Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Lapsen kehitysympäristöjen toiminnan ja palvelujen integrointi– kokemukset ja opetukset Lapset puheeksi - työstä Mika Niemelä, FT Tutkija: Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lasten ja nuorten mielenterveysyksikkö 2.1.2019
Kokemus… tutkimuksesta 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Vanhemman aivovamma ja lasten psykiatrisen erikoissairaanhoidon käyttö Ei AV Äiti lievä AV Aiti vakava AV Isä lievä Av Äiti ja isä lievä AV vakava Av Niemelä et al 2014 Kansallinen syntymäkohortti 87-tutkimus 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Syöpäpotilaiden lapset psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa Niemelä et al .2012 IJC 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Vanhempien köyhyys altistaa pahoinvoinnille Lapsella Ei ttt 1 kk 2 - 6 kk 6 – 12 kk 1 – 2 v 2 - 5 v yli 5 v Vanhempien saama toimeentulotuki Paananen & Gissler, The 1987 Finnish Birth Cohort
Esityksen nimi / Tekijä Vanhemman mielenterveys- ja päihdeongelma Toimeentulon ongelmat, työttömyys Vanhemman rikollisuus, vankeus Vanhemman tai sisaruksen vakavat ja krooniset sairaudet Vanhemman kuolema Parisuhteiden kariutumiset Väkivalta Lapsen arki Kodin arjen rutiinien sujuminen Hyvä suhde vanhempaan Sisarussuhteet Ymmärrys perheen elämäntilannetta kohtaan Ystävät ja kaverit Perheen ulkopuoliset aikuiset Mielekäs vapaa-aika Ilon ja onnistumisen kokemukset Tunne kuulumisesta ryhmään päivähoidossa ja koulussa Lapsen tieto siitä, että opettaja, päivähoitaja tietää lapsen elämäntilanteesta Läheinen lapsen asioista perillä oleva aikuinen päivähoidossa ja koulussa Päiväkodin koulun toimiva arki Päivähoidon/koulun ja kodin toimiva yhteistyö Lapsen elämässä olevien aikuisten keskinäinen kunnioitus 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Kehitysympäristöt (Solantaus2002) Päivähoito Koti Koulu Lapsi Harras- tukset 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Kehitysympäristöjen suojaavat tekijät Päivähoito Suojaavat tekijät Koti Suojaavat tekijät Koulu Suojaavat tekijät Lapsi Harras- tukset Suojaavat tekijät 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Pärjäävyys, resilience Hyvä kehitys vaikka on olemassa kehitystä vaarantava tekijä / olosuhde Pärjäävyys syntyy yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksesta (Luthar 2007, Rutter 2010) Ei ole yksilön ominaisuus! 2.1.2019
Opetus: Elämäntilanteen aiheuttama paine ja arki, jota lapsi elää muodostavat yhtälön, joka synnyttää pärjäävyyttä tai ongelmia 2. On tärkeää vaikuttaa ensin lapsen arkeen (ja sen toimijoihin) niin, että arkipäivä tukee lapsen kehitystä
Kokemus… lasten kehitystä tukevien palvelurakenteiden juurruttamisesta aikuisten ja lasten palveluihin sekä päivähoitoon ja kouluun
Esityksen nimi / Tekijä Strategiat: Poliittinen päätös, ”lapsen elämäntilanne”- lähtöisyys 2. Organisaatiotaso: tarvittavat päätökset ja sitoutuminen, jotka mahdollistavat toiminnan 3. Työntekijöiden osaaminen: yhteinen menetelmä, omat kouluttajat, laajasti koulutettu henkilökunta 4. Väestön tiedottaminen: asenteet ja tietoisuus työtä kohtaan (Niemelä 2012, Solantaus 2012) Esityksen nimi / Tekijä
Johto-ryhmä Vastuuhenkilöt Vastuuhenkilöt Palaute Palaute Palaute Vanhemman mt- ja päihdepalvelut Vastuuhenkilöt Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Vastuuhenkilöt Perhe neuvola Oppiminen Koulu Vastuuhenkilöt Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito
Esityksen nimi / Tekijä Lapset puheeksi –keskustelu: kartoittaa ja tukea lasta suojaavia tekijöitä yhdessä vanhempien ja muiden lapsille tärkeiden aikuisten kanssa 1-2 tapaamista Osaksi arkista työtä Lapset puheeksi –neuvonpito: Räätälöidä toimiva kehitystä suojaava arki lapselle ja/tai perheelle Toiminnallinen verkostotyön menetelmä Mitä teet on tärkeämpää kuin se, mitä puhut “Mitä lupaat tehdä, että tämä lapsi pärjää ennen seuraavaa tapaamista… teitkö mitä lupasit” 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Esityksen nimi / Tekijä Lapsen elämäntilanne muuttuu Lapsella ongelmia, joku huolestuu 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Lapset puheeksi -keskustelu palvelujärjestelmässä Aikuisten ja lasten sosiaali- ja terveys palvelut ”aikuista hoitava taho ottaa työssään huomioon vanhemmuuden ja lapsen kehityksen tarpeet” Lapsen arkipäivä Päivähoito, koulu, harrastukset ”mitä minä teen lapsen kanssa toimiessani” Ei ole terapiaa Ei ole perhetyötä Koti Vanhemman ja päivähoitajan/ opettajan jaettu ymmärrys lapsen elämäntilannetta kohtaan 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
2 1 *Toiminnan koordinaatio Toteuttaa: “paikallispalveluiden” ohjaajat Perheiden palvelut Lasten sosiaali- ja terveyspalvelut Aikuisten sosiaali ja terveyspalvelut Järjestöt, seurakunta Kelan palvelut *Toiminnan koordinaatio Toteuttaa: “paikallispalveluiden” ohjaajat Läheiset *Lapset puheeksi –neuvonpito Toteuttaa: erityislastentarhanopettajat, oppilashuolto, kouluterveydenhuolto, soster -palvelut Tilanteet, joissa tarvitaan laajempaa tukea 2 *Lapset puheeksi -keskustelu Toteuttaa: päivähoito, koulu sekä aikuisten ja lasten sosiaali-ja terveyspalvelut Lapsen arkinen elämä 1 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Lapset puheeksi -verkostot suojaksi Raahen seudulla Lasten sosiaali ja terveyspalvelut Järjestöt Päivähoito Koti Koulu Kirkot Kela Lapsi Vapaa-aika Perheiden palvelut Aikuisten sosiaali- ja terveyspalvelut 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Opetus Sitoutuminen Ehkäisevän työn integrointi kaikkeen toimintaan Luottamus
Painopisteen siirtäminen Lapsen oireet -> lapsen elämäntilanteen muutos Laitoshoito-> avohoito Avohoito -> ennaltaehkäisy Ennaltaehkäisy -> kansalaistaito lapsen kehityksestä huolehtimiseksi elämän muutostilanteissa 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
Toimiva lastensuojelu -loppuraportti Toimenpide-ehdotukset: 25. Toimiva lapsi & perhe -hankkeessa kehitetyt työmenetelmät lasten huomioimiseksi aikuisten palveluissa otetaan käyttöön kansallisesti ja niiden levittämistä tuetaan aktiivisesti. Lähde: Toimiva lastensuojelu -loppuraportti http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511574&name=DLFE-26809.pdf 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä
“Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.” —Goethe 2.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä