Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MTL-toimistot toimivat vastuullisesti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MTL-toimistot toimivat vastuullisesti"— Esityksen transkriptio:

1 MTL-toimistot toimivat vastuullisesti

2 Liiton eettiset säännöt
European Association of Communications Agencies EACA, joka on MTL:n eurooppalainen yhteistyöverkko, on julkistanut Eettiset säännöt nimellä The Code. Ne on luonnosteltu yhteistyössä Institute of Communication Ethics’in kanssa helmikuussa 2004. MTL eettiset säännöt The Code

3 Liiton eettiset säännöt
Eettiset säännöt perustuvat viidelle keskeiselle arvolle, joiden uskomme kattavan kaikki toiminta- alueet: Rehellisyys ja avoimuus Kunnioitus Kohtuullisuus Luotettavuus Erinomainen ammatillinen osaaminen

4 MTL Eettiset periaatteet viestintä- toimistoille
Eettisten periaatteiden tarkoitus on varmistaa MTL:n viestintäkonsultointiyritysten toiminnan vastuullisuus, mikä luo ja vahvistaa edellytyksiä viestintätoimistojen työn läpinäkyvyydelle, arvostukselle ja taloudellisesti kestävälle liiketoiminnalle. Tällä lisätään yleisön ja viestinnän sidosryhmien luottamusta MTL:ään järjestäytyneisiin toimijoihin. Yleisön luottamus on niin asiakkaan, toimiston kuin koko toimialan menestymisen edellytys.

5 MTL Eettiset periaatteet viestintä- toimistoille
Asiakaslähtöisyys: viestintätoimiston tehtävänä on edistää asiakasorganisaationsa kaupallisia tai toiminnallisia tavoitteita, tunnemme asiakkaamme toiminnan riittävän hyvin Luottamus: pyrimme aina luotettavaan viestintään ja uskottavuuden rakentamiseen Integriteetti: edistämme läpinäkyvyyttä ja vältämme harhaanjohtavaa markkinointia Kunnioitus: noudatamme sääntöjä ja säädöksiä, pidämme kuluttajan ja yleisön edun ja hyvinvoinnin etusijalla, mikä takaa pitkällä aikavälillä myös markkinoivan tahon menestymisen Rehellisyys: tarjoamme sidosryhmille olennaiset ja päätöksenteon kannalta riittävän kattavat tiedot Vastuullisuus: noudatamme lainsäädäntöä ja viranomaisten ohjeita kaikessa toiminnassamme, noudatamme käyttämiemme verkkoyhteisöjen sääntöjä, otamme huomioon erityisten sidosryhmien haavoittuvuuden, mm nuoret ja lapset, Yksityisyys: sitoudumme kunnioittamaan kuluttajien/yleisöön kuuluvien yksityisyyttä mm. lupakäytännöillä Sidonnaisuudet: tuomme esiin omat sidonnaisuutemme Läpinäkyvyys: emme tarjoa arvioitavaksi tuotteita tai palveluja edellyttäen, että arvioija antaa niistä myönteisiä arvioita julkisuudessa Avoimuus: kerromme, että toimimme asiakkaamme toimeksiannosta MTL eettiset periaatteet viestintätoimistoille

6 ICCO eettiset ohjeet The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) has called on the worldwide PR industry to stand by 10 principles of ethical behaviour, at the ICCO Global Summit in Helsinki. ICCO Helsinki Declaration

7 Lobbauksen eettiset ohjeet
Tavoitteena on parantaa vaikuttajaviestinnän mainetta sekä kannustaa avoimeen, reiluun ja rehelliseen toimintaan suhteessa lobattavaan, kumppaneihin, muihin lobbareihin, mediaan ja yleisöön. Lobbauksen eettiset ohjeet

8 PING Ethics PING Ethics toukokuussa 2016 lanseerattu eettinen koodisto
Tavoitteena on edistää sisältömarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja reiluutta. Sisällöntuottajien, yhteistyöyritysten sekä alalla toimivien järjestöjen ml MTL tuottama Tavoitteena on synnyttää ja ylläpitää keskustelua sisältömarkkinoinnin pelisäännöistä. PING Ethics

9 Mainonnan eettinen neuvosto
MTL rahoittaa Mainonnan eettisen neuvoston MEN toimintaa, sillä on edustaja neuvostossa MEN on alan itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan mukaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Lausuntoa voivat pyytää esimerkiksi yksityishenkilöt, yritykset ja viranomaiset. Mainonnan eettinen neuvosto

10 Kansainvälisen kauppakamarin ICC markkinointisäännöt
Mainonta ja muut markkinoinnin muodot ovat keskeisiä markkinointiviestinnän keinoja. Niiden avulla luodaan kansallisesti ja kansainvälisesti tehokkaita markkinoita. Markkinointi hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yleisesti koko yhteiskuntaa. Laajasti hyväksyttyihin itsesääntelyohjeisiin perustuva markkinointi on osoitus siitä, että elinkeinoelämä tunnustaa yhteiskunnalliset velvoitteensa. Itsesääntelyohjeiden keskeinen merkitys perustuu niiden kykyyn vaikuttaa kuluttajien luottamukseen suhteessa liike-elämään ja siten markkinoihin laajemminkin. Tehokasitsesääntely suojelee myös yksittäisten yritysten goodwill-arvoa ja mainetta. Itsesääntelyohjeita kehitetään jatkuvasti vastaamaan yhteiskunnallisia, teknologisia ja taloudellisia muutoksia. Itsesääntelytoimielimet ovat onnistuneesti soveltaneet ICC:n markkinoinnin sääntöjä 70 vuoden ajan. Mainontaa ja muuta markkinointia koskevat ohjeet on tunnustettu ja hyväksytty maailmanlaajuisesti. Säännöt ja ohjeet ovat yksi keino huolehtia kuluttajan suojasta markkinoilla ja niiden katsotaan myös tuovan lisäsuojaa kuluttajille. Itsesääntely on käytössä kokeiltu toimintatapa, joka on palvellut hyvin vastuullisia yrityksiä ja edistänyt kuluttajien etuja maailmanlaajuisesti. Siten itsesääntely palvelee vastuullista elinkeinoelämää ottaen samalla kuluttajien intressit huomioon. Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt

11 MEN hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet
1. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos a) naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla; b) naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä; tai c) mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä. 2. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä väitetään tai vihjataan, että toisen sukupuolen asema on sosiaalisesti, taloudellisesti tai kulturellisesti alempiarvoinen kuin toisen, tai jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen. 3. Mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

12 Viestinnän eettinen neuvottelukunta
Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää Viestinnän eettisiä ohjeita. MTL:n edustaja mukana toiminnassa VEN eettiset ohjeet

13 Kauppakamarin liiketapalautakunta
Liiketapalautakunta antaa pyynnöstä lausuntoja siitä, onko elinkeinotoiminnassa tehty toimenpide hyvän liiketavan vastainen tai muutoin sopimaton. Lausuntopyynnön voi tehdä hyödyntäen valmiita lomakepohjia. Liiketapalautakunta käsittelee muun muassa harhaanjohtavaa ja vertailevaa markkinointia, toisen yrityksen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttöä, kilpailijan halventamista sekä jäljittelyä koskevia asioita. Lautakunta ei lausu sopimusoikeudellisista eikä teollis- tai tekijänoikeudellisista kysymyksistä. MTL:lla edustus Liiketapalautakunta

14 Viestinnän ostajan opas
Pyrimme kehittämään alan kauppatapoja yhdessä kumppaneidemme kanssa asiakkaan eduksi Kilpailutusohjeet Viestinnän ostajan opas Suositus mediatunnuslukujen käytöstä


Lataa ppt "MTL-toimistot toimivat vastuullisesti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google