Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinointioikeuden kurssi 2018

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinointioikeuden kurssi 2018"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinointioikeuden kurssi 2018
Veijo Röntynen

2 Markkinaoikeus = yritystoiminnan säännöt
yritysten perustaminen yritystoiminnan harjoittamisen yleiset puitteet markkinoinnin säännöt yritysten välisen kilpailun ja sopimisen säännöt kuluttajansuoja

3 Markkinoinnin käsite ja erilaiset markkinoinnin ilmiöt
kuluttajamarkkinointi vs. muu markkinointi hyödyke- ja imagomarkkointi suoramarkkinointi perinteiset (tv- ja radio-, lehti- ja muu painettu mainonta, myymälä-, ulkomainonta…) ja verkkomainonta  sähköinen markkinointi

4 Mistä on kysymys tällä kurssilla
KILPAILEVA ELINKEINON-HARJOITTAJA KULUTTAJA markkinointi ELINKEINON- HARJOITTAJA markkinoinnin sisällöille ja tavoille asetetut rajoitukset kuluttajan suojaamiseksi toisen eh:n suojaamiseksi

5 Keskeiset lait kuluttajansuoja
KSL: kuluttajakauppaan ja markkinointiin liittyvät keskeiset säännöt; erityisesti luvut 1-2 sekä 5-8 EU: direktiivi 2005/29/EY sopimattomasta menettelystä erityishyödykkeiden markkinointia koskevat lait toisen elinkeinonharjoittajan suoja - L sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL): kilpailunäkökulma

6 Markkinaoikeus ja perusoikeudet
omaisuuden suoja ja elinkeinovapaus (ja EU:ssa yritysten sijoittautumisoikeus) sananvapaus yksityiselämän suoja Lisäksi markkinoilla: sopimusvapaus kilpailun vapaus ja pakko: EU ja kilpailu kuluttamisen vapaus

7 I YRITYSTOIMINNAN SÄÄNTELY
elinkeinon harjoittamisen vapaus (vrt. ammatin- vs. liikkeenharjoittaminen) sääntönä, johon on poikkeuksia käsitteet elinkeino-yritys-yrittäjä lainsäädännössä vapaat ja luvanvaraiset elinkeinot: lain tasolla tehtävä erottelu hyvien tapojen vastaiset elinkeinot kielletty

8 Markkinointia koskevat yleiset säännöt 1
Elinkeinonharjoittaja markkinoi kuluttajille

9 Mikä on markkinointia ja kuka/mikä on markkinoija?
KSL 1:1.1 : ”kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille” kulutushyödyke: tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten sovelletaan myös kiinteistöjen, kulutusluottojen, arvopapereiden, pankkipalveluiden, ammattikurssien markkinointiin tiedottaminen ≠ tarjoaminen välillinen markkinointi ks. KKO:2005:86 markkinointia koskeva kielto voitiin kohdistaa tahoon (Lippupalvelu), joka ei ollut markkinointia tilannut eikä maksanut puhdas asiakasviestinä (=asiakassuhteen hoito) ei ole markkinointia

10 Elinkeinonharjoittaja, kuluttaja, kulutushyödyke
kuluttaja: (KSL 1:4) luonnollinen henkilö, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten elinkeinonharjoittaja: (KSL 1:5) luonnollinen henkilö tai yksityinen tai julkinen oikeushenkilö, joka tuloa tai muuta taloudellista hyötyä saadakseen ammattimaisesti pitää kaupan, myy tai muutoin tarjoaa kulutushyödykkeitä vastiketta vastaan hankittaviksi kulutushyödyke tarkoittaa (KSL 1:3) tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten

11 Sananvapaus lähtökohtana
Perustuslaki 12 §: Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

12 Sananvapauden rajoitukset
KSL 2 luku: hyvän tavan vastainen ja sopimaton markkinointi kielletty erityistuotteet: esim. tupakka, alkoholi, lääkkeet

13 HUOMAA KÄSITTEIDEN ERO!
hyvän tavan vastaisuus ” selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa” ja erityisesti, jos loukkaa ihmisarvoa … esiintyy … syrjintää suhtaudutaan hyväksyvästi laittomaan tai vaaralliseen toimintaan sopimaton menettely ek-toiminnassa yleisesti hy- väksyttävän asianmukaisen menettelytavan vastainen JA (ns. vaikuttavuuskriteeri) omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kykyä … JA johtamaan siihen , että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei ilman menettelyä olisi tehnyt.

14 Hyvän tavan vastaisuus: loukkaavuus
MT 1984:5: KA vastaan Kaukomarkkinat Oy (yhtiö). - Väkivaltaisten kuvausten käyttäminen markkinoinnissa ei ollut hyväksyttävää, ellei siihen ollut esim. markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää luonnollista perustetta. Tällainen peruste ei ollut se, että videolaitteita käytetään erilaisten liikkuvia kuvia sisältävien tallenteiden katseluun. Vrt. MT 2001:16 ja MT 1998:18; vetoaminen pelkoon, suruun yms. tunteisiin

15 Hyvän tavan vastaisuus: syrjivyys
halventaminen, väheksyminen ”sukupuolta halventavalla tai pornografisella tavalla ilman yhteyttä tuotteeseen”, esim. MT 1994:7 Vrt. MEN-käytäntö: miehet katseenvangitsijoina ”humoristisissa” mainoksissa sukupuoliroolien vahvistaminen: MEN 2/2016

16 Hyvän tavan vastaisuus: piittaamattomuus
mainonnassa ei saa esittää vaarallista käyttäytymistä hyväksyttävänä, esim. MT 1995:16 rikoksen esittäminen ilman tuotteeseen liittyvää tarvetta Ks. MAO:2007:436 tapaus Spiidi

17 Hyvän tavan vastaisuus: lasten huomioiminen
Mainoksen laulun sanoissa erottuivat ikävä ja ystävän löytämisen tarve. Kuva antoi muuttoon liittyen vaikutelman lapsen yksinäisyydestä. Yksinäisyyden ja ystävien puutteen kokeminen merkitsivät pienelle lapselle kielteisiä tunteita. Mainoksessa esitettiin markkinoitavan tuotteen nimen yhteydessä tunteen lämpimyys, onnellisuus ja ystävien yhteen tuleminen. Mainos oli omiaan antamaan vaikutelman, että markkinoitava tuote korvaisi ystäviä tai vähentäisi yksinäisyyttä. Tällaisiin seikkoihin vetoamista ei voitu pitää hyväksyttävänä lapsiin kohdistuvassa markkinoinnissa. Mainos oli hyvän tavan vastainen. (MT1990:16)

18 Hyvän tavan vastaisuus: toisen kuvan tai nimen käyttö
ei lakia mutta oikeuskäytännössä tapauksia voidaan katsoa yksityisyyden suojaa rikkovaksi johtanee korvausvastuuseen

19 asianmukainen menettelytapa
Sopimaton menettely YLEISLAUSEKE: KSL 2:3 tyyppisopimattomat menettelytavat vaikutuskriteeri asianmukainen menettelytapa ”olla omiaan” keskivertokuluttaja erityislausekkeet

20 Tyyppisopimattomat menettelytavat: VNA 601/2008
perätön käytännessääntöihin vetoaminen luvaton luotettavuus- tai laatumerkintä liian vähän luvattua ale-tavaraa perätön lyhyt tarjousaika kieltä koskeva harhaanjohtavuus kuluttajalle lain mukaan kuuluvien oikeuksien esittäminen osana elinkeinonharjoittajan tarjousta perätön väite, että kulutushyödyke voi parantaa sairauksia, toimintahäiriöitä tai epämuodostumia perätön väite loppuunmyynnistä tai muuttomyynnistä kulutushyödykkeen luonnehtiminen sanalla ilmainen tai maksuton … … siten, että kuluttajalle syntyy väärä käsitys, että hän on jo tilannut kulutushyödykkeenhinnanalennusväitteen virheellisyys sellaisen kuvan antaminen, että elinkeinonharjoittaja ei harjoita elinkeinoaan vaan on kuluttaja

21 Tyyppisopimattomat menettelytavat: aggressiiviset menettelytavat
1) sellaisen vaikutelman antaminen, ettei kuluttaja voi poistua ennen kuin hän on tehnyt sopimuksen; 2) laiminlyönti noudattaa kuluttajan kehotusta poistua tämän kodista tai kieltoa olla palaamatta takaisin tämän kotiin; 3) sinnikkäät ja ei-toivotut myyntiyhteydenotot 4) mainokseen sisällytetty lapsiin kohdistuva suora kehotus ostaa kulutushyödyke tai suostutella vanhempi tai muu aikuinen ostamaan mainostettu hyödyke heille; 5) kuluttajalle annettu selkeä ilmoitus siitä, että elinkeinonharjoittajan työpaikka tai toimeentuloon vaarassa, jos kuluttaja ei osta kulutushyödykettä; 6) väärän vaikutelman antaminen siitä, että kuluttaja on voittanut, voittaa tai tietyllä tavalla toimiessaan voittaa jotain, vaikka palkintoa tai etua ei ole taikka sen saaminen edellyttää kuluttajalta rahasuoritusta tai kustannuksia aiheuttavaa toimenpidettä

22 Tunnistettavuus MAO:18/03
Yhtiö on tarjonnut kuluttajille katsastuspalveluja lähettämällä heille kirjeitse kutsuja saapua autokatsastukseen yhtiön toimipaikkaan. Kutsukirje on sisältänyt kaksi valmiiksi kirjoitettua tilisiirtolomaketta. Kirjeen otsikkona on ollut "Kutsu katsastukseen". Kirjeessä on muistutettu kuluttajaa lähestyvästä auton katsastusajasta ja kehotettu häntä vahvistamaan hänelle varattu katsastusaika maksamalla toinen mukana olevista tilisiirroista viimeistään eräpäivänä. Tilisiirtolomakkeessa on otsikko "Katsastuksen vahvistus". Kirjekuoressa on maininta "kutsu katsastukseen". Markkinaoikeus: Yhtiö on markkinoimalla autokatsastuspalveluaan tavalla, josta ei selkeästi ja yksiselitteisesti käy ilmi, että kysymys on kuluttajalle tehdystä tarjouksesta, ja sisällyttämällä kuluttajille lähetettävään tarjouskirjeeseen tilisiirtolomakkeen, johon merkityn laskun maksamalla kuluttaja hyväksyy hänelle tehdyn tarjouksen katsastuspalvelusta, menetellyt markkinoinnissaan kuluttajien kannalta sopimattomasti.

23 Totuudenvastaisen ja harhaanjohtavan markkinoinnin kielto
vastuu tosiasiaväitteistä superlatiivi voivat olla tosiasiaa koskeva väite (edullisin, halvin, monipuolisin yms.) ylisanat voivat olla myös kauppiaallista kehumista tuotteisiin ja makuasioihin liittyvää ylistelyä ei ole pidetty sopimattomana olennaisten tietojen antamatta jättäminen harhaanjohtavuus - ilmaisuus ks. MT 1995:14 - tutkimukset ks. MAO 2003:5 - luvataan jotakin joka ei ylitä lain tasoa ks. MT :6 loppuunmyynti

24 ”Jussilla on aina ALE! hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan ilmaisujen alennusmyynti, erikoistarjous ja loppuunmyynti käyttö (KA:n ja Kaupan Keskusliiton ohjeet)

25 Aggressiivisten keinojen kielto
kuluttajan häirintä, pakottaminen ja muu sellainen painostaminen, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt suhteellisen uusi KSL 2:9 ja VNA 601/ §

26 Markkinointi 2 Hintojen ilmoittaminen, kulutusluottojen ja erityishyödykkeiden markkinointi

27 A (553/2013)kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisesta markkinoinnissa
ei koske asuntojen markkinointia, joista oma asetuksensa merkinnät: ilmoitettava sekä myyntihinta että yksikköhinta selkeällä ja yksiselitteisellä sekä kjan kannalta helposti ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla kun vähittäiskauppias markkinoi yksilöityä kulutushyödykettä kjalle, myyntihinta ja yksikköhinta on samalla ilmoitettava; ei koske ns. imagomainontaa (ks. MAO:24:2005) yksikköhinnan ilmoittamiseen eräitä poikkeuksia näyteikkunassa olevat myytäviksi tarkoitetut kulutustavarat on varustettava merkinnöillä myynti- ja yksikköhinnasta kuluttajapalvelusten maksuluettelo näkyviin

28 Kulutusluotot KSL 7:8 - ei saa käyttää pääasiallisena markkinointikeinona markkinoitaessa muita kulutushyödykkeitä ks. KKO:2005:81 1) luoton korko ja muut luottokustannukset (todellinen vuosikorko); 2) luoton määrä tai luottoraja; 3) luottosopimuksen kesto; 4) hyödykkeen käteishinta ja mahdollinen käsiraha, jos kyse on tietyn hyödykkeen oston rahoittamiseksi mainostetusta luotosta; 5) luoton ja luottokustannusten yhteismäärä ja maksuerien määrä

29 Erikoishyödykkeet vakuutukset  VakuutusyhtiöL 31:1 lääkkeet  LääkeL
alkoholijuomat  AlkoholiL; ks. muutokset jotka tulevat voimaan vuoden 2015 alussa tupakkatuotteet  TupakkaL elintarvikkeet  ElintarvikeL sähköinen suoramarkkinointi TYK 24 luku

30 Elintarvikkeita koskevat ravitsemus- ja terveysväitteet (EY/1924/2006 )
Ravitsemusväitteellä tarkoitetaan elintarvikkeen hyödyllistä ravintosisältöä käsittelevää väitettä. Esimerkiksi ’sisältää kalsiumia’. Terveysväitteellä tarkoitetaan elintarvikkeen ja terveyden välistä yhteyttä käsittelevää väitettä. Esimerkiksi ’Kalsium on välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle’. EFSA arvioi, voidaan hyväksyä komission asetuksella.

31 Markkinointi 3 Kuluttajamarkkinoinnin valvonta ja sanktiot. Tietosuojaan liittyvät säännöt

32 Kuluttaja-asiamiehen valvonta
markkinaoikeuden määräämä väliaikainen tai pysyvä kielto (hakijana KA) kieltoa on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta voidaan, jos siihen on erityistä syytä, kohdistaa myös ekh:n palveluksessa olevaan tai muuhun, joka toimii hänen lukuunsa KA:n väliaikainen kielto, jossa tiukat määräajat ks. L kuluttajavirastosta 6 §

33 Muut viranomaiset tietosuojavaltuutettu: sähköinen suoramarkkinointi
elintarvikevirasto voi kieltää uhkasakkoa apuna käyttäen elintarvikemääräysten vastaisen markkinoinnin Valvira  tupakka ja alkoholi markkinaoikeus voi valituksesta tutkia kiellon pätevyyden

34 Rangaistukset RL 31:1 Markkinointirikos: Joka tavaroiden, palveluksien, kiinteistöjen, yksityisen osakeyhtiön arvopapereiden tai muiden hyödykkeiden ammattimaisessa markkinoinnissa antaa markkinoinnin kohderyhmän kannalta merkityksellisiä totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, on tuomittava markkinointirikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. alkoholijuoman osalta 31:1a tupakkatuotteet tupakkalain 31 ja 31a §§ myös oikeushlö tuomittavissa sakkoon

35 Itsevalvonta mainonnan eettinen neuvosto voi antaa huomautuksen mainonnan eettisten sääntöjen vastaisesta markkinoinnista

36 Markkinointi 4 Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa: elinkeinonharjoittaja vs. toinen ekh

37 Lain markkinointia koskevat määräykset
yleinen sopimattoman menettelyn kielto totuudenvastaisen ja harhaanjohtavan ilmaisun kielto markkinoinnissa kun se on omiaan vaikuttamaan …. vahingoittavan sopimattoman ilmaisun kielto vertailevan markkinoinnin edellytykset markkinointiarpajaiset yms. huom. arpajaislainsäädäntö kaupallisen tarkoituksen näkyvyys sekä markkinoijan yksilöinti

38 2.1 § Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa JA on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.

39 Esimerkki 1: MT 1994:18. Galilea Trading Ltd
Esimerkki 1: MT 1994:18. Galilea Trading Ltd. Oy vastaan Ahava-tuote avoin yhtiö. Sekä hakija että vastaaja markkinoivat mm. Kuolleen meren mudasta valmistettuja kosmeettisia tuotteita. Yksinoikeus mudan kaivamiseen Israelin valtion alueella oli myönnetty eräälle ulkomaiselle yhtiölle, joka valmisti vjan markkinoimat tuotteet ja toimitti mutaa mm. hjan markkinoimien tuotteiden valmistajalle. Vja oli käyttänyt markkinoinnissaan yksinoikeuteen viittaavia ilmaisuja kertomatta selvästi, että yksinoikeus koski vain em. ulkomaiselle yhtiölle myönnettyä kaivausoikeutta Israelin valtion alueella ilmoittanut Ahavan olevan ainoa valmistaja Kuolleen meren alueella Siten antanut virheellisen kuvan, että vain vjan tuotteiden valmistuksessa käytettäisiin Kuolleen meren mutaa. Vastaajan markkinointi oli tältä osin harhaanjohtavaa.

40 Esim. 2: MAO:535/08. Stella Konditoria vs. Stockmann
vjan Sans Rival – kakun pakkauksessa sanottiin: Perinteisen Sans Rival -kakun resepti on peräisin 1900-luvun alusta. Tätä klassikoksi muodostunutta herkullista kakkua on tarjoiltu jo mm. presidentin rouvan Ellen Svinhufvudin kahvipöydässä. MAO totesi ilmaisun totuudenvastaiseksi, koska kakkua ” ei riidattomasti ole tarjottu missään vielä rouva Ellen Svinhufvudin aikakaudella”

41 Esim.3. MAO:116/03. Hjana Aktia Säästöpankki Paikkansapitävä mutta silti sopimaton ilmaisu
Vjat olivat markkinoimaansa vakuutusta koskevassa mainonnassaan ilmoittaneet, että ko. vakuutuksesta saa lisätietoja mm. Säästöpankeista. vakuutuspalvelua ei ollut kuitenkaan saanut Aktia Säästöpankki Oyj:n konttoreista eikä niissä ollut annettu ko. vakuutusta koskevia lisätietoja AS Oyj oli selvästi suurin säästöpankeista ja se oli ollut markkinoinnin toteuttamisajankohtana mm. useilla pääkaupunkiseudun paikkakunnilla ainoa säästöpankki menettely hjan kannalta sopimatonta

42 Paikkansapitävä mutta silti sopimaton …
Vja oli viestillään hjan asiakkaille ja alihankkijoille tuomioistuimen vanhan päätöksen perusteella ja selkeästi ilmoittamalla tai antamalla ymmärtää, että hjan tarjoamat laitteet loukkaisivat vjan patentteja ja että vja olisi käynnistänyt tai käynnistämässä oikeudenkäyntejä tämän johdosta, pyrkinyt vaikuttamaan hjan markkinoimien laitteiden kysyntään. llmaisut olivat olleet omiaan antamaan sellaisen kuvan, että myös hjan nyttemmin markkinoimat sanotut laitteet loukkaisivat vjan patentteja. Kun vjalla ei ollut näyttöä patentinloukkausta koskeville väitteilleen, väitteet olivat saattaneet antaa virheellisen kuvan hjan markkinoimista laitteista. Väitteet olivat olleet epäasianmukaisia ja olleet omiaan vaikuttamaan hjan markkinoimien laitteiden kysyntään.

43 Esim. vertaileva markkinointi MT:2001:10
Vja oli markkinoinnissaan käyttänyt väliraportteihin sisältyneitä pylväsdiagrammeja, joita ei ollut otettu loppuraporttiin eikä ollut kertonut raporteissa mainituista tulosten luotettavuuteen vaikuttavista varaumista sekä esittänyt tutkimuksesta vedettyjä omia johtopäätöksiään. Menettely katsottiin hyvän liiketavan vastaiseksi.

44 Vertailu ja hyvän liiketavan vastaisuus
MT:1995:20. Vja ei ollut näyttänyt, että sen liike olisi myynniltään taikka muutoinkaan paikkakunnan suurin luontaistuotteiden erikoisliike. Vjan käyttämä ilmaisu "Forssan suurin luontaistuotteiden erikoisliike" oli toteennäyttämätön ja hyvän liiketavan vastainen. Hjan ja vjan liikkeet sijaitsivat suhteellisen pienellä paikkakunnalla, jossa niiden lisäksi toimi yksi kilpaileva liike. Vjan mainoksissa oli korostettu yksilöityjä hintatietoja. Vjan käyttämät edullisuusväitteet "alittamattomin tarjoushinnoin", "ylivoimaisesti edullisin" ja "se edullisempi Vitamix" saattoivat ko. yhteydessä antaa sellaisen kuvan, että vjan liikkeen tosiasialliset hinnat olivat edullisempia kuin kilpailevien liikkeiden hinnat. Vja ei ollut näyttänyt että vjan hinnat olisivat yleisesti edullisemmat kuin muissa paikkakunnan luontaistuoteliikkeissä. Vjan väitteet olivat ko. olosuhteissa olleet hyvän liiketavan vastaisia.

