KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Advertisements

Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Sopimaton menettely Kilpailua ”kovimmillaan”
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Toimintasuunnitelma.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Markkinaoikeus - harjoitukset
Yritysten kilpailuedun muu kuin lainsäädännöllinen suoja Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Aineettomat oikeudet ja niiden käyttö yritystoiminnassa
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Alkoholin mainonta ravintolassa
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Tarjous.
Sopimaton menettely Kilpailua ”kovimmillaan” OTT Pertti Virtanen Vsn. Kauppaoikeuden professori Lapin yliopisto.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Tiedonantovelvollisuus. Tiedottamisen normipohja Arvopaperimarkkinalaki (AML) Kirjanpitolainsäädäntö IFRS-standardi Pörssin omat säännöt.
TOIMINIMISUOJA. TOIMINIMEN KÄSITE Nimi, jota elinkeinonharjoittaja käyttää toiminnassaan Funktiot  Liikeyrityksen yksilöinti  Liikearvo (goodwill)
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Markkinaoikeuden kurssi 2016
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
OSUUSKUNTALAKI UUDISTUMASSA - MUUTTUUKO MIKÄÄN?
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
KULUTTAJANSUOJA.
HTT- TAVARANTARKASTUS
Yrityskuva ja viestintä
Kilpailuoikeuden perusteet
Määräävä markkina-asema
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANSUOJA.
MALLIOIKEUSSUOJA.
Yrityskauppavalvonta
Markkinointioikeuden kurssi 2018
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Vertikaaliset rajoitukset
EUROOPAN UNIONIN KILPAILULAINSÄÄDÄNTÖ
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANKAUPPA.
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy
MTL-toimistot toimivat vastuullisesti
KULUTTAJAMARKKINOINNIN SÄÄNTELYÄ
Esityksen transkriptio:

KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET

KAKSI NÄKÖKULMAA Kilpailuedun hankkimista hyvän tavan vastaisella menettelyllä rajoittavat Kuluttajansuojalaki (KSL 2 luku) Kuluttajan kannalta sopimaton markkinointi esim. harhaanjohtava tai hyvän tavan vastainen markkinointi Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL) Kilpailevan yrityksen kannalta sopimaton menettely esim. liikesalaisuuden paljastaminen kilpailijalle tai kilpailijan jäljittely

KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖSTEN TARKOITUS Tavoitteena toimivat markkinat, joilla elinkeinonharjoittajat käyttävät hyväksyttyjä kilpailukeinoja Mikä on hyvä liiketapa? Lausuntoja antaa pyydettäessä Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta

Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa

Yleissäännös Kiellettyä on hyvän liiketavan vastainen tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimaton menettely Ilmaisut, jotka koskevat omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja ovat omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan tai vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa, esim. Kilpailijan mustamaalaaminen Kilpailijan tavaramerkin, tuotteen tai toiminnan väheksyminen Kunnianloukkaussyytettä voi ajaa vain yksityishenkilö, SopMenL on yrityksiä varten Kilpailijan maineen ja goodwill-arvon oikeudeton hyväksikäyttö (norkkiminen) Ei edellytä sekaannuksenvaaraa, riittää, että tuote on niin tunnettu, että se voidaan yhdistää tiettyyn yrittäjään Ei edellytä tahallisuutta

Totuudenvastainen ja harhaanjohtava markkinointi Olennaisen seikan mainitsematta jättäminen voi tehdä totuudenmukaisestakin ilmaisusta harhaanjohtavan Tosiasiaväitteitä esitettäessä on varauduttava näyttämään ne toteen Väitteet voivat koskea omaa tai kilpailijan toimintaa tai molempia Esim. Vertailevassa markkinoinnissa vääränlaisen mielikuvan luominen tai kilpailijan tuotteiden esittäminen todellisuutta huonompana on harhaanjohtavaa

Vertaileva markkinointi Markkinointi, josta voidaan tunnistaa kilpailija tai kilpailijan tuote Sallittua, jos 1) se ei ole totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa; 2) se koskee hyödykkeitä, joita käytetään samaan tarkoitukseen tai samoihin tarpeisiin; 3) siinä verrataan puolueettomasti hyödykkeiden yhtä tai useampaa olennaista, merkityksellistä, toteen näytettävissä olevaa ja edustavaa ominaisuutta tai hyödykkeiden hintoja; 4) se ei aiheuta sekaannuksen vaaraa mainostajan ja kilpailijan tai heidän tavaramerkkiensä, toiminimiensä tai muiden erottavien tunnustensa taikka hyödykkeittensä kesken; 5) siinä ei väheksytä eikä halvenneta kilpailijan tavaramerkkiä, toiminimeä tai muuta erottavaa tunnusta taikka hyödykettä, toimintaa tai oloja; 6) siinä ei käytetä sopimattomasti hyväksi kilpailijan tavaramerkin, toiminimen tai muun erottavan tunnuksen mainetta taikka kilpailijan markkinoiman hyödykkeen alkuperänimitystä; 7) siinä ei esitetä hyödykettä sellaisen hyödykkeen jäljitelmänä tai toisintona, jolla on suojattu tavaramerkki. Erikoistarjousten vertailevassa markkinoinnissa on lisäksi selkeästi mainittava tarjouksen kesto ja, jos tarjous on voimassa niin kauan kuin hyödykkeitä riittää, maininta siitä. (SopMenL 2a§)

Muita rajoituksia Liikesalaisuuden luvattoman hankkimisen tai paljastamisen kielto Sattumanvaraisen edun tarjoaminen on sallittua, mutta siihen liittyy rajoituksia Esim. elinkeinonharjoittajan markkinointiin liittyviin arvontojen ehtojen oltava selkeät

Sanktiot Markkinaoikeus voi määrätä Tuomioistuin voi määrätä Kiellon Uhkasakon Oikaisutoimen Velvoitteen päätöksen julkaisemisesta tietyissä lehdissä Sakon kilpailumenettelyrikkomuksesta Edellyttää tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta Tuomioistuin voi määrätä Sakko- tai vankeusrangaistuksen Edellyttää vahingon aiheutumista toiselle elinkeinonharjoittajalle