Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kenguru-matematiikkakilpailu
Advertisements

Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Norssi ja Varis juttusilla
Aija Vartiainen Monikulttuurinen toimintapäivä …toteutettiin työpajatyöskentelynä Koululla toimi koko päivän ajan kymmenen erilaista työpajaa,
Täydellinen koulu.
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Ompeluseurat kouluissa
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
HAALARIMERKKI- KOKEILU
TEHTÄVÄ 1 ”Taide ja taito”
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Sähköinen avustushaku
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
6.4 Liikunnan merkitykset
Tonni lähti Ryhmä 4.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Keitä koulu ei ymmärrä? Erityisherkkiä, lastensuojelulapsia, univiive-ihmisiä, seikkailijoita, superluovia, liikkuvia, käsillä tekijöitä, masentuneita,
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Vanhempainilta c.
Kenguru-kilpailu.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Omppu-diplomi ja Omppu-kokoelma
Ketterä ohjelmistokehitys
Ketterä ohjelmistokehitys
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Pöytätennis.
AVI:n hankepäivä Lahdessa
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
KOULUTULOKKAIDEN TUTUSTUMISPÄIVÄ
OPPILASKUNNAN VAPPURIEHAPÄIVÄ PE !
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
3.lk vanhempainilta.
Roolileikki - Läksykerhossa
Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op.
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
7lk valinnaisainepäivä
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
Harjoitus 1, tehtävä 4c) 0, 2,3, 1, 4, 5, 6, 7 ack 1 ack1 ack1 ack4 ….. ack 8 ack 9 ack10 8 ja 9 koska ikkunaan mahtuu 10, 11, ... Koska ikkunaan.
EUROSKILLS 2018 Budapest.
Työpöytäharjoitus 2.1. Reitinvalinta
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Vinkkaajan muistilista
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti Getting Closer Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti

2 opettajaa luokkineen, Espanjasta (Kanarian saarilta) ja Suomesta oppilaat olivat viidesluokkalaisia kesto noin yksi kouluvuosi

Projektissa tehtiin vaikka mitä Me opettajat valitsimme ensin oppilaillemme kirjeenvaihtokaverit. Molempiin maihin lähetettiinkin sitten kasa kirjeitä, joissa oppilas esitteli itsensä ja kertoi mitä hänellä on päällään paketissa mukana olevassa valokuvassa. Oppilaat etsivät sitten oman kirjeenvaihtokaverinsa kuvan vihjeiden perusteella. Paketissa oli myös karkkia ja esitteitä.

Monikansalliset joukkueet Seuraavaksi lapset jaettiin viiteen sekajoukkueeseen, puolet suomalaisia ja puolet espanjalaisia.

Maantiedetta kiinnostavalla tavalla Me opettajat loimme viisi reittiä kartalla koulujemme välille. Yksi kulki hyvin idässä, toinen aivan lännessä ja muut siinä välillä. Kaikissa oli kuitenkin yhtä monta pysähdystä, eli 30.

Reitit näkyivät seinällä…

… mutta myös Google Earth -sovelluksessa

Kilpailu Joukkueet ansaitsivat pisteitä tekemällä erilaisia tehtäviä. Sovittuna aikana kerran kuukaudessa joukkueen puoliskot suorittivat jotain, jonka jälkeen joukkueet ottivat yhteyden toisiinsa Skypen avulla. Eri maissa olevien joukkuetovereiden piti sitten päättää, mikä on joukkueen yhteisvastaus tai vaikkapa laskea pisteet yhteen.

Pisteytys Opettajat tarkistivat tehtävät vuorotellen. Paras joukkue sai 5 pistettä, heikoin yhden. Joukkueen kummatkin puolikkaat etenivät kohti toisiaan saamansa pistemäärän verran.

Pelialusta Joukkueen pelinappulaa siirrettiin seinällä olevalla pelialustalla. He menivät myös tietokoneilla Google Earth –karttoihinsa ja selvittivät siellä, mihin he ovat sillä kertaa ”matkustaneet”. Sen jälkeen ryhmät kirjoittivat lokikirjaa, jossa he kuvittelivat oikeasti olevansa jossain jännittävässä kohteessa. Tietoa haettiin Internetistä, esimerkiksi kyseisen kaupungin lämpötila, ruokapaikat tai matkakohteet.

Voittajat löytyivät! Voittajajoukkue oli selvillä neljän tehtävän jälkeen. Joukkueen 5 puoliskot ”kohtasivat” toisensa jossain Keski-Euroopassa.

Loppujuhlat Palkintojenjako järjestettiin web-kameroiden edessä Skypen ollessa auki. Kummassakin maassa oli valittu musiikkia toisten kuunneltavaksi. Lähetimme taas paketit, joissa oli paitsi mitalit, myös herkkuja ja jäähyväiskirjeitä.

Mutta ei siinä ollutkaan kaikki! Tämä projekti valittiin ensin Suomen ja Espanjan parhaaksi eTwinning- projektiksi 2010. Ja sen perään myös Euroopan parhaaksi projektiksi. Palkinnoksi molemmat luokat opettajineen pääsivät keväällä 2011 palkintomatkalle Budapestiin. Oli uskomattoman hienoa nähdä, kun silloin jo kuudesluokkalaiset nuoret kohtasivat toisensa ja viettivät yhdessä muutaman päivän.