Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu-Pekka Hukkanen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Eri viranomaisten välinen yhteistyö ja yhteinen toimintamalli
Mika Niemelä, FT Vaativan erityistason perheterapeutti Toimiva lapsi & perhe –kouluttaja Tutkija: Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lasten ja nuorten mielenterveysyksikkö
2
Yhteinen toimintamalli
Mille tiedolle ja ymmärrykselle kehittämistyö rakentuu? Ymmärrys ongelmien ylisukupolvisuudesta Ymmärrys vuorovaikutuksellisesta pärjäävyyden ilmiöstä Lapsen suotuisa kehitys kehittämistoiminnan tavoitteena Organisaatioiden halukkuus oppia toimimaan tarkoituksenmukaisella tavalla
3
Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta
Palvelut Johtoryhmä: Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta Viestit: avuntarpeet, kysymykset, ideat… Pärjäävyys lapsen ja ympäristön välisenä arkisena prosessina Van-hempi Lapsi Päivä-hoita-ja Opet-taja
4
Johto-ryhmä Palaute Palaute Palaute Palaute
Vanhem-man mt- ja päihdepalvelut Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Perhe- neuvola Oppiminen Koulu Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito
5
Mitä tästä seuraa? Lapsen ja hänen lähellään olevien henkilöiden osuus lapsen hyvinvointiin vaikuttavina toimijoina korostuu… vanhempi, päivähoitaja, opettaja, luokkaohjaaja Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenne ja sisältö tavallisesti muuttuu Palveluiden on tapahduttava pääsääntöisesti lapsen lähellä arjessa
6
Palveluiden ja arjen toiminnan integraatio: Erityispalveluiden tekojen lisäksi on oltava arjen kehitysympäristöjen tekoja lapsen suotuisan kehityksen edistämiseksi –työ on tehtävä yhteistyössä
7
Kehittämistoimenpiteitä Raahen seudun hyvinvointi ky:ssä
Perhetyö-> jako ennaltaehkäisevään ja lastensuojelun perhetyöhön, päätöksenteko Perheneuvola-> jako lasten ja nuorten tiimeihin Aikuisten mielenterveyspalvelut-> perusterveydenhuollon psykiatrinen tiimi Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen
8
Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen
Viestit siitä, että palveluprosessit jäävät kesken-> kevät 2015 Ajatus enemmän yhteisesti tehdystä työstä Onnistumisen kokemukset siitä, kun yhdessä tehty työ sujuu Nuorten palvelutarpeiden tiedostaminen Toimintamalli on nyt vireillä/pohdinnassa Raahen opetustoimessa (mm. Mattila,Savela, Paani) ja RAS kuntayhtymässä
9
Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi
Kutsuminen, ei lähettäminen Yksilökohtainen oppilashuolto- soster palveluiden toiminnallinen integraatio Kehitysympäristöiden ja palveluiden samanaikainen koordinoitu toiminta (Palvelu)prosessien seuranta
10
Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi -konkretia
1) Aina valmistelu perheen ja lapsen kanssa Yksilökohtainen oppilashuolto Pyrittäisiin toteuttamaan Lapset puheeksi –keskustelu: Lapsen elämää kannattelevat ja paineita tuottavat tekijät Kutsutaan mukaan lapsen arjen tärkeät henkilöt + palveluista tarvittavat työntekijät 2) Varsinainen yksilökohtaiset oppilashuoltotapaamiset /neuvonpidot Paikalla keskeiset tekijät Asianosaisia tuetaan kertomaan mistä on kyse… Käydään keskustelu tuen tarpeisiin liittyen Aina tehdään muistio: mitä eri toimijat sitoutuvat tekemään ja milloin: teko ja ajankohta ylös Konkreettiset teot lapsen kehitysympäristöissä (kotona, vapaa-aikana ja koulussa) sekä palveluissa Aina seuranta : toteutuiko suunnitelma? Nexus-työntekijät Jos monimutkainen tilanne aikataulutetaan seurannat työn toteutumiselle esim. koko lukukaudelle/lukuvuodelle
11
Lp -keskustelu ja -neuvonpito prosessina
1 2 Lapset puheeksi keskustelu+ Valmistelu Valitaan: Mikä kantaa ja uhkaa lapsen kehitystä arjessa? Kutsuminen 1.Np Aiheiden avaaminen ja Sitoutu minen toimintaan Toiminta- jakso 2.Np Arviointi ja (mahd.) sitoutuminen toimintaan Keitä kutsutaan? Mitä kerrotaan? Kuka kertoo? Tarvitaanko tukea kertomiseen? Jne… Puhelu, kirje, sähköposti Tervetuloa ja esittäy- tyminen Aiheiden avaaminen Kysymykset ja keskustelu Mitä lupaat tehdä ennen seuraavaa np:a? Tee teot, jotka lupasit! -Oppilashuolto, koulu -Perheneuvola, perhetyö jne. -Vanhemmat -Järjestöt jne. Teitkö mitä lupasit? Mitä opittiin viimeisten viikkojen aikana, mitä kannattaa tehdä lisää /toisin jatkossa? Mitä teet? Milloin teet? Omatyöntekijällä pitkittäisvastuu Esityksen nimi / Tekijä 11
12
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.