Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017 5.4.2017 Paula Kilpeläinen & Nina harjulehto
HUIPPU –hanke 2017 Hankkeessa kehitetään työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamista Reformin myötä työpaikalla tapahtuva oppiminen lisääntyy, jolloin keskeiseksi haasteeksi nousee työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamisen varmistaminen KEHITETÄÄN JA PÄIVITETÄÄN TYÖPAIKKAOHJAA-JAKOULUTUSTA Yksi yhtenäinen työpaikkaohjaaja-koulutus (aikuis-, nuoriso-, oppisopimuskoulutus) VERKKOVARIA Tehtävät Materiaalit Ilmoittau- tuminen Verkkototeutus -Jatkossa mm. yksi tutkinnon suorittamistapa ja henkilökohtaistamis-prosessi Huomioidaan uuden lain vaatimukset
Koulutettujen työpaikkaohjaajien osuus sekä ammattiopettajien top-jaksolle osallistuminen (%) keskimäärin eri tutkinnoissa ja yhteensä (2008-2016) 1.1.2019
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN TILANNE VARIASSA (2/2017)
KOULUTETTUJEN TOP-OHJAAJIEN MÄÄRÄ 2015-2016 VARIASSA
Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa/Mitä tehdään? Tutustutaan olemassa oleviin ”hyviin” työpaikkaohjaajakoulutusmalleihin Päivitetään ja luodaan koulutus- ja tukimateriaalia sekä tehtävät Lisäksi päivitetään mm. seuraavaa (Koulutukseen ilmoittautumislomake, henkilökohtaistamisprosessi ja –lomake, koulutusta koskeva palautelomake, todistuksen myöntämisen periaatteet, koulutettujen Top-ohjaajien tilastointi/rekisteri) Valitaan koulutuksen toteuttamisvaihtoehdot Tavoitteena luoda ”kevyt” järjestelmä (osasuoritukset/koko koulutus)
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA RAKENNE TÄLLÄ HETKELLÄ Koulutus perustuu: http://www.oph.fi/download/143209_Tyopaikkaohjaajan_koulutus_2012.pdf (3 ov) 1. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaamisen näyttöjen ja (tutkintotilaisuuksien suunnittelu) (1 ov) 2. Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi (1 ov) 3. Opiskelijan tai tutkinnon suorittajan osaamisen arviointi (1 ov)
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMISVAIHTOEHTOJA Monialainen/alakohtainen Mentorointi –malli (esim.ohjauskäyntien yhteydessä, opettajien työelämäjaksoilla) Verkko-opiskelu –malli (joko osin tai kokonaan verkossa) Monimuoto –malli (lähiopetus (työpaikka/oppilaitos) (itsenäisesti/ryhmätyönä toteutettavat oppimistehtävät) Osasuoritukset/koko koulutus muita vaihtoehtoja?
ESIMERKKEJÄ MUIDEN OPPILAITOSTEN TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSISTA http://www.esedu.fi/tyoelamalle/tyopaikkaohjaaja https://sites.google.com/site/topkoulutus/ http://www.jamin.fi/jami/tyopaikkaohjaajakoulutus/ http://www.hel.fi/www/ammatillinen/fi/koulutukset/taydennys-ja-lyhytkoulutukset/tyopaikkaohjaaja-+ja+tyopaikkakouluttajakoulutus https://www.sakky.fi/tyopaikalla-tapahtuu/tyopaikalla-tapahtuu-hanke 1.1.2019
RYHMÄTYÖKYSYMYKSET Mikä tähän mennessä toteutetussa työpaikkaohjaajakoulutuksessa on toiminut hyvin? Mitä erityisesti tulee kehittää? (esim. koulutukseen hakeutuminen, henkilökohtaistaminen, materiaalit, tehtävät jne.) Mitkä olisivat koulutuksen keskeiset sisällöt / rakenne? (Työpaikkaohjaajien keskeiset osaamistarpeet?) Millaisia tehtäviä? Mitkä koulutuksen toteuttamistavat sopivat oman alanne työpaikkoihin? Mitä muuta tulisi huomioida työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa?
POHDITTAVAKSI MYÖHEMMIN /KOULUTUKSEN TARJOAMINEN Kuka kouluttaa ? (opettajien kouluttaminen top-ohjaajakouluttajaksi?) Aktiivinen tiedottaminen/markkinointi esim.nettisivuilla Jatkuvana koulutuksena, non-stop (esim.verkko-opintoina) Säännöllisin väliajoin alkavat koulutukset (monialaisina/alakohtaisina) Harvemmin Yritysten / opettajan aloitteesta Päivityskoulutukset Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen (mm. päivitys- ja täydennyskoulutus, top-kouluttajien osaamisen kehittäminen, työelämän tarpeet)
Vantaan ammattiopisto Varia Kiitos Vantaan kaupunki Vantaan ammattiopisto Varia