45 Kilpailijan halventaminen tai vähättely
MT: 2001:1. Kodintekniikkaliitto ry vs. Gigantti Oy Ab. Vjan mainoksessa oli toisen kodintekniikka-alan mainoksen näköisen ilmoituksen päällä isokokoinen teksti "Jos haluat maksaa liikaa, osta nyt." Mainoksen reunoilla näkyi mm. nimi "Kaken Kodinkone", mainoslauseita sekä kuvia kodintekniikka-alan tuotteista. Lisäksi siinä kerrottiin mm. liikkeen kuljetuspalveluista. Mainoksessa oli vjan logo, jossa oli teksti "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa." Mainoksen mukaan vjan myymälä avataan lähiaikoina. Vjan mainoksen pääsanoma oli se, että kilpailijoiden liikkeissä myytävät tuotteet ovat liian kalliita ja että näistä liikkeistä ostaminen on tyhmää. Siten se oli esittänyt kilpailijat ja näiden liikkeissä myytävät tuotteet halventavalla tavalla mainoksessaan.

46 EU:n nimisuojajärjestelmä
EU-asetus n:o 1151/2012.

47 Tarkoitus suojata elintarvikkeita ja maataloustuotteita vakiintuneen nimen väärinkäytöltä ja huokeammilta väärennöksiltä lisäarvoa tuotteille tae alkuperästä

48 Hakeminen useampi tuottaja yhdessä tai näitä edustava järjestö tai organisaatio hakemus tehdään maa- ja metsätalousministeriölle, joka tekee asiassa päätöksen EU:n komissio rekisteröi

49 Suojausjärjestelmät 1. Maantieteellinen rajaus
suojattu alkuperänimitys SAN: tuotteen laatu tai sen ominaisuudet johtuvat olennaisesti maantieteellisestä alueesta, esim. siellä tuotetusta raaka-aineesta(Lapin puikula, Lapin poro, Kitkan viisas) suojattu maantieteellinen merkintä SMM: löyhempi kuin edellä; jokin (tuotanto, jalostus, käsittely)määrätyllä alueella (Kainuun Rönttönen) Perinteinen valmistusmenetelmä ATP (aito perinteinen tuote) voidaan valmistaa missä tahansa EU-alueella rekisteröidyn valmistusmenetelmän mukaan

50 Markkinaoikeuden toimivalta
voi kieltää jatkamasta tai uudistamasta SopMenL:n vastaista menettelyä; kielto voidaan ulottaa erityisestä syystä EH:n palveluksessa olevaan tai muuhun hänen lukuunsa toimivaan on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta voi määrätä kiellon myös väliaikaisena voi velvoittaa EH:n määräajassa ryhtymään sopivaan oikaisutoimeen, jos sitä teosta aiheutuvien ilmeisten haittojen vuoksi on pidettävä tarpeellisena uhkasakon uhalla voi kantajan vaatimuksesta määrätä, että päätös kieltoa koskevassa asiassa on vjan kustannuksella julkaistava yhdessä tai useammassa sanoma- tai aikakauslehdessä vahingonkorvausvaatimuksen tutkiminen

51 Mikä ei ole MAO:n toimivallassa
SopMenL:n 9 §:n mukainen kilpailumenettelyrikkomus ja RL 30:2 rikos: Joka elinkeinotoiminnassa käyttää omaa tai toisen elinkeinotoimintaa koskevaa totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua ja siten aiheuttaa toiselle elinkeinonharjoittajalle vahinkoa, on tuomittava kilpailumenettelyrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Syytteen tässä laissa tarkoitetusta rikkomuksesta käsittelee yleinen alioikeus. Virallinen syyttäjä ei saa nostaa syytettä, ellei asianomistaja ole ilmoittanut rikkomusta syytteeseen pantavaksi.

52 MAO:n toimivalta KKO:2004:32: ”tuotteen kaupanpitäminen tai muu kaupallinen tarjonta on voitava kieltää sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 6 §:n nojalla, jos tällainen menettely on lain 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaista tai muutoin sopimatonta, riippumatta siitä, mitä kaikkea toimintaa itse markkinointiin katsotaan kuuluvan.” KKO:2004:4: MAO toimivaltainen tutkimaan esikysymyksinä vedotut tavaramerkki- ja tekijänoikeuteen perustuvat seikat. MAO:236/14: vahingonkorvaus sopimattomasta menettelystä sopimussuhteen ulkopuolella

53 IP-oikeudet markkinoinnissa
TekijänoikeusL, ToiminimiL, TavaramerkkiL, MallioikeusL SopMenL Orjallinen jäljittely ja norkkiminen oikeuden loukkaaminen vahingonkorvaus vahingonkorvauslain nojalla  VahKL 5:1 hyvitys tai vahingonkorvaus ko. lain nojalla

54 TekijänoikeusL 1:1 Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen, olkoonpa se kaunokirjallinen tahi selittävä kirjallinen tai suullinen esitys, sävellys- tai näyttämöteos, elokuvateos, valokuvateos tai muu kuvataiteen teos, rakennustaiteen, taidekäsityön tai taideteollisuuden tuote taikka ilmetköönpä se muulla tavalla. Kirjallisena teoksena pidetään myös karttaa sekä muuta selittävää piirustusta tai graafista taikka plastillisesti muotoiltua teosta sekä tietokoneohjelmaa

55 Teoskynnys eri teostyyppien kohdalla
musiikki valokuvat muu kuvat logot tekstit ks. tekijänoikeusneuvoston lausunnot

56 Tekijänoikeuden sisältö:
kappaleiden valmistaminen yleisön saataviin saattaminen välittäminen yleisölle julkinen esittäminen teoskappaleiden levittäminen julkinen näyttäminen lähioikeudet

57 Tekijänoikeuden rajoitukset
yksityiseen käyttöön valmistaminen sitaattioikeus sopimuslisenssi opetustoiminta- ja tieteellinen tutkimus eräät laitokset erityisasemassa sammuminen

58 Tekijänoikeuden lähioikeudet
esittävän taiteilijan oikeus tuottajan oikeus radio-ja/tai televisioyrityksen lähettäjäyrityksen oikeus luettelon ja tietokannan valmistajan oikeus valokuvaajan oikeus

59 Tekijänoikeusneuvosto antaa lausuntoja
2014:4. Ei-kaupalliselle internet-keskustelupalstalle oli sallittua sijoittaa tekijänoikeuslain perusteella suojattuun kuvaan vievä klikattava linkki, mikäli kuva oli saatettu kuvan oikeudenhaltijan suostumuksella internetissä kenen tahansa vapaasti saataville. 2013:2. Irlantilaisen Oscar Wilden (1854–1900) teosten suoja-aika on päättynyt Suomessa. Tekijänoikeusneuvosto ei arvioinut näin ollen Wilden aforismien teostasoa. Yhdysvaltalaisen W. C. Fieldsin (1880–1946) teosten suoja-aika päättyy Suomessa viimeistään vuoden 2016 lopussa. Tekijänoikeusneuvosto ei ottanut kantaa suoja-ajan laskentaan, joka on näyttökysymys. Fieldsin aforismi "If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it." oli TekijäL 1 §:ssä tarkoitettu kirjallinen teos. Aforismeja, joiden suoja-aika oli päättynyt tai jotka eivät nauttineet teossuojaa, sai käyttää jääkaappimagneeteissa ilman oikeudenhaltijan lupaa.

60 Tekijänoikeuden kesto
tekijänoikeus voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta lukien lähioikeudet voimassa 50 vuotta esityksen esittämis-, tallenteen valmistamis- tai valokuvan valmistamisvuodesta tekijänoikeusjärjestöjen rooli edustaa tekijöitä ja lähioikeuksien haltijoita ja myöntää lupia

61 TAVARAMERKIN PÄÄTEHTÄVÄ (EUROOPPA-)OIKEUDEN NÄKÖKULMASTA
tavaramerkillä taataan kuluttajalle tai loppukäyttäjälle se, että ko. merkillä varustetut tuotteet ovat alkuperältään samoja siten, että kuluttaja tai … voi tavaramerkin perusteella erottaa sillä varustetun tuotteen alkuperältään poikkeavista tuotteista ilman sekaannusvaaraa (EUT C-10/89)

62 Mikä tavaramerkki on? Tavaramerkki voi olla esimerkiksi sana tai kuvio tai niiden yhdistelmä. Se voi olla myös iskulause, kirjainyhdistelmä tai vaikka äänimerkki tai jokin muu graafisesti esitettävissä oleva merkki.

63 Tavaramerkin rekisteröinti
Rekisteröimällä tavaramerkin patentti- ja rekisterihallituksessa saa yksinoikeuden merkin käyttämiseen tavaran tai palvelun tunnuksena Suomessa. Myös yhteisötavaramerkin hakeminen on mahdollista jolloin yksinoikeus EU: sisällä. Yksinoikeus tarkoittaa sitä, että vain rekisteröinnin haltija saa käyttää ko. tavaramerkkiä elinkeinotoiminnassaan ja hän voi tarvittaessa kieltää muita käyttämästä merkkiään tai siihen sekoitettavissa olevaa toista merkkiä. Tavaramerkki voidaan saada myös vakiinnuttamalla eli jos se tässä maassa on asianomaisissa elinkeino- tai kuluttajapiireissä yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden erityisenä merkkinä.

64 Rekisteröinnin edellytykset
erottamiskykyinen ei saa olla sekoitettavissa KKO:2010:12. Valio Oy käytti leviterasvojen tunnuksena rekisteröityjä tavaramerkkejä VOIMARIINI ja OIVARIINI. Arla Ingman Oy Ab käytti leviterasvan tunnuksena myöhemmin rekisteröityä tavaramerkkiä INGMARIINI. Tavaramerkkien välillä ei ollut sellaista samankaltaisuutta eikä siten sellaista tavaramerkkilain 6 §:n 2 momentin edellyttämää yhteyttä, jonka perusteella kohdeyleisö yhdistäisi tavaramerkit toisiinsa. Tämän vuoksi tavaramerkin INGMARIINI käyttäminen leviterasvan tunnuksena ei loukannut Valio Oy:n oikeutta sanottuihin tavaramerkkeihin. (Ään.)

65 Tavaramerkkioikeuden kesto
Rekisteröinti on voimassa siitä päivästä, jona hakemus on tehty, siihen saakka kunnes kymmenen vuotta on kulunut rekisteröintipäivästä. Rekisteröinti uudistetaan merkin haltijan hakemuksesta, kulloinkin kymmeneksi vuodeksi edellisen rekisteröintikauden päättymisestä. Tavaramerkin rekisteröinti menetetään, jos merkkiä ei ole käytetty viimeisten viiden vuoden aikana eikä haltija osoita siihen hyväksyttävää syytä.

66 Tavaramerkin luovutus
Tavaramerkki voidaan luovuttaa toiselle. Luovutus saattaa käsittää joko kaikki ne tavaralajit, joita varten merkki on rekisteröity tai vakiinnutettu, taikka osan niistä. Rekisteröidyn tavaramerkin haltija voi, luovuttamatta itse merkkioikeutta, oikeuttaa toisen elinkeinotoiminnassa käyttämään tavaramerkkiä. Tavaramerkkioikeuden sammuminen ja rinnakkaistuonti (lue KKO:2011:7)

67 Tavaramerkki ei estä toista käyttämästä
1) omaa nimeään, toiminimeään, aputoiminimeään, toissijaista tunnustaan tai osoitettaan; 2) tavaroiden lajia, laatua, määrää, käyttötarkoitusta, arvoa tai maantieteellistä alkuperää, tavaroiden valmistusajankohtaa taikka muuta tavaroiden ominaisuutta osoittavaa merkintää; 3) tavaramerkkiä, jos sen käyttäminen on tarpeen tavaran käyttötarkoituksen osoittamiseksi

68 Rinnakkaistuonti sallittu
Tavaramerkin haltija saa kieltää tavaramerkin käyttämisen tavaroissa, jotka hän tai hänen suostumuksellaan joku muu on saattanut markkinoille Euroopan talousalueella kyseistä tavaramerkkiä käyttäen vain, jos tavaroihin on tehty muutoksia tai niitä on huononnettu sen jälkeen, kun ne on saatettu markkinoille tai tavaramerkin haltijalla on muu perusteltu syy kieltää tavaramerkin käyttäminen.

69 Toiminimen suoja yksinoikeus toiminimeen saadaan rekisteröimällä tai vakiinnuttamalla toiminimi toinen EH ei saa tässä maassa käyttää sellaiseen toiminimeen sekoitettavissa olevaa toiminimeä, ellei näytetä, että toiminimen haltija ei saata kärsiä siitä vahinkoa

70 verkkotunnukset tunnus ei saa oikeudettomasti perustua toisen suojattuun nimeen tai merkkiin taikka luonnollisen henkilön nimeen MAO:340/12. IK:n toiminimi Super Resta oli rekisteröity vuonna D Oy oli ottanut käyttöönsä verkkotunnuksen superresta.com kesällä Asianosaiset toimivat samalla toimialalla markkinoiden suur- tai ammattikeittiölaitteita, mihin myös D Oy:n verkkotunnuksen superresta.com käyttö on liittynyt. Menettely oli hyvän liiketavan vastaista ja asiakkaita harhaanjohtavaa ja siten SopMenL 1.1 §:n vastaista.

71 Mallioikeuden kohde tuotteen tai sen osan ulkomuoto
pitää olla konkreettinen tavara mallin pitää olla uusi ja yksilöllinen mallin rekisteröinti on voimassa viisi vuotta rekisteröinnin hakemispäivästä lukien, ja se voidaan uudistaa neljästi viideksi vuodeksi kerrallaan seuraamukset oikeuden loukkaamisesta

72 Seuraamukset em. oikeuksien loukkaamisesta
tuomioistuimen määräämä kielto hyvitys, jos tahaton loukkaus korvaus lisäksi, jos tuottamuksellinen loukkaus lisäksi rikosoikeudelliset seuraamukset mahdollisia, jos tahallinen loukkaus tavaroiden takavarikoiminen ja hävitys tuomion julkistaminen

73 Henkilön nimen tai kuvan käyttö
ei nimenomaista säännöstä, mutta käytettävissä on esim. hyvän tavan vastaisten menettelyjen kielto KSL:ssa ja SopMenL:ssa nimi ja kuva voidaan tavaramerkkirekisteröidä henkilön kuvan ja hahmon suoja koskee myös julkisuuden henkilöitä (ks. esim. MT:1981:18) kuolleen henkilön kuva ?

74 Jäljittely ja SopMenL pelkästään tuotteen tai tuotepakkauksen jäljittelyä ja jäljitelmien markkinointia ei voida pitää hyvän liiketavan vastaisena; sama koskee muutakin markkinointiaineistoa kiellettyä on kuitenkin sellainen jäljitelmien markkinointi, joka on omiaan luomaan kuvan siitä, että jäljitelmä on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin jäljitelty tuote tai tuotepakkaus. jotta sekaantumisvaara voisi syntyä, tulee alkuperäisen tuotteen/tuotepakkauksen olla omaperäinen ja markkinoilla siten tunnettu, että se yhdistetään tiettyyn kaupalliseen alkuperään.”

75 Jäljittely: MAO:81/03 Suomen Mehiläishoitajain Liitto ry vs. Hunajaparatiisi Oy. Vjan tuotepakkaus oli väritykseltään, kuvioinniltaan ja teksteiltään samankaltainen kuin hjan tuotepakkaus. Vjan pakkauksen samankaltaisuuden vuoksi ostaja oli saattanut luulla myös vjan pakkauksen olevan peräisin hakijayhdistyksestä. Ostaja oli pakkauksen valitessaan jopa saattanut luulla valinneensa hjan hunajapakkauksen. Vjan pakkauksessa ollut pienikokoinen merkintä vjan nimestä ja osoitteesta ei ollut riittävästi erottanut vjan pakkausta hjan pakkauksesta. Vjan pakkaus oli ollut omiaan antamaan virheellisen kuvan pakkauksen kaupallisesta alkuperästä. Vja oli siten menetellyt markkinoinnissaan hyvän liiketavan vastaisesti. Ks. MAO:6:2003; MT:1995:2

76 SopMenL VahKL 5:1:n ”erittäin painavat syyt”
KKO 1991:79: tuotetta koskeneet väärät väitteet lehtiartikkelissa KKO 1991:32: sinänsä sopimaton menettely ei johtanut vahingonkorvaukseen, koska kja ei esittänyt erittäin painavia syitä KKO 2005:105: mallioikeussuojaoikeudella perusteettomasti tapahtunut uhkaaminen

77 Henkilötietojen käsittely markkinoinnissa
Henkilötietolaki: hlötietojen kerääminen vs. oikeus yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan Terminologia: hlötieto: yhdistettävissä yksilöön (arkaluonteiset tiedot, henkilötunnus, muut tiedot) hlörekisteri: hlötietojoukko samaa tarkoitusta varten käsittely: kaikki mikä tiedon elinkaareen kuuluu rekisterinpitäjä: nimettävä  sopimus rekisteriseloste: pakollinen

78 Rekisterinpitäjän velvollisuudet
Rekisteriseloste: tarkoitus, mitä tietoja, tietojen luovuttaminen, rekisterin suojauksen periaatteet Huolellisuusvelvoite: ohjeet ja henkilöstön koulutus, suojaustoimet, tietojen tuhoaminen Suunnitteluvelvoite ja tarpeellisuusvaatimus: hlötietojen käsittely perusteltua toiminnan kannalta Käyttötarkoitussidonnaisuus Virheettömyysvaatimus: tietojen tarkistaminen Informointivelvoite Osoitelähde Ilmoitukset tietosuojavaltuutetulle

79 Asiakasrekisteri Henkilötietolain nojalla sallittu
”…jos rekisteröidyllä on asiakas- tai palvelusuhteen, jäsenyyden tai muun niihin verrattavan (esim. maksuttomaan palveluun liittyminen) suhteen vuoksi asiallinen yhteys rekisterinpitäjä toimintaan…”  asiallinen yhteys potentiaaliseen asiakkaaseen arkaluonteisten tietojen keräämisen kielto tietojen säilytys niin kauan kuin asiallinen yhteys säilyy + kohtuullinen jatkoaika vrt. HenkilöTL:n 34 §

80 Pelkästään suoramarkkinointia varten, ellei rekisteröity ole kieltänyt
pysyvä suoramarkkinointirekisteri pitkäkestoista uusasiakashankintaa varten - vain seuraava tiedot: nimi, yhteystiedot, ikä tai synt.vuosi, arvo tai ammatti, suku- puoli, äidinkieli, yksi tunnistetieto kampanjarekisteri - ajallisesti kampanjaan sidottu - ei em. tietorajoituksia yritysten yhteyshenkilöistä koostuva rekisteri kerättävä julkisista lähteistä

81 Rekisteröidyn oikeudet
tarkastusoikeus korjausoikeus kielto-oikeus tietojen käyttöön suoramainonnan, etämyynnin, markkina- ja mielipidetutkimusten, henkilömatrikkelien ja sukututkimuksen tarpeisiin perustetuissa rekistereissä

82 Suoramarkkinointi ja suostumus
postin ja puhelimen välityksellä: kielto-oikeus (opt-out) sähköinen sm kuluttajille: ennakkosuostumus (opt-in) paitsi ”…sama palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä voi … käyttää .. yhteystietoa omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden ja palvelujen suoramarkkinoinnissa”, jos informoi kuluttajaa selvästi kielto-oikeudesta jokaisessa viestissään puhelinliittymä: matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä, ei sovelleta teleyrityksen markkinointiin omille matkapuhelinasiakkailleen alle 15 –vuotias: huoltajan suostumus; -17-vuotiaat? b to b –markkinointi: kielto-oikeus (opt-out) b to b – sähköinen markkinointi: kielto-oikeus opt-out

83 Suostumus (EU:n tietosuoja-asetus)
vapaaehtoinen, yksilöity, tietoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu

84 Asiakkaan henkilötietojen liittäminen kanta-asiakasjärjestelmään ilman suostumusta
Asian kuvaus: Asiakas oli ostanut pesukoneen ja kotiinkuljetuksesta sovittaessa antanut yhtiölle yhteystietonsa. Pian sen jälkeen hän oli saanut kanta-asiakaskortin sisältäneen kirjeen ja "megatarjouksen", vaikka ei ollut missään vaiheessa liittynyt kanta-asiakasjärjestelmään. Osoitetietojensa luovuttamisen yhteydessä häntä ei oltu informoitu niiden käytöstä mihinkään muuhun kuin sovittuun tarkoitukseen. Yhtiö ilmoitti, että oli tapahtunut inhimillinen virhe myyjän liittäessä asiakkaan kanta-asiakasjärjestelmään kysymättä suostumusta. Henkilötiedot oli kuitenkin virheen havaitsemisen jälkeen heti poistettu järjestelmästä. Kanta-asiakasjärjestelmään liittyminen oli jäsenille vapaaehtoista ja maksutonta. Henkilökunnalle oli annettu ohjeet henkilötietojen keräämisestä. Tietosuojavaltuutetun vastaus: Tietosuojavaltuutettu totesi, että yhtiön vastauksessaan ilmoittamat kanta-asiakasjärjestelmänsä käyttöä koskevat periaatteet ovat henkilötietolain mukaiset. Myös järjestelmän rekisteriseloste oli laadittu henkilötietolain mukaisesti. Yhtiö oli kuitenkin rikkonut henkilötietolain säännöksiä liittäessään asiakkaan kanta-asiakasjärjestelmäänsä suostumuksetta. Viitaten henkilötietojen käsittelyn perustana olevaan asianmukaisuusvaatimukseen ja kuluttaja-asiamiehen ohjeeseen kanta-asiakasmarkkinoinnista (1997) tietosuojavaltuutettu totesi, ettei yksittäistä ostotapahtumaa voida pitää sellaisena asiakassuhteen aikaansaavana perusteena, joka täyttäisi henkilötietolain tarkoittaman asiallisen yhteyden vaatimuksen ja mahdollistaisi asiakkaan henkilötietojen liittämisen kanta-asiakasjärjestelmään ilman asiakkaalta pyydettyä nimenomaista suostumusta. Tapaukseen liittyvässä suoramarkkinoinnissa oli hyödynnetty suoraan kanta-asiakasjärjestelmän muodostavaa henkilörekisteriä, joten kyseessä ei ollut suoramarkkinointitarkoitukseen liittyvä henkilötietojen erityinen käsittely. Tietosuojavaltuutettu katsoi, että yhtiön menettely oli ollut henkilötietolain vastaista, mutta ei kuitenkaan niin moitittavaa, että se antaisi syyn ryhtyä lisätoimenpiteisiin. Koska kyseessä oli ollut poikkeama yrityksen yleiseksi ilmoittamasta henkilötietojen käsittelyä koskevasta linjasta, valtuutettu katsoi riittäväksi antaa yhtiölle moitteen asiakkaan henkilötietojen liittämisestä kanta-asiakasjärjestelmään suostumuksetta sekä kehotti yhtiötä vastedes huolehtimaan siitä, että henkilökunta ei enää menettele kyseisellä tavalla. Sovelletut säännökset: Henkilötietolaki 3 § 7 kohta, 5 §, 6§, 8,1 §, 9 §, 10 §, 19 §, 24,1 §, 25,3 § ja 30 §.

85 L sähköisistä palveluista 24 luku
suoramarkkinoinnin tunnistaminen 203 §: ”on voitava sitä vastaanotettaessa selvästi ja yksiselitteisesti tunnistaa markkinoinniksi” kiellettyä: peitetään tai salataan sen lähettäjän henkilöllisyys, jonka puolesta viesti on lähetetty; jossa ei ole voimassa olevaa osoitetta, johon voi lähettää pyynnön viestinnän lopettamisesta; pyritään ohjaamaan vastaanottajat KSL:n säännösten vastaisille verkkosivustoille

86 Eräitä markkinointitapoja
viraalimarkkinointi eli sosiaalisten verkostojen hyödyntäminen markkinoinnissa esim. kerro kaverille –toiminnot tuotesijoittelu ja sponsorointi (L sähk. palveluista 26 luku) affiliate-markkinointi

87 Affiliate-markkinointi
KUMPPANUUS- VERKOSTO sopimus Palvelun- tarjoaja markkinoija §§§§§§§§§§§§§ markkinoinninsäännöt:tunnistettavuus Henkilötietosuoja: mahdollisten uusien hlörekisterien syntyminen ja evästeiden sallittavuus julkaisija

88 Sopimuksen syntyminen
Kuluttajasopimus 1 Sopimuksen syntyminen

89 Sitooko mainos mainostajaa?
mediamainonta: lehdessä, tv:ssä tai radiossa julkaistu mainos ei ole yleensä sitova myyntitarjous myymälämainonta: yleensä sitova, ellei virhe ilmeinen suoramarkkinointi: osoitteeton markkinointi ei sitovaa, nimeltä mainituille kohdistettuna sitovaa koti- ja postimyynti: hinta- ja muut tiedot sitovat myyjää verkkomarkkinointi, jossa tilaaminen sähköisesti: yrityksen kotisivun tiedot sitovia

90 Sovelletaanko KSL:a? KVL 02/36/3376 : Kuluttaja (K) osti coton de tuleaur-koiranpennun ekh:lta. Kauppahinta oli 750 euroa. Pentu oli syntynyt Se kuoli kuukauden kuluttua kaupanteosta, koska sen sydän petti. K vaati ekh:a palauttamaan kauppahinnan. Ekh halusi antaa uuden pennun, mihin K ei suostunut. Ekh:n väite:Kyseessä ei ole ekh:n ja kuluttajan välinen kauppa. Kasvattaja on kokopäiväisessä toimessa kodin ulkopuolella. Vuodessa syntyy yksi tai kaksi pentuetta. Pentuja ei myydä ansiomielessä, vaan tulo käytetään uuden jalostusmateriaalin saamiseksi ja jalostusharrastuksen aiheuttamien menojen kattamiseksi. KVL:n linja: kenneltoimintaa on pidettävä ammattimaisena, jos kennel on rekisteröinyt kolmen tai useamman edellisen vuoden aikana vuosittain yhden pentueen tai jos se on rekisteröinyt kuluvan tai edellisen vuoden aikana kaksi tai useampia pentueita

91 Sopimusneuvottelut maksuttomia, ellei muusta sovittu, pääsääntönä
KVL Dnro 98/33/13. K oli puhelimitse ilmoittanut Auto Oy:lle haluavansa ostaa auton, jonka voisi ulkomailla asumisen jälkeen tuoda verovapaasti Suomeen. Auto Oy lupasi ilmoittaa, milloin se voi toimittaa auton. K lähetti Oy:lle ja telefaxviestin, joissa hän tiedusteli, oliko tilaus kunnossa. Oy ilmoitti tiedon auton arvioidusta toimitusajasta kirjeessä, jonka K sai Oy ilmoitti, että auto voitaisiin toimittaa vasta syksyllä 1998, jolloin K ilmoitti, ettei voi ottaa autoa vastaan, koska hän ei saisi veroetua. Oy:n oli korvattava K:lle sopimusneuvotteluista aiheutuneet hukkaan menneet kulut, jotka olivat lähinnä puhelinkuluja, joiden määräksi lautakunta arvioi muun selvityksen puuttuessa 300 markaksi

92 Negatiivisen sopimussidonnaisuuden kielto
Puhelinyhtiö ilmoitti liittävänsä useampaan tuhanteen liittymään vastaajapalvelun, mikäli asiakas ei ilmoittautunut kieltäytyvänsä ko. palvelusta. KA piti menettelyä laittomana.

93 Vahingot liiketiloissa
Asiakas ajoi korjaamotallissa autonsa päin mainostaulua. Koska vahinko sattui korjaamon vastuualueella eikä henkilökunta ollut opastanut asiakasta, korjaamo oli vastuussa vahingosta KVL:n mukaan.

94 Sopimuksen syntyminen ja sitovuus
oikeustoimilain sopimuksen syntymistä tarjouksen ja vastauksen menetelmällä koskee myös kuluttajasopimuksia ellei laissa toisin määrätä, esim. etä- tai kotimyynti  sopimus voi olla suullinenkin sopimusta ei voi peruuttaa ilman lain antamaa mahdollisuutta kauppa on avoin vain jos niin sovitaan Hyväksyttävä syy peräytyä sopimuksesta voi olla KSL:ssa oleva etä- tai kotimyyntiä sekä aikaosuusasunnon myyntiä koskevat säännöt toisen osapuolen sopimusrikkomus (esim. tavarassa oleva virhe, viivästyminen ) ilman hyväksyttävää syytä tapahtuva peräytyminen on sopimusrikkomus, josta aiheutuu vahingonkorvausvelvollisuus

95 Kuluttajakauppa KSL 5 luku
vaaranvastuu seuraamukset luovutuksen myöhästymisestä tavaran virheellisyyden monet kasvot yleinen virhesäännös: sovitun mukainen tai muuten perusteltua aihetta olettaa asentamisvirhe tai virhe ohjeissa tiedot tavarasta virheellisiä ”sellaisena kuin se on” –ehto 6 kk:n sääntö (5:15.2) takuun merkitys reklamoinnin merkitys 5:16

96 Purkaminen kauppalaissa ja KSL:ssa
Kauppalaki Kuluttajansuojalaki Ostaja saa virheen vuoksi purkaa kaupan, jos sopimusrikkomuksella on hänelle olennainen merkitys ja myyjä käsitti tämän tai hänen olisi pitänyt se käsittää. Jollei virheen oikaisu ole muuten mahdollista, voi kuluttaja purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen

97 yleinen virhesäännös KRL Sähköntoimitus K:n asuntoon oli keskeytyneenä yhteensä 22 tunnin ajan. Asiassa on riitaa sähköyhtiön velvollisuudesta maksaa korvausta sähkökatkon vuoksi pilaantuneista elintarvikkeista. Virhe jos sähköntoimitus on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä. Keskeytystä voida pitää tässä tapauksessa vähäisenä. Ks. myös KRL ” Vaikka keskeytys sattui talviaikaan ja oli 51 tunnin pituinen, lautakunta pitää keskeytystä tässä tapauksessa vähäisenä, kun otetaan erityisesti huomioon, että kyse oli vapaa-ajan asunnosta. Kyse ei ole sähköntoimituksen virheestä, … K:lla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen.”

98 Tavarassa on myös virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten. KRL K osti yhteensä 215,40 eurolla silkkisen neuletakin ja topin. Pestyään ne ensimmäistä kertaa noin 3 kuukautta kaupanteon jälkeen, K ripusti ne ulos kuivumaan, minkä jälkeen hän havaitsi niissä värimuutoksia. Hän valitti asiasta myyjälle, joka katsoi, että hänen olisi pitänyt tietää, ettei silkkiä saa kuivata auringossa. Koska EH ei ole antanut K:lle riittäviä silkkineuleen hoito-ohjeita ja neuleet ovat sen vuoksi vahingoittuneet, KRL katsoo, että kysymyksessä on KSL 5 luvun 12a §:n 2 momentissa tarkoitettu virhe. KRL K osti digitaalikameran 99,90 eurolla. Hän sai tuotteen mukana ruotsinkielisen käyttöohjeen. Myyjä lähetti K:n pyynnöstä kolme viikkoa kaupanteon jälkeen suomenkielisen pikaoppaan. K:n mielestä suomenkielinen ohje on liian suppea. KRL: Välttämätöntä käytön kannalta olisi ollut ainakin se, että menu-valikon tiedot olisivat olleet suomenkielellä. Virhe ei ollut vähäinen, joten K:lla purkuoikeus.

99 tiedot tavarasta virheellisiä
KRL K odotti linja-auton lähtöä Kajaanin rautatieasemalla. Hän ei kuitenkaan päässyt mukaan, koska linja-auto lähti Kajaanin linja-autoasemalta. K matkusti taksilla Valtimoon saadakseen linja-auton kiinni. Taksikulut olivat 100 €. Erimielisyys siitä, annettiinko K:lle riittävät tiedot linja-auton lähtöpaikasta. KRL: ”Yleisen elämänkokemuksen perusteella ei ole yksiselitteisesti pääteltävissä, lähteekö rautatieyhtiön JunaBussi-nimellä markkinoima linja-autokuljetus rautatieasemalta vai linja-autoasemalta. … EH:lla on ollut velvollisuus ilmoittaa asiasta puhelintilauksen yhteydessä tai muulla tehokkaalla tavalla. Toisaalta K:n olisi samasta syystä tullut itse tiedustella asiaa tilausta tehdessään tai muutoin selvittää asia etukäteen. ” Vastuu puoliksi. KRL Reumaa poteva K osti hierontalaitteen (550 €). Kysymys siitä, mitä tietoja myyjän voidaan kohtuudella edellyttää ymmärtävän ostajan tarvitsevan. Koska ko. hierontalaitteen ei ole osoitettu yleisesti olevan soveltumaton reumaa sairastavalle, EH:n ei oma-aloitteisesti tarvitse antaa asiasta tietoa ennen kaupantekoa. K:n olisi tullut itse kertoa sairaudestaan ja tiedustella laitteen soveltuvuutta juuri hänen käyttöönsä. K ei ole edes väittänyt menetelleensä näin.

100 ”sellaisena se kun on”-ehto
KRL jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos tavara on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta odottaa. Käytetyn auton kaupassa virhettä arvioidaan paitsi auton hinnan, myös erityisesti sen perusteella, mitä ostaja voi odottaa auton kunnolta, kun otetaan huomioon auton ikä, ajomäärä ja huoltohistoria Lautakunnalle esitetyn selvityksen mukaan autoa on markkinoitu siten, että siinä on ilmastointilaite. Ostajalla on siten ollut perusteltua aihetta edellyttää, että ilmastointilaite on toimiva. Lautakunta katsoo lisäksi auton ostoajankohtaa ja vian ilmenemistä edeltänyttä auton käyttömäärää koskevan uskottavan kertomuksen sekä vian laatua perusteella todennäköisenä, että ilmastointi on ollut viallinen jo autoa ostajalle luovutettaessa. Auto ei siten ole ilmastoinnin osalta vastannut ostajan aiheellisia odotuksia, joten siinä on ollut virhe. KRL Koiran luonnevikana aggressiivisuus. Ostajan näyttövelvollisuus.

101 6 kk:n sääntö KRL Koiran sairaus on ollut sopimusehdoissa ja KSL:ssa tarkoitettu virheominaisuus. Erimielisyys koskee sitä, onko vika ollut koirassa jo luovutushetkellä. Sairaus on ilmennyt noin neljän päivän kuluttua sen luovutuksesta eli vaaranvastuun siirtymisestä ostajalle. … asiantuntijalausunnon mukaan koiran sairaus on alkanut ennen luovutusta. Myyjä ei ole osoittanut toisin. KSL:n tavaran virhettä koskevia säännöksiä sovelletaan myös eläinten kauppaan. Koira on ollut edellä olevan ja KSL 5 luvun 15 §:n 2 momentin perusteella virheellinen, kun se luovutettiin K:lle. KRL K osti lasten toppahaalarin (58,63 €). Lahje rikkoontui toisena käyttöpäivänä. ”Kuluttajavalituslautakunta on tarkastanut K:n ostaman haalarin. Puvussa käytetyt materiaalit ovat normaalilaatuisia. Pelkästään se, että haalari on repeytynyt ei ole osoitus virheestä.” ks. myös KRL jääkiekkomaila

102 takuun merkitys KRL Jääkiekkomailalle annettu takuu. Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan eli antanut takuun, tavarassa katsotaan KSL 5 luvun 15 a §:n 1 momentin mukaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Mainitun pykälän 3 momentin mukaan takuu ei rajoita KSL:ssa säädettyä virhe-vastuuta Takuuehtojen mukaan takuu on koskenut kuitenkin vain materiaali- ja valmistusvirhettä eikä pelitilanteessa sattunutta normaalia vaurioitumista, kuten luistimen viiltoa. Myyjän on siten virhevastuun välttääkseen osoitettava, että kyse on ollut takuun piiriin kuulumattomasta pelitilanteessa sattuneesta normaalista vaurioitumisesta tai että mailan rikkoontuminen on joka tapauksessa todennäköisesti johtunut ostajan puolella olevasta seikasta. Ks. myös KRL Matkapuhelin.

103 virheilmoitus eli reklamointi
KRL Vaikka hiustuotteen toimivuutta (sävyttävä vaikutus) ei olisi voinut huomata heti, olisi se tullut huomata kuitenkin aikaisemmin kuin noin 20 kuukautta sen käytön aloittamisen jälkeen. KRL K osti vuonna 1997 käyttöön otetun Toyota Corolla STW 1.6 henkilöauton. K:n valitus koskee sitä, että hän havaitsi teettäessään vara-avainta , että hän ei ollut kauppaa tehtäessä saanut käyttöönsä auton pääavainta vaan huoltoavaimen, josta ei voinut teettää vara-avaimia. Autoissa, joihin kuuluu niin sanottu pääavain ja huoltoavain, on ostajan kannalta olennaista, että ainakin pääavain on tallella, vaikka auto olisi käytettykin, koska huoltoavain ei käy tavarasäiliöön ja siitä ei voi teettää vara-avaimia. Ellei pääavain ole tallella, myyjän on mainittava tästä ostajalle Kyseessä on virhe, jonka K on havainnut vajaan kahden vuoden kuluttua kaupanteosta. Lautakunta katsoo, että K: n olisi pitänyt havaita pääavaimen puuttuminen aikaisemmin voidakseen vedota siihen virheenä. ks. myös KRL ja

104 KSL 8 luku: kuluttajapalvelusopimukset
vastikkeellisia palveluksia, joita elinkeinonharjoittaja (toimeksisaaja) suorittaa kuluttajalle (tilaaja) ja joiden sisältönä on irtaimeen esineeseen, rakennukseen, muuhun rakennelmaan tai kiinteään omaisuuteen kohdistuva työ tai muu suoritus

105 Erityisyyksiä 1 lisätyöt: sovittava paitsi jos K ei tavoitettavissa ja kustannukset kohtuulliset KRL Työtilaus on koskenut virtalukon korjausta. Virtalukon vaihdon yhteydessä on havaittu, että turvatyynyn kellojousi on viallinen. Lautakunta katsoo, ettei työtilaus ole koskenut kellojousen vaihtoa. Tältä osin kysymyksessä on kuluttajansuojalain 8 luvun 6 §:ssä tarkoitettu lisätyö. EH ei ole edes väittänyt yrittäneensä pyytää K:lta lupaa kellojousen vaihtoon. Näin ollen EH:lla ei ole ollut oikeutta laskuttaa kyseisestä toimenpiteestä.

106 Erityisyyksiä 2: hinta-arvio 8:24
KRL K vei vuonna 2001 käyttöönotetun X-merkkisen hlöauton peltivaurioiden korjaukseen.Tuolloin autolla oli ajettu kilometriä. Työtilauksen yhteydessä EH arvioi korjauksen hinnaksi markkaa (noin euroa). Korjaus valmistui ja lopullinen hinta oli käteiskuitin mukaan 1 769,90 euroa. EH ei näyttänyt, että sen antama hinta-arvio olisi ollut suuntaa-antava tai että osapuolet olisivat myöhemmin sopineet hinta-arvion ylittämisestä. Näin ollen kuluttajansuojalain 8:24 §:n perusteella EH:lla on ollut oikeus laskuttaa tilatusta työstä enintään markkaa (967,08 euroa).

107 Vahingonkorvaussäännöksiä
Kuluttajansuoja Vahingonkorvaussäännöksiä

108 KSL 5:10 Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi, jollei myyjä osoita, että viivästys johtuu ns. ylivoimaisesta esteestä. (ns. ankara vastuu; myyjän näyttötaakka ylivoimaisesta esteestä) Välillisen vahingon korvausvelvollisuus vain tuottamuksen yhteydessä. Samanlainen oikeus korvaukseen kuin ostajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii … vahinkoa.

109 Viivästymisen korvaus ja kateosto
Ks. KRL huomioitavat seikat: tilauksen toimittamisen mahdollisuuden selvittäminen  huolimattomuus myyjän puolella vahinkoa kärsivän sopijapuolen on kuitenkin ryhdyttävä kohtuullisiin toimenpiteisiin vahinkonsa rajoittamiseksi : K on pyrkinyt löytämään myyjän valikoimista vastaavanlaisen tv:n. Hän olisi voinut hyväksyä yhden tv-tyypin, mutta myyjä ei suostunut luovuttamaan sitä. K ei ole ollut velvollinen suostumaan myyjän ehdottamaan ratkaisuun, että hänelle luovutettaisiin toinen tv välirahaa vastaan. K on tehnyt kateoston kohtuullisessa ajassa kaupan purkautumisesta. Ks. myös KRL

110 Välillisen vahingon käsite
tulon menetys, joka ostajalle aiheutuu sopimusrikkomuksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi vahinko, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta tavaran käyttöhyödyn olennainen menetys, josta ei aiheudu suoranaista taloudellista vahinkoa, sekä muu siihen rinnastettava haitta, joka on olennainen

111 Vahingonkorvaus vs. hinnanalennus
KRL K osti asuinhuoneiston osakkeet (3h + k + parv.) markalla. K vaati vahingonkorvausta asunnon välittäneeltä EH:lta, koska välittäjä markkinoi asunnossa olevan parkettilattian vaikka kaupanteon jälkeen selvisi, että lattia olikin laminaattia. Välitysliike myönsi virheensä, joten riitaa oli vain vahingon määrästä. KRL suositti, että EH maksaa K:ille vahingonkorvauksena euroa. KRL K valitti siitä, että vasta kaupanteon jälkeen hänelle selvisi, että autossa ei ollut internet-ilmoituksessa mainittuja ABS-jarruja ja kaksia renkaita. Lisäksi huoltokirjassa ei ollut merkintöjä. Lautakunta suositti, että EH (myyjäliike) maksaa K:lle hinnanalennuksena 500 euroa.

112 Tavaran virheestä aiheutunut vahinko
KSL 5:20: Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi; ei sovelleta tavaran ominaisuuksista aiheutuneen henkilövahingon korvaamiseen, johon sovelletaan tuotevastuulain sääntöjä välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut

113 Vahingonkorvaus: kulukorvaus
KRL Digiboksi. K:lle on tullut asian hoitamisesta myyjäliikkeen kanssa runsaasti matkakuluja, koska hän asuu 30 kilometrin päässä myyjäliikkeestä. Lisäksi hänelle on koitunut vaivannäköä ja kustannuksia yhteydenotoista muun muassa paikalliseen sähkölaitokseen ja kuluttajaneuvojaan. Lisäksi K:lle on tullut kuluja digiboksin kustannusarvion hankkimisesta. KRL pitää uskottavana, että K:lle on aiheutunut matkakuluja asian hoitamisesta myyjäliikkeen kanssa. … määräksi KRL arvioi 15 euroa. Lisäksi korvattavia menoja ovat ne kulut, jotka ostajalle ovat aiheutuneet viallisen tavaran korjauskustannusarvion hankkimisesta. Tämän vuoksi myyjä on velvollinen korvaamaan K:lle XX:n kustannusarvion laatimisesta veloittamat 24 euroa. Koska K ei ole esittänyt selvitystä siitä, että hänelle olisi aiheutunut kustannuksia mainituista yhteydenotoista, lautakunta ei hyväksy kulukorvausvaatimuksia näiltä osin.

114 Korvaus: virheen todentaminen ja tavaran korjauskulut
KRL Koivuparketti. Suoritettu tavarantarkastus on ollut tarpeellinen lattiaparketissa ilmenneen virheen todentamiseksi. Myyjä ja valmistaja ovat velvollisia korvaamaan ostajalle täysimääräisesti tavarantarkastuskertomuksen aiheuttamat, yhteensä euron kustannukset. Lattiaparketin korjaustöistä aiheutuvista kuluista ei ole esitetty luotettavaa selvitystä esimerkiksi tarjouspyynnöin tai asiantuntijalausunnoin. Virheen laatu, laajuus ja kauppahinta huomioiden lautakunta pitää riittävänä korvauksena lattiaparketin virheellisyydestä yhteensä 500 euroa.

115 Käyttöhyödyn korvaaminen
KRL K:n aviopuoliso osti matkapuhelimen (250 €). Maahantuoja oli antanut sille takuun. Puhelimeen ilmaantui vikaa keväällä Puhelinta on korjattu myyjäliikkeen huollossa 4 kertaa välisenä aikana. Huoltoliikkeen mukaan osa vioista on ollut ajoittaisia ja siten vaikeasti diagnosoitavia. K:n mukaan puhelin on ollut korjattavana yhteensä 17 viikon ajan. Koska korjaukset ovat kestäneet kohtuuttoman kauan, KRL:n mielestä vahinko on aiheutunut myyjän huolimattomuudesta. … K:lla on oikeus korvaukseen myös välillisenä vahinkona pidettävästä käyttöhyödyn menetyksestä. KRL arvioi kohtuulliseksi korvaukseksi tältä osin 30 euroa.

116 Aineeton vahinko KRL Asiassa on riitaa siitä, onko myyjä korvausvastuussa muistikortin rikkoutumisen vuoksi hävinneistä kuvista ja, jos on, millä määrällä. K vaati myyjää palauttamaan kuvat katsottavaan muotoon tai toissijaisesti korvaamaan uuden euron arvoisen matkan hinnan. Lautakunta toteaa, että häämatkakuviin liittyy merkittävä tunnearvo. Koska mitään objektiivista mittaa ei ole, lautakunta joutuu harkitsemaan korvauksen määrän. Ottaen huomioon, että osa kuvista on palautettu ja myyjä on antanut K:ille 40 euron lahjakortin, lautakunta arvioi korvauksen määräksi tässä tapauksessa 150 euroa. ks. KRL kovalevyn tiedostot

117 Tuotevahinko KSL 5:20 Tuotevastuulaki
korvataan tavaran virheellisyydestä aiheutunut vahinko mutta ei henkilövahinkoa sekä sellaiselle muulle omaisuudelle aiheutunut vahinko, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan vahinko johtunut siitä, että tuote ei ole ollut niin turvallinen kuin on ollut aihetta odottaa ei tarvita tuottamusta korvattava vahinko VahkL:n nojalla omaisuusvahingon alaraja 395 €

118 Tuotevahinko KRL K osti syyskuussa 2000 E1:ltä E2:n maahantuoman kaulusvetoketjullisen villapuseron noin 87 markalla. K ravisteli puseroa marraskuussa 2001 puhdistaakseen sitä, jolloin vetoketusta irtosi osa, joka sinkoutui K:n silmään ja sokeutti sen. KRL toteaa, että turvallisuuspuute tuotteessa tarkoittaa, että tuote voi yleensä olla omiaan aiheuttamaan vahinkoja. KRL ei pidä tuotteen turvallisuuspuutteena sitä, että vaatteesta saattaa sitä ravisteltaessa irrota kevytrakenteinen ja pyöreämuotoinen vetoketjun vedin, koska tällainen ei yleensä aiheuta vahinkoa. … kyse ennalta-arvaamattomasta tapaturmasta. Ei suositella hyvitystä. Ks. KRL Makkara ja hampaan vaurioituminen. Huom. todistustaakka lautakunnassa.

119 Tuotevastuu ja henkilövahingot
K:lle on hänen käsineistä saamansa allergisen reaktion takia aiheutunut lääkäri- ja lääkekuluja, jotka EH:n tulee korvata hänelle. Harmi ja mielipaha eivät ole korvattavaa vahinkoa. Myös vaatimus henkisen kärsimyksen korvaamisesta on lakiin perustumaton, paitsi joidenkin rikosten yhteydessä. K:lle ei ole saadun selvityksen perusteella aiheutunut ansionmenetystä allergisen reaktion takia. Hän ei ole osoittanut, että hänelle olisi aiheutunut muuta korvattavaa vahinkoa kuin lääkäri- ja lääkekulut. Lääkekulut olivat kuittien mukaan ovat 26,09 euroa, joten K:lla on oikeus saada korvausta yhteensä 50,09 euroa. KRL

120 Korvattava vahinko tuotevastuulaissa VahkL 5:1
Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon. Kuitenkin alaraja korvattavalle omaisuusvahingolle 395 € (ei siis henkilövahingolle)

121 Perääntyminen sopimuksesta
Kuluttajasopimus 2 Perääntyminen sopimuksesta

122 Tilauksen peruuttaminen
5:25. Jos ostaja rikkoo sopimuksen peruuttamalla tavaran tilauksen ennen tavaran luovutusta, myyjällä ei ole oikeutta pysyä sopimuksessa ja vaatia kauppahinnan maksamista. Sen sijaan myyjällä on oikeus korvaukseen hänelle aiheutuvasta vahingosta 28 §:n mukaisesti.

123 Tilaus vai kauppa? KRL K osti muun muassa laskettelusukset, siteet suksiin, monot ja sauvat. K maksoi kaupantekohetkellä ostamansa tavarat ja ne jäivät liikkeeseen siteiden asennusta varten. K halusi seuraavana päivänä peruuttaa kaupan. Kysymys on kaupan peruuttamisesta, koska tavarat olivat luovutettavissa ostajalle liikkeestä heti kaupantekohetkellä ja K oli suorittanut koko kauppahinnan. Tavarat jäivät liikkeeseen siteiden asennusta varten. Kaupan peruuttaminen ilman lakiin tai sopimukseen perustuvaa syytä on sopimusrikkomus. Tällaisessa tilanteessa myyjällä on oikeus vaatia ostajaa pysymään sopimuksessa eikä hänellä ole velvollisuutta kauppahinnan palauttamiseen.

124 Vahingonkorvaus tilauksen aiheettomasta peruuttamisesta
myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista

125 Tilauksen aiheeton peruuttaminen
K ja eh olivat allekirjoittaneet sopimuksen koiran kaupasta ja K oli maksanut käsirahan 500 € koiran 1100 € kauppahinnasta. K on peruuttanut kaupan seuraavana päivänä ennen koiran luovutusta. Eh:lle on aiheutunut vahinkoa siitä, että hän on joutunut myymään koiran uudelle ostajalle alkuperäistä sopimusta alemmalla hinnalla. Lisäksi eh:lle on aiheutunut ylimääräisiä rokotus-, matka-, trimmaus- ja hoitokuluja sen takia, että koiran luovutus viivästyi kaupan peruunnuttua.

126 Elinkeinonharjoittajan velvollisuus pysyä sopimuksessa KVL 3069/36/05
K osti Internetin välityksellä eh:lta tähtäinkiikarin, jonka hinta oli 79 € ja sen lisäksi tulivat toimituskulut 12,89 €. Lehti-ilmoituksen mukaan K:n olisi pitänyt saada lisäksi 49 € arvoinen leditaskuvalaisin, mutta hänelle lähetettiin otsalamppu hinnaltaan 29 €. K:n ei tarvinnut suostua kaupan purkuun, vaan oli oikeutettu saamaan ltk:n mielestä hinnanalennusta 20 €.

127 Palveluksen aiheeton peruuttaminen
Jos tilaaja rikkoo sopimuksen peruuttamalla palveluksen ennen sen luovutusta, toimeksisaajalla ei ole oikeutta suorittaa sitä loppuun. Sen sijaan toimeksisaajalla on oikeus korvaukseen hänelle aiheutuvasta vahingosta 30 §:n mukaisesti. Ks. seuraavat tapaukset KRL Laajakaistaliittymän tilaus. KRL Hinauspalvelun tilaus KRL Remontti.

