Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina 3.5.2011 Ilkka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Kuopion maaseutuohjelma
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
RuokaKouvola2020 TR/Ohjausryhmä Kouvolan kaupunki.
Team Finland -henkinen roadshow Venäjällä ja Kiinassa - Laadukkuus - Luotettavuus - Puhtaus - Turvallisuus -
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Maaseutuohjelma Väylä vaikuttamiseen, tie toteutukseen
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
LUONNONTUOTTEET LEADER –RYHMISSÄ ohjelmakausi 2000 – 2006 KAINUUN NAISYRITTÄJYYS LEADER RY EI ERITYISESTI MAINITTU OHJELMASSA TUKEMINEN OLLUT MAHDOLLISTA.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
MTK:n valtuuskunnan syyskokous Maaseutuyrittäjyyslinja.
Paikallistaloushanke Tiedotustilaisuus Elintarvikkeiden suorempi tie kuluttajille.
Elinvoimaa ja älykkäitä hankintoja Hankinta asiamies Häme.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Maaseuturahasto Satakunnassa
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
©TNS 2013 Elintarvikkeiden ostaminen suoraan tuottajilta Suomen Gallup Elintarviketieto Oy Job:
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
T U L I M M E S U O M E E N. SUOMALAINEN KAUPPA TARVITSEE KILPAILUA  kaupan kansainväliset toimijat pitävät huolen kilpailusta  toimivat ja kilpaillut.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Kestävää kasvua ja työtä
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
Asuntomarkkinat Asuntovaikuttajien areena Hotelli Scandic Park Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Mikä on järkevää alue- ja kaupunkipolitiikkaa?
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
OP Ryhmän tutkimussäätiön teemapäivä Vallila Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Raha- ja talouspolitiikka pitkittyneessä 0-kasvun ja 0-koron.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Valtakunnallinen jätesuunnitelma
Kauppa Suomessa Jaana Kurjenoja.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 Tilannekatsaus Pohjanmaan ELY-keskus Sirkku Wacklin.
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
Yritykset ja yhteiskunta
TAHE keskitetty toimintamalli
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Pori Marko Jori.
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Paikallisruoan arvoketjun edistäminen
Pk-vientihanke pähkinänkuoressa
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Liiketoimintasuunnitelma
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina 3.5.2011 Ilkka Alarotu

Sisältö Kulutuksen valtatrendit Tuotteiden tie valikoimiin PTY:n hanke: Mirkoyritysten valmentaminen Yhteenveto

Ruoan merkityksen muutos Yhteiskunnan kehitys on mahdollistanut ruoan nousun sosiaalisen kanssakäymisen keskiöön. Erikoistuneet ja yksilölliset tarpeet lisääntyvät ja johtavat kulutuskäyttäytymisen pirstaloitumiseen. Yksilöllisten tarpeiden korostuminen Lähiruoka Luomu Ruoan ja raaka-aineiden arvostus, kokemusten jakaminen Yhdessä tekeminen, yhdessä syöminen, ruoasta keskusteleminen Tuoreus, luotettavuus Nälkä, ravinnon tarve Kuluttajavirasto/ Kuluttajan tarpeet ja motiivit: Maslowin tarvehierarkia 31.12.2018 SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus Pienten tuottajien tuotteet vastaavat useisiin kuluttajatrendeihin TERVEELLISYYS AITOUS Lähiruoka Luomu HARKITTU ERIKOISTUMINEN EETTISYYS JA EKOLOGISUUS 31.12.2018 SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

Tuotteen menestyessä on helppo rakentaa kasvupolku. Pienten yritysten tuotteiden tie valikoimiin on mahdollinen kolmella tavalla: Pieni paikallinen tuottaja voi asioida suoraan paikallisen myymälän kanssa. Jos tuottajan volyymi on riittävä, tämä voi asioida alueosuuskaupan kanssa ja päästä näin alueellisiin valikoimiin. Kun volyymit ovat suuret, on mahdollista tarjota tuotteita ketjuvalikoimiin Toiminta on mahdollista sillä tasolla kuin tuotantokapasiteetti mahdollistaa. Tuotteen menestyessä on helppo rakentaa kasvupolku.

”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Aikataulu Hanke toteutetaan 1.1.2011–30.6.2012. Seminaarit ja työpajat järjestetään lokakuun 2011 loppuun mennessä. Hankkeen tulokset arvioidaan 30.6.2012 mennessä. Yhteistyökumppanit Hankkeeseen osallistuvat PTY, ETL, MTK, ECR Finland ja Ruoka-Suomi -teemaryhmä. Toteuttamisesta vastaa PTY . Alueelliset koulutustilaisuudet järjestävät Ruoka-Suomi -teemaryhmän aluetoimijat. Yleistä Hanke liittyy Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan 2007-2013 erityisesti maaseudun yritysten ja työpaikkojen määrän tukemisen ja elinkeinojen monipuolistumisen osalta. EU osallistuu hankkeen rahoitukseen. (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma)

Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa Hankkeessa kehitetään elintarvikealan pienyritysten osaamista kaupan yhteistyökumppaneina ja niiden tuotteiden kilpailukykyä kaupan valikoimissa. Hankkeen päätavoitteena on elintarvikealan mikroyritysten (1-10 henkilöä työllistävien yritysten) tuotteiden pääsyn helpottaminen päivittäistavarakaupan valikoimiin ja tuotteiden menestyminen valikoimissa. Hanke on kuitenkin avoin kaikille kaupan pienille ja keskisuurille elintarvikkeiden tavarantoimittajille. Koulutushanke on valmisteltu yhteistyössä PTY:n Ruoka-Suomi –toimijoiden, ETL:n, MTK:n ja ECR Finlandin kanssa.

Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa Hanke kehittää tavarantoimittajien osaamista tärkeimmissä kilpailukykytekijöissä, joita ovat esimerkiksi kontaktien luominen kaupan päättäjiin liikesuhteen solmiminen markkinointi pakkaukseen liittyvät asiat logistiikka Kauppa tarjoaa hyville tavarantoimittajille mahdollisuuden kannattavaan kasvuun paikallisesti, alueellisesti tai jopa valtakunnallisesti. Hankkeessa hyödynnetään kaupan ja elintarviketeollisuuden osaamista siirtämällä sitä pienille yrityksille.

Käytännön toimet hankkeessa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 1) Tuotekortti Hankkeen tavoitteena on lanseerata kaupan ja pienten yritysten yhteistyön välineeksi tuotekortti. Tuotekortti nopeuttaa mikroyrityksen kehittämän uuden tuotteen valikoimaan ottoa sekä tehostaa liikesuhteen kehittämistä edelleen. Tuotekortin avulla tavarantoimittaja voi suunnitella tuotteeseen ja sen logistiikkaan liittyvät asiat huolellisesti ennen tuotteen tarjoamista kaupalle. arvioida itse tuotteen valikoimaan pääsyn mahdollisuuksia samoilla kriteereillä, joita kauppa käyttää arvioidessaan valikoimaan tarjottavia tuotteita.

Käytännön toimet hankkeessa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 2) Alueelliset seminaarit Hankkeessa järjestetään 16 seminaaria eri puolilla Suomea. yritysten edustajat saavat seminaareissa tiedon uudesta tuotekorttiin perustuvasta yhteistyöstä kaupan ja pienyritysten välillä. seminaareissa kaupan alueelliset vaikuttajat ja tavarantoimittajien avainhenkilöt voivat tavata ja verkottua. seminaari motivoi elintarvikealan yrityksiä kumppanuuteen kaupan kanssa sekä järjestelmälliseen toiminnan kehittämiseen.

Käytännön toimet hankkeessa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 3) Alueelliset työpajat Hankkeessa järjestetään seminaarien jälkeen työpajoja eri puolilla Suomea. Työpajoissa valmennetaan yrittäjiä sekä yritysten henkilökuntaa tuotekortin käytössä. Työpajoihin osallistuu myös kaupan edustajia, jotka tuovat asioiden käsittelyyn käytännön näkökulmaa.

Mikroyrityshanke kaupan näkökulmasta ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke kaupan näkökulmasta Pienet tavarantoimittajat ovat kaupalle tärkeitä, koska ne ovat tärkeä osa maamme elintarviketuotannon monimuotoisuutta suomalainen kuluttaja saa nauttia paikallisista erikoisuuksista ja ruokakulttuurimme rikkauksista yhteistyö pienten elintarvikealan yritysten kanssa helpottuu kun toimintatapoja yhtenäistetään ja tehostetaan

Päivittäistavarakaupan tavoitteet hankkeessa ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Päivittäistavarakaupan tavoitteet hankkeessa mikroyritysten kilpailukyvyn parantaminen tehostamalla niiden yhteistyötä kaupan kanssa resurssiongelman ratkaiseminen – kaupalla on paljon tavarantoimittajia ja vähän mahdollisuuksia valmentaa jokaista erikseen pienten tuottajien tuotteiden tarjonnan ja menestymisen varmistaminen myymälöihin entistä parempi valikoima kuluttajia kiinnostavia hyviä ja kilpailukykyisiä tuotteita

Yhteenveto Lähiruoka ja luomu osuvat moniin kuluttajatrendeihin. Kauppa voi toimia joustavasti kaikenkokoisten yritysten kanssa Mikroyrityshanke luo kontakteja ja helpottaa paikallista yhteistyötä Tavoitteena valikoimien rikastaminen paikallisilla erikoisuuksilla ja hyvillä pientuottajien tuotteilla