Pulmapeli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
LUONTOKUVASTA APPLIKOINTITOTEUTUS
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Valinnainen käsityö vkt ( Kahden tunnin valinnainen )
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Vapaa aihe Kysymykset.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Johdatus signaaleihin – fysiikan perusteet, 1,5 ov
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Käsityön sisältöalueet
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
TVT projekti esikoululaisille
KÄSITYÖSTÄ ON KYSYMYS! KÄSITYÖ- JA MUOTOILUALAN OMA, KATTAVA VERKKOPALVELU Jospa meillä olisi…
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
SDQ-kyselyn toteutus wilmassa Syksy Kyselyjen ajankohdat  Kysely toteutetaan syksyllä 3. ja 5. luokan oppilaille (keväällä 8. lk pilotti) 
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
ROSKATUTKIMUS.
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Opetussuunnitelmassa 2016
Näin ennen, mutta EI kai enää..
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Tulevaisuus on nuorten! Millainen olisi hyvä opettaja?
Yhteistoiminnallinen kokous
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Aamupäivän ohjelma Kouluprojektien purkua pienryhmätyöskentely
Edistymisen tai tilan raportointi
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Suunnittelutaitojen opettaminen
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Pulmapeli

Tavoitteet Vahvistaa oppilaan kiinnostusta ja innostusta käsin tekemiseen sekä herättää hänessä uteliaisuus kokeilevaan ja keksivään käsityöhön Ohjata oppilasta hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi Aktivoida oppilas suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhteisöllisesti käsityötuote tai teos luottaen omiin esteettisiin tai teknisiin ratkaisuihin

Tehtävänanto Oppilaat tekevät oman pulmapelin. Suunnittelu toteutetaan pareittain tai pienryhmissä Oppilailla on mahdollisuus valita useista materiaaleista (esim. puun, muovit, metalli, ym. askartelumateriaalit) Oppilaan tekniikkavalinta tehdään materiaalin perusteella. Oppilaan tulee tiedostaa, mitkä tekniikat hänellä ovat jo hallussa

Projektin eteneminen Ennen projektin aloitusta, opettaja tuo julki tunneilla innostuksensa pulmapeleihin. Puhutaan luokan kanssa yhteisesti pulmapeleistä ja opettaja innostaa oppilaita omalla esimerkillään. Opettaja voi myös tuoda näytille esimerkiksi pirunnyrkin ja esitellä sitä. Näin luodaan oppilaalle innostus kipinää tulevaa työtä varten. Seuraavalle viikolle opettaja pyytää oppilaita tuomaan kotoaan löytyviä pulmapelejä. Näitä ihastellaan ja hypistellään seuraavalla viikolla. Oppilaat alkavat itse prosessoimaan pulmapelejä ja opettaja tukee kiinnostuksen syntymistä.

Projektin eteneminen jatkuu… Oppilaat suunnittelevat haluamansa pulmapelin Oppilaiden suunnitelmat esitellään koko luokalle  keskustellaan yhdessä suunnitelman toteutettavuudesta: onko idea toimiva? riittävätkö taidot? onko tarvittavat työkalut olemassa ja saako oppilas käyttää niitä? mitä materiaaleja on käytettävissä? onko projekti toteutettavissa aikataulullisesti?

Projektin eteneminen jatkuu… Esittelykerran jälkeen oppilaat saavat projekteilleen hyväksynnän Pienryhmien projekteista katsotaan, löytyykö samankaltaisia työvaiheita (välineet, tekniikat) ja muodostetaan opetusryhmät Oppilaat etenevät projekteissaan omaan tahtiin ja ongelmatilanteissa tukeutuvat ensisijaisesti opetusryhmäänsä Opettaja pitää välillä checkpointteja Oppilaat ottavat kuvia työvaiheistaan ja lisäävät kuviin kuvatekstit