Tervetuloa esiopetusiltaan! Esiopetuksen info-ilta 31.1.2018
Uppo-Nallen sanojen saattelemana Hiekkakakkuja tee minä en, katselen kakkuja inhoten. Tarvitsen, tahdon ystävän silloin, tämän tiedäthän: Kakkuset joutuvat kaatumaan, kallistumaan ja maatumaan. Ystävän kanssa me kirmataan ylitse kallion, hiekkamaan. Silloin kaikki on hyvin. Silloin onni on syvin. Elina Karjalainen
Esiopetus toimintakaudella 2018-2019 Järvenpäässä annetaan maksutonta esiopetusta kunnallisissa päiväkodeissa ja koulun yhteydessä olevissa esiopetusryhmissä sekä ostopalveluna useassa yksityisessä päiväkodissa yhteensä noin 500 lapselle. Esiopetukseen ilmoittaudutaan sähköisesti 11.2. 2018 mennessä. Lopulliset elokuussa toimintansa aloittavat esiopetusryhmät varmistuvat kevään aikana, kun varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen syksyllä hakevien lasten kokonaismäärä alueittain on tiedossa. Päätös esiopetuspaikasta lähetetään sähköpostitse 15.5.2018 mennessä
Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella 2018-2019 (lopullisesti esiopetusta toteuttavat päiväkodit selviävät toukokuussa) Esiopetus kunnallisissa päiväkodeissa Nummenkylä, Jamppa, Tahvontupa, Pehtoori (vuorohoito), Pajalanpiha, Närekatu, Iso-Antti, Isokytö Satusauna, Loutti, Polle, Kyrölä, Pesäpuu, Kinnari, Keskusta, Lampaanpolska, Pikkuvanha Esiopetus yksityisissä / ostopalvelupäiväkodeissa Kotiranta, Louhela, Steiner pk Pikkukarhu, pk Valona, pk Kulma, pk Keinu, Touhula Vihtakatu, Touhula Kurkiaura, Folkhälsans daghem ja pk Petra (järjestäjänä Kristillinen koulu) Esiopetus koulun tiloissa - Saunakallio, Anttila, Vihtakatu, Harjula, Kyrölä, Haarajoki, Kartano, Oinaskatu, Yhteiskoulu, Kinnari
Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella 2017-2018 Esiopetus alkaa 13.8.2018 Syysloma vko 42 Joululoma 21.12.2018- 6.1.2019 Hiihtoloma vko 8 Esiopetusvuosi päättyy 29.5.2018 Esiopetusaika on päivittäin klo 8.30-12.30 Jokaiseen esiopetuspäivään kuuluu ruokailu sekä ulkoilua. •
Esiopetus tuli velvoittavaksi 1.8.2015 alkaen Lapsen on osallistuttava oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna jolloin lapsi täyttää 7 vuotta Kunta velvollisuus järjestää esiopetusta Lapsen huoltaja huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan Lapsi esiopetukseen otetun lapsen tulee osallistua esiopetukseen ellei hänelle ole tilapäisesti myönnetty vapaata
Esiopetuksen sisältöä ohjaavat asiakirjat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (Opetushallitus) Järvenpään kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma 2016 Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma, LEOPS
Esiopetuksen painopisteet Järvenpäässä 2017-2018 1. Varhaiskasvatussuunnitelma prosessi esiopetusta täydentävässä varhaiskasvatuksessa 2. Pedagoginen dokumentointi 3. Toimintakulttuuri ja sen kehittäminen 4. Arviointi
Arvot ja toimintakulttuuri Järvenpäässä - laadittu opetussuunnitelmaan yhdessä järvenpääläisten lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa
Monipuoliset oppimisympäristöt ja työtavat •
Oppimiskokonaisuudet Ilmaisun monet muodot Kielen rikas maailma Minä ja meidän yhteisömme Tutkin ja toimin ympäristössäni Kasvan ja kehityn Oppimiskokonaisuuksina toteutetun opetuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia sekä tarjota monipuolinen perusta heidän osaamisensa edistymiselle. Leikki ja muut lapsille ominaiset tavat oppia ja työskennellä ovat opetuksen ja toiminnan lähtökohtana.
Esiopetuksen alkaessa Tutustumistilaisuus esiopetuspaikassa perheille 30.5.2018 klo 8–10 Esiopetuksen alkaessa lastentarhanopettaja tutustuu lapseen (tutustumiskäynti kotiin, lapsen tutustuminen esiopetukseen) Lapsen ja huoltajien kanssa käydään aloituskeskustelu, jossa esiopetuksen lastentarhanopettaja saa tietoa lapsesta ja huoltajien ajatuksista. Jos lapsi siirtyy esiopetuksen alkaessa uuteen ryhmään tai päiväkotiin, käydään myös silloin lastentarhanopettajan ja vanhempien yhteinen keskustelu. Kopio lapsen vasusta siirtyy esiopetukseen. Tarvittaessa myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu keskusteluihin.
Suunnitelmallista yhteistyötä lähikoulun kanssa Lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetuksen oppilaaksi tuetaan esiopetuksen aikana. Erilaisten yhteistyömuotojen tarkoituksena on antaa jokaiselle lapselle monipuolisia kokemuksia yhteistyöstä alkuopetuksen kanssa. Koulun tilojen käyttö Tapahtumayhteistyö Pedagoginen yhteistyö Tiedonsiirto esiopetuksesta alkuopetukseen esiopetusvuoden aikana ja koulun alkaessa (Eskari MPR, kolmikanta, monikanta)
Lapsen kasvun ja oppimisen tuki Jokaisen lapsen yksilöllisiä kasvun ja oppimisen tarpeita vastaavaa esiopetusta suunnitellaan yhteistyössä lapsen, huoltajien ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Kolmiportainen tuki Lapsella on oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Yleinen tuki; LEOPS Tehostettu tuki; LEOPS, jonne lapselle järjestettävä tuki kirjataan Erityinen tuki; HOJKS
Oppilashuolto Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Yhteisöllinen oppilashuolto (monialaisuus) Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma - esiopetusyhteisön hyvinvointi, esiopetusympäristön terveellisyys, turvallisuus ja esteettömyys - esiopetuksen oppilashuoltotyön painopisteenä kuluvalle toimintakaudelle on turvallisuus, pitäen sisällään myös kiusaamisen ehkäisyn. Yksilökohtainen oppilashuolto - terveydenhoito- (neuvola), psykologi- ja kuraattoripalvelut - monialainen oppilashuolto