Elämässä mukana – muutoksissa tukena ”Turvaamme väestön toimeentuloa, edistämme terveyttä ja tuemme itsenäistä selviytymistä.” Kelan toiminta-ajatus 2015
Eläkelaitoksesta Kelaksi Vuonna 1937 säädettiin ensimmäinen kansaneläkelaki. Samana vuonna perustettiin Kansaneläkelaitos huolehtimaan kansaneläkkeiden maksamisesta. Vanhuuseläkkeen ikärajaksi säädettiin 65 vuotta. Siihen aikaan vastasyntyneiden keskimääräinen elinaika oli miehillä 53 vuotta ja naisilla 59 vuotta (sodassa kuolleita lukuun-ottamatta). Nyt vastaavat luvut ovat 77 ja 84. 25.12.2018 Yksikkö | Otsikko
Uusia tehtäviä Kelalle Vuonna 1964 astui voimaan sairausvakuutuslaki, jonka toimeenpano tuli Kelan tehtäväksi. 1980-luvulla Kelan hoitoon tuli työttömän perusturva. 1990-luvulla mm. lapsilisät, äitiyspakkaus, opintotuki ja asumistuki siirtyivät Kelalle. 25.12.2018 Yksikkö | Otsikko
Kela 2000-luvulla Vuonna 2009 elatustuki siirtyi kunnilta Kelaan. 1.9.2010 Kela alkoi hoitaa vammaisten tulkkaus- palvelua. Uusi etuus, takuueläke korotti vähimmäiseläketurvaa 1.3.2011. Vuonna 2017 toimeentulotuen lakisääteinen osa siirtyy Kelalle. 25.12.2018 Yksikkö | Otsikko
Kela lukuina Kelan hoitamia eri etuuksia on nykyään noin sata Etuuksia maksetaan vuosittain noin 13 miljardia euroa => 13 000 000 000 €
142 yhteis- palvelu- pistettä Kelan palveluverkko 1.1.2015 185 toimis-toa Tilanne viime vuoden lopussa. Tällä hetkellä yhteispalvelupisteitä on jo 159. 142 yhteis- palvelu- pistettä 5 asiointi-pistettä
Kelan palvelut ovat viime vuosina uudistuneet ja kehittyneet.
Verkkopalvelut: helposti ja nopeasti
Useimmat asiat voi hoitaa verkossa Useimmat tuet voi hakea ja liitteet voi lähettää verkossa. Asiointipalveluun www.kela.fi/asiointi kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilvarmisteella Omien tietojen -sivulta löytyy myös tieto seuraavasta maksupäivästä. Monissa Kelan toimipisteissä ja yhteispalveluissa on asiakaspalvelupääte, jos ei ole omaa konetta. Verkossa voi varata myös ajan puhelinasiointiin ja toimistoihin www.kela.fi/ajanvaraus Tukien hakeminen verkossa on helpompaa: vähemmän täytettäviä kohtia kuin lomakkeissa, palvelu neuvoo täyttäjää matkan varrella
Kela.fi-sivuilla on myös runsaasti tietoa Paljon tietoa Kelan eri etuuksista ja niiden myöntämisperusteista Laskurit, joilla voi arvioida, kuinka paljon tukea voisi saada Kuvalliset ohjeet verkkoasiointiin. Lista etuuksista, joita voi hakea verkossa. Lista toimistoista, joissa on asiakaspääte. Huomaa, että sivulla on linkit mainittuihin ohjeisiin. Näitä voi myös tulostaa yhteistyötapaamisiin.
Puhelinpalvelu toimii aamusta iltaan
Puhelimeen vastaa kunkin tuen asiantuntija Kela-asian voi usein hoitaa alusta loppuun puhelimessa Jokaiselle elämäntilanteelle on oma palvelunumeronsa (ma–pe klo 8–18) asevelvollisen tuet, asumisen tuet, eläkeasiat, kuntoutus, lapsiperheiden tuet, omaisen kuoltua, opiskelijan tuet, sairastaminen, työttömyysajan tuet, vammaistuet; takaisinperintä… Numerot: www.kela.fi/puhelinpalvelu Vähiten ruuhkaa aamulla tai illalla
Henkilökohtaisesti toimistoissa ja yhteispalveluissa
Toimistot ja yhteispalvelupisteet Kelalla on omia toimistoja ympäri maata 185 kpl. Kelan ja muiden viranomaisten yhteisiä yhteispalvelupisteitä on 142 kpl. Yhteispalvelupisteistä saa yleistä neuvontaa Kela-asioissa sekä opastusta verkkopalvelujen käytössä. Kaikkiin toimipisteisiin voi jättää hakemuksia ja liitteitä, ja niistä saa hakemuslomakkeita. Useimmissa toimipisteissä on myös asiakaspääte.
Ajanvarauksella monimutkaiset asiat kuntoon
Varatkaa aika, jos tilanne on mutkikas Voit varata ajan puhelinpalveluun tai toimistoon.(www.kela.fi/ajanvaraus) Kela-asian saa hoidettua puhelimessa samoin kuin toimistossa. Ajanvaraus on kätevä, jos asia on mutkikas: palveluneuvoja ehtii perehtyä asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Hyvä myös silloin kun asiakas tarvitsee tulkin tai avustajan. Ajanvaraus sopii myös erityispalvelutilanteisiin: Tulkkaus, etätulkkaus, asiointi valtakirjalla
Asiakaspalvelun kanavat * Verkkopalveluihin tehtyjen tunnistettujen kirjautumisten lukumäärä. Mukana Kelan henkilöasiakkaat ja yhteistyökumppanit, mm. kunnat.
KIITOS!