”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu Eero Kovanen, Savonlinnan normaalikoulu Juhani Rahela, Jyväskylän normaalikoulu 16.1.2019 eNorssi 2006
Kokeilun tavoitteena oli selvittää: 1) Miten verkko-opetus voidaan käytännössä toteuttaa? Millaisia laitteita tarvitaan? Mitä rajoituksia ja mitä etuja verkko-opetuksella on? 2) Kuinka aineenopettajaharjoittelijat suoriutuvat alakoulun oppilaiden opetuksesta? Miten opetusta voidaan kehittää? 3) Kuinka verkko-opetuksessa voidaan hyödyntää luokanopettajaksi opiskelevien harjoittelijoiden ja aineenopettajaksi opiskelevien harjoittelijoiden yhteistyötä? 4) Millaisissa tilanteissa tai yhteyksissä verkko-opetuksesta olisi hyötyä perinteiseen luokkaopetukseen verrattuna? 16.1.2019 eNorssi 2006
Resurssit 2 + 2 oppituntia / luokka Jyväskylän normaalikoululla opettajina kaksi fysiikan aineenopettajaharjoittelijaa Savonlinnan harjoittelukoululla opettaja ja kolme opetusharjoittelijaa Jyväskylän normaalikoulun alaluokalla vain luokan oma opettaja 16.1.2019 eNorssi 2006
Laitteisto tavalliset pöytätietokoneeta, joihin oli liitetty web-kamerat, mikrofonit ja kaiuttimet luokissa dataprojektorit viestintä Skype-ohjelman avulla kokeiltiin myös Windows Messenger-ohjelmaa 16.1.2019 eNorssi 2006
16.1.2019 eNorssi 2006
16.1.2019 eNorssi 2006
Palautetta oppilailta Hyvää: hauskat ja toiminnalliset tehtävät mukavat opet oppi jotain avaruudesta Huonoa: yhteys katkeili kuvanlaatu 16.1.2019 eNorssi 2006
Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta verkko-opetus on mahdollista vähäisilläkin resursseilla fysiikan opetuksen näkökulmasta opetuksen tavoitteet saavutettiin verkko-opetus ei tuonut mitään merkittävää haittaa tai etua opetukseen yhteistyöstä luokanopettajaksi opiskelevien ja aineenopettajaksi opiskelevien välillä on hyötyä kaikille etenkin luonnontieteissä 16.1.2019 eNorssi 2006
Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta oppilaiden työskentelystä saattoi päätellä heidän nopeasti unohtavan koko tekniikan ja toimivan ikään kuin opettajat olisivat olleet läsnä samassa fyysisessä tilassa oppiminen oli innostunutta ja motivaatio säilyi molemmilla opetuskerroilla alusta loppuun 16.1.2019 eNorssi 2006
Ohjaavien opettajien huomioita kokeilusta opiskelu tapahtui pääosin käytännön kokeiden ja esimerkkien kautta, jolloin oppilaan oma kokemus syvensi oppimista teoriaosuus käsiteltiin selkeästi ja oppilaiden tietämystaso huomioon ottaen 16.1.2019 eNorssi 2006
Yhteenveto opetuskokeilu onnistui hyvin Suosittelemme tämän tyyppistä verkko-opetusta tilanteisiin: joissa verkko-opetusta tarvitaan, mutta resurssit eivät riitä kaikkein kalleimpiin sovelluksiin joissa opetusta halutaan monipuolistaa, asiantuntijuutta halutaan jakaa kun halutaan tehdä yhteistyötä fyysisesti erillään olevien ryhmien välillä 16.1.2019 eNorssi 2006