lihasvoimin istuvan elämäntavan vaikutusten ennaltaehkäiseminen: luonnollisen anatomisen liikelaajuuden ylläpitäminen erityisesti ylävartalossa ja lonkan koukistajissa liikenteessä liikkuminen: ympäristön havainnoiminen ja siihen tarkoituksenmukaisesti reagoiminen erilaisilla alustoilla liikkuminen: tasapainon säilyttäminen myös liukkaalla alustalla portaissa ja epätasaisessa maastossa liikkuminen vedessä liikkuminen (raajojen liikkeiden yhteensovittaminen ja kestävyyskunto).

Mikä on MOVE!-mittaus? Move! on 5. ja 8. vuosiluokkien oppilaille tarkoitettu fyysisen toimintakyvyn valtakunnallinen tiedonkeruu- ja palautejärjestelmä. Tieto yhdistetään laajoihin terveystarkastuksiin

Mikä on mittausten tarkoitus? Move!-järjestelmän tavoitteena on auttaa ensisijaisesti oppilasta ja hänen perhettään ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet oppilaan terveyteen, päivittäiseen hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Järjestelmän keskeisenä tarkoituksena on kannustaa omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Osiot mittaavat oppilaan kestävyyttä, voimaa, nopeutta, liikkuvuutta, tasapainoa ja motorisia perustaitoja. Palautejärjestelmän avulla oppilas, hänen huoltajansa, terveydenhuollon ammattilaiset koulussa sekä opettajat saavat tietoa oppilaiden fyysisestä toimintakyvystä, sen yhteydestä koululaisen hyvinvointiin sekä siitä, miten fyysistä toimintakykyä voi edistää.

MOVE!-mittaukset 20 m viivajuoksu vauhditon 5-loikka ylävartalon kohotus etunojapunnerrus kyykistys alaselän ojennus täysistunnassa oikean ja vasemman olkapään liikkuvuus heitto–kiinniotto-yhdistelmä

Linkit https://www.youtube.com/watch?v=7yYE31svnNQ https://www.youtube.com/watch?v=l3dvTai9vT4 https://www.youtube.com/watch?v=ygSESgoJYUg https://www.youtube.com/watch?v=zxUWUwdEl3s https://www.youtube.com/watch?v=HdBSa_2CWWk https://www.edu.fi/download/143193_kyykistys.JPG https://www.edu.fi/download/143194_alaselan_ojennus.JPG https://www.edu.fi/download/143195_olkapaan_liikkuvuus.JPG https://www.youtube.com/watch?v=GgNrby0_BXk