Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perinnän faktat ja käytäntö - vapaaehtoinen perintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perinnän faktat ja käytäntö - vapaaehtoinen perintä"— Esityksen transkriptio:

1 Perinnän faktat ja käytäntö - vapaaehtoinen perintä 24.10.2016
Webinaarin aikataulu: 8:40 Yhteyksien testaus 9:00 Aloitus 10:00 Lopetus Kysymyksiä ja kommentteja voi lähettää meille pikaviestinä koko webinaarin ajan. Perinnän faktat ja käytäntö - vapaaehtoinen perintä VINKKI: Mihin haluat saada vastauksen? Lähetä ennen aloitusta etukäteiskysymys pikaviestinä! Terhi Hakkarainen varanotaari, LTS © Opinahjo. Tallenteiden ja materiaalien jakaminen kielletty ilman Opinahjon kirjallista lupaa.

2 Asiat Pohdintatehtävän esittely
Miksi tehokas perintä on tärkeää yrityksille? Perintälain perusasiat Vapaaehtoisen perinnän keinot yritys- ja kuluttajaperintään Pohdintatehtävän purku

3 Tehtävä: optimaalisen perintäprosessin suunnittelu
Yritys T Oy on keskisuuri yritys, jolla on sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita. Saatavia on kahdentyyppisiä: Suuret projektitoimitukset, joiden osuus laskujen kpl-määrästä on noin 10 %, mutta euromääristä yli 50 %. Yksittäisen laskun suuruus on 5 000 euroa tai sitä suurempi. (B2B) Projekteihin liittyvät huolto- ja varaosalaskut, joita on määrällisesti paljon, mutta yksittäisen saatavan suuruus on muutamista kympeistä muutamiin satoihin euroihin. (B2B ja B2C) Suunnittele yritykselle sopiva perintäprosessi/t aikajanalle. Mitä toimenpiteitä tekisit ja missä vaiheessa laskun erääntymisen jälkeen? Käytätkö kumppania ja missä vaiheessa? Mieti, mikä toimisi parhaiten. Tulosta aikajanat, voit koulutuksen aikana tehdä aikajanoille muistiinpanoja!

4 B2B projektilaskut (yli 5 000 eur)
laskun maksuaika Erääntymisestä 0-14 vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä yli 45 vrk Yli 60 päivää

5 B2B ja B2C huoltolaskut (30-500 eur)
laskun maksuaika Erääntymisestä 0-14 vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä yli 45 vrk Yli 60 päivää

6 ”Velkojayrityksen aktiivisuus perintätoimissa on perusteltua
oman maksuvalmiuden ja tuloksentekokyvyn varmistamisen kannalta, mutta myös siksi, että laiskuus perinnässä tarkoittaa lähes varmasti rahojen menetystä.” Heikki Koivula, Suomen Asiakastieto Oy Talouselämä Maksuhäiriöisiä henkilöitä on alkuvuonna 2016, jälleen uusi ennätys.  - Suomen Asiakastieto Oy Ennätyksellisen monella yrityksellä on maksuhäiriöitä. Joka toisella maksuhäiriöisellä yrityksellä merkintöjen taustalla on hoitamattomia verovelkoja. - Suomen Asiakastieto Oy Pitkittyneet maksuvaikeudet näkyvät luonnollisesti myös pidentyneinä maksuaikoina. -Elinkeinoelämän Keskusliitto

7 Reskontra/ asiakas-palvelu
Luottokaupan ketju Luottokaupan ketju muodostuu vaiheista: Jokaisella vaiheella on merkitystä hyvän tilikauden tuloksen kannalta. Jo yhden tai kahden päivän nopeutus ketjussa tuo merkittävän määrä lisää euroja yrityksen kassaan. Myynti Laskutus Reskontra/ asiakas-palvelu Muistutus Perintä

8 Perintään vaikuttavia asioita
Lait Laki saatavien perinnästä ( /513) Lukuisat muut lait (kansallisesti, kansainvälisesti): Oikeudenkäymiskaari, Ulosottokaari, luottotietolaki… Viranomaisten ohjeet ja suositukset Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeet hyvästä perintätavasta Yrityksen omat toimintatavat ja ohjeet Tavoitteet toiminnalle, luottopolitiikka Yleinen tapa toimia Maa, toimiala, julkinen/ yksityinen toimija

9 Perintälain perusasiat

10 Perintälaki oikeuksien ja velvollisuuksien näkökulmasta
Velkoja Käräjä-oikeus Velallinen Ulosotto Toimeksi-saaja Valvova viranomainen

11 Hyvä perintätapa Laki saatavien perinnästä 22.4.1999/513
Perinnässä ei saa käyttää hyvän perintätavan vastaista tai muutoin velallisen kannalta sopimatonta menettelyä. (Ks. myös Kuluttajansuojalaki) Perinnässä ei saa: antaa vääriä tai harhaanjohtavia tietoja maksun laiminlyönnin seurauksista tai muista velallisen kannalta merkityksellisistä seikoista aiheuttaa velalliselle kohtuuttomia tai tarpeettomia kuluja taikka tarpeetonta haittaa; eikä vaarantaa velallisen yksityisyyden suojaa.

12 Hyvä perintätapa jatk. Vastuullisuus maksujärjestelyissä
realistisuus suhteessa maksukykyyn (luottotiedot) Perusteluissa: ”Velkojan tulee aina tapauskohtaisesti arvioida, voidaanko maksujärjestelyä pitää olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisena, sekä pyrkiä mahdollisuuksien mukaan sovinnolliseen ratkaisuun.” Kielto periä vanhentunutta / lakannutta saatavaa

13 Käytännön havaintoja Ei liian pitkiä maksusopimuksia, jos velallisen taloudellinen maksukyky on huono ja se on tiedossa Tehosteet esim. maksumuistutuksissa ovat hyviä ja niitä voi ja kannattaa käyttää, mutta niiden tulisi olla sellaisia, joita yritys myös käyttää (ei vain teoreettinen ”uhka”)

14 Velallisen oikeuksia:
Oikeus tulla kohdelluksi hyvän perintätavan mukaisesti Oikeus saada ajantasainen tieto velkojensa kokonaismäärästä ja perusteista Oikeus kiistää maksuvelvollisuus Mutta esittää myös peruste Kuluttajana oikeus pyytää kuluttajasaatavan perinnän keskeyttämistä Maksusuoja Perintälain säännöksistä ei saa poiketa velallisen vahingoksi

15 Velallisen velvollisuuksia
Perintäkulujen korvaaminen, riippumatta siitä mihin maksu on tehty

16 Velkojan oikeuksia Pyrkiä vaikuttamaan siihen, että velallinen vapaaehtoisesti suorittaa erääntyneen saatavan Oikeus saada vakiokorvaus, jos maksu on viivästynyt niin, että siitä on oikeus saada viivästyskorkoa (B2B, 40 eur…) Jatkaa kiistetyn saatavan perintää, jos kiistämiseen ei ole perusteita/ asiaan vaikuttavia perusteita Harkita järkevät toimenpiteet kuluttajasaatavan keskeytyspyynnön jälkeen Oikeus antaa toimeksiannon hoitamista varten tarvittavat tiedot toimeksisaajalle

17 Velkojan velvollisuuksia
Noudattaa hyvää perintätapaa Velvollisuus korvata vahinko, joka velkojan tai toimeksisaajan lainvastaisesta tai virheellisestä menettelystä on aiheutunut velalliselle (myös toimeksisaaja vastaa!) -> valitse luotettava ja hyvämaineinen kumppani

18 Toimeksisaajan oikeuksia
Pyrkiä vaikuttamaan siihen, että velallinen vapaaehtoisesti suorittaa erääntyneen saatavan Käyttää trattaa riidattoman yrityssaatavan perintään (mahdollinen myös velkojalle, tyypillisesti kuitenkin perintätoimisto hoitaa) Jatkaa kiistetyn saatavan perintää, jos kiistämiseen ei ole perusteita/ asiaan vaikuttavia perusteita Harkita järkevät toimenpiteet kuluttajasaatavan keskeytyspyynnön jälkeen Oikeus saada perintäkulut velalliselta

19 Toimeksisaajan velvollisuuksia
Noudattaa hyvää perintätapaa Lähettää kirjallinen maksuvaatimus kuluttajasaatavan perimiseksi Maksuvaatimuksen tulee täyttää lain edellyttämät muotovaatimukset ja aikarajat Aina ennen oikeudellisen perinnän aloittamista Noudattaa muuten kuluttajasaatavan perinnän sääntelyitä (perintäkulut, aikarajat, perintätoimenpiteiden enimmäismäärät) Huolehtia, että trattaperintä hoidetaan lain säätämällä tavalla Velkojan lukuun perityt varat säilytettävä erillään (asiakasvarat) Kuluttajasaatavan suorituksen kohdentaminen ensin saatavalle ja sen korolle, vasta sitten perintäkuluille

