Terhi Hakkarainen varanotaari, LTS Webinaarin aikataulu: 10:05 Yhteyksien testaus 10:15 Aloitus 11:15 Lopetus Kysymyksiä ja kommentteja voi lähettää meille pikaviestinä koko webinaarin ajan. Perinnän faktat ja käytäntö – oikeudellinen perintä ja velallisen maksukyvyttömyystilanteet 24.10.2016 VINKKI: Mihin haluat saada vastauksen? Lähetä ennen aloitusta etukäteiskysymys pikaviestinä! Terhi Hakkarainen varanotaari, LTS © Opinahjo. Tallenteiden ja materiaalien jakaminen kielletty ilman Opinahjon kirjallista lupaa.
Asiat Oikeudellisen perinnän keinot Perinnässä vastaan tulevia tilanteita Konkurssi, yrityssaneeraus ja velkajärjestely pähkinänkuoressa
”Velkojayrityksen aktiivisuus perintätoimissa on perusteltua oman maksuvalmiuden ja tuloksentekokyvyn varmistamisen kannalta, mutta myös siksi, että laiskuus perinnässä tarkoittaa lähes varmasti rahojen menetystä.” Heikki Koivula, Suomen Asiakastieto Oy Talouselämä Maksuhäiriöisiä henkilöitä on 371 800 alkuvuonna 2016, jälleen uusi ennätys. - Suomen Asiakastieto Oy Ennätyksellisen monella yrityksellä on maksuhäiriöitä. Joka toisella maksuhäiriöisellä yrityksellä merkintöjen taustalla on hoitamattomia verovelkoja. - Suomen Asiakastieto Oy Pitkittyneet maksuvaikeudet näkyvät luonnollisesti myös pidentyneinä maksuaikoina. -Elinkeinoelämän Keskusliitto
Oikeudellisen perinnän vaihtoehdot ja keinot Käydään läpi perintäkeinoja, joissa tarvitaan viranomaisen (käräjäoikeus, ulosottovirasto) apua Summaarinen haastehakemus Täytäntöönpanohakemus ulosottoon Jälkiperintä Konkurssiperintä (konkurssiuhkainen maksukehotus) Tärkeä huomio: vapaaehtoisen perinnän vaiheessa kotiutetaan suurin osa saatavista, mutta peli ei ole menetetty, vaikka siirrytään ns. oikeudelliseen perintään
Perinnän vaiheet, kuluttajasaatava (B2C) Lasku erääntyy Maksu- muistutus (5 eur) Maksuvaatimus (perintäkulu x eur) Puhelinperintä, maksuneuvottelut Oikeudellinen perintä Ulosotto ja jälkiperintä Jos velkoja haluaa periä 5 euron muistutuskulun, laskun maksuehdon tulee olla 14 vrk 14 vrk laskun erääntymisen jälkeen, yksikin maksumuistutus riittää, lisäksi harkintaan soitto asiakkaalle 14 vrk kulunut maksumuistutuksen lähettämisestä, maksuvaatimuksen kulut säännelty laissa Puhelinperintä ja maksuneuvottelut voivat tehostaa saatavan kertymistä Lisäksi vaikuttaa: velkajärjestely Haastehakemus käräjäoikeuteen, käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio Yksipuolinen tuomio ulosottoon, huolehditaan vanhenemisen katkaisusta
Perinnän vaiheet, yrityssaatava (B2B) Lasku erääntyy Maksumuistutus Perinnän aloitus, trattaperintä Astetta kovemmat perintäkeinot Oikeudellinen perintä Ulosotto ja jälkiperintä Sopivan nopeasti: B2B 5-7 vrk laskun erääntymisen jälkeen, yksikin maksumuistutus riittää, lisäksi harkintaan soitto asiakkaalle Trattakirje, vaihtoehtoisesti maksuvaatimus, myös puhelinperintää, maksuneuvotteluja Tratan protestointi, aikaisintaan 10 vrk tratan lähettämisestä, käytettävissä myös konkurssiperintä Lisäksi vaikuttavat mm.: konkurssi yrityssaneeraus Haastehakemus käräjäoikeuteen, käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio Yksipuolinen tuomio ulosottoon, huolehditaan vanhenemisen katkaisusta
Summaarinen haastehakemus Riidattomissa velkomusasioissa lähetetään summaarinen haastehakemus käräjäoikeuteen Riita-asia tulee vireille, kun kantajan lähettämä kirjallinen haastehakemus saapuu käräjäoikeuden kansliaan Oikeudellinen perintä ja sitä seuraava ulosotto varmimpia tapoja katkaista velan vanheneminen
Haastehakemuksen tiedot Ilmoitettava: tuomioistuimen nimi, asianosaisten eli kantajan ja vastaajan (ja mahdollisten todistajien) sekä heidän asiamiestensä nimet ja yhteystiedot Mitä vaaditaan: pääoma, korko, perimiskulut, oikeudenkäyntikulut, korkovaatimus kuluille Millä perusteella: laskujen yksilöinti (laskun numerot, kuukausivuokrat tms.), korkovaatimus (liikesuhteeseen tai sopimukseen perustuva tai laillinen), peruste kuluille Oikeudenkäyntikulut (tavanomainen asia) Perimiskulut
Esimerkki haastehakemuksesta
Haastehakemus ja kuluttajasaatava Korkovaatimuksena aina laillinen korko Korkolain 4 §:n 1 momentin mukainen korko 1.7.2016 koron määrä on 7,00 %, vaihtuu puolivuosittain Perintätoimintaa ammattimaisesti harjoittava ei saa vaatia kuluttajasaatavasta maksua tuomioistuimessa ennen kuin maksuvaatimus on annettu tai lähetetty ja siinä mainitut saatavan maksamiselle ja huomautusten esittämiselle asetetut määräajat ovat päättyneet (paitsi jos painava syy) Kuluttajavelallisista olisi hyvä tietää vähintään syntymäaika, mieluiten koko henkilötunnus
Haasteperintä ja tiedoksianto Tiedoksiannon jälkeen vastaajalla 14 päivää aikaa tehdä vastine tai maksaa Jos ei vastausta -> tulee yksipuolinen tuomio, joka on ulosottokelpoinen Jos vastaus -> asiaa ei ratkaista yksipuolisella tuomiolla, vaan asiassa pyydetään vastinetta ja edessä on mahdollinen käsittelyistunto Jos maksu -> haastehakemus voidaan peruuttaa vastaajalle ei aiheudu maksuhäiriötä, jos maksu tapahtuu ennen 14 päivän määräajan kulumista ja haastehakemus peruutetaan Lisäaikapyynnöt Käräjäoikeuksien käsittelyajat vaihtelevat
Oikeudellisen perinnän prosessi Suuri määrä haastehakemuksia (Pieni) Osa riitauttaa kirjallisesti Osa ottaa yhteyttä tai maksaa tiedoksiannon jälkeen Suurimmasta osasta yksipuolinen tuomio Pyydetään yksipuolisen tuomion täytäntöönpanoa ulosottoviranomaiselta Käräjäoikeus
Pohdintakysymys Kannattaako oikeudellinen perintä hoitaa itse vai käyttää yhteistyökumppania?