128 Myyjän toimeenpanema purkaminen
Jos ostaja on saanut tavaran hallintaansa, myyjä saa purkaa kaupan vain, jos hän on pidättänyt itselleen oikeuden siihen tai jos ostaja torjuu tavaran. yleensä osamaksukaupassa  KSL 7 luvun kuluttajaluotto: ”Jos luotonantaja ottaa tavaran takaisin, hänen ja kuluttajan välillä on toimitettava tilitys.” määrämuotoinen sopimus ks. KSL 7:17, jotta tilitys voidaan tehdä ulosottomiehen toimesta virka-apuna

129 Tilitys EH:n hyväksi K:n hyväksi
maksamatta oleva osa luotosta - se osa luottokustannuksista, joka kohdistuu käyttämättä jäävään luottoaikaan erääntyneiden erien korot takaisin ottamisesta johtu-vat välttämättömät kulut tavaran arvo sitä takaisin otettaessa jälleenmyyntiarvo

130 Erityinen peruuttamisoikeus koti- ja etämyynnissä

131 katumisaika koti- ja etämyynnissä 14 pv
kotimyynti: pääsääntöisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtävä kuluttajasopimus etämyynti: systemaattinen puhelimen, postin, television, verkon käyttö myynnissä K:lla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla; pitennys  12 kk poikkeukset: koti- ja etämyyntisäännöt eivät koske ks. KSL 6:2

132 Kotimyynti KSL 6:6 Kotimyyntisopimuksella tarkoitetaan sopimusta, joka tehdään tai jota koskevan tarjouksen kuluttaja tekee muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa osapuolten ollessa samanaikaisesti läsnä; sekä 1) … ”kadulta haettu asiakas” 2) …. tutustumisretkellä toimitila myös tavanomainen tai kausiluonteinen myyntipaikka 6:9:ssä tarkoitetut tiedot sekä peruuttamislomake ja -ohje on annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi paperilla tai tämän suostumuksella muulla pysyvällä tavalla  uhka: 12 kk pidennys peruutusaikaan peruuttaminen ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua palautus- ja noutamisvelvoite peruutuksen yhteydessä

133 Tavaran noutamisvelvollisuus kotimyynnissä
K osti €:lla sohvakaluston kotimyynnissä. K peruutti kaupan 14 pv:n määräajassa, mitä peruutusta eh ei hyväksynyt. Eh ei noutanut kahden kuukauden määräajassa kalustoa. KVL ei pitänyt eh:n kannalta kohtuuttomana, että K sai pitää sohvakaluston KRL K osti … kaluston eurolla. …K:lla olisi oikeus pitää sohvakalusto vastikkeetta, koska peruutusilmoitus on lähetetty jo eli yli 2 kk sitten ja koska EH ei ole tuossa ajassa noutanut kalustoa. KRL katsoo kuitenkin tämän kohtuuttomaksi seuraamukseksi tässä vaiheessa. Se edellyttää myyjältä, että tämä noutaa kaluston 2 kk kuluessa saatuaan tästä päätöksestä tiedon. Muutoin ostajalla on oikeus saada kalusto vastikkeetta

134 Etämyynti Etämyyntisopimuksella tarkoitetaan etämyyntiä varten luodussa myynti- tai palveluntarjontajärjestelmässä tehtävää kulutushyödykesopimusta, joka tehdään ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä ja jonka tekemiseen käytetään vain yhtä tai useampaa etäviestintä

135 Etämyynti vai ei KRL K on tilannut rannekellon EH:n Internet-sivujen tietojen perusteella sähköpostitse. Tilauksen olisi voinut tehdä myös Internet-sivulla. Kysymyksessä oli …etämyynti. vrt autokauppa i-ilmoituksen pohjalta: ei etämyyntiä KRL K tilasi internetin välityksellä tietokoneen näytön, joka maksoi 207 euroa. K nouti tuotteen EH:n myymälästä ja maksoi sen myymälässä. EH:n internetsivuilla on hyödykkeitä koskeva hinnasto, jonka perusteella kuluttajat voivat tehdä tilauksia. EH:n mukaan internetin välityksellä tehty tilaus ei kuitenkaan olisi sitova tilaus vaan hyödykkeen varaus. Sitova sopimus syntyisi vasta kuluttajan noutaessa hyödykkeen myymälästä. KRL: EH:n käyttämä markkinointi- ja myyntitapa on laissa tarkoitettu etätarjontamenetelmä.

136 Ennakkotiedot eh:n nimi ja osoite sekä sijaintipaikka
kulutushyödykkeen pääominaisuudet kulutushyödykkeen hinta, toimituskulut ja maksuehdot toimitusta tai sopimuksen täyttämistä koskevat muut ehdot sopimuksen vähimmäiskesto, jos sopimus koskee hyödykkeiden jatkuvaa tai toistuvaa toimittamista etäviestimen käyttämisestä syntyvät kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän tarjouksen voimassaoloaika tieto peruuttamisoikeudesta tai siitä, että sitä ei 16.1:n 2–7 kohdan mukaan ole. - tiedot on vahvistettava kuluttajalle henkilökohtaisesti, kirjallisesti tai sähköisesti

137 Peruuttamisoikeuden rajoitukset
14 päivän kuluessa vahvistuksen vastaanottamisesta taikka tavaran tai ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta, ei kuitenkaan jos toimittaminen sähköisesti on K:n suostumuksella aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja K:le on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta vahvistuksessa hyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla vaihtuvista noteerauksista, joihin eh ei voi vaikuttaa sopimus tavarasta, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman; sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä eh tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan sopimus koskee vedonlyönti- tai arvontapalveluksia

138 tavara valmistettu tilaajan erityisiin tarpeisiin
KRL …kyseessä oleva kasvihuone on ollut tuote, joka on erityisesti valmistettu K:n toivomusten mukaisesti ja häntä varten. Lautakunta pitää ilmeisenä, että tällaisen erikoisvalmisteisen kasvihuoneen edelleenmyyntiarvo EH:lle on vähäinen eikä EH voi myydä tuotetta edelleen ilman huomattavaa tappiota. Näillä perusteilla on katsottava, ettei K:lla ole tässä tapauksessa kuluttajansuojalain 6 luvun … tarkoitettua oikeutta peruuttaa kasvihuoneen valmistamisesta ja toimittamisesta tehtyä sopimusta korvauksetta. Lautakunta katsoo, että euroa on pidettävä tässä tapauksessa kohtuullisena vahingonkorvauksen määränä.

139 Vastuu vastaanotetusta tavarasta
” pidettävä se olennaisesti muuttumattomana” K:n vastattava sen arvon alentumisesta ei katsota otetuksi käyttöön, jos K on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi Ks. KRL leikkikiväärin kauppa: vastuu tavaran katoamisesta postissa palautuksen yhteydessä?

140 hygieniatuotteet ym. K tilasi verkkokaupasta hajuveden haluamansa toisen hajuveden sijasta. Erehdys selvisi hänelle vasta, kun hän oli avannut tuotteen pakkauksen. Verkkosivulla oli ilmoitettu, että jos tuotteen sinetti on poistettu, sitä ei voi enää palauttaa. Koska pakkaus oli avattu, eh ei suostunut peruuttamaan kauppaa. Ltk:n mielestä kosmetiikka ja kauneudenhoitotuotteet ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä ei voi hygieniasyistä palauttaa uudelleen myytäväksi, jos niiden pakkaus on avattu. Ehdosta oli asianmukaisesti ilmoitettu. Erehtyminen oli K:n omalla vastuulla. KRL Ks. myös KRL Hirvipilli. Ovatko kuulokkeet hygieniatuote? Ks. KRL KRIL Tuotemerkin irrottaminen.

141 Muita erikoisuuksia siviilikauppaan ja –sopimukseen verrattuna
Kuluttajasopimus 3 Muita erikoisuuksia siviilikauppaan ja –sopimukseen verrattuna

142 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös ekh:aan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten. Ei kuitenkaan jos virhe on syntynyt kyseisestä ekh:sta riippumattomasta syystä sen jälkeen, kun hän luovutti tavaran edelleen vaatimus perustuu muun kuin kyseisen ekh:n antamaan sitoumukseen, joka asettaa ostajan parempaan asemaan kuin tämän luvun säännökset ilman mainittua sitoumusta vaatimus koskee hinnanalennusta tai kauppahinnan palauttamista ja ylittää määrältään sen, mitä kyseisen elkh:n oma sopijapuoli olisi voinut vaatia samalla perusteella, jos näiden välisen sopimuksen mahdollisia rajoittavia ehtoja ei oteta huomioon Ks. myös KSL 5:22 vastuu ”tiedonantovirheestä” sekä 7:39 luotonantajan vastuu

143 Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia mm.
kulutushyödykesopimuksia koskevissa tai muissa k-hyödykkeen hankintaan liittyvissä asioissa, joita kuluttajat saattavat ltk:n käsiteltäviksi asunnon kauppaan liittyvissä asioissa, joita kuluttajat, asuntoyhteisöt taikka asunnon myyjinä tai tarjoajina olevat yksityishenkilöt saattavat lautakunnan käsiteltäviksi KA:n ajamana ryhmävalituksena, jos useilla kuluttajilla taikka useilla yksityistakaajilla tai yksityisillä pantinantajilla on tai voidaan olettaa olevan samaa ekh:a kohtaan sellaisia vaatimuksia, jotka voidaan ratkaista yhdellä lautakunnan päätöksellä ei saa ratkaista asiaa, jonka tiedetään olevan vireillä tai ratkaistu tuomioistuimessa kuluttajaneuvonta ja kuluttajaoikeusneuvojat tulossa: määräaika 90 pv, joka edellyttää että käytetty asia kuluttajaneuvonnassa ensin

144 Ryhmäkanne (-laki) kanne, jota kantaja ajaa kanteessa määritellyn ryhmän puolesta siten, että asiassa annettava tuomio tulee myös ryhmän jäseniä sitovaksi kanteen edellytykset ks. lain 3 § KA panee vireille ryhmäkanteen ja käyttää siinä asianosaisena puhevaltaa ryhmän jäsen ei vastaa oikeudenkäyntikuluista kannetta ei ole käytetty vielä kertaakaan, kuluttajaviraston näkemyksen mukaan se ”tehostaa kuluttajariitalautakunnassa maaliskuussa 2007 voimaan tulleen uuden ryhmävalitusmenettelyn painoarvoa”, jota sitäkään ei ole käytetty, mutta uhkaa on ollut ilmassa …


Lataa ppt "Markkinointioikeuden kurssi 2018"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google