WtT 2nd Generation Miksi ja miten -moduuli 2015-korjausversio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Asta Koivisto | Joululeluprojekti Tulokset.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Euroopan kemikaaliviraston REACH-valvontahankkeet ( EU:n yhdenmukaistetut valvontaprojektit )  REACH-EN-FORCE-1, 2009 – 2010  REACH-EN-FORCE-2, 2010.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Henkilöstöjohdon rooli henkilöstövähennyksissä HENRY ry Mistä koostuu onnistuneen yt-prosssin läpivieminen Anneli Ranki
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
apulaisjohtaja Juha Pyötsiä Kemianteollisuus ry
Työpaikkakouluttajan ABC
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
Työpaikkakouluttajan ABC
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen sisällön jäsentäminen sisällön kohdistuvuus kuulijakuntaan esityksen havainnollisuus ja ymmärrettävyys.
TEKNOPLUS-TOIMINTAMALLI. 1) PK-yritysten kehittämiseen tarkoitettu koulutusmalli.
Palo- ja kemikaaliturvallisuus
Päättötyön esittelyohjeet
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
TURVALLISEN TOIMINNAN MALLI ILMAILUKERHOILLE TTM 11 |
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
DUCC Mixtures TF Lokakuu 2016 v.1.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Henkisen tuen peruskurssi
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Ohjeistus kouluttajille
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Valviran ja sairaaloiden lääkintälaitehuollon yhteistyön kehittäminen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tervetuloa Innokylään
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Diaesitys ja hyvä esitystapa
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Kielen kehityksen avainkohdat
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
KÄYTTÖTURVATIEDOTTEET
Yhdistykset ja tietosuoja-asetus – mikä muuttuu?
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat (päivitetty )
Tuotteet turvallisiksi
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Viestinnän työkalupakki
WtT 2nd Generation TDI-moduuli 2017-korjausversio 1.
Verkkoaivoriihi helmikuussa 2014
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Walk the Talk SEKALAISET KEMIKAALIT
EU 965/2012, ORO.GEN.200 SMS implementointi AOC:n haltijat
”Walk the Talk” Rekkojen vastaanotto, kuormanpurku ja lähtö
LIITE 11 Lakiasiat Vastuuvapauslauseke: Tässä esitetty informaatio on tarkoitettu ainoastaan perustiedon jakamiseen. Kirjoittaja ja Concordia-projekti.
Kaikkien osapuolien yhteinen ohjelma yhteydenpitoon sekä hyvinvointialan tekoälyn ja robotiikan kehittämiseen.
Esityksen transkriptio:

WtT 2nd Generation Miksi ja miten -moduuli 2015-korjausversio

Vuonna 2006 lanseerattu WtT ei WtT 2nd Generation sisältää REACH- rajoitu alueisiin ja on pysyvä. WtT 2nd Generation sisältää REACH- ja GHS/CLP-tietoja, jotka koskevat Eurooppaa. 2015-korjausversio

DIA 2   Ensin: muutama sana ISOPA:sta Tämä hanke on kaikkien ISOPA:n jäsenten yhteinen hanke; kaikkien muiden ISOPA-jäsenten logot näkyvät tässä diassa. 2015-korjausversio

Asetusten, esim. REACHin, noudattaminen WtT 2 -paketti Turvallisen käytön edistäminen, yhdenmukaisesti toimiminen ja yhdellä äänellä viestiminen Tarve kehittää kaikkien toimijien ympäristö-, terveys- ja turvallisuuskäytäntöjä (EHS-käytäntöjä) jatkuvasti Asetusten, esim. REACHin, noudattaminen Onnettomuuksiin, esim. vuotoihin, reagointi Sovittava etukäteen, että esitetään yksi videoista Moduuleja saatavana osoitteesta www.isopa.org 5. Käytetään uudelleen sisäisessä ja ulkoisessa koulutuksessa 2015-korjausversio

Miksi ISOPA tarvitsee ISOPA:n ”Walk the Talk” -pakettien edustajia ja kouluttajia? Käsittelemään teollisten ja ammattikäyttäjien di-isosyanaattien ja polyolien turvallista käyttöä ja käsittelyä PU-alalla Jotta jatkokäyttäjät voisivat käyttää kemikaaleja turvallisesti asianmukaisia käyttöolosuhteita noudattamalla ja riskienhallintatoimia yhdenmukaisesti soveltamalla  Turvallisen käytön esittäminen auttaa käyttäjiä täyttämään REACH-vaatimukset Jotta voitaisiin tukea jatkuvaa pyrkimystä luoda ja vahvistaa vastuullisia terveys-, turvallisuus- ja ympäristöasenteita kaikilla yrityksen tasoilla ISOPA:n käyttäjien, tuottajien ja muiden toimitusketjun toimijoiden kouluttamista koskevan sitoutumisen vahvistamiseksi, tarkoituksena edistää heidän tuotteita koskevia vastuullisia käytäntöjä 2015-korjausversio

