”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Advertisements

EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Mari Kontinen Martikanpellon koulu Joutseno
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Infoa tutoropettajille
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Peacekeeper -toiminta
Opeka-kyselyn tulokset
Microsoft Office Excel
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Oulun normaalikoulun lukio
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Ekaluokalle 2017.
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Koodaamista Ohkolan koululla
Tervetuloa Innopajaan
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Ravinne- ja energiatehokas maatila
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Orientaatio -projektin satoa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Puistopolun peruskoulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
Uusi suunta työelämään -hanke
3.lk vanhempainilta.
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Opettajan pedagoginen ajattelu
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu Eero Kovanen, Savonlinnan normaalikoulu Juhani Rahela, Jyväskylän normaalikoulu 16.1.2019 eNorssi 2006

Kokeilun tavoitteena oli selvittää: 1)  Miten verkko-opetus voidaan käytännössä toteuttaa? Millaisia laitteita tarvitaan? Mitä rajoituksia ja mitä etuja verkko-opetuksella on? 2)  Kuinka aineenopettajaharjoittelijat suoriutuvat alakoulun oppilaiden opetuksesta? Miten opetusta voidaan kehittää? 3)  Kuinka verkko-opetuksessa voidaan hyödyntää luokanopettajaksi opiskelevien harjoittelijoiden ja aineenopettajaksi opiskelevien harjoittelijoiden yhteistyötä? 4) Millaisissa tilanteissa tai yhteyksissä verkko-opetuksesta olisi hyötyä perinteiseen luokkaopetukseen verrattuna? 16.1.2019 eNorssi 2006

Resurssit 2 + 2 oppituntia / luokka Jyväskylän normaalikoululla opettajina kaksi fysiikan aineenopettajaharjoittelijaa Savonlinnan harjoittelukoululla opettaja ja kolme opetusharjoittelijaa Jyväskylän normaalikoulun alaluokalla vain luokan oma opettaja 16.1.2019 eNorssi 2006

Laitteisto tavalliset pöytätietokoneeta, joihin oli liitetty web-kamerat, mikrofonit ja kaiuttimet luokissa dataprojektorit viestintä Skype-ohjelman avulla kokeiltiin myös Windows Messenger-ohjelmaa 16.1.2019 eNorssi 2006

16.1.2019 eNorssi 2006

16.1.2019 eNorssi 2006

Palautetta oppilailta Hyvää: hauskat ja toiminnalliset tehtävät mukavat opet oppi jotain avaruudesta Huonoa: yhteys katkeili kuvanlaatu 16.1.2019 eNorssi 2006

Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta verkko-opetus on mahdollista vähäisilläkin resursseilla fysiikan opetuksen näkökulmasta opetuksen tavoitteet saavutettiin verkko-opetus ei tuonut mitään merkittävää haittaa tai etua opetukseen yhteistyöstä luokanopettajaksi opiskelevien ja aineenopettajaksi opiskelevien välillä on hyötyä kaikille etenkin luonnontieteissä 16.1.2019 eNorssi 2006

Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta oppilaiden työskentelystä saattoi päätellä heidän nopeasti unohtavan koko tekniikan ja toimivan ikään kuin opettajat olisivat olleet läsnä samassa fyysisessä tilassa oppiminen oli innostunutta ja motivaatio säilyi molemmilla opetuskerroilla alusta loppuun 16.1.2019 eNorssi 2006

Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta opiskelu tapahtui pääosin käytännön kokeiden ja esimerkkien kautta, jolloin oppilaan oma kokemus syvensi oppimista teoriaosuus käsiteltiin selkeästi ja oppilaiden tietämystaso huomioon ottaen 16.1.2019 eNorssi 2006

Yhteenveto opetuskokeilu onnistui hyvin Suosittelemme tämän tyyppistä verkko-opetusta tilanteisiin: joissa verkko-opetusta tarvitaan, mutta resurssit eivät riitä kaikkein kalleimpiin sovelluksiin joissa opetusta halutaan monipuolistaa, asiantuntijuutta halutaan jakaa kun halutaan tehdä yhteistyötä fyysisesti erillään olevien ryhmien välillä 16.1.2019 eNorssi 2006