Muutokset matematiikan opetuksessa Digitaalisten aineistojen pedagoginen hyödyntäminen matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa Avauskeskustelu
Päivän ohjelma ja esittely Päivä 1: Digitaaliset aineistot kurssi- ja ylioppilaskokeissa 09:30-10:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi 10:00-10:45 Muutokset matematiikan opetuksessa 10:45-12:00 YTL:n esimerkkitehtävät 12:00-13:00 Lounas 13:00-14:15 YTL:n esimerkkitehtävät (jatkuu) 14:15-14:30 Kahvitauko 14:30-15:45 Digitaalisten aineistojen hyödyntäminen tehtävänlaadinnassa ja vastaamisessa 15:45-16:00 Yhteenveto ja etätehtävä Kerro, kuka olet ja mistä tulet. Millaisia toiveita/ajatuksia sinulla on päivän koulutuksesta?
LOPS uudistui - mikä muuttui? MAY1 vaikutukset – onko pitkän matematiikan lukijoiden määrä lukiossasi kasvussa? Kokemuksia kursseista MAA2-MAA7 ja MAB2-MAB4 TVT:n käytölle asetetut taitotavoitteet Teemaopinnot- matematiikan rooli Millaista on kurssiesi arviointi?
Digitaalinen arviointi - Abitti Digitalisaatio toisella vuosikurssilla Digitalisaatio ensimmäisellä vuosikurssilla Onko ensimmäiset Abitti-kurssikokeet jo pidetty? Mistä ja miten digitaaliset koetehtävät? Digitaalisten tehtävien arviointi, pisteytys ja merkinnät TVT-taitojen arviointi?
YTL:n tiedote digitaalisesta YO-kokeesta Valinta- ja yhdistelytehtävät, joissa vastaamiseen tarvittava kirjoittaminen on minimoitu. Yksinkertaiset tuottamistehtävät. Monipuolisempaa matemaattisen ongelman ratkaisua sekä tiedon yhdistämistä ja analysointia vaativat tehtävät, joissa saatetaan tarvita usean eri kurssin tietoja. Lähde: YTL
Koetehtävät muutoksessa: monivalinnat, yhdistelyt Millaisia tehtävien olisi oltava, jotta toimisivat hyvin matematiikassa? Lähde: YTL
Koetehtävät muutoksessa: monivalinnat, yhdistelyt Millaisia tehtävien olisi oltava, jotta toimisivat hyvin matematiikassa?
Uudet tehtävätyypit B-osassa
Uudet tehtävätyypit B-osassa
Uudet tehtävätyypit B-osassa
Ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja niiden mittaaminen ” Yo-kokeen pitää mitata OPS perusteiden mukaista osaamista sekä kypsyyttä, ei oppikirjan tehtävien hallintaa” “ Ongelmanratkaisua ei voi harjoitella tutuissa tehtävissä! Uudentyyppiset tehtävät ovat itseisarvo! … Tavoitteena on olla niin paljon erilaisia tehtäviä, ettei niitä kaikkia voi opetella.” Peter Hästö, matematiikan jaoksen puheenjohtaja, kalvot
Ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja niiden mittaaminen ”Jos se on minusta kiinni, niin jatkossa nähdään kokeissa enemmän ”epästandardeja” tehtäviä joissa pitää soveltaa lukion tietoja rutiinien pyörittämisen sijaan. Enkä tarkoita (välttämättä) sovelluksia reaalimaailmaan, vaan muuhun matematiikkaan. Esim. viime vuonna [2012] lyhyen matematiikan kokeessa pyydettiin etsimään funktion nollakohtia. Tätä tehtävää kritisoitiin siitä, ettei sen tyyppisiä tehtäviä harjoitella lukiossa. Minusta taas tehtävä on siksi hyvä, ettei sen tyyppisiä tehtäviä harjoitella lukiossa. Tehtävässä pitää käyttää tunnettuja tietoja vähän eri kontekstissa, ei vaan edetä tutun ja turvallisen kaavan mukaan. ” 𝑓 𝑥 = 𝑥+3 𝑥 2 −4 Peter Hästö, matematiikan jaoksen puheenjohtaja, Dimensio 4/2013
Aineistot matematiikan digitaalisessa ylioppilaskokeessa "Sähköisessä kokeessa taustamateriaalin määrä voi olla laajempi kuin perinteisessä kokeessa. Aineisto voi olla upotettuna tehtävään tai se voi olla muunlainen paikallisessa koepalvelimessa toimiva palvelu. Materiaalina voidaan tehtävätyypistä ja oppiaineesta riippuen käyttää tekstien lisäksi esimerkiksi seuraavia materiaalityyppejä ja näiden yhdistelmiä:" lähde: YTL
Aineistot matematiikan digitaalisessa ylioppilaskokeessa “Mahdollistaa laajemman aineistojen käytön. Koskee ehkä enemmän lyhyttä koetta. Esimakua jo nyt (kaksiosaisessa kokeessa 8 sivua). Esim. ote taloustieteen kirjasta ja pyydetään selittämään joitain siellä esiintyviä matemaattisia käsitteitä tai vastaamaan sen perusteella matemaattisiin väitteisiin (totta/ei-totta/ei-voi-sanoa)” Peter Hästö, matematiikan jaoksen puheenjohtaja, kalvot
Tehtävä Valitse kaksi tehtävää digitaalisen matematiikan ylioppilaskokeen esimerkkitehtävistä. Yksi A-osiosta ja yksi B-osiosta. Laadi sellainen ratkaisu, jonka kuvittelet että opiskelija voisi tuottaa. Mitä haasteita tehtävässä on ratkaisun tai pisteytyksen näkökulmasta? osoite: digabi.fi