Kouluttajana Sinun on tutustuttava itse perusteellisesti ”Walk the Talk” -diapaketin sisältöön ja tukimateriaaleihin, kuten käyttöturvallisuustiedotteisiin ja videoihin. Sinun on pystyttävä selittämään laajennettujen käyttöturvallisuustiedotteiden (eSDS) sisältö suhteessa ”Walk the Talkiin” ja REACH-asetuksen noudattamiseen. Olisi suotavaa, että tunnet asiakkaasi toimitilat tai että pyrit käymään tiloissa yhdessä yleisösi kanssa, jotta voitte tunnistaa mahdolliset vaaralliset tilanteet tai toimintatavat. Ole joustava ja mukauta esitys yleisön tarpeiden ja tilanteen mukaiseksi. Tarjoa koulutuspaketti yleisöllesi kaikilla käytettävissä olevilla kielillä CD-levyillä tai muistitikuilla ja kerro heille sivustosta www.isopa.org. 2015-korjausversio

Kouluttajana sinun on ymmärrettävä ja pystyttävä selittämään laajennetun käyttöturvallisuustiedotteen sisältö. Laajennetun käyttöturvallisuustiedotteen lukeminen ja ymmärtäminen on PAKOLLISTA, jotta jatkokäyttäjät pystyvät noudattamaan REACH-vaatimuksia. eSDS sisältää tietoja käyttötavoista, turvallisesta käsittelystä ja olosuhteista, joissa kemikaalien käyttö työympäristössä on turvallista. ”Walk the Talkissa” yhdistyvät ohjeet tuotteiden, kuten MDI:n ja TDI:n, turvallisesta käsittelystä sekä lähemmät tiedot REACH-asetuksen noudattamisesta. Näin se mahdollistaa tuotteiden turvallisen käytön, kun REACH-asetuksen mukaisessa käyttöturvallisuustiedotteessa esitetyissä altistusskenaarioissa kuvattuja riskienhallintatoimia (RMM, Risk Management Measures) ja toimintaolosuhteita (OC, Operational Conditions) noudatetaan. Myöhemmässä vaiheessa myös valmisteille/seoksille laaditaan altistumisskenaariot. 2015-korjausversio

Kouluttajana Tunne yleisösi: johto, EH&S; sekä WtT että REACH käyttöhenkilöstö, teknikot tai muut; keskitytään enemmän WtT:hen Tutustu itse käytössä oleviin tuotteisiin: REACH-aineet, -polymeerit ja/tai -valmisteet/-seokset? Kaikkien tuotteiden osalta ei tarvitse noudattaa REACH-asetusta; tietyille aineille on annettu REACH-poikkeuslupa. REACH- ja CLP-asetusten noudattamisen alkamiselle on erilaisia määräaikoja: Tuotteen tyyppi REACH GHS/CLP Aine kyllä, määräluokittain (2010/13/18) kyllä, 2010 Polymeeri ei, paitsi monomeerit, reaktantit/ainesosat kyllä, 2010 Valmiste/seos ei, paitsi aineosat kyllä, 2015 2015-korjausversio

Kouluttajan henkinen osaaminen Keskustele yleisön kanssa ja edistä keskustelua Kuuntele yleisöä Johda väittelyä Pyydä palautetta koulutuksesta Motivoi yleisöä tarkistamaan säännöllisesti parannukset Palkitse osallistujat osallistumistodistuksella Tarjoa lisätukea osallistujien auttamiseksi seuraavalle turvallisuuskulttuurin tasolle 2015-korjausversio

2015-korjausversio 10

Vastuuvapauslauseke Ulkoista asiakirjaa koskeva vastuuvapautus Vaikka ISOPA ja sen jäsenet pyrkivät kaikin tavoin esittämään tarkkoja ja luotettavia tietoja erittäin vilpittömin mielin parhaiden kulloinkin saatavilla olevien tietojen perusteella, niihin luottaminen on käyttäjän omalla vastuulla. Mitään esityksiä tai takuita näiden tietojen täydellisyydestä, paikkansapitävyydestä tai luotettavuudesta ei anneta, eikä ISOPA tai mikään ISOPA:n jäsenyritys ole missään vastuussa mistään minkäänluonteisista vahingoista, jotka ovat seurausta tietojen käytöstä tai niihin luottamisesta. 2015-korjausversio 11