Opinnollistamisen pähkinät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari Helsinki,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Reformi haltuun OKM.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä ihmeen oppisopimus?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ammatinen koulutus uudistuu
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
AHOT ja työn opinnollistaminen – työpaja HAMK/YRLI klo 9-12
Työn opinnollistaminen Sosiaalialan verkosto
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
ePofo – elektroninen portfolio
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Verkko-oppiminen ja kehitystrendit meillä ja muualla – Moodlen mahdollisuudet henkilöstön osaamisen varmistajna Mediamaisteri Group PL 82 (Pyynikintie.
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Opinnollistamisen pähkinät 18.4.2016 Etunimi Sukunimi 26.12.2018

Työn opinnollistaminen Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. Työn opinnollistaminen edistää työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä, nopeuttaa opintojen etenemistä ja tutkintoon valmistumista. Kimmo 26.12.2018

Työn opinnollistamisen muodot Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen päivä-, ilta- tai viikonlopputyössä oleva opiskelija, joka esittää työssä hankkimaansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojaksojen suorittamiseksi 2) Työpaikkalähtöinen opinnollistaminen kyseessä organisaatio, joka haluaa saada tutkintoon johtavaa koulutusta työntekijöilleen yrityksen työntekijöillä voi olla pitkä työkokemus ja oman organisaation järjestelmällinen henkilöstökoulutus taustalla avaa ammattikorkeakouluille uudet näköalat vaikuttaa yritysten henkilöstökoulutusten sisältöihin sekä tuottaa tutkintokoulutuksella hyötyä yritysten toiminnan kehittämiseen 3) Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen toteutuu hankkeistetun opiskelun kautta kokonainen tai osa opintojaksosta on päätetty toteuttaa TKI-hankkeissa/ asiakastyönä/ projektina Mäki 2015 26.12.2018

Opinnollistamispolku… Osaaminen Opinto-pisteet Oppiminen: kokemuksellinen oppiminen integroituu ammatillisen tietoperustan kanssa Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen?

Näyttötapoja osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa (työn opinnollistamisessa) portfoliot, suositaan erilaisia muotoja sähköisistä konkreettisiin tuotoksiin reflektiivinen essee omasta osaamisesta osaamispäiväkirja päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö työnantajan todistus/lausunto/suositus strukturoidut haastattelut (yksilö & ryhmät): opiskelijat valmistautuvat alustuksin, jonka jälkeen opettajan fasilitoima keskustelu tentit: yksilö-ja ryhmätentit, aineistoilla (casepohjaiset) ja ilman autenttisen työn näytteet ja reflektoiva keskustelu - näyttökoe projektityö suullinen arviointi asiantuntijaluennointi (suunnittelu, toteutus & arviointi) kirjallinen yhteenveto informaalista oppimisesta ja kokemuksesta Mäki 2015 26.12.2018

Pähkinä purtavaksi Etunimi Sukunimi 26.12.2018

Pähkinä 1. Mitkä ovat opinnollistamisprosessin kriittiset kohdat? Miten ne ennakoidaan? Miten varmistetaan tietoperustan ja autenttisen työn integrointi opinnollistamisessa? Kimmo Mäki 2015 26.12.2018

Opinnollistamispolku… Osaaminen Opinto-pisteet Oppiminen: kokemuksellinen oppiminen integroituu ammatillisen tietoperustan kanssa Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen?

Pähkinä 2 Miten rakennetaan onnistunut osaamisen osoittamisen tilanne/ tapahtuma? Etukäteistyö? Toimijat? Muuta? Kimmo Mäki 2015 26.12.2018

Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus 26.12.2018