Kannattaako haastehakemus laatia itse? Teknisesti helppoa, löytyy malleja ja myös käräjäoikeudesta voi kysyä neuvoa haastehakemuksen tekemiseen Mahdollista tehdä myös sähköisesti lomakkeella MUTTA Hankaluuksia saattaa tulla vastaan, jos velallinen riitauttaa saatavan - > täytyy reagoida ja vastata oikealla tavalla ja oikeassa ajassa sekä miettiä riskejä Jos kaikki menee hyvin ja saa oikeuden päätöksen, työt eivät kuitenkaan pääty siihen: Täytäntöönpanohakemus Valvonta, että saatava ei pääse vanhenemaan Asiakirjojen säilytys
Täytäntöönpanohakemus ulosottoon Ulosoton toimenpiteet käynnistyvät velkojan täytäntöönpanohakemuksella, jonka perustana on jokin ulosottoperuste (esim. käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio) Velallisesta mahdollisimman täydelliset tiedot, y-tunnus, henkilötunnus Ulosotossa käytettäviä perintäkeinoja ovat mm. maksukehotuksen lähettäminen, palkan ja omaisuuden ulosmittaus sekä ulosmittauksen jälkeen realisointi pakkohuutokaupalla tai vapaalla myynnillä
Ulosoton palvelut Normaali ulosotto Suppea ulosotto rekisteriperintä pieniin massavelkoihin vain velkojan pyynnöstä, ei yhteisvastuullisiin velallisiin Passiivirekisteröinti estemerkinnän jälkeen mahdollista pyytää kahdeksi vuodeksi estetodistuksen päivämäärästä vain hakijan pyynnöstä esim. normaalin ulosottohakemuksen yhteydessä, erillinen maksu ulosotolla ei aktiivista etsimisvelvollisuutta, mutta jos omaisuutta löytyy toisen normaaliulosottoasian yhteydessä, otetaan passiivirekisterissä oleva asia viran puolesta uudelleen esille veronpalautukset tarkistetaan
Ulosoton todistukset pyynnöstä Varattomuustodistus ilman ulosottoperustetta kulujen minimointi tai konkurssiperintä velkojalla oltava saatava ja varattomuuseste todettu pyyntöä edeltäneen 6 kuukauden aikana Todistus ulosottorekisteristä kenellä tahansa mahdollisuus saada, esim. täydentämään luottotietoja yksilöidystä velallisesta (y-tunnus, henkilötunnus) todistuksessa viimeisen 2 vuoden tiedot kysyjän nimi rekisteröidään myös ”ei velkoja ulosotossa” -todistus
Yhteistyö sujuvaksi Ulosotosta asiaa hoitavalta kihlakunnan ulosottomieheltä tietoa puhelimitse tai kirjallisesti, kun oma asia vireillä nykyisessä järjestelmässä vastaava ulosottomies ja velalliskohtainen asioiden käsittely asianosaiselle pyynnöstä annettava tuloste Jos velkojalle tulee lisätietoa velallisesta, kannattaa ilmoittaa (jo hakemuksessa tai myöhemmin) esim. työpaikan vaihdos, kuolinpesäosuus, omaisuus Ilmoitus suorituksista, jos velallinen maksaa suoraan alkuperäiselle velkojalle summa, maksupäivä, mihin kohdistettu velallinen voi myös ehdottaa esim. (osan) korkojen anteeksiantoa, velkojan harkittavissa, suostuuko
Konkurssiperintä (B2B) Kohteena voi olla liiketoiminnasta kirjanpitovelvollinen velallinen Käynnistetään lähettämällä käräjäoikeuteen haastemiesten tiedoksi annettavaksi konkurssiuhkainen maksukehotus 7 päivää tiedoksiannosta aikaa hoitaa maksu Jos ei maksua, mahdollisuus vaatia velallisen asettamista konkurssiin määräajassa
Malli konkurssiuhkaisesta kirjelmästä
Konkurssiperinnän teho Tehokas perintäkeino, jos yritys haluaa jatkaa toimintaansa Tavoitteena maksun saaminen eikä yrityksen asettaminen konkurssiin Haastemiehen tiedoksianto voi saada passiivisen tai pakoilevankin velallisen reagoimaan ”pakon” edessä Konkurssiperintää voidaan tehostaa puhelinperinnällä Kertamaksulla, järkevällä maksuohjelmalla ja/tai vakuudella yritys voi välttää konkurssiin asettamisen
Perinnässä vastaan tulevia tilanteita
Saatavan vanhentuminen Vanhentunutta tai lakannutta saatavaa ei saa periä Yleinen vanhentumisaika 3 vuotta Kun velasta annetaan lainvoimaiseksi tullut tuomio, alkaa kulua 5 vuoden vanhenemisaika Luottotappiokirjaus voidaan tehdä yritykselle sopivana ajankohtana riippumatta saatavan vanhenemisesta Esim. 60 päivää eräpäivästä/ kun aloitetaan oikeudellinen perintä/ kun velasta annetaan varattomuuseste täytäntöönpanosta Valittua linjaa noudatetaan johdonmukaisesti, ei esim. vaihdeta vuosittain
Riitautunut saatava Selvitä riitautuksen syy mahdollisimman nopeasti Suositeltavaa, että prosessi on mietitty etukäteen valmiiksi Ns. vapaaehtoisen perinnän keinot eivät pääsääntöisesti ole käytettävissä Ei kannata kokeilla ”kepillä jäätä”! Ei trattaperintää, ei konkurssiperintää (jos yritysasiakas) Ns. laaja haastehakemus Käytännössä tarvitset avuksi lakimiehen, joka antaa suosituksen jatkotoimista ja hoitaa mahdollisen oikeudenkäynnin
Erikokoiset saatavat, miten toimia? Pieni saatava ja maksumoraalin ylläpito Suuri saatava ja yhtäaikaiset perintäkeinot Toistuva saatava, lumipalloefekti ei ole toivottavaa
Velkajärjestely, yrityssaneeraus ja konkurssi pähkinänkuoressa
Yleistä maksukyvyttömyysmenettelyistä Kun yritys tai henkilö päätyy maksukyvyttömyysmenettelyyn, on ennuste saatavan kertymiselle väistämättä heikko Konkurssien jako-osuudet pieniä Monet konkurssit raukeavat Velkajärjestely ja yrityssaneeraus menettelyt kestävät kauan Suurin riski on olemassa oleva asiakas! Nykyasiakkaiden säännöllinen seuranta on tärkeää Ennusmerkkejä voi olla, mutta joskus maksukyvyttömyys pääsee myös yllättämään TÄRKEÄÄ: huolehdi rullaavasti ja koko ajan säännöllisestä seurannasta ja perinnästä -> tällöin pääset ainakin puhtaalla omalla tunnolla, jos asiakkaan maksukyvyttömyystilanne tulee vastaan
Yleistä yksityishenkilön velkajärjestelystä Velkajärjestelylaki, voimaan alun perin 8.2.1993 tarkoitettu maksukyvyttömän yksityishenkilön taloudellisen tilanteen korjaamiseen maksukyvyttömyyden pitää johtua hyväksyttävästä syystä, esim. sairaus, työttömyys tai työkyvyttömyys (sosiaalinen suorituseste), Muutokset 1.1.2015 alkaen Yksityisten elinkeino- ja ammatinharjoittajien (ns. toiminimi) velat voidaan jatkossa järjestellä, jos yritystoiminta on pienimuotoista ja perustuu pääasiassa yrittäjän omaan työpanokseen Maksuohjelma - vahvistettu maksuohjelma korvaa velkojen alkuperäiset ehdot, - voimassaoloajan velallinen käyttää maksuvaransa ja muun kuin perusturvaan kuuluvan omaisuutensa velkojen maksuun, - maksuohjelman toteuduttua velallinen vapautuu loppuosasta velkoja - voimassaoloaika: 3 vuotta, 5 vuotta, 10 vuotta
Velkajärjestelymenettelyn vaiheet HAKEMUS ALOITTAMIS- PÄÄTÖS MAKSUOHJELMA-EHDOTUS MAKSUOHJELMAN VAHVISTAMISPÄÄTÖS OHJELMAN TOTEUTTAMINEN
Lyhyt toimintaohje velkojalle Ilmoita velkojen saldotiedot velkajärjestelyhakemuksen ja maksuohjelmaehdotuksen laatimista varten Seuraa määräpäiviä Rekisteröi ja seuraa velkajärjestelyn maksuohjelman määräpäiviä Seuraa mahdollisuuksien mukaan velallisen maksukyvyn muutoksia
Yleistä yrityssaneerauksesta Laki yrityksen saneerauksesta, voimaan alun perin 8.2.1993 menettelyn on tarkoitus kohdistua elinkelpoiseen yritykseen, jolla on taloudellisia vaikeuksia Saneerausohjelma - korvaa velkojen alkuperäiset ehdot, - sisältää määräyksiä liiketoiminnan saneeraustoimenpiteistä ja velkojen järjestelystä, - saneerataan siis sekä velkoja että yhtiön toimintaa, - saneerausohjelmaa ei voida vahvistaa, jos saneeraukselle on olemassa lain mukainen esteperuste, - voimassaoloaika yleensä 5 – 10 vuotta
Yrityssaneerausmenettelyn vaiheet Saneeraushakemus Väliaikaisten kieltojen määrääminen Saneerausmenettelyn aloituspäätös Saneerausohjelma-ehdotus Saneerausohjelman vahvistamispäätös Ohjelman toteuttaminen
Lyhyt toimintaohje velkojalle Toimita saldoilmoitukset selvittäjälle Seuraa määräpäiviä Seuraa yrityssaneerauksen maksuohjelman toteutumista
Yleistä konkurssista konkurssilaki (120/2004) Kohdistuu maksukyvyttömään velalliseen: velallinen, joka ei kykene vastaamaan veloistaan, voidaan asettaa konkurssiin siten kuin konkurssilaissa säädetään Maksukyvyttömyyden kriteerit: velallinen on itse ilmoittanut olevansa maksukyvytön, eikä ilmene syitä olla hyväksymättä velallisen ilmoitusta tai velallinen on lakkauttanut maksunsa tai jonkun velkojan saatava on ollut 6 kk ulosotossa, eikä sitä kautta ole kertynyt suorituksia tai velallinen on jättänyt konkurssiuhkaisen maksukehotuksen maksamatta, tai muu näyttö
Konkurssihakemus A) velallisen konkurssihakemus velallinen voi hakea itse itseään konkurssiin, asetetaan yleensä konkurssiin välittömästi B) velkojan konkurssihakemus hakijavelkojalla oltava lainvoimainen tuomio, tai maksusitoumus tai muu asiakirja, jota velallinen ei ilmeisen perustellusti kiistä (esim. velkakirja, vuokrasopimus, kauppakirja) tai muutoin selvä saatava esim. velallinen ei ole kiistänyt saatavaa konkurssiuhkaisen maksukehotuksen yhteydessä (ei aina riitä)
Konkurssimenettelyn vaiheet Konkurssihakemus Konkurssiin asettaminen Pesäluettelo ja velallisselvitys A) Pesänhoitaja määrää valvontapäivän, tai B) konkurssi raukeaa Jakoluettelo-ehdotus jakoluettelo Lopullisten jako-osuuksien maksaminen
Konkurssimenettely konkurssimenettely alkaa vasta tuomioistuimen konkurssiinasettamispäätöksestä, velallisen koko omaisuus käytetään tiedossa olevien velkojen maksuun ( = yleistäytäntöönpano), velkojan on valvottava saatavansa saadakseen jako-osuutta, omaisuuden hoitamisesta, realisoinnista ja konkurssipesän hallinnosta vastaa käytännössä pesänhoitaja, päätösvalta velkojilla (velkojainkokoukset), menettely päättyy, kun konkurssi voi peruuntua 8 päivän kuluessa asettamisesta, omaisuus on jaettu tiedossa oleville velkojille ja lopputilitys on hyväksytty tai konkurssipesä on määrätty raukeamaan varojen puutteessa (raukeamisen jälkeen lisää varoja > uusi konkurssi), huom. julkisselvitys
Valvontakirjelmän sisältö Saatavan pääoma (ellei vielä tiedossa, ilmoitettava enimmäismäärä) Rahoitus- ja viivästyskorot per asettamispäivä Asettamispäivän jälkeen vaadittava korko Muut viivästymisseuraamukset (esim. oikeudenkäyntikulut) Saatavan peruste riittävästi yksilöitynä (esim. laskun nro) Koron peruste ja aika, jolta korkoa vaaditaan Vaaditaanko etuoikeutta ja jos, millä perusteella Tiedot velallisen antamasta pantista Velkojan yhteystiedot (kirjeenvaihto/jako-osuustodistus) Tilinumero jako-osuutta varten
Esimerkki konkurssivalvontakirjelmästä
Jälkivalvonta Velkoja voi valvoa saatavansa tai esittää lisävaatimuksen vielä valvontapäivän jälkeen (jälkivalvonta), jos velkoja suorittaa konkurssipesälle maksun, jonka suuruus on yksi prosentti valvotun saatavan tai lisävaatimuksen määrästä. Maksu on kuitenkin aina vähintään 600 ja enintään 6 000 euroa. Jakoluettelon vahvistamisen jälkeen jälkivalvontaa ei enää oteta huomioon.
Konkurssin jälkeen vakuusvelkoja / tavallinen velkoja, Konkurssissa velkojille ei kerry välttämättä täyttä suoritusta/mitään velkojen keskinäisen maksunsaantijärjestyksen vuoksi, vakuusvelkoja / tavallinen velkoja, pesän varattomuuden vuoksi, valvonnan laiminlyönnin johdosta (huom. jälkivalvontamahdollisuus) Jos konkurssi raukeaa pesän varattomuuden vuoksi - Oy poistetaan kaupparekisteristä - saatavan perintää voidaan jatkaa takaajalta tai vastuunalaiselta yhtiömieheltä
Lyhyt toimintaohje velkojalle Ilmoita pesänhoitajalle saatavan määrä ja valvo konkurssissa Pyydä pesänhoitajalta konkurssiin liittyvä jako- osuustodistus
Lopuksi
Keskeistä tehokkaassa perinnässä Suhteuta toimenpiteet saatavan suuruuden mukaan Huomioi lainsäädäntö ja yrityksesi luottopolitiikka Ole aktiivinen ja huolehdi, että perintäprosessi etenee vaiheesta toiseen
Jos haluat tehostaa ja kehittää, mieti näitä: Mitä toimintoja yritys haluaa hoitaa itse? Mihin oma aika ja resurssit riittävät? Onko nykyinen perintämalli yrityksessäsi etenevä vai jääkö prosessi jumittamaan johonkin vaiheeseen? Vaiheita, joissa useimmiten on tehostamisen mahdollisuus on muistutusvaihe ja perinnän aloittaminen Toistuvatko samat reklamaatioiden aiheet usein? Saatko mahdollisilta yhteistyökumppaneilta riittävästi tietoa ja tukea omaan toimintaasi? Onko yrityksessäsi kirjallinen luottopolitiikka?
Yhteystiedot Terhi Hakkarainen Varanotaari, LTS Puhelin 050 4429 699 terhi.hakkarainen@visma.com
Tulevat webinaarit Tulevia webinaareja: ALV:n käsittely matkalaskuissa ja edustuskuluissa (L/XL) Ti 25.10 klo 9-10 ALV:n käsittely henkilökuntaeduissa ja oman käytön vero (L/XL) Ti 25.10 klo 10.15-11.15 Mitä kirjanpitäjän pitäisi tietää IFRS:stä? (L/XL) Ti 25.10 klo 13-15 Ajankohtainen verotuskatsaus, lokakuu 2016 (S/M/L/XL) Ke 26.10 klo 12-12.45 Arvopapereiden käsittely kirjanpidossa ja verotuksessa (L/XL) Ke 26.10 klo 13-15 Osakevaihto ja liiketoimintakauppa (L/XL) To 27.10 klo 9-11 Talouslukujen hyödyntäminen johdon päätöksenteossa (L/XL) To 27.10 klo 13-15 Webinaaritallenteet katsottavissa muutaman arkipäivän kuluttua pidetystä webinaarista. Lisää webinaareja sekä webinaarien tarkempi sisältö ja kuvaukset löytyvät osoitteesta: www.opinahjo.fi
Opinahjo Oy Opinahjo Oy Tekniikantie 14 02150 Espoo Finland www.opinahjo.fi info@opinahjo.fi +358 20 795 9960 Muistatko sen OIVALTAMISEN RIEMUN?