Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tervetuloa esiopetusiltaan!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tervetuloa esiopetusiltaan!"— Esityksen transkriptio:

1 Tervetuloa esiopetusiltaan!
Esiopetuksen info-ilta

2 Uppo-Nallen sanojen saattelemana
Hiekkakakkuja tee minä en, katselen kakkuja inhoten. Tarvitsen, tahdon ystävän silloin, tämän tiedäthän: Kakkuset joutuvat kaatumaan, kallistumaan ja maatumaan. Ystävän kanssa me kirmataan ylitse kallion, hiekkamaan. Silloin kaikki on hyvin. Silloin onni on syvin. Elina Karjalainen

3 Esiopetus toimintakaudella 2017-2018
Järvenpäässä annetaan maksutonta esiopetusta kunnallisissa päiväkodeissa ja koulun yhteydessä olevissa esiopetusryhmissä sekä ostopalveluna useassa yksityisessä päiväkodissa yhteensä noin 500 lapselle. Esiopetukseen ilmoittaudutaan sähköisesti mennessä. Lopulliset elokuussa toimintansa aloittavat esiopetusryhmät varmistuvat kevään aikana, kun varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen syksyllä hakevien lasten kokonaismäärä alueittain on tiedossa. Päätös esiopetuspaikasta postitetaan

4 Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella (lopullisesti esiopetusta toteuttavat päiväkodit selviävät toukokuussa) Esiopetus kunnallisissa päiväkodeissa Nummenkylä, Jamppa, Tahvontupa, Pehtoori (vuorohoito), Pajalanpiha, Närekatu, Iso-Antti, Isokytö Satusauna, Loutti, Polle, Kyrölä, Pesäpuu, Kinnari, Keskusta, Lampaanpolska, Pikkuvanha Esiopetus yksityisissä / ostopalvelupäiväkodeissa Kotiranta, Louhela, Pikkukarhu, Satakieli, Tenava-Kulma, Tenava-Keinu, Touhula, Träskända daghem, Petra(järjestäjänä Kristillinen koulu) Esiopetus koulun tiloissa - Saunakallio, Anttila, Vihtakatu, Harjula, Kyrölä, Haarajoki, Kartano, Oinaskatu, Yhteiskoulu, Kinnari

5 Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella 2017-2018
Esiopetus alkaa Syysloma vko 42 Joululoma Hiihtoloma vko 8 Esiopetuksen vapaapäivä Esiopetusvuosi päättyy Esiopetusaika on päivittäin klo Jokaiseen esiopetuspäivään kuuluu ruokailu sekä ulkoilua.

6 Esiopetus tuli velvoittavaksi 1.8.2015 alkaen
Lapsen on osallistuttava oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna jolloin lapsi täyttää 7 vuotta Kunta velvollisuus järjestää esiopetusta Lapsen huoltaja huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan Lapsi esiopetukseen otetun lapsen tulee osallistua esiopetukseen ellei hänelle ole tilapäisesti myönnetty vapaata

7 Esiopetuksen sisältöä ohjaavat asiakirjat
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (Opetushallitus) Järvenpään kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma 2016 Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma, LEOPS

8 Esiopetuksen painopisteet Järvenpäässä 2016-2017
1. Monilukutaito • Esiopetuksessa autetaan lapsia huomioimaan ja tulkitsemaan ympäristöään sekä tutustutaan monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksiin. 2. Fyysisesti aktivoiva toimintaympäristö • Yksiköissä kehitetään toimintaympäristöjä sekä sisällä että ulkona siten, että lasten fyysinen aktiivisuus toteutuu suositusten mukaisesti. 3. Osallistuminen, vaikuttaminen /mielen hyvinvointi • Lasten oikeuksiin kuuluvat kuulluksi tuleminen ja osallisuus omaan elämäänsä vaikuttavissa asioissa. Esiopetuksessa tuetaan lasten vähitellen kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja 4. Lapsen itsearviointi • Esiopetuksessa harjoitellaan itsearviointia ja iloitaan onnistumisista. Opitaan asettamaan tavoitteita omalle oppimiselle. 5. Monikulttuurisuus • Kieli- ja kulttuuritietoisessa esiopetuksessa pohditaan kieliin ja kulttuurisiin tapoihin, tottumuksiin ja juhliin liittyviä kysymyksiä yhdessä kaikkien lasten kanssa.

