Peruskoulu on pelastettava!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Advertisements

HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Jyrki Kalliolahti TIES
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
Koulun kehittämisprojekti
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Perustettu
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Kehvon Koulu Ala-aste.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Perusopetuksen maksuttomuuden lainsäädännöllinen perusta
Joustava perusopetus eli JOPO
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uusi opetussuunnitelma 2016
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Kohti kansallista digitaalista koulua
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

Peruskoulu on pelastettava! Mitä OAJ odottaa peruskoulun tulevaisuutta pohtivalta parlamentaariselta ryhmältä?

Peruskoulu on suomalaisen koulutusjärjestelmän ja yksi koko suomalaisen yhteiskunnan perusta, kivijalka. Erinomaisia tuloksia saavuttaneen peruskoulumme kantava idea on ollut tasa-arvoisten ja laadukkaiden koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen asuinpaikasta, sosiaalisesta asemasta tai muista lapsen taustaan liittyvistä tekijöistä riippumatta. OAJ on huolissaan tämän kivijalan nopeasta murenemisesta.

Kaikille tasa-arvoinen peruskoulu? Oppimistulokset (mm. PISA) ovat laskeneet vuodesta 2006 alkaen. Tasa-arvon kannalta huolestuttavaa on etenkin erojen kasvu: Hyvin ja heikosti menestyvien oppilaiden välillä. Yhä suurempi joukko oppilaita ei tavoita edes jatko-opinnoissa ja työelämässä vaadittavaa vähimmäisosaamista. Myös vahvimmin pärjäävien oppilaiden tulokset laskevat. Maan eri alueiden välillä. Pääkaupunkiseutu erottuu muun maan tuloksista kirkkaasti edukseen. Yhtä lailla eroja on nyt havaittavissa kaupunkikoulujen eduksi. Eri sosioekonomisista taustoista tulleiden oppilaiden kesken. Aiemmin oppilaiden kotitaustan (vanhempien koulutustaso, työ ja toimeentulo) yhteys oppimistuloksiin oli Suomessa OECD-maiden vähäisimpiä, nyt se on nopeasti romahtanut OECD:n keskitasoon. Tyttöjen ja poikien välillä. Erityisesti heikosti menestyvien oppilaiden joukossa pojat ovat Suomessa selvästi yliedustettuina. 24.12.2018 | OAJ |

Joka kunnassa tasa-arvoinen peruskoulu? Oppilaiden saaman opetuksen määrässä voi olla jopa yli puolen kouluvuoden mittainen ero perusopetuksen aikana. Opetusryhmän enimmäiskoko vaihtelee 14–38 oppilaan välillä. Tämä siitä huolimatta, että uusi opetussuunnitelma edellyttää yhä yksilöllisempää opetusta oppilaille. 15 kunnassa erityistä tukea saavien oppilaiden osuus on alle 3 % oppilaista – yli 30 kunnassa tätä tukea saa yli 10 % oppilaista. Opinto-ohjaajan ja oppilaiden suhdeluvun suositus on 1:200, jossakin kunnissa suhdeluku voi olla 1:400 tai enemmän Koulujen väliset erot kasvavat huimasti kouluvalinnan kiihtyessä etenkin suurissa kaupungeissa.   Opettajien täydennyskoulutuksen suunnitelmallisuus ja määrä… Uuden oppimisen edellyttämissä materiaaleissa ja välineissä esim. tieto- ja viestintäteknologiset laitteet vaihtelevasti puutteita… Peruskoulu on yhä maailman huippua, mutta ei valitettavasti joka kunnassa.

Peruskoulua kehitetään jatkuvasti, mutta tehdyt toimet eivät riitä sen pelastamiseksi ja huolestuttavan kehityksen kääntämiseksi. OAJ vaatii parlamentaariselta ryhmältä kunnianhimoa ja rohkeutta. Peruskoulun paikkailu ei riitä, se on pelastettava. Mitä siis on tehtävä?

1. Perusopetukset resurssit pohjoismaiselle tasolle kansallisella ohjelmalla Koulutusmenot osuutena BKT:sta 2013 (OECD, Education at a Glance 2016) Perusopetus Kaikki koulutusasteet (perus–korkea-aste) Suomi 2,4 % 5,7 % Ruotsi 2,5 % 5,4 % Norja 3,1 % 6,3 % Islanti 3,3 % 5,9 % Tanska 3,4 % 6,4 % ka Pohjoismaat 2,94 % 5,94 % Korkealaatuinen perusopetus edellyttää riittäviä kansallisia panostuksia perusopetukseen. OAJ esittää pitkäkestoista, yli hallituskausien jatkuvaa kansallista ohjelmaa, jonka tavoitteena olisi perusopetuspanostuksiemme nostaminen pohjoismaiselle keskitasolle.

2. Perusopetuksen lainsäädäntöä on täsmennettävä oppilaiden yhdenvertaisten oikeuksien turvaamiseksi OAJ vaatii perusopetuslakiin mm. Yksilöllisen oppimisen tuen takaavia opettajamitoituksia Vuosiluokilla 1-2 1:18, luokilla 3-9 1:20 Oppilaiden tuen tarpeen huomioiminen mitoituksessa Opetuksen järjestäjiä sitovia perusopetuksen laatukriteerejä Aluehallintovirastojen oma-aloitteinen puuttumisoikeus lainvastaisiin opetusjärjestelyihin

3. Pitkäjänteisyyttä perusopetuksen kehittämiseen Jokaisen kunnan laadittavaksi koulutuspoliittinen ohjelma. Suuntaviivat tähän suunnitelmaan saataisiin sitovista laatukriteereistä. Nykyisten pirstaleisten hankerahoitusten kokoaminen Opetushallituksen alaisuuteen jaettavaksi em. ohjelmien toimeenpanon tukemiseksi.

4. Jatkuvaa panostamista opettajien ja etenkin johtajien osaamiseen Toimia opettajien osaamisen kehittämiseksi läpi koko työuran on jatkettava. Johtamisen resursointi on turvattava. Rehtoreille on varattava aikaa pedagogiseen johtamiseen. Joka koulussa on oltava läsnäoleva johtaja ja apulaisrehtorien asemasta ja määrästä on säädettävä.