Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Ritva Kareketo kouluttaja
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Anne Raasakka -
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
YHTEISHAKU 2019.
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017 5.4.2017 Paula Kilpeläinen & Nina harjulehto

HUIPPU –hanke 2017 Hankkeessa kehitetään työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamista Reformin myötä työpaikalla tapahtuva oppiminen lisääntyy, jolloin keskeiseksi haasteeksi nousee työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamisen varmistaminen KEHITETÄÄN JA PÄIVITETÄÄN TYÖPAIKKAOHJAA-JAKOULUTUSTA Yksi yhtenäinen työpaikkaohjaaja-koulutus (aikuis-, nuoriso-, oppisopimuskoulutus) VERKKOVARIA Tehtävät Materiaalit Ilmoittau- tuminen Verkkototeutus -Jatkossa mm. yksi tutkinnon suorittamistapa ja henkilökohtaistamis-prosessi Huomioidaan uuden lain vaatimukset

Koulutettujen työpaikkaohjaajien osuus sekä ammattiopettajien top-jaksolle osallistuminen (%) keskimäärin eri tutkinnoissa ja yhteensä (2008-2016) 1.1.2019

TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN TILANNE VARIASSA (2/2017)

KOULUTETTUJEN TOP-OHJAAJIEN MÄÄRÄ 2015-2016 VARIASSA

Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa/Mitä tehdään? Tutustutaan olemassa oleviin ”hyviin” työpaikkaohjaajakoulutusmalleihin Päivitetään ja luodaan koulutus- ja tukimateriaalia sekä tehtävät Lisäksi päivitetään mm. seuraavaa (Koulutukseen ilmoittautumislomake, henkilökohtaistamisprosessi ja –lomake, koulutusta koskeva palautelomake, todistuksen myöntämisen periaatteet, koulutettujen Top-ohjaajien tilastointi/rekisteri) Valitaan koulutuksen toteuttamisvaihtoehdot Tavoitteena luoda ”kevyt” järjestelmä (osasuoritukset/koko koulutus)

TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA RAKENNE TÄLLÄ HETKELLÄ Koulutus perustuu: http://www.oph.fi/download/143209_Tyopaikkaohjaajan_koulutus_2012.pdf (3 ov) 1. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaamisen näyttöjen ja (tutkintotilaisuuksien suunnittelu) (1 ov) 2. Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi (1 ov) 3. Opiskelijan tai tutkinnon suorittajan osaamisen arviointi (1 ov)

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMISVAIHTOEHTOJA Monialainen/alakohtainen Mentorointi –malli (esim.ohjauskäyntien yhteydessä, opettajien työelämäjaksoilla) Verkko-opiskelu –malli (joko osin tai kokonaan verkossa) Monimuoto –malli (lähiopetus (työpaikka/oppilaitos) (itsenäisesti/ryhmätyönä toteutettavat oppimistehtävät) Osasuoritukset/koko koulutus muita vaihtoehtoja?

ESIMERKKEJÄ MUIDEN OPPILAITOSTEN TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSISTA http://www.esedu.fi/tyoelamalle/tyopaikkaohjaaja https://sites.google.com/site/topkoulutus/ http://www.jamin.fi/jami/tyopaikkaohjaajakoulutus/ http://www.hel.fi/www/ammatillinen/fi/koulutukset/taydennys-ja-lyhytkoulutukset/tyopaikkaohjaaja-+ja+tyopaikkakouluttajakoulutus https://www.sakky.fi/tyopaikalla-tapahtuu/tyopaikalla-tapahtuu-hanke 1.1.2019

RYHMÄTYÖKYSYMYKSET Mikä tähän mennessä toteutetussa työpaikkaohjaajakoulutuksessa on toiminut hyvin? Mitä erityisesti tulee kehittää? (esim. koulutukseen hakeutuminen, henkilökohtaistaminen, materiaalit, tehtävät jne.) Mitkä olisivat koulutuksen keskeiset sisällöt / rakenne? (Työpaikkaohjaajien keskeiset osaamistarpeet?) Millaisia tehtäviä? Mitkä koulutuksen toteuttamistavat sopivat oman alanne työpaikkoihin? Mitä muuta tulisi huomioida työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa?

POHDITTAVAKSI MYÖHEMMIN /KOULUTUKSEN TARJOAMINEN Kuka kouluttaa ? (opettajien kouluttaminen top-ohjaajakouluttajaksi?) Aktiivinen tiedottaminen/markkinointi esim.nettisivuilla Jatkuvana koulutuksena, non-stop (esim.verkko-opintoina) Säännöllisin väliajoin alkavat koulutukset (monialaisina/alakohtaisina) Harvemmin Yritysten / opettajan aloitteesta Päivityskoulutukset Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen (mm. päivitys- ja täydennyskoulutus, top-kouluttajien osaamisen kehittäminen, työelämän tarpeet)

Vantaan ammattiopisto Varia Kiitos Vantaan kaupunki Vantaan ammattiopisto Varia