20 Pohdintatehtävä Lisäisitkö tai poistaisitko jonkun oikeuden tai velvollisuuden perintälaista?

21 Toimivat perintäkeinot kuluttaja- ja yritysperintään

22 Perinnän vaiheet, kuluttajasaatava (B2C)
Lasku erääntyy Maksu- muistutus (5 eur) Maksuvaatimus (perintäkulu x eur) Puhelinperintä, maksuneuvottelut Oikeudellinen perintä Ulosotto ja jälkiperintä Jos velkoja haluaa periä 5 euron muistutuskulun, laskun maksuehdon tulee olla 14 vrk 14 vrk laskun erääntymisen jälkeen, yksikin maksumuistutus riittää, lisäksi harkintaan soitto asiakkaalle 14 vrk kulunut maksumuistutuksen lähettämisestä, maksuvaatimuksen kulut säännelty laissa Puhelinperintä ja maksuneuvottelut voivat tehostaa saatavan kertymistä Lisäksi vaikuttaa: velkajärjestely Haastehakemus käräjäoikeuteen, käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio Yksipuolinen tuomio ulosottoon, huolehditaan vanhenemisen katkaisusta

23 Toinen maksu- vaatimus
Esimerkki, miten vapaehtoisen perinnän perintäkulut muodostuvat (kuluttajasaatava, velan määrä 150 eur) Lasku erääntyy Maksu- muistutus 5 euron muistutuskulu 14 vrk erääntymisestä vaatimus 24 euron perintäkulu 14 vrk maksumuistutuksen lähettämisestä Toinen maksu- vaatimus 12 euron perintäkulu Maksu-aika Maksu-suunnitelma 2 erää Kolmiportainen taulukko maksuvaatimuksen ja maksusuunnitelman kuluissa - 5 euroa - Vähintään 14 vrk:n maksuaika 20 euroa kirjallinen

24 Perinnän vaiheet, yrityssaatava (B2B)
Lasku erääntyy Maksumuistutus Perinnän aloitus, trattaperintä Astetta kovemmat perintäkeinot Oikeudellinen perintä Ulosotto ja jälkiperintä Sopivan nopeasti: B2B 5-7 vrk laskun erääntymisen jälkeen, yksikin maksumuistutus riittää, lisäksi harkintaan soitto asiakkaalle Trattakirje, vaihtoehtoisesti maksuvaatimus, myös puhelinperintää, maksuneuvotteluja Tratan protestointi, aikaisintaan 10 vrk tratan lähettämisestä, käytettävissä myös konkurssiperintä Lisäksi vaikuttavat mm.: konkurssi yrityssaneeraus Haastehakemus käräjäoikeuteen, käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio Yksipuolinen tuomio ulosottoon, huolehditaan vanhenemisen katkaisusta

25 Vapaaehtoisen perinnän aloitus
Maksumuistutus 2. karhu, puhelinperintä Maksusopimus

26 Muistutusprosessi lyhyesti
Yritykset Kuluttajat Lähetys optimaalisen nopeasti laskun erääntymisen jälkeen Esim. 5-7päivää Muistutuskulujen määrä valittavissa, muista myös vakiokorvaus Maksumuistutus lähetettävä ennen trattaa Jos halutaan periä muistutuskuluja on noudatettava perintälaissa säänneltyjä aikoja (14/14 päivää), tällöin muistutuskulu voi olla 5 euroa Ilman kuluja voi muistuttaa nopeammin

27 Maksumuistutuksen sisältö
Maksumuistutuksen tulisi olla selkeä ja asiallinen, jotta maksaminen tai yhteydenotto olisi mahdollisimman helppoa tyyli asiallinen ja jämäkkä, tekstiin ei tarvita selityksiä tai kevennyksiä yhteydenottotiedot selkeästi ja mahdollisimman monella tavalla

28 Iso suoritus heti alussa
Tavoitemaksusopimus Ei näin: Toimi näin: Iso suoritus heti alussa Maksut lyhyin välein (1-2 viikkoa) Pieni maksu alussa Seuraava maksu pitkän ajan kuluttua (+ 1 kk) Riski

29 Maksusopimuksen vahvistus
maksusopimus kannattaa vahvistaa kirjallisesti (postitse, faksilla tai sähköpostilla) ja siihen olisi hyvä saada velallisasiakkaan allekirjoitus allekirjoitetussa maksusopimuksessa tulevat samalla vahvistetuksi korot ja kulut sekä saatavan riidattomuus

30 Jos maksuohjelma ei toimi
puhelinperinnässä tiukempi linja, asia heti kuntoon ja tosite suorituksesta! soittoja maksusopimuksen eristä ei kannata jatkaa liian kauan, vaan siirtää perintä mieluummin seuraavaan vaiheeseen maksusopimusten ja puhelinperinnän seurantajärjestelmän tulisi olla kunnossa, jotta turhaa aikaa ei kulu soittojen välillä esim. maksu perjantaina, työlistalle seuraavana tiistaina

31 Vapaaehtoinen perintä jatkuu: perintätoimiston perintä
Tratta tai maksuvaatimus Puhelinperintä, maksusopimus Protestointi Perinnän jatkaminen viranomaisten avustuksella

32 Yhteistyö perintätoimiston kanssa
Vaikka yritys olisi perinyt pitkäänkin itse, saattaa perintätoimisto silti onnistua puhelinperinnässä vieraampi taho velalliselle olemassa astetta isompi uhka, että asia menee eteenpäin tai kulut kasvavat Ns. ohimaksujen ilmoitus tärkeää Erityistä ammattitaitoa saatavilla, jos asiat mutkistuvat Muista ilmoittaa vakuudet ym. tiedot yhteistyökumppanille

33 Maksuvaatimus kuluttajasaatavasta
Kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla pysyvästä tavasta sovittava ennen lähettämistä nimenomaisesti lähettäjätahon kanssa, saatavan erääntymisen jälkeen Maksumuistutuksen lähettämisestä on täytynyt kulua 14 päivää Maksuvaatimuksen perusedellytykset tarkoin säännelty Keskeytysmahdollisuus ja sen oikeusvaikutukset Alkuperäisen velkojan nimi Kulut säännelty tarkasti Kuluja voi vaatia enintään 2 maksuvaatimuksesta

34 Tratta (B2B) tratta on julkisuusuhkainen maksukehotus, jossa yritysvelallista vaaditaan määräajassa suorittamaan velkansa perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen Julkisuusuhka -> tehokas! selvä ja riidaton saatava Trattaa ei saa käyttää kuluttajille trattaprosessia hoitaa Suomen Asiakastieto Oy sekä Soliditet trattaa käyttävillä yrityksillä täytyy olla sopimus trattauksesta (isot yritykset, perintätoimistot)

35 Trattaprosessi Maksumuistutus ennen trattaa, maksuaikaa vähintään 7 päivää Tratan lähetys riidattomasta yrityssaatavasta Puhelinperintä, maksuneuvottelut Protestointi hiljaisesti tai julkisesti, aikaisintaan 10 päivän kuluttua tratan lähetyksestä Julkisen protestoinnin julkaisu + maksuviive-tieto 6 kk Suurin osa maksaa + Ref -merkintä, jos maksu + maksuhäiriö 3 vuotta

36 Pohdintatehtävä Mikä näistä kirjallisen perinnän keinoista on kaikkien yritysten itsensä käytettävissä? Maksuvaatimus Maksumuistutus Tratta

37 Henkilökohtaisempaa perintää ja vaikuttamista maksuhalukkuuteen
Joskus muistuttaminen tai perintä kirjeitse ei tuota tulosta Tällöin kannattaa huomioida muut, henkilökohtaisemmat tavat, joilla voidaan vaikuttaa maksujen kotiutumiseen Puhelinperintä Sähköpostit Tekstiviestit HUOM! Nämä keinot aiheuttavat enemmän kustannuksia, eli muista ottaa huomioon Saatavan suuruus suhteutettuna käytettävään keinoon Keinojen järkevä käyttö, ei toisteta liikaa samaa keinoa Huomioi ajan kuluminen!

38 Miten saada asiakkaani maksamaan?

39 Mikä saisi sinut maksamaan?
Pohdintatehtävä Mikä saisi sinut maksamaan?

40

41 Mikä saisi sinut maksamaan?
Ystävällisyys, kohteliaisuus, asiallisuus Kohtaaminen ihmisenä Selkeä ratkaisuehdotus, ongelman paloittelu pienempiin kokonaisuuksiin Välisteppi, joka saattaa saada hankalan tilanteen avautumaan Tilanteen haltuunotto, neuvominen, vinkit Asiantuntijan näkemys Kiristys, uhkaus, lahjonta? Yläpuolelle asettuminen? Tilanteen hankaloittaminen? Vähättely? Mikään näistä ei vie asiaa eteenpäin

42 Puhelinperinnässä vastaan tulevia tilanteita
Vaikeasti tavoitettavat asiakkaat Muita tilanteita? Aggressiiviset asiakkaat Yliystävälliset ja selittelevät asiakkaat Passiiviset ja hiljaiset asiakkaat

43 Tehtävän purku: optimaalisen perintäprosessin suunnittelu
Yritys T Oy on keskisuuri yritys, jolla on sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita. Saatavia on kahdentyyppisiä: Suuret projektitoimitukset, joiden osuus laskujen kpl-määrästä on noin 10 %, mutta euromääristä yli 50 %. Yksittäisen laskun suuruus on 5 000 euroa tai sitä suurempi. (B2B) Projekteihin liittyvät huolto- ja varaosalaskut, joita on määrällisesti paljon, mutta yksittäisen saatavan suuruus on muutamista kympeistä muutamiin satoihin euroihin. (B2B ja B2C) Suunnittele yritykselle sopiva perintäprosessi/t aikajanalle. Mitä toimenpiteitä tekisit ja missä vaiheessa laskun erääntymisen jälkeen? Käytätkö kumppania ja missä vaiheessa? Mieti, mikä toimisi parhaiten.

44 B2B ja B2C huoltolaskut (30-500 eur)
laskun maksuaika Erääntymisestä 0-14 vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä yli 45 vrk Yli 60 päivää Muistutus henkilökohtainen vaikuttaminen Maksuvaatimus Tratta perintäkumppani Oikeudellisen perinnän aloitus (harkinta) Muistutus

45 B2B projektilaskut (yli 5 000 eur)
laskun maksuaika Erääntymisestä 0-14 vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä vrk Erääntymisestä yli 45 vrk Yli 60 päivää Muistutus Henk.koht. vaikuttaminen Henk.koht. Vaikuttaminen Tratta Perintäkumppani Tratta Konkurssiperintä Oikeudellinen perintä

46 Lopuksi

47 Keskeistä tehokkaassa perinnässä
Suhteuta toimenpiteet saatavan suuruuden mukaan Huomioi lainsäädäntö ja yrityksesi omat ohjeet/ luottopolitiikka Muista myös inhimilliset tekijät ja tapauskohtainen harkinta, kunhan se ei ole pääsääntö Ole aktiivinen ja huolehdi, että prosessi etenee vaiheesta toiseen

48 Jos haluat tehostaa ja kehittää, mieti näitä:
Mitä haluat hoitaa itse ja mihin aikasi riittää? Onko nykyinen perintämalli yrityksessäsi etenevä vai jääkö prosessi jumittamaan johonkin vaiheeseen? Vaiheita, joissa useimmiten on tehostamisen mahdollisuus on muistutusvaihe ja perinnän aloittaminen Toistuvatko samat reklamaatiot usein? Saatko mahdollisilta kumppaneilta riittävästi tietoa ja tukea omaan toimintaasi? Onko yrityksessäsi kirjallinen luottopolitiikka?

49 Yhteystiedot Terhi Hakkarainen Varanotaari, LTS Puhelin 050 4429 699

50 Tulevat webinaarit Tulevia webinaareja: Perinnän faktat ja käytäntö - oikeudellinen perintä ja velallisen maksukyvyttömyystilanteet (L/XL) Ma klo ALV:n käsittely matkalaskuissa ja edustuskuluissa (L/XL) Ti klo 9-10 ALV:n käsittely henkilökuntaeduissa ja oman käytön vero (L/XL) Ti klo Mitä kirjanpitäjän pitäisi tietää IFRS:stä? (L/XL) Ti klo 13-15 Ajankohtainen verotuskatsaus, lokakuu 2016 (S/M/L/XL) Ke klo Arvopapereiden käsittely kirjanpidossa ja verotuksessa (L/XL) Ke klo 13-15 Osakevaihto ja liiketoimintakauppa (L/XL) To klo 9-11 Talouslukujen hyödyntäminen johdon päätöksenteossa (L/XL) To klo 13-15 Webinaaritallenteet katsottavissa muutaman arkipäivän kuluttua pidetystä webinaarista. Lisää webinaareja sekä webinaarien tarkempi sisältö ja kuvaukset löytyvät osoitteesta:

51 Opinahjo Oy Opinahjo Oy Tekniikantie Espoo Finland Muistatko sen OIVALTAMISEN RIEMUN?


Lataa ppt "Perinnän faktat ja käytäntö - vapaaehtoinen perintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google