Arviointi Vsop-opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaustarin Pienten lasten koulu
Advertisements

Harvialan koulu ja päiväkoti
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
ITK 2011 Juha-Matti Latvala FT, projektikoordinaattori
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Vanhempainilta Hamulan koulu 3 B
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Venäjän alkeiden opetus
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman.
TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Olkaa hyvät ja asettautukaa esi- ja alkuopetustiimeittäin pöytäryhmiin Jos muuta tiimiäsi ei ole paikalla, etsiydy johonkin ryhmään.
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
3.c
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Nopolan koulu Opettajien veso
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Arviointi.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Kielen kehityksen avainkohdat
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Ryhmänohjaajien palaveri
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Laaja-alainen arviointi
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Arviointi Vsop-opetuksessa

Vsop-kokeilu Pihkainmäessä Kokeilussa mukana 3 ryhmää; esikoulu 15 opp. 1.lk 16 opp. Ja 2. lk 16 opp. Toiminnasta vastaavat aikuiset; esiopettaja, 2 luokanopettajaa, laaja-alainen erityisopettaja ja koulunkäynninohjaaja Esi-ja alkuopetuksen yhteistoiminta aamu 1 krt./vko väripiiritoiminta Samanaikaisopetus 1-2 luokilla; yhtenevät lukujärjestykset, yhteisopettajuus Torni-arvioinnin käyttäminen äidinkielessä ja matematiikassa

1-2 LUOKKIEN TYÖJÄRJESTYS LUKUVUONNA 2016-2017   1-2 LUOKKIEN TYÖJÄRJESTYS LUKUVUONNA 2016-2017 klo maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai 8.00 1 lk A-ryhmä 2 lk 8.45 välitunti 5 min. 8.50 Kielen rikas maailma Ilmaisun monet muodot 9.35 välitunti 25 min. 10.00 Tutkin ja toimin ympäristössäni Kasvan ja kehityn ruokailu 15 min. Minä ja meidän yhteisömme 11.45 välitunti 30 min. 12.15 B-ryhmä

Arvioinnin periaatteet esiopetuksessa ja alkuopetuksessa Arvioinnilla on esiopetuksessa kaksi tehtävää: sen avulla suunnitellaan ja kehitetään opetusta sekä tuetaan kunkin lapsen hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Alkuopetuksessa arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen (oppimaan oppimisen taidot). Oppimisen arviointi sisältää opinnoissa edistymisen ja osaamisen tason arviointia sekä palautteen antamista niistä. Edistymistä tarkastellaan suhteessa aiempaan osaamiseen ja asetettuihin tavoitteisiin.

Opettajan käsikirja – äidinkieli, lukeminen Osaat nimetä suuraakkoset Väritetään kokonaan kun lapsi osaa hyvin, eli osaa kaikki kotimaiset. Saa puuttua muutama vierasperäinen. Osaat kirjain-äännevastaavuuden Väritetään kokonaan kun lapsi osaa kaikki äänteet ( siis huom. Ei kirjainten nimeä vaan äänteet) Osaat nimetä pienaakkoset Väritetään kokonaan kun lapsi osaa hyvin, eli osaa kaikki kotimaiset. Osaat nimetä sanan alkuäänteen 1/3 = vokaalit, 2/3 = soinnilliset konsonantit, 3/3 = takaiset konsonantit

Osaat yhdistää kuulemasi äänteet sanoiksi Äänteiden erottelu kunnossa, esim. A-u-t-o kokoaminen äänteet kuulemalla. Joko kuulee tai ei. Väritetään kun lapsi osaa. Luet äänteet tavuiksi Lapsi saa selvää 2-kirjaimisista tavuista=1/3, 3-kirjaimisista tavuista=2/3, 4- kirjaimisista=kokonaan Luet äänteet sanoiksi 1/3 lyhyet sanat, 2/3=muutkin sanat melko sujuvasti, 3/3 kaikki sanat sujuvasti, myös epäsanat Luet lyhyitä virkkeitä 1/3= kahden sanan yksinkertaiset lauseet, 2/3=3-4 sanaiset lauseet, vähän monimutkaisemmat. 3/3= vaikeampia sanoja sisältävät lauseet

MILLOIN? MITÄ? MITEN? KUKA? ELO- SYYSKUU Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe – materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe veo/ela lto/lo Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi – materiaalin ”Kari kertoo” – teksti, Kielireppu SYYS- LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaa va aikuinen/ huoltajat/lapsi JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset

Arvioinnin menetelmiä Perinteiset menetelmät Havainnointi ryhmässä (leikit, pelit, väripiiri- toiminta) Havainnointi kahden keskisissä tilanteissa

Miten arviointi tukee vuosiluokattomuutta Taitojen yksilöllinen arviointi -> yksilöllinen etenemistahti Toiminnan kautta tutustuminen lapsiin Eriyttäminen taitotason mukaan (tukea tarvitsevat ja nopeasti edistyneet lapset)

Miten vanhemmat osallistuvat Pihkainmäessä? Esikoululaiset aloittavat torni-arvioinnin esikouluvuoden keväällä kevätkeskustelujen yhteydessä 1-2-luokkalaisten oppimistavoitteiden asettaminen syksyllä torni-päivässä -> oppilaan taitotaso ja oppimiskeskustelulomake 1-2-luokkalaisten oppimiskeskustelut vuoden vaihteessa

Pohdittavaa Suunnitteluajan riittävyys Kahdenkeskinen aika lapsen kanssa arvioinnin välineenä Leikkiaika 1-2 luokilla – onko pois oppimisesta? Toimintatapojen muuttaminen (mistä luovut, että uusi mahtuu tilalle?)