9 Arvot ja toimintakulttuuri Järvenpäässä - laadittu opetussuunnitelmaan yhdessä järvenpääläisten lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa

10 Monipuoliset oppimisympäristöt ja työtavat

11 Oppimiskokonaisuudet
Ilmaisun monet muodot Kielen rikas maailma Minä ja meidän yhteisömme Tutkin ja toimin ympäristössäni Kasvan ja kehityn Oppimiskokonaisuuksina toteutetun opetuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia sekä tarjota monipuolinen perusta heidän osaamisensa edistymiselle. Leikki ja muut lapsille ominaiset tavat oppia ja työskennellä ovat opetuksen ja toiminnan lähtökohtana.

12 Esiopetuksen alkaessa
Tutustumistilaisuus esiopetuspaikassa perheille klo 8–10 Esiopetuksen alkaessa lastentarhanopettaja tutustuu lapseen (tutustumiskäynti kotiin, lapsen tutustuminen esiopetukseen) Lapsen ja huoltajien kanssa käydään aloituskeskustelu, jossa esiopetuksen lastentarhanopettaja saa tietoa lapsesta ja huoltajien ajatuksista. Jos lapsi siirtyy esiopetuksen alkaessa uuteen ryhmään tai päiväkotiin, käydään myös silloin lastentarhanopettajan ja vanhempien yhteinen keskustelu. Kopio lapsen vasusta siirtyy esiopetukseen. Tarvittaessa myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu keskusteluihin.

13 Suunnitelmallista yhteistyötä lähikoulun kanssa
Lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetuksen oppilaaksi tuetaan esiopetuksen aikana. Erilaisten yhteistyömuotojen tarkoituksena on antaa jokaiselle lapselle monipuolisia kokemuksia yhteistyöstä alkuopetuksen kanssa. Koulun tilojen käyttö Tapahtumayhteistyö Pedagoginen yhteistyö Tiedonsiirto esiopetuksesta alkuopetukseen esiopetusvuoden aikana ja koulun alkaessa (Eskari MPR, kolmikanta, monikanta)

14 Lapsen kasvun ja oppimisen tuki
Jokaisen lapsen yksilöllisiä kasvun ja oppimisen tarpeita vastaavaa esiopetusta suunnitellaan yhteistyössä lapsen, huoltajien ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Kolmiportainen tuki Lapsella on oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Yleinen tuki; LEOPS Tehostettu tuki; LEOPS, jonne lapselle järjestettävä tuki kirjataan Erityinen tuki; HOJKS

15 Oppilashuolto Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Yhteisöllinen oppilashuolto (monialaisuus) Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma - esiopetusyhteisön hyvinvointi, esiopetusympäristön terveellisyys, turvallisuus ja esteettömyys Yksilökohtainen oppilashuolto - terveydenhoito- (neuvola), psykologi- ja kuraattoripalvelut - monialainen oppilashuolto

16 KINNARIN UUDEN KOULUN RAKENNUSHANKKEEN ESITTELY JA YLEISÖTILAISUUS KELLO 18 JÄRVENPÄÄN YHTEISKOULULLA Järvenpään kaupunki tulee rakentamaan Kinnarin alueelle uuden koulun. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2018 alussa ja tavoitteena on saada uusi koulu käyttöön syksyllä Tavoitteena on rakentaa alueelle uuden oppimisen mukaiset, muuntojoustavat, kestävät ja turvalliset oppimistilat, joita voidaan käyttää myös alueen muuhun toimintaan. Koulurakennukseen tulee tiloja myös esiopetukselle. Uuden koulun rakentaminen edellyttää osan vanhojen rakennusten purkamista, joka on aloitettu kesälle Järvenpään kaupunki järjestää yleisötilaisuuden uuden Kinnarin koulun hankkeen tilanteesta tiistaina kello 18–20 Järvenpään Yhteiskoulun Urheilukadun salissa, osoitteessa Urheilukatu 7-9. Yleisötilaisuudessa käsiteltävät asiat Tilaisuuden avaus, palvelualuejohtaja Marju Taurula Uuden koulun rakennushanke ja tavoitteet, Boost Brothers DI Matti Sivunen Uuden koulun hankkeen vaikutukset liikuntapaikkahankkeisiin, palvelualuejohtaja Marju Taurula Kinnarin koulun konsepti-ja liikennesuunnitelma, Sito Oy Kaavoituksen tilannekatsaus, kaavajohtaja Sampo Perttula Koulun toiminta lukuvuosina , perusopetusjohtaja Arja Korhonen ja rehtori Hanna Saarinen Vapaata keskustelua ja palautetta jatkotyötä varten Lämpimästi tervetuloa!


Lataa ppt "Tervetuloa esiopetusiltaan!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google