Yksikön toimintasuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Humppilan kunnanvirastolla
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Instagram.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Yksityisen päiväkodin toimintasuunnitelma
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Sisältöalueet esiopetuksessa
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Seudullinen työkokous
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Työtämme ohjaavat yhteiset arvot
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Yksikön toimintasuunnitelma Varhaiskasvatusyksikkö Ahti-Hiekkalinna-Vellamo

Työtämme ohjaavat yhteiset arvot Helsinkiläinen varhaiskasvatus perustuu Vasu-perusteissa määritellyille arvoille sekä Helsingin kaupungin strategiaan 2017-2021 Vasuperusteissa määritellyt arvot: Lapsuuden itseisarvo Ihmisenä kasvaminen Lapsen oikeudet Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus Perheiden monimuotoisuus Terveellinen ja kestävä elämäntapa Erityistä huomiota kiinnitämme yksikössämme siihen, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti, lapsen oikeudet näkyvät toiminnassamme ja perheiden monimuotoisuus huomioidaan vuoden aikana yhdessä vanhempien kanssa. Myös lapsen turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen päivän aikana koemme tärkeimmiksi näkyä erityisesti meidän arjessa. 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Lapsen varhaiskasvatuksen aloittaminen Tutustumisjakson kesto ennen varsinaista hoidon aloitusta vaihtelee, mutta keskimäärin lapsi ja vanhempi tutustuvat päiväkotiin noin viikon ajan Tutustumisjakson ensimmäisinä päivinä pidämme aloituskeskustelun perheen kanssa, jossa käymme yhdessä läpi varhaiskasvatuksen käytäntöjä ja vanhemmat saavat kertoa lapsesta tarkempia tietoja. Aloituskeskustelussa laadimme tutustumisjaksolle suunnitelman miten lapsi tutustuu päiväkotiin ja ryhmään Lapsen vaihtaessa ryhmää päiväkodin sisällä, käymme keskustelut ryhmän aikuisten kanssa lapsesta vasun pohjalta

Oppimisympäristö Oppimisympäristön rakentaminen ja suunnittelu tapahtuu yhdessä lasten kanssa Käytämme sisä- ja ulkotiloja porrastaen Aikuinen on joustava muutoksille ja lasten muutostoiveille Aikuisen havainnointi korostuu siinä, miten lapset ovat ryhmässä, missä lapset leikkivät ja mitkä rakenteelliset järjestelyt toimivat ja mitkä eivät toimi Lapset mukana muokkaamassa oppimisympäristöä. Lapsilta kysytään ja heitä kuunnellaan Teemme retkiä erityisesti Vuosaaren alueella ja tutustumme lähiympäristöön, mutta myös muu Helsinki tulee tutuiksi lasten kasvaessa 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Lapsen Vasu toiminnan suunnittelussa <- Varhaiskasvatussuunnitelma ja sen päivitys vuosittain <- Yksilöllinen pehmeän aloituksen suunnitelma Kyseinen kuva löytyy myös Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmasta 2.2.2019

Digitalisaatio varhaiskasvatuksessa Meidän kehittämiskohteemme on henkilökunnan kehittyminen ja osaamisen lisääminen digi-asioissa ja osaamisen lisääntymisen näkyminen toiminnassa. Järjestämme talon sisällä koulutuksia, joissa jaamme osaamista, esimerkiksi kehittämispäivänä. Osallistumme mahdollisiin kaskon järjestämiin koulutuksiin. Keväällä ryhmät esittelevät yhdessä lasten kanssa tehdyn, digiosaamista hyödyntävän, projektityöskentelynsä koko talolle ja vanhemmille. Alueen yhteisenä tavoitteena on että jokainen talo/yksikkö järjestää 1-2 digitapahtumaa kevään 2019 aikana 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Yksikön toimintakulttuurin kuvaus ja toimintakauden keskeiset periaatteet Toimintakauden keskeisimmät periaatteet Kaikki lapset tulevat kuulluksi, saavat aikuiselta huomiota päivittäin. Lapset ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia kaikessa toiminnassa, myös lasten kesken Kielitietoisuuden kehittyminen Aikuinen tunnistaa esimerkiksi leikin tärkeyden kielen kehittymisessä Hyödynnämme pienryhmätoimintaa suomen kielen harjoittelussa Leikin tärkeys lasten kehittymisessä Aikuinen mukana tukemassa ja ohjaamassa leikkitaitojen kehittymistä 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Laaja-alainen osaaminen Ajattelu ja oppiminen Lapset saavat kysyä ja ihmetellä, aikuinen pysähtyy lapsen kanssa pohtimaan yhdessä Positiivinen kannustaminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tutustutaan eri kulttuureihin ja siihen että jokainen lapsi ja perhe on erilaisia Kaveri- ja tunnetaitojen harjoittelu Itsestä huolehteminen ja arjen taidot Omatoimisuuden lisääminen ikä-ja taitotason mukaisesti Oman tilan kunnioittaminen Monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologia Lapset saavat itse tehdä ja tutustuvat vastuulliseen teknologian käyttöön Osallisuus ja vaikuttaminen Kaikki lapset saavat äänensä kuulluksi 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Oppimisen alueet Tutkin ja toimin ympäristössäni Kielten rikas maailma kirjojen lukeminen lapsille laulaminen lapsille Ilmaisun monet muodot kuvien käyttö ilmaisun tukena ”nukketeatteri”/draama esitykset Minä ja meidän yhteisömme ryhmän säännöt Tutkin ja toimin ympäristössäni retket lähiympäristöön Kasvan, liikun ja kehityn kiireetön ruokailutilanne 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Yhteistyö ja viestintä Järjestämme vähintään kaksi tapahtumaa vanhemmille toimintakauden aikana. (Esimerkiksi vanhempainillat) Vanhemmat saavat kommentoida toimintasuunnitelman luonnosta Kerromme lapsen päivästä ja tapahtumista hakutilanteissa Vanhemmille lähetetään kuukausittain kuvaus menneestä toiminnasta sähköpostitse. Myös paperiversio löytyy ryhmästä Päivitämme viikoittain Facebook-sivujamme 2.2.2019 Etunimi Sukunimi

Pedagoginen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen Koko yksikön toimintaa arvioimme kaksi kertaa vuodessa, vuoden vaihtuessa ja toimintakauden päättyessä Luomme arvioinnille omat arviointityökalut Ryhmät arvioivat omaa toimintaansa viikoittain tiimipalavereissa Joka viikko palataan menneeseen toimintaan pedagogisten dokumenttien avulla, arvioidaan toiminnan toteutumista ja mietitään kuinka toimintaa voidaan kehittää Vähintään kerran kuukaudessa arvioidaan jotain tiettyä osa-aluetta liittyen esimerkiksi lasten vasuihin, ryhmän suunnitelmaan, yksikön toimintasuunnitelmaan, helsinki-vasuun tms.