Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Työpaikkaohjaajakoulutus
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo LÄHIHOITAJAKSI TYÖVALTAISESTI 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Taustaa koulutukselle yhteiskunnan koulutuspoliittiset vaatimukset koko väestön kouluttamisesta halu työskennellä hoito- ja hoiva-alalla soveltuvuustesti karsii hakijat, joilla vaikeita oppimisen ongelmia: matematiikkaa ei voi mukauttaa opiskelijoilla tarve jatkuvaan erityisopetukseen 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Koulutuksen suunnittelu 1v orientoivia opintoja + 3 v lähihoitajaopintoja TARKOITETTU: henkilöille, joilla oppimisen vaikeuksia muiden syiden johdosta tapahtunut pienryhmäopetus peruskoulun yksilöllistetyn opetuksen suorittaneille 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo Soveltuvuuskoe -22 hakijaa soveltuvuustestiin, 12 valittiin, 11 aloitti opinnot syksyllä 2005 -matematiikka, kirjoitelma, yksilöhaastattelu, työkoe, arvio peruskoulutuksesta ja mahd.työkokemuksesta    -> kaikille HOJKS 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Opiskeluedellytykset * motivaatio auttamistyöhön * valmiudet hyvään sosiaaliseen vuorovaikutukseen * joustavuutta * omatoimisuus päivittäisissä toiminnoissa * sitoutuminen koulutukseen * halu toimia vanhustyössä 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo Tavoitteena tutkintotodistus tai opintokortti suoritetuista opinnoista sijoittuminen avustaviin tai lähihoitajan työtehtäviin 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Orientoivien opintojen edut pidennetty nivelvaihe yläasteelta ammatillisiin opintoihin oppimisvaikeuksien kartoittaminen ja tukitoimenpiteet etu tuleville ammatillisille opinnoille ”sisään ajettuja” oppilaitoksen kulttuuriin turvallisuuden tunne lisääntyy 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Orientoivan vuoden kokemuksia Suurimmat yksilölliset erot matematiikassa Työssäoppiminen, 2ov, syksyllä 2005 vanhusyksiköissä sujunut hyvin Kevään 2006 työssäoppiminen pidennettiin 3 viikkoon Ryhmä osallistunut moniin oppilaitoksen yhteisiin projekteihin tuntevat kuuluvansa lähihoitajaopiskelijoihin 3 opiskelijalle tarjottu mahdollisuutta jatkaa ns. normaaliryhmässä, kaikki haluavat jatkaa erityisryhmässä 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Orientoivan vuoden muutokset perusopintojen suunnitelmiin Tarjotaan mahdollisuutta työssäoppia myös päiväkodeissa Mietitään mahdollisuutta valita joku muu koulutusohjelma kuin vanhustyö, esim. lasten ja nuorten hoito ja kasvatus 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Työvaltainen toteutus perusopinnoissa Perusopinnot työvaltaisin menetelmin Työssäoppiminen: Kasvun tukeminen ja ohjaus 8 ov(5ov) Hoito ja huolenpito 13ov(8ov) Kuntoutumisen tukeminen 7ov (5ov) Koulutusohjelma 20vk(14ov) 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Työvaltainen toteutus perusopinnoissa Työssäoppimisen aikana koulussa 1pv /vko Viikkotehtävä joka viikolle Viikkotehtävät teoreettisesti vaikeista asioista (mikrobiologia, tautioppi, anatomia ja fysiologia jne.) sekä ammattiosaamisen näyttöihin liittyen Vaatii hyvää etukäteissuunnittelua ja työssäoppimisen ohjaajien informoimista Ammattiosaamisen näyttöjen mukauttaminen tarvittaessa 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo Hoito ja huolenpito 1 + 2 Työssäoppiminen 6ov (4ov) + 7ov (4ov) erilaisissa vanhustenhoidon yksiköissä HOHU1: ”valmistava” näyttö (suuntaa antava) HOHU2: varsinainen ammattiosaamisen näyttö Mukauttaminen tarvittaessa 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo Kuntoutus Työssäoppiminen 7 ov (5 ov) Työssäoppimisen paikat (lasten, vanhusten, vammaisten) kuntouttavista yksiköistä Koulutusohjelman valinta 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo

Työssäoppimisen ohjaajat Säännölliset tapaamiset Rohkeus realistiseen arviointiin Säännöllisen palautteen antamisen merkitys Viikkotehtävien merkitys ohjauksessa Opiskelijan itsearviointitaitojen harjaannuttaminen 4.12.2